Test Ride #6: IRC, Selle Italia & Leatt - Test Ride: IRC Mythos XC 29'' 2018

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test Ride #6: IRC, Selle Italia & Leatt - Test Ride: IRC Mythos XC 29'' 2018

Test Ride: IRC Mythos XC 29” 2018

Het Japanse IRC kende eind van de jaren 90 het nodige succes met vooral de befaamde Mythos XC Front en Rear. Nadien deemsterde het merk bij ons wat weg, maar IRC wil nu opnieuw een plaatsje veroveren op de markt en heeft daarvoor zijn mythische profiel in een modern jasje gestoken. Vojo kon de hand leggen op twee exemplaren van de nieuwe IRC Mythos XC (29×2.25″) om ze aan een test te onderwerpen en dit is ons verdict.

Het profiel van de IRC Mythos XC 29″ 2018 doet denken aan het model dat vroeger bedoeld was voor het voorwiel. Voorband en achterband delen vandaag hetzelfde profiel, zij het wel dat de band op het achterwiel in omgekeerde richting gemonteerd wordt. Wanneer we de band van dichterbij bekijken, valt het op dat de centrale noppen lager zijn dan in het verleden, terwijl de schoudernoppen net groter zijn geworden. De band legt duidelijk het accent op snelheid en rendement. Daarnaast moest hij veel zijdelingse grip bieden en op zo veel mogelijk verschillende ondergronden uit de voeten kunnen. De hier geteste versie is het tubeless ready topmodel (29″x2.25″) met een adviesprijs van 60 euro per stuk.

Een eerste aangename verrassing krijgen we op de weegschaal. De band die volgens IRC 700 gram zou wegen, weegt in werkelijkheid slechts iets meer als 650 gram. Daarmee zit hij in het goede klasgemiddelde en onze twee testexemplaren wegen, op een paar grammen na, exact hetzelfde, wat betekent dat er een goede constante zit in de productie. Dankzij de soepele bandhielen is het een koud kunstje om de banden te monteren en de tubeless banden vereisen geen grote inspanning om ze op te pompen. Wanneer we de schuifmaat bovenhalen, stellen we echter vast dat de band met zijn breedte van 54 millimeter (met een druk van 2 bar) dichter bij een 2.1 zit als bij een 2.25. Zelfs op 24 millimeter brede velgen lijken ze vrij smal.

In de lage, maar brede noppen zijn geen groefjes voorzien en op voorhand waren we dan ook bezorgd of ze wel voldoende grip zouden bieden. Die bezorgdheid was onterecht en daar zit de rubberkwaliteit voor iets tussen, want het soepele rubber biedt een fenomenale grip. De band kent een lage rolweerstand, vergelijkbaar met een Schwalbe Racing Ralph, en voelt zich overal thuis, of het nu op het droge is of op rotsen. Op rotsen en natte wortels merkten we vooraan een verbluffende zijdelingse grip op terwijl we met de achterband kunnen genieten van een optimale tractie. Zelfs in de modder trekt hij zich behoorlijk uit de slag. Het enige jammere is dat de band door zijn geringe breedte zijn ‘dempende’ rol ziet verkleinen. Gelukkig is het karkas soepel waardoor je gerust voor een bandendruk van 1.4/1.5 bar kunt kiezen (voor een biker van 75 kilogram) zonder dat dit penibel wordt. Maar het had natuurlijk nog veel beter geweest indien de band wat breder zou geweest zijn.

Voor diegenen die graag het hele jaar door met dezelfde band rondrijden en die het haten om hun banden te vervangen in functie van het weer, is deze band een aanrader. Na een test van negen maanden mogen we zeggen dat de nieuwe IRC Mythos XC 29 indruk heeft gemaakt qua lekbestendigheid en duurzaamheid. Nadat we de band grondig proper hebben gemaakt, zou hij zo terug in de verpakking kunnen om als nieuw verkocht te worden, en dat na een test van iets meer als 1000 kilometer. Dit hebben we nog niet veel meegemaakt, zeker niet bij banden die bedoeld zijn voor snelheid. Idem voor het lekrijden: enkel aan het einde van de test voelden we de band lichtjes aflopen. Dit kwam doordat de latex uitgedroogd was en zijn rol niet meer naar behoren uitoefende. De flanken zijn echter nog als nieuw en de kleine driehoekige verstevigingen tussen de noppen op het loopvlak doen hun werk uitstekend.

Verdict

De nieuwe IRC Mythos XC-banden hebben ons verbluft qua duurzaamheid en lekbestendigheid. Het rendement is uitstekend en ze zijn inzetbaar op veel verschillende ondergronden. Na afloop van de test zien de banden er nog als nieuw uit en dat is eerder zeldzaam. Het is duidelijk dat IRC een rubbersamenstelling heeft ontwikkeld van hoge kwaliteit. Het enige jammere is dat de band aan de smalle kant is. Het soepele karkas laat wel toe om met een lagere bandendruk te rijden, maar een iets bredere band had nog beter geweest. Om deze reden missen ze maar net onze vijf sterren, al zijn we fan van de banden. Deze nieuwkomer en het merk IRC verdienen het dan ook om wat bekender te worden.

Meer info op www.sabma.com

DoorOlivier Béart