Test | Rockrider Race 900S: sportief maar niet exclusief

Door Adrien Protano -

  • Techniek

Test | Rockrider Race 900S: sportief maar niet exclusief

De Rockrider Race 900S, die in 2021 op de Roc d’Azur werd gepresenteerd, is het neusje van de zalm bij de crosscountry full-suspensions van het Franse merk. We weten dat het team vandaag een andere fiets test, maar deze zal pas in 2024 te koop zijn. In afwachting daarvan waren we benieuwd wat de Race 900S echt waard is in het terrein. Zou dit platform met een veerweg van 120 millimeter niet eerder een sportieve toerder zijn voor gewone stervelingen in plaats van een pure racefiets? Dat was de vraag waar we mee worstelden bij aanvang van onze test en dit is ons verdict:

Je hebt het misschien al gezien op Vojo of op een of ander sociaal netwerk dat Rockrider een gloednieuw prototype met de naam 940S heeft gepresenteerd, waarmee de renners van het Rockrider Racing Team vanaf dit seizoen zullen aantreden in de World Cup MTB. Die 940S zal echter pas veel later op de markt worden gebracht, want Rockrider wil dit nieuwe chassis in eerste instantie uitgebreid testen op wedstrijdniveau alvorens hem beschikbaar te maken voor het grote publiek. Dat zou vanaf volgend jaar het geval moeten zijn.

Het model dat het team vorig seizoen gebruikte, de Race 900S, staat echter nog steeds in het gamma van Rockrider. Met een volledig carbon frame en 120 millimeter veerweg reed dit model naar twee top 10-noteringen in de wereldbeker, naar de Franse titel in de XCM en naar een zege in de TransVésubienne … En dat voor een model dat een adviesprijs heeft van 4000 euro, voor de meest luxueuze versie wel te verstaan!

Frame

In werkelijkheid is de volledige naam van dit model Race 900S FC, voor full carbon. Hij is gebaseerd op de XC 920S (waarvan je de review hier kan terugvinden: Test nieuw | Rockrider XC 920S LTD: een GX AXS bij Decathlon!). Onze Race 900S van vandaag is echter uitgerust met een carbon achterdriehoek uit één stuk, waar de XC 920S was uitgerust met een aluminium liggende achtervork en met een draaipunt op lagers aan de achterarm.

Die carbon achterdriehoek zorgt voor een aanzienlijke verbetering van het gewicht van het frame, want deze Race 900S zou volgens de fabrikant 1980 gram wegen (zonder demper, maar met link en bouten), of 400 gram minder dan zijn voorganger. Met een gewicht dat net onder de grens van 2 kilogram duikt, concurreer je natuurlijk niet met de lichtste frames op de markt, maar het is wel een interessante score wanneer we er de prijs bijnemen. De complete fiets klokte op onze weegschaal af op 11,9 kilogram. Ter vergelijking: een Scott Spark RC in dezelfde budgetklasse (namelijk de Comp-versie) weegt 12,5 kilogram en een Orbea Oiz M30 12,4 kilogram.

Bezitters van een XC 920S die hun liggende achtervork willen upgraden naar een full carbon exemplaar, kunnen deze aanschaffen via de aftermarket van Rockrider. De prijs daarvan werd ons echter niet meegedeeld.

De Race 900S neemt de visuele lijnen over die Rockrider de afgelopen jaren in zijn imago heeft geïnjecteerd: lichte kleuren om het werk aan de vormen van het frame nog meer te benadrukken, gecombineerd met bijzondere aandacht voor de afwerking en verschillende details.

We zien enkel een interne doorgang voor de kabel van de achterderailleur en voor de telescopische zadelpen, en dat aan weerszijden van de schuine buis. Een opening ter hoogte van het bottom bracket zorgt er vervolgens voor dat de kabel naar de liggende achtervork kan worden geleid.

Op de duurdere versies die zijn uitgerust met de AXS-derailleur (begrijp elektronisch, en dus draadloos zoals op ons testmodel) wordt de interne doorgang gebruikt voor de remleiding van de achterrem. Bij de modellen zonder AXS-derailleur loopt deze leiding extern onder de diagonale buis door. Ongeacht de versie is de Race 900S niet voorzien van een interne doorvoer voor de lockout van de demper, met een helaas minder fraai resultaat als gevolg. Voor de rest is de Race 900S uitgerust met een universele Sram UDH-derailleurhanger. We zien ook dat de remklauw achteraan heel mooi werd geïntegreerd op de linker liggende achtervork.

Veringen

De verandering van de achterste driehoek ten opzichte van de XC 920S ging ook gepaard met een kleine wijziging aan de link, waarbij de curve van de ophanging slechts licht veranderde. Joseph de Poortere, de productingenieur voor de XC-modellen van Rockrider, legde ons tijdens de presentatie van de Race 900S uit dat deze verandering van link geen merkbaar verschil oplevert op het terrein. Een RockShox Sid Luxe-demper met interne aanpassingen speciaal voor dit frame, levert de verlangde veerweg van 120 millimeter.

Vooraan zien we een Rockshox Reba RL-vork, eveneens met 120 millimeter veerweg. Op het stuur staat een “Twist Lock”, namelijk een bediening in de vorm van een GripShift-handgreep om zowel de vork als de demper te blokkeren. Deze bleek tijdens onze test best prettig in gebruik te zijn, prettiger dan de zelfgemaakte draaigreep die Rockrider tot nu toe gebruikte. Door de draaigreep is er onder het stuur meer ruimte voor de bediening van de telescopische zadelpen.

Geometrie 

Ondanks een balhoofdhoek van 68 graden blijft de geometrie van deze Race 900S relatief braaf met een zeer korte reach van 420 millimeter in maat M, een zitbuishoek van 73 graden en een liggende achtervork van 446 millimeter.

Dit weerspiegelt de filosofie die we aan het stuur van deze Race 900S voelden: een zeker verlangen naar veelzijdigheid, toegankelijkheid en comfort. Let op, dit belet op geen enkele manier dat de Race 900S een bepaalde efficiëntie en zelfs prestaties claimt. Begrijp gewoon dat dit niet de belangrijkste bestaansredenen zijn voor deze fiets in vergelijking met andere modellen die we momenteel in de crosscountrywereld aantreffen.

Onderdelen 

We ontvingen het topmodel van de Rockrider Race 900S voor onze test. Het is voornamelijk op het niveau van de wielen en de aandrijving dat we verschil zien tussen het instapmodel van 3200 euro en de meest luxueuze versie van 4000 euro die hier is getest en getoond.

In deze versie is de Race 900S uitgerust met een Sram GX AXS Eagle-aandrijving gekoppeld aan een 32-tands kettingblad en een 10-52 cassette. Het aluminium Truvativ Stylo-crankstel is 170 millimeter lang in maat S/M en 175 millimeter in maat L/XL.

Ook voor de remmen blijven we bij Sram. De Level T-remmen hebben een remschijf van 180 millimeter vooraan en 160 millimeter achteraan. Het zijn duidelijk niet de beste remmen ter wereld bij intensief gebruik en uit ervaring weten we dat het verwisselen van de remblokjes al kan helpen om meer bite te hebben. Op ons testexemplaar waren ze in ieder geval in vrij goede doen en leverden ze ons niet echt problemen op.

Zoals hierboven vermeld, is het een RockShox Sid Luxe-demper met 120 millimeter veerweg die deze Race 900S uitrust. Vooraan zorgt een RockShox Reba RL-vork met eveneens 120 millimeter veerweg voor de nodige demping. Deze is iets zwaarder dan de SID, maar toch relevant op dit soort platformen.

Het onderstel bestaat uit een paar carbon Reynolds TR309/289 XC 29-wielen die al op de 920S LTD te vinden waren. Dit zijn niet de lichtste carbon wielen (1665 gram), maar ze zijn aangenaam met een goed gevonden balans tussen dynamiek, tolerantie en stijfheid.

Net als het hele XC-gamma (hardtails en full-suspensions) van Rockrider, zijn ze normaal uitgerust met Hutchinson Kraken Tubeless Ready-banden van 2.30 inch breed. Rockrider koos voor een verstevigde achterband (namelijk met het Hardskin-karkas) om de kans op lekrijden te beperken. Aan de voorkant koos het merk voor een lichter model, aangezien dit wiel minder gevoelig is voor dit soort euvels.

Op ons testmodel werden we echter getrakteerd op een première, want onze testfiets was uitgerust met de nieuwe Rockrider Fast 500-banden met een breedte van 2.3 inch. Met deze band maakt Rockrider zijn intrede in het XC-bandensegment, na eerder ook al endurobanden ontwikkeld te hebben. We vertellen je momenteel niet meer, maar we beloven een volledige test van zodra ze beschikbaar zijn voor verkoop in de winkels.

De aluminium cockpit en standaard carbon vaste zadelpen komen uit eigen huis. Er is echter een doorgang voorzien om een ​​telescopisch model te monteren en daar hebben we gebruik van gemaakt! Alleen het zadel is “branded”, met een Fi’zi:k Argo Vento van 230 gram. Het stuur is 720 millimeter breed, terwijl de lengte van de stuurpen varieert van 60 tot 90 millimeter, afhankelijk van de grootte van de fiets. De hoek van -20° blijft echter hetzelfde, ongeacht de lengte van de stuurpen. De oriëntatie van die stuurpen baarde ons geen zorgen en we vonden dit onderdeel zelfs goed ontworpen, maar dat geldt niet voor het stuur dat we erg stijf (weinig trillingsdemping) en erg smal vonden, en waarvan de algemene ergonomie ons niet wist te overtuigen. Het is naar onze mening een onderdeel om vrij snel te wisselen op deze fiets.

Versies en prijzen 

Naast het duurste model dat Rockrider ons toestuurde om te testen, komen er nog drie andere versies van de Race 900S in de catalogus van het Franse merk voor. Het instapmodel van 3200 euro is uitgerust met een Sram GX Eagle-aandrijving en Mavic Crossmax-wielen. Net daarboven is er een versie van 3500 euro die is uitgerust met een Sram GX AXS-aandrijving en Mavic Crossmax-wielen. Tot slot is er ook nog een versie met een mechanische GX Eagle-aandrijving en carbon Reynolds-wielen die wordt verkocht voor 3700 euro.

Rockrider Race 900S: de terreintest

Sinds de eerste versies heeft de fiets die we vandaag de Race 900S noemen, een grondige evolutie ondergaan. Zo is zijn look veel meer de moeite waard geworden dan in het verleden. Je hebt echt niet het gevoel dat je op een “goedkope” fiets rijdt en de algehele afwerking moet die van de meest prestigieuze merken niet benijden.

Het eerste punt waar we aandacht voor hadden, was of de verandering in de achterarm ten opzichte van de vorige aluminium versie merkbaar zou zijn. En het antwoord is heel duidelijk: ja! We kunnen zelfs zeggen dat het bijna een nieuwe fiets is die we hier tussen onze benen hebben. De eenvoudige omschakeling naar een full carbon achterdriehoek corrigeert het flagrante gebrek aan stijfheid van het aluminium model en met de montage van de SID Luxe-schokdemper, die vrij goed past bij de kinematica van de Rockrider, openen we nieuwe perspectieven voor dit chassis.

Hij accelereert goed en je voelt dat het rendement van de fiets gegroeid is. De Reynolds-wielen dragen daar hun steentje toe bij, ook al zijn ze niet de lichtste wielen op de markt. De Race 900S slaagt er zelfs in om mensen vrij goed zijn gewicht te laten vergeten, een gewicht dat toch nog aan de hoge kant blijft voor een XC-bolide. Laten we duidelijk zijn, om op wereldniveau te winnen is dit niet het meest efficiënte chassis en we begrijpen maar al te goed dat er een nieuw frame nodig is voor het team. Maar voor gewone stervelingen blijft deze Race 900S, vanuit het perspectief van een sportieve toertocht/marathon, een volkomen geloofwaardig rijdier!

Ondanks de zeer duidelijke verbeteringen door de carbon achterarm, blijft de Race 900S op één punt ‘ouderwets’. Wanneer je op het zadel blijft zitten, heeft hij op steile hellingen de neiging om achteraan te “pompen”. De kinematica is daar de schuldige van, net als de zitbuishoek die sterk naar achteren helt en die de biker in deze omstandigheden niet in een ideale positie plaatst. Het is dus nodig om de blokkering van de demper te gebruiken om het fenomeen tegen te gaan, maar dan verlies je weer grip in de technische passages. Het is niet dramatisch, maar het is een hoofdstuk waarop we een aanzienlijk verschil voelen met de meest geavanceerde XC-machines.

Bergaf rijdt de fiets echter erg prettig, met dank aan de zeer efficiënte en soepele veringen. De RockShox Reba-vork is misschien niet zo geavanceerd als de SID Ultimate, deels omdat hij sneller zijn veerweg opgebruikt, maar over het algemeen werkt hij steeds aangenaam. Ook over de stijfheid van de vork hebben we geen klagen. De vork past ook goed bij het zachte karakter van de achterkant. Uiteindelijk heb je te allen tijde wielen die stevig aan de grond kleven en veel vertrouwen bieden in de moeilijke stroken.

De compacte geometrie zorgt voor veel wendbaarheid en de fiets is erg leuk om door de bochten te sturen, zonder temperamentvol te zijn. We moeten ook het grote algehele comfort van de fiets benadrukken, waarbij een goed compromis werd gevonden tussen sportief en makkelijk.

Ook de uitrusting verdient veel lof. Voor deze prijs is het hebben van de uitstekende Sram GX AXS een echt pluspunt, wat ook het geval is voor de carbon wielen. Zoals we al zeiden, heeft alleen de cockpit ons niet echt overtuigd. En we raden ook aan om te upgraden naar een telescopische zadelpen om nog meer te profiteren van de echte charmes van dit chassis op technische afdalingen, waar hij zeer comfortabel is. Op onze testfiets hebben we een model van Decathlon gemonteerd dat wordt verkocht voor minder dan 150 euro, en we waren er zeer tevreden over. Over de banden, ook van Decathlon, vertellen we binnenkort meer in een andere test.

Verdict

Na afloop van onze test begrijpen we waarom het team een ​​nieuw frame nodig had om te streven naar podiumplaatsen en overwinningen in de wereldbeker MTB. Maar we moeten ook realistisch zijn: de behoeften van amateurbikers zijn niet noodzakelijkerwijs dezelfde. Voor een sportief en zelfs competitief gebruik op amateur- en/of marathon-niveau legt de Race 900S serieuze argumenten op tafel! Te beginnen met zijn prijs-kwaliteitverhouding, zijn comfort en zijn gebruiksgemak, waardoor het makkelijker wordt om inzake het rendement de nodige offers te accepteren.

Rockrider Race 900S

€ 4000,00 (excl. dropper post)

11,9 kg(zonder pedalen)

  • Nieuwe carbon achterarm
  • Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding
  • Comfort en gebruiksgemak
  • In het algemeen goed presterend frame ...
  • ... al wordt het niveau van de beste XC-frames niet behaald
  • Op steile beklimmingen neiging tot pompen achteraan
  • Sram Level T-remmen
  • Smal stuur met twijfelachtige ergonomie

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via www.decathlon.be

DoorAdrien Protano