Test nieuw | Rockrider XC 920S LTD: een GX AXS bij Decathlon!

Techniek
6 April 2021 — Léo Kervran

Na het succes van de limited edition hardtail in 2019 en de titanium gravelbike vorig jaar, kiest Decathlon dit jaar voor de XC 900S, zijn full suspension met 120 millimeter veerweg, als basis voor een speciale versie die in beperkte oplage op de markt zal gebracht worden. Van de XC 920S LTD zullen slechts 400 stuks verkocht worden en niet één meer. Voor iets meer dan 3000 euro krijg je een carbon frame en carbon wielen, maar ook de nieuwste Sram GX AXS-aandrijving … Wij mochten hem reeds kort aan de tand voelen.

Het gebruikte frame is identiek aan dat van de XC 900S die we twee jaar geleden mochten ontdekken. De voordriehoek van het frame en de link zijn uit carbon, de achterdriehoek uit aluminium. De geometrie is relatief braaf met een balhoofdhoek van 68 graden, een reach van 420 millimeter, een zitbuishoek van 73 graden en een liggende achtervork van 446 millimeter (Medium).

Wil je nog meer weten over het frame en de ophanging, lees dan ons eerder verschenen artikel over de XC 900S even na.

De rest van de onderdelen daarentegen deelt de XC 920S LTD niet met zijn kleine broer. Net zoals op de eerdere limited editions van Rockrider heb je recht op een grote sprong voorwaarts in het gamma, waardoor de fiets ook op het terrein een ander rijgedrag zal vertonen.

De gewone XC 900S is uitgerust met een RockShox-vork (Reba RL) en een Manitou Radium-demper. De 920S LTD neemt afscheid van het merk uit … Manitou Springs in Colorado (vandaar de naam), want het is RockShox dat de honneurs mag waarnemen en zowel voorvork als achterdemper levert: vooraan zien we een Sid Select, achteraan een Sid Select+. Beide veringen zijn op het stuur te bedienen met een TwistLoc.

Nog een gedaanteverwisseling zien we bij de wielen: van ‘eenvoudige’ aluminium Mavic Crossmax-exemplaren op de XC 900S stappen we over op Reynolds TR309/289 XC 29-wielen op de 920S LTD. Deze carbon wielen behoren niet tot de lichtste wielen op de markt – een aangekondigd gewicht van 1665 gram – maar ze zijn wel bijna 300 gram lichter dan de Crossmax-wielen die 1930 gram wegen.

Zoals dat op het hele XC-gamma (hardtails en full suspensions) van Rockrider het geval is, vinden we rond de wielen Hutchinson Kraken Tubeless Ready-banden met een diameter van 2.30″. Dit zijn best veelzijdige banden ondanks hun profiel. Droog terrein mag dan wel hun voorkeur hebben, toch hebben ze geen schrik van wat nattigheid op de ondergrond, zelfs niet van sneeuw zolang dat het relatief koud blijft en de sneeuw een poedervorm heeft. Enkel veel modder en klei brengt hen in de problemen.

Ook de remmen krijgen een upgrade. De Sram Level TL-remmen met schijven van 180 (vooraan) en 160 millimeter (achteraan) komen in de plaats van de Level T (160/160) op de XC 900S. Volgens Sram gedragen alle Level-remmen zich exact hetzelfde en is het gewicht het enige verschil. In dit geval wordt er 40 gram per kant bespaard.

Maar de grootste verandering is de draadloze Sram GX AXS-aandrijving die vorige week aan het grote publiek werd voorgesteld door de Amerikaanse onderdelenleverancier. Rockrider is daarmee een van de eerste merken die een fiets kan aanbieden met een GX AXS, wat aantoont hoe belangrijk het merk is voor Sram. De 10-52 cassette en het kettingblad met 34 tanden zetten het sportieve karakter van de fiets in de verf.

De (aluminium) cockpit draagt de stempel van Rockrider, net zoals de carbon zadelpen. Liever een dropper post, dat kan, want Rockrider voorzag de nodige gaten om een kabel door het frame te geleiden. Het stuur heeft een breedte van 720 millimeter en diameter van 31,8 millimeter, de lengte van de stuurpen varieert dan weer van 60 tot 90 millimeter naargelang de fietsmaat. De negatieve stuurpenhoek van -20 graden blijft wel behouden. Het kapje op de stuurpen is voorzien van een houder voor een fietscomputer/gps, slim gezien van Rockrider.

Een bijzondere fiets verdient een bijzondere look. De glanzend zwarte laklaag kreeg de nodige toetsen in chroomkleur mee. Sober maar stijlvol. Op de bovenbuis werd ook een plaatsje voorzien voor het framenummer van deze beperkte oplage!

Het prijskaartje van de Rockrider XC 920S LTD bedraagt 3200 euro. Rockrider pakt dus nog maar eens zeer stevig uit met een prijs-kwaliteitverhouding waar zelfs de grote e-commerce reuzen moeilijk mee kunnen rivaliseren.

Rockrider XC 920S LTD: de terreintest

Wij mochten nog voor de officiële release van de XC 920S LTD al enkele keren met hem op pad, al was de tijd toch iets te beperkt om er een ruim beeld van te krijgen. Het was echter wel voldoende om een idee te krijgen van wat de nieuwe onderdelen bijdragen aan dit model.

In vergelijking met de XC 900S is het eerst en vooral het gedrag van de achtervering die anders is. Het blokkeren van de demper op de 920S LTD mag dan wel eenvoudiger zijn (open/toe in plaats van 3 posities) maar dat is niet per se slecht. De Sid Select+ zakt immers minder in dan de Manitou Radium op de ‘gewone’ 900S. Je kan de achterdemper dan ook vaker open laten staan, zowel voor wat meer grip op technische beklimmingen als voor wat extra comfort.

De Reynolds-wielen mogen dan een redelijk gewicht meesleuren, toch bieden ze een behoorlijk aangenaam rijgedrag, met een goede balans tussen dynamiek, vergevingsgezindheid en stijfheid. In combinatie met het 34-tands kettingblad resulteert dit in een fiets die je constant uitnodigt om op het vlakke te versnellen of bergop op de trappers te lopen. Om er alles uit te halen, aarzelden we niet om bij een demarrage de TwistLock te gebruiken om de vering gedurende enkele seconden te blokkeren alvorens ze open te gooien.

Zoals Olivier al aangaf na de eerste test met de Sram GX AXS, komen we ook nu tot de conclusie dat het zeer moeilijk is om blindelings een verschil te voelen met de X01 AXS of XX1 AXS. De GX AXS werkt nauwkeurig en snel, ongeacht of het droog weer is of sneeuwt, of in modderige omstandigheden zoals op onze foto’s.

Bergaf voelt de 920S LTD zich minder in zijn sas. Hij kan wel dalen, of anders gezegd hij rijdt (bijna) overal wel door en zal zijn bestuurder niet in gevaar brengen. Maar wanneer je het wat feller wilt, zal je toch op je honger blijven zitten. Hij heeft eerder een rustig karakter en zal je niet pushen om sneller te gaan en je limieten op te zoeken. Fouten vergeeft hij wel.

De XC 900S-versie biedt een solide basis om te laten evolueren, wat deze XC 920S LTD bewijst. Door de upgrade krijg je een zeer goede en sportieve XC/marathonfiets. De 120 millimeter veerweg maakt van hem geen downcountry bike die zich bergaf als een kleine endurofiets gedraagt. Nee, de Rockrider XC 920S LTD is vooral een fiets voor lange ritten en liefst ook nog tegen een stevig tempo. De ideale fiets dus voor diegenen die zich graag uitleven en moe maken op niet al te technisch terrein. Opgelet, want er zijn er niet genoeg voor iedereen …

Meer info via www.decathlon.be of www.decathlon.nl