Test | Santa Cruz Blur CC: fun op een volbloed racebike

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Test | Santa Cruz Blur CC: fun op een volbloed racebike

Laten we eens met een boude uitspraak beginnen: de Santa Cruz Blur CC is de beste crosscountry racebike van dit moment. In de test die volgt, gaan we je duidelijk maken waarom we dat durven te beweren. Niet wanhopen, we gaan heus ook wel wat relativeren. Zet je schrap, het zal hard gaan op de Santa Cruz Blur CC.

We schrijven maart 2018. Vojo is te gast bij Santa Cruz Bicycles in Californië om kennis te maken met het nieuwe gamma. Een van de blikvangers daar is deze Blur CC. De afgelopen jaren heeft Santa Cruz voornamelijk ingezet op bikes met wat meer veerweg. Trails, freeride, all mountain, … waren belangrijker dan nietsontziend racen in de crosscountry-klasse. De grondig herziene Blur CC moet Santa Cruz opnieuw op de kaart van deze racerij zetten. Euhm … om maar meteen alle mogelijke twijfels weg te nemen: opdracht geslaagd.

Wil je liever meteen naar onze terreintest gaan, die vind je hier: www.vojomag.nl/test-santa-cruz-blur-cc-fun-op-een-volbloed-racebike/?more=2-santa-cruz-blur-cc-de-terreintest.

Hieronder gaan we eerst nog even dieper in op de geometrie en onderdelen van onze testfiets. Echt volledig opnieuw presenteren doen we de Santa Cruz Blur CC hier ook niet meer, want de presentatie kwam al eerder uitgebreid aan bod in dit artikel.

100 millimeter veerweg voor en achter en 29”-wielen, dat is en blijft het beproefde en vertrouwde recept voor een competitieve crosscountry full suspension. Niets fancy dingetjes, geen 120 millimeter, dropper post, compatibiliteit met verschillende wielmaten of flip chips waarmee je een geometrie aanpast … gewoon rechttoe-rechtaan vlammen.

Frame en ophanging

De achterdriehoek werd kleiner en daardoor ook meteen lichter en stijver.

De bovenste link werd grondig onder handen genomen en lichter gemaakt. Zoals gebruikelijk bij Santa Cruz zijn de lagers aan de binnenkant nog steeds open zodat je makkelijker het vuil kunt verwijderen.

Santa Cruz maakt gebruik van een Virtual Pivot Point. Dat doen ze reeds sinds 2001 – ondertussen hebben ze ook alle patenten erop – en dat heeft zo zijn redenen. VPP is namelijk een bijzonder veelzijdig, relatief eenvoudig en erg functioneel systeem. VPP is een vorm van een Four Bar Linkage die de achterdriehoek door middel van korte linken aan het hoofdframe verbindt. De achterbrug maakt bij compressie een soort S-vormige baan en draait zo om een virtueel draaipunt. De ketting blijft steeds onder spanning en dat zorgt in alle omstandigheden voor een directe aandrijving. VPP werkt zowel met een demper die bovenaan (zoals in deze Blur CC) als onderaan kan worden gemonteerd. De demper bovenaan monteren is ideaal voor fietsen waarbij krachtoverbrenging en pedaalefficiëntie prioritair zijn. Twee carbon links zorgen voor extra stijfheid. Een single-pivot mag dan misschien meer voor de hand liggen op een lichtgewicht bike, het siert Santa Cruz dat ze trouw blijven aan hun VPP.

De Fox-demper werd speciaal getuned om optimaal te functioneren in de veelgeprezen VPP-ophanging. 

De kabelgeleiding gaat – met uitzondering van de achterrem – netjes binnenlangs. Over die kabelgeleiding – en vooral de plaats waar de kabel op de onderbuis uit het frame komt – moeten we het toch even hebben. Die maakt het namelijk behoorlijk vervelend om een bidonhouder te plaatsen.

Geen voorderailleur op deze Santa Cruz Blur CC. Dat hoort nu eenmaal niet op dergelijke racebike. Ben je ervan overtuigd dat je toch een voorderailleur nodig hebt, dan is dit type fiets niet voor jou bestemd. Wij reden met een 34-tands voorblad en dat was op sommige Zwitserse hellingen voor onze beentjes helaas wat teveel van het goede. De gewone sterveling is op dergelijk terrein waarschijnlijk beter af met 32 tandjes.

We zien steeds meer fabrikanten naar een bottom bracket met schroefdraad en externe lagers teruggrijpen. Dat is niet helemaal onlogisch, een bottom bracket met externe lagers is nu eenmaal veel makkelijker te vervangen en eenvoudiger in onderhoud dan een pressfit bottom bracket. Santa Cruz kiest voor de DUB-standaard (link: www.vojomag.nl/news/sram-dub-een-nieuwe-bottom-bracket-crankset/).

Een beschermkap onderaan de onderbuis hoedt je tegen schade door stenen of rotsen en je kan er meteen ook een tweede drinkbushouder op kwijt. Een heel handige plaatsing voor een drinkbushouder willen we dat niet meteen noemen. We raden je aan op regelmatige basis die beschermkap te verwijderen, er blijft daar immers nogal wat vuil in en rond hangen.

Geometrie

Korte chainstays, 69 graden voor de balhoofdhoek, 74 graden voor de zitbuishoek, 440 millimeter reach, … neen, de Santa Cruz Blur CC heeft nergens afwijkende of extreme waarden en toch stuurt en rijdt hij als de beste.

Onderdelen

Voor Santa Cruz moeten wielen aan twee voorwaarden voldoen: sterk zijn en bestand tegen impacts. Dat hoeft natuurlijk ook weer niet te betekenen dat hun carbon wielen oncomfortabel stijf moeten zijn. Drie jaar lang heeft Santa Cruz aan haar lijn van wielen gewerkt. Het resultaat mag er best wezen. Om de velg sterker te maken, werkt Santa Cruz met een vierkante versteviging rond de spaakgaten. Door die verstevigingen met chirurgische precisie op de juiste plaats te zetten, slaagt Santa Cruz er in minder materiaal te gebruiken dan wanneer ze de hele velg moeten verstevigen. Het materiaal dat ze daar uitsparen wordt gebruikt om het velgbed dikker en dus steviger te maken. Sterker zonder extra gewicht. Het velgbed is hookless, wat ook alweer leidt tot een sterkere velg.

De hier gebruikte Reserve 25 wielen hebben een interne velgbreedte van 25 millimeter en werken met 28 spaken rond een DT Swiss 240s-naaf.

De Maxxis Aspen-banden zijn ons bijzonder goed bevallen, ze rollen licht en hebben een uitstekende grip. We hebben ons op sommige afdalingen als een idioot gedragen. Wielen en banden gaven geen krimp.

Akkoord, in het Zwitserse Grächen deden we een aantal bijzonder lange, pittige afdalingen en daar werden de kleine 160 millimeter schijven van de Sram XX toch wel erg warm gestookt. Het leidde nooit tot fading, maar een paar keer waren we er toch niet helemaal gerust in.

Uiteraard is alles voorzien om een dropper post te monteren, maar gezien het technisch moeilijk terrein waarin deze Blur CC zich helemaal kan uitleven, had dit kleinood toch standaard gemonteerd mogen zijn.

Tot daar het overzicht van onze testfiets, tijd nu voor de terreintest die je op de volgende pagina vindt (zie het menu hieronder)>>>

Meer info over de Santa Cruz Blur CC op www.santacruzbicycles.com.

DoorJurgen Groenwals

Test | Santa Cruz Blur CC: fun op een volbloed racebike