Test | Schwalbe G-One R: gravelband om te racen

Techniek
15 April 2022 — Jan Van Herck

Vergeet lockdowns, golven en prikken. Dé trend van het moment (in de gravelwereld) is die van gravelraces. Ze bestonden uiteraard al wel, voornamelijk in de VS, maar intussen is de UCI er ook klaar voor. Of dat laatste een goede zaak is, is uiteraard voor discussie vatbaar. Feit is wel dat er een aantal innovaties opduiken die de nood aan gravel minded racemateriaal invullen. In die context onderzoeken we de Schwalbe G-One R. Een gravelband racing style …

Het G-One (gravel)gamma van Schwalbe is dus een telg rijker. Naast de Speed zonder profiel, de Allround, de Bite en de Ultrabite (het meeste profiel) komt het merk op de proppen met de G-One R en al bij de eerste aanblik merk je dat men bij deze versie een heel nieuwe weg is ingeslagen. Het profiel op de band heeft namelijk de vorm van een boomerang.

Een V-vormig of visgraatpatroon komt men nog wel eens tegen op een gravelband, maar voor Schwalbe is dat laatste een unicum. Alle andere banden uit het gravelsegment hebben namelijk noppen met een eerder ronde of koffieboonachtige vorm. Maar wanneer je het gamma aandachtig bekijkt, kom je tot de conclusie dat er een leemte is bij Schwalbe. De leemte zit namelijk tussen de G-One Allround (getest tijdens ons gravelbandendossier) met een superlage rolweerstand en weinig profiel en de G-One Bite die eerder een band voor het tussenseizoen is.

De G-One R wil dat gat in de “markt” dus opvullen en de eerder genoemde boomerang-structuur moet enerzijds voor een verlaagde rolweerstand zorgen tijdens passages over vlot bollende gravelstroken en anderzijds toch veel grip bieden bij technische passages. Bijkomend valt ook de soepele constructie van diezelfde V-vormige noppen op. Als je erover wrijft, bewegen ze zelfs een klein beetje mee.

Pitlane

Wanneer racing het achterliggende motief voor de ontwikkeling van een band is, hoeft het niet te verbazen dat deze Schwalbe G-One R voorlopig enkel wordt aangeboden voor 28 inch wielen. Hoe groter de wielmaat, hoe eenvoudiger het is om snelheid te maken, vandaar die keuze. Bijkomend zijn er 2 versies beschikbaar in 700c, namelijk van 40 en 45 millimeter breed. Wij hebben voor de meest voorkomende 40 millimeter gekozen voor de test. Het gewicht bedraagt trouwens 480 gram en de prijs voor deze band is 72,90 euro. Dat laatste is pittig.

Zowel het monteren met een binnenband als het tubeless maken, verloopt supervlot. Schwalbe gebruikt daarvoor zijn TLE (tubeless easy) techniek en de zogenaamde “sealing lip” (de onderste rand van de band) helpt bij die vlotte montage. Tijdens het monteren word je ook de soepele constructie van het karkas gewaar. Je plooit de band zonder bandenlichters op de velg.

Schwalbe G-One R: de terreintest

De testritten bevestigen trouwens hetgeen je mag verwachten van een soepele band. Deze G-One R bezorgt je dus een comfortabel gevoel tijdens het rijden. De band beweegt vlot over gemakkelijke gravelwegen en de rolweerstand op asfalt is opmerkelijk laag. Bij de begrippen soepel en comfortabel zou je verwachten dat er een hoge kans op lekrijden is, maar niets is minder waar. Om dat te voorkomen maakt Schwalbe gebruik van de Addix compound (rubbermengsel) en de V-guard zijkant voor een extra bescherming tegen snakebites en andere doorboringen van de band.

Het boomerang-profiel op het loopvlak zorgt er dan weer voor dat je voldoende grip ervaart in de bochten en bij offroad passages. Die noppen bewegen een klein beetje mee en zijn dus niet van superhard rubber gemaakt. Daarvoor krijg je wat meer tractie (bij een steile helling) of stabiliteit bij brutere offroad passages in de plaats. De leemte tussen de G-One Allround en de Bite is zéker wat offroad grip betreft meer dan opgevuld …

Wie graag met wat lagere bandendruk experimenteert, zit met deze R-versie op het juiste adres. Op geen enkel moment voelt de band slap of instabiel aan, zelfs niet wanneer je met relatief lage bandendruk op pad gaat. 1,8 bar vooraan en 2 bar achteraan geeft je bijvoorbeeld een heerlijk rijgevoel (voor een gravelbiker van 75 kilogram).

De situaties waarin de band zich minder in zijn sas voelt, zijn vooral die waar modder een rol speelt. Tijdens die muddy momenten merk je dat het profiel niet uitgesproken genoeg is om grip te blijven behouden en gedraagt de band zich onwennig en nerveus. Conclusie: deze Schwalbe G-One R is vooral gemaakt voor easy offroad, snelle gravelwegen en asfalt.

Naast het gegeven dat deze band niet geschikt is voor modder (daar zijn bij Schwalbe de Bite of Ultrabite beter voor geschikt) is ook de duurzaamheid een aandachtspunt. Vooral het rubber op het loopvlak vertoont na enige tijd al slijtagesporen. Dit is dus een band waarmee je regelmatiger de pitlane in moet voor vers rubber. Je bent een racer of je bent het niet natuurlijk.

Verdict

Wanneer je deze band beoordeelt, moet je vooral de rolweerstand in het achterhoofd houden. De Schwalbe G-One R scoort laag op rolweerstand, hetgeen uiteraard een goede eigenschap is voor de gravel racer. Een lage rolweerstand gaat vaak gepaard met weinig grip, maar daar heeft Schwalbe met het boomerang-profiel en de soepelheid van de noppen een uitstekende oplossing voor gevonden. De Schwalbe G-One R zet zich dan ook in pole position voor het komende gravel racing seizoen …

Meer info via www.schwalbe.com/nl/gravel-reader/schwalbe-g-one-r

Schwalbe G-One R

  • Goede grip
  • Lage rolweerstand
  • Vlotte montage
  • Comfortabel gevoel
/
  • Minder duurzaam
  • Minder geschikt bij natte omstandigheden
Beoordeling
Beoordeling van de tester
Best getest
Favoriet
Prijs-kwaliteit
Aanbevolen gebruik
  • XC
  • TR
  • EN
  • DH
Prijs: € 72,90
Gewicht: 480 g