Test | Schwalbe Racing Ray & Racing Ralph: racebroertjes leveren topprestaties

Techniek
29 January 2019 — Jurgen Groenwals
Een specifieke band voor voor- en achterwiel, zo profileren de Schwalbe Racing Ray en Racing Ralph zich. Het is ondertussen een graag geziene combinatie bij vele crosscountry- en marathonwedstrijdrijders. Acht maanden na de introductie maken wij ons testverslag op.

We frissen even jullie geheugen op. We schrijven mei 2018, het wereldbekercircus strijkt neer in Albstadt. Hoog tijd voor het Duitse Schwalbe om hun nieuwste snelle broertjes voor te stellen. Ralph, de oudste broer, kreeg een fikse update; de jongste telg, Ray, is gloednieuw in de ‘Racing’-familie. Wat meer is, beide broertjes zijn onafscheidelijk. Ze zijn op elkaar afgestemd, waarbij Ray vooraan en Ralph achteraan gemonteerd worden. 

Nog even nalezen wat we tijdens de introductie meenamen? Dat kan hier: www.vojomag.nl/news/schwalbe-racing-ray-racing-ralph-de-nieuwe-crosscountry-broertjes

Crosscountry-renners stellen steeds hogere eisen aan hun banden. Niet enkel moeten ze licht rollen, betrouwbaar en duurzaam zijn, daarbovenop verwachten we ook nog eens in alle omstandigheden veel grip. Om aan al die – vaak tegenstrijdige – eisen te voldoen, was er nood aan een nieuw setje rubber. De reden waarom er een specifieke voor- en achterband gefabriceerd wordt, legt Markus Hachmeyer, Senior Product Manager MTB uit: “Banden  ontwikkelen die voldoen aan de eisen van XC-wedstrijdrijders, is een Hercules-opgave. De banden moeten zeer licht zijn en daarnaast ook betrouwbaar en duurzaam. Het profiel moet op verschillende ondergronden en onder alle weersomstandigheden foutloos functioneren. Bochtenwerk, acceleratie, grip, rolweerstand en remprestaties moeten perfect met elkaar in balans zijn. Een uitdaging die wij aangegaan zijn. Snel was ons duidelijk dat een perfecte oplossing alleen mogelijk was als wij een specifieke voor- en achterband zouden ontwikkelen.”

Op zich is het binnen het Schwalbe-gamma niet zo vreemd om banden te gaan mixen. Vele renners rijden reeds met een combinatie van bijvoorbeeld Rocket Ron en Racing Ralph of Racing Ralph en Thunder Burt.

Schwalbe Racing Ray

De Racing Ray komt dus vooraan en dient om scherp en nauwkeurig te sturen, je bochtenwerk in goede banen te leiden en vooral veel grip te bieden. Daartoe ontwikkelde Schwalbe een geheel nieuw extra agressief profiel. Opvallend daarbij zijn de verspringende centrale noppen en extra overgangsnoppen tussen het centraal profiel en de zijkanten. De noppen werden puntiger gemaakt wat voor betere remprestaties zorgt. Tussenin is het bereik verder opengewerkt waardoor je grotere tussenruimtes krijgt.

De Racing Ray krijgt de Addix Speedgrip Compound mee, herkenbaar aan de blauwe streep. Die compound staat helemaal in het teken van extra grip, ideaal dus voor een voorwiel.

Schwalbe Racing Ralph

Het achterwiel dient tot aandrijving en snelheid, minder voor grip. Daarom is de Racing Ralph voorzien van de Addix Speed compound, herkenbaar aan de rode streep. In droge omstandigheden zou je de nieuwe Racing Ralph ook als voorband kunnen gebruiken.

Links zie je de oude Ralph, rechts de nieuwe. Het verschil in noppenprofiel is opvallend, de resultaten op het terrein evenzeer.

Oude vertrouwde Racing Ralph is helemaal niet meer zo vertrouwd, want hij werd grondig onder handen genomen. In vergelijking met zijn voorganger moest de nieuwe Ralph krachtiger zijn en toch lichter rollen. Het profiel werd dan ook helemaal vernieuwd. Het resultaat is een erg veelzijdig profiel, speciaal ontwikkeld voor het achterwiel. De massieve centerblocks en de stevige noppen op de schouder en in het overgangsgebied moeten veel grip voor de nodige tractie en aandrijving bieden.

Testopzet

Vooraleer we gaan monteren, wordt onze weegschaal erbij gehaald. Ons testmodel van de Schwalbe Racing Ray tikt af op 597 gram, een prima concurrentieel gewicht. Ook bij de Racing Ralph wordt eerst de weegschaal bovengehaald en zien we een mooie 618 gram verschijnen. Echte grammenjagers raden we overigens aan meerdere exemplaren van hetzelfde model te wegen. Daar kan immers al snel een paar tientallen grammen verschil opzitten, niet enkel bij Schwalbe is dat het geval.

We hebben de test gedaan met de 29×2.25” Tubeless Easy-versie met versterkte flanken (SnakeSkin). We reden met een Niner Air 9-hardtail en met een Santa Cruz Blur CC-full suspension vele honderden kilometers in wisselende omstandigheden. Droge en stoffige parkoersen, rotsen, boomwortels, maar ook regen en modder en zelfs sneeuw … het hele gamma aan mogelijke ondergrond en omstandigheden passeerde de revue.

Met onze 75 kilogram steken we 1,8 bar voor- en achteraan. De banden werden op de Santa Cruz op Reserve-wielen gemonteerd, bij de Niner Air 9 waren dat carbon Syncros-velgen. Als latexvloeistof kozen we voor de Schwalbe Doc Blue. Ach ja, de vorige banden op de Niner Air 9 waren de Rocket Ron en Racing Ralph. Prima vergelijkingsmateriaal, dus. Ook al zijn de flanken van Schwalbe-banden vaak wat aan de stugge kant, toch gaat de montage als vanzelf. Beide banden staan meteen op druk, daags nadien is dat nog steeds het geval. En nu we er zo over nadenken, vragen we ons af of we eigenlijk de banden vaak hebben moeten bijpompen. Vermits we het ons moeten afvragen, zal het antwoord ongetwijfeld negatief zijn.

Schwalbe Racing Ray en Racing Ralph: de terreintest

Heel erg onder de indruk, zo kunnen we onze bevindingen met de Racing-broertjes kort samenvatten. We hebben niet het geluk op een mountainbikeparkoers te wonen, dus rijden we onze eerste kilometers over het asfalt. Dat gaat opmerkelijk geruisloos en snel. De rolweerstand is duidelijk een pak lager vergeleken met de combo Racing Ralph/Rocket Ron waarmee we amper een paar dagen eerder hetzelfde traject deden. Het grovere noppenprofiel van de Rocket Ron speelt in deze natuurlijk niet in zijn voordeel, maar ook het aangepast profiel op het middenvlak van de nieuwe Racing Ralph doet zijn duit in het zakje. Eenmaal in het terrein neemt ons enthousiasme nog toe. De nieuwe combo biedt zoveel grip dat het bijna belachelijk wordt. Die grip is ook veel gelijkmatiger verdeeld en door de plaatsing van de noppen lijken deze gewoon in de grond te bijten. Die extra rij noppen op de schouder en in het overgangsgebied zorgt in alle omstandigheden voor grip. Bij het scherp aansnijden van bochten heeft de nieuwe Racing Ralph steeds wel een rijtje noppen waar je op kan vertrouwen. Bij de ‘oude’ Racing Ralph was het vaak even afwachten tot de volgende rij noppen zijn ding kon doen. Racing Ralph – de achterband – dient natuurlijk vooral als aandrijving. Accelereren gaat uitstekend, de band grijpt meteen aan en duwt je zo vooruit. 

In combinatie met de Racing Ray krijg je een setje banden met een erg voorspelbaar stuurgedrag waarmee je in bochten veel snelheid kan houden. Zodra het vertrouwen in de capaciteiten van de Racing Ray toeneemt, merken we dat we als vanzelf andere lijnen gaan opzoeken: agressievere lijnen, meer rechttoe-rechtaan. Schuine kanten, boomwortels, gladde rotsen, … Ray en Ralph maken er graag komaf mee. Racing Ray voelt daarbovenop bijzonder stabiel aan in snel genomen bochten. De SnakeSkin-flank geeft beduidend meer steun en stabiliteit. Net als bij Ralph sluiten ook bij Ray de noppen beter op elkaar aan waardoor enerzijds de rolweerstand een stuk lager ligt en anderzijds de grip onder hellingshoek flink toeneemt. Vertrouwen, grip en stabiliteit zijn ook ruimschoots van de partij tijdens al je remmanoeuvres. 

Neen, het zijn geen modderbanden. De noppen zijn nu eenmaal niet hoog en groot genoeg om ook in de modder hun ding te doen. De vele, kleine en dicht bij elkaar geplaatste noppen zijn bovendien niet van die aard dat ze snel modder zullen afvoeren. Toch viel het ons op dat je ook door flink wat nattigheid en slecht weer kan blijven doorploeteren. De Addix Speedgrip- en Speedcompound doen wat ze op papier beloven: voor tractie zorgen. Een regendag in die meerdaagse marathon of een plensbui voor de start hoeft niet meteen panisch banden wisselen te betekenen. Je zal wel wat aan grip verliezen, maar de nood aan een veel grover profiel en dus veel hogere rolweerstand blijft achterwege.

Duurzaamheid

Sinds eind mei rijden we met Ray en Ralph. Broertje Ray ziet er nog steeds heel erg behoorlijk uit. Uiteraard zijn de noppen wat aangetast en merken we hier en daar een beetje schade, maar echt problematisch is het nergens.

De achterband, Ralph, heeft wat meer te lijden gehad. Dat is niet verwonderlijk, op de achterband werken nu eenmaal veel meer krachten in dan op de voorband. Met name de noppen centraal op het loopvlak vertonen her en der schade maar ook hier is er absoluut nog geen reden tot vervanging. Enne … vind je die rode en blauwe lijnen die de compound aanduiden niet erg mooi? Geen nood, dat slijt er wel af. Wij reden tijdens onze test geen enkele keer lek (maar dat kan natuurlijk ook gewoon geluk zijn). We hebben geen enkele keer nieuwe latexvloeistof in de banden gedaan, maar de Schwalbe Blue Doc-latexvloeistof is nu aan het einde van de test wel zo goed als helemaal verdwenen. 

Verdict – Racing Ray & Racing Ralph

Banden maken is steeds compromissen zoeken. We willen veel grip maar weinig rolweerstand. We willen een snelle band die op alle terreinen goed scoort maar tegelijkertijd geen al te grof profiel heeft. We willen een laag gewicht en tegelijkertijd een sterke, stabiele band met stevig karkas. Met de combo Racing Ray & Racing Ralph heeft Schwalbe uitstekend werk geleverd. Ze zijn snel en stabiel, bieden veel vertrouwen, zijn duurzaam en niet overdreven zwaar. Wat ons betreft zijn de snelle Racing-broertjes de perfecte set-up voor al je crosscountry-uitstappen of marathons. Het setje Ray en Ralph kost je 116 euro. Dat is niet goedkoop, maar je krijgt wel waar voor je geld.

Meer info op www.schwalbe.com/nl/