Test | Scott Genius vs Genius ST: welke kiezen?

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Test | Scott Genius vs Genius ST: welke kiezen?

Vorig jaar presenteerde Scott de vierde generatie van de Genius en nieuw was dat de fiets, naast de klassieke versies, vanaf toen ook verkrijgbaar was in een ST-versie, wat staat voor SuperTrail. Hetzelfde frame, dezelfde wielmaat, dezelfde veerweg maar verschillende onderdelen voor programma’s die in theorie verschillend zijn. Wat verandert er? En welk model kies je best voor welke praktijk? We hebben de twee fietsen maanden met elkaar vergeleken en hier is ons oordeel:

Na de Spark in 2021 en vervolgens de Patron eRIDE, is de Genius Scotts derde model dat de schokdemper in het frame integreert. Het was, als we het zo mogen zeggen, de meest “zichtbare” nieuwigheid toen deze vierde generatie vorig jaar uitkwam, maar qua werking veranderde er niet veel: het gedrag van de ophanging blijft grotendeels gelijk aan dat van het oude model, Scott heeft alleen een paar details herwerkt.

Minder voor de hand liggend maar veel interessanter is het nieuwe onderscheid tussen twee modellen, net zoals tussen 2011 en 2016 werd gedaan voor de tweede generatie van de Genius. Volgens Scott is de Genius ultra-veelzijdig en gemakkelijk in te stellen met uitstekende prestaties bij het trappen, terwijl de Genius ST meer de nadruk legt op de prestaties bergaf, met name door nog preciezer in te stellen veringen.

In tegenstelling tot de modellen van 10 jaar geleden, delen de Genius en Genius ST nu exact hetzelfde frame, dezelfde wielmaat (29″) en dezelfde veerweg (150 mm achter en 160 mm voor). Wat verandert er? Kunnen we het echt hebben over twee verschillende fietsen? Dat is wat we vandaag gaan zien.

Als je meer wilt weten over het Genius-platform in het algemeen voordat je verder leest, kan je het artikel lezen dat is gepubliceerd na de presentatie afgelopen najaar, waarin we ingaan op alle details over de ophanging, integratie en geometrie: Test nieuw | Scott Genius ST 2023: de magische formule?

Een frame met variabele geometrie

Zoals reeds gezegd, delen de Genius en Genius ST hetzelfde frame, in ons geval van carbon en aluminium. De twee fietsen vertonen echter een verschil van 1,2° in de balhoofdhoek. Wat is het geheim?

Je raadt het al, het frame is uitgerust met omkeerbare cups onder het balhoofd waarmee je de balhoofdhoek kunt aanpassen. In principe biedt het frame een hoek van 64,5°, maar de fietsen worden allemaal verkocht met een set cups van +0,6/-0,6°. Op de Genius worden ze zo geïnstalleerd dat de hoek rechter wordt en dus naar 65,1° gaat, terwijl ze op de Genius ST worden omgedraaid zodat de hoek 63,9° bedraagt. Het is echter heel goed mogelijk om de balhoofdhoek op een Genius af te vlakken of rechter te maken op een Genius ST.

Het is ook makkelijk uit te voeren. Maak gewoon de stuurpen los en til hem een ​​beetje op om wat speling te creëren, zonder iets te demonteren. Het effect is zo interessant dat het zonde zou zijn dat je de verschillende posities zelf niet op het terrein zou proberen. De positie van de headset wordt aangegeven door inkepingen op de cups: als de inkeping van de bovenste cup naar voren is gericht, is de hoek vlakker en als de inkeping naar achteren is gericht, is de hoek meer open. Let op, de inkeping van de onderste cup moet altijd tegengesteld zijn aan die van de bovenste cup.

Indien geen van deze twee opties bij je zouden passen, is het ook nog mogelijk om cups van 0° te verkrijgen bij Scott om de balhoofdhoek op 64,5° te brengen. Als we op zoek zijn naar maximale veelzijdigheid is dit misschien wel de meest logische optie, maar daar komen we later op terug.

Onderdelen die het verschil maken

Om de vergelijking zinvol te maken, moesten onze twee modellen zo dicht mogelijk bij elkaar aanleunen. En dus negeerden we de topmodellen Genius Ultimate en Genius ST Tuned die tegen verschillende prijzen worden aangeboden, en lieten we ook de goedkopere 920-modellen die niet veel gemeen hebben met elkaar links liggen. Uiteindelijk hebben we de vergelijking gemaakt aan de hand van de Genius 910 en Genius ST 910.

De twee fietsen kosten exact hetzelfde – 7499 euro – en delen veel onderdelen: de Sram GX AXS-aandrijving, Shimano Deore XT-remmen met 4 zuigers en Syncros-randapparatuur (Hixon iC eendelige cockpit) zijn identiek. Aan de andere kant zijn de veringen en het onderstel aangepast aan het programma dat Scott voor elke fiets voor ogen heeft.

Op de Genius 910 zien we een Fox 36 Performance Elite-vork met Fit4-cartridge en een Fox Nude 5T-demper, waarvan extern enkel de rebound kan ingesteld worden. Beide kunnen vanaf het stuur bediend worden door de TwinLoc met 3 standen.

Op de Genius ST 910 krijg je een Öhlins RXF 36 m.2-vork en een Fox Float X Nude-demper met reservoir en compressie-instelling bij lage snelheid. Bovendien wordt de TwinLoc een TracLoc die alleen de demper aanstuurt, de vork blijft vrij werken.

Beide fietsen zijn uitgerust met velgen met een interne breedte van 30 mm en Maxxis-banden van 2.6 inch met Exo-karkas, maar de Genius 910 heeft recht op iets lichtere Syncros Revelstoke 1.5-velgen en een beter rollend Dissector-profiel (voor/achter) dan de Genius ST 910 met Revelstoke 2.0-velgen en een Dissector-achterband en Minion DHF-voorband.

Laten we trouwens even stilstaan ​​bij deze bandenkeuze en vooral bij hun breedte. We zouden kunnen zeggen dat 29×2.6″ slechts 0.1 of 0.2″ meer is dan een “normale” breedte en dus een bijna te verwaarlozen verschil is. In werkelijkheid is dat heel anders en het gedrag van deze banden ligt dichter bij het “+”-formaat van 2.8 inch dan bij dat van de conventionele banden die we kennen.

Na een moeizaam eerste contact afgelopen zomer, hebben we besloten om de banden een tweede kans te geven …

Hun volume is veel groter dan dat van een 2.4 of 2.5″ band, ze zijn ronder en met het lichte maar ook zeer (te) flexibele Exo-karkas heb je het ideale recept voor een wazig, onnauwkeurig en vluchtig gedrag. Nadat we afgelopen zomer aan de slag waren gegaan met de Genius ST Tuned, vermoedden we al dat we ze niet leuk zouden vinden op ons terrein, maar uit professioneel geweten hebben we toch besloten om ze een tweede kans te geven … We hebben het één rit volgehouden.

Een rit waarbij we bij het ingaan van de bochten niet wisten waar onze wielen stonden, we geen grip voelden bij het remmen en geen limiet konden vinden tot welke hoek we de fiets konden platgooien. Terug naar de werkplaats dus waar we ze inwisselden voor vergelijkbare banden van 2.4″ (Maxxis Dissector op de Genius 910) of 2.5″ (Maxxis Assegai op de Genius ST 910) en een robuuster Exo+-karkas (lees Maxxis MTB-banden: de complete gids voor het trail- & endurogamma). En dat ging al beter!

Waar we de keuze van Scott voor de Genius 910 nog enigszins kunnen begrijpen – met het idee om maximaal comfort te zoeken voor wie geen eisen stelt aan het gedrag bergaf (maar zelfs dan vinden we het nog steeds jammer) – gaat de keuze voor een 2.6″ XC-karkas op de Genius ST 910 ons petje volledig te boven.

In onze ogen horen deze banden niet thuis op een fiets die als efficiënt wordt gepresenteerd in afdalingen en het is een echte fout van Scotts kant. Je zult in de regels die volgen zien dat de fiets veel voordelen heeft en echt tot de beste in zijn categorie behoort, maar dat alles op voorwaarde dat je de originele banden vervangt door banden die echt geschikt zijn voor zijn programma.

Tot slot is het onmogelijk om dit deel over de onderdelen af te sluiten zonder de Genius Contessa ST 910 te noemen, het “damesmodel” van de Genius ST 910. Dit model kost evenveel als de twee modellen in deze vergelijking, maar het verschilt van het “herenmodel” door een meer discrete kleur en een Fox 36 Grip2-vork in plaats van de Öhlins. Het zadel verschilt ook, maar dat is een anekdote omdat het indien nodig gemakkelijk kan worden vervangen. Dit model is dus een interessant alternatief als je de kleur van de ST 910 te opzichtig vindt of als je Fox boven Öhlins verkiest. Houd er echter rekening mee dat dit model niet beschikbaar is in maat XL.

Het gamma

Het Genius / Genius ST-paar is beschikbaar in 3 niveaus:

  • De Genius 900 Ultimate (11999 euro) en de Genius ST 900 Tuned (10999 euro) hebben een voor 100% carbon frame.
  • De Genius 910 en Genius ST 910 uit deze test alsook de Contessa Genius ST 910 (allen voor 7499 euro) hebben een carbon voordriehoek en aluminium achterdriehoek.
  • De Genius 920, Contessa Genius 920 en Genius ST 920 kosten allemaal 4999 euro, maar ook al dragen ze hetzelfde ‘etiket’, toch zijn ze verschillend. De Genius en Contessa Genius hebben een carbon/aluminium frame en zijn uitgerust met Shimano (Deore, SLX of Deore XT) en een Fox 36 Rythm, terwijl de Genius ST een frame heeft dat volledig uit aluminium is en met Sram-onderdelen (SX Eagle en NX Eagle / DB8) en een RockShox Lyrik RC-vork is uitgerust.

Het Genius-gamma omvat ook twee andere, meer toegankelijke modellen – de Genius 930 (4499 euro) en Genius 940 (3799 euro) – maar daar bestaat geen ST-equivalent van.

Scott Genius 910 vs Genius ST 910: de test

Met banden die zijn vervangen (zoals we je hierboven hebben uitgelegd) en met een sag van 30% is het tijd om de paden op te gaan om te zien hoe de twee machines zich verhouden!

Al meteen voelt de Genius levendiger aan onder de pedalen dan de Genius ST. Met de wat sportievere houding door de rechtere balhoofdhoek, de meer rollende achterband en een paar gram minder op de wielen of de schokdemper, klimt de fiets met evenveel dynamiek als een goede trailbike met 130 mm veerweg, terwijl hij de veerweg en geometrie heeft van een endurofiets van een paar jaar geleden. Een genot!

De Twinloc en vooral zijn tussenpositie zijn een bonus, maar we zouden zonder kunnen. We aarzelen immers niet om de vering volledig los te laten voor maximale grip op de meest technische passages. We voelen echt de “XC”-kant van Scott, dat goed weet hoe lichte en efficiënte fietsen te maken.

Zonder slecht te zijn in het domein, is de Genius ST iets braver. Hij is vooral minder dynamisch en nodigt daarom meer uit om in je eigen tempo te klimmen dan om te proberen je records te verbeteren. Door de vlakkere balhoofdhoek en het zwaardere onderstel voel je wat meer traagheid. Aan de andere kant gedraagt ​​de TracLoc zich op dezelfde manier als de TwinLoc: het helpt een beetje, maar we vonden het niet essentieel omdat de vering al stabiel is in open modus.

Bergaf is de Genius heel “naturel”. Het is een gemakkelijke fiets om te hanteren, zelfs als je nog nooit op een fiets hebt gereden met deze veerweg of moderne geometrie. Hij helpt om je zelfverzekerder te voelen en we vonden hem in ruige omstandigheden – zoals oneffen, steil en extreem glad terrein – zelfs comfortabeler dan de Genius ST. De gematigde balhoofdhoek helpt de fiets door de bochten te balanceren en hij vereist geen deskundige piloot.

Kleine sprongen worden gemakkelijk en bliksemsnel over een tapijt van wortels vliegen is een formaliteit. Nogmaals, een gedrag dat doet denken aan een goede trailfiets met 130/140 mm veerweg, behalve dat we hier 150/160 mm veerweg en meer veiligheidsmarge hebben. De andere kant van de medaille is dat op droog, hobbelig of snel terrein een goede piloot snel zijn grenzen zal bereiken. De Fit4-cartridge van de vork presteert niet op hetzelfde niveau als de Öhlins van de Genius ST, zelfs niet als de Grip2 van de Contessa Genius ST. Achteraan probeert de kleine Fox Nude 5T er het beste van te maken, maar ook hij heeft moeite om het ritme te volgen en biedt niet de nodige ondersteuning.

De Genius ST is het tegenovergestelde, of bijna. In deze configuratie leek de fiets ons relatief veeleisend, stijver dan de Genius (de wielen? de vering?) en moeilijker te hanteren als je er niet de nodige toewijding aan besteedt. Je moet hem stevig vasthouden. De Hixon iC-cockpit uit één stuk, die stijver is dan een typische aluminium stuur-stuurpenconstructie, helpt ook niet.

Wanneer je genoeg vertrouwd bent met de fiets, scheelt het niet veel of je hebt een goede endurofiets in de hand. We voelen nog steeds de familieband met de Genius, maar het verschil is echt merkbaar en het is bijna verrassend om te zien hoe een paar onderdelen het gedrag van een platform kunnen veranderen.

De maattabel van Scott lijkt ons overigens wat optimistisch: volgens de ervaring van onze testers moeten de maten iets verschuiven om echt comfortabel op de fiets te zitten. Maat M zou dus meer beginnen rond 1m72-73 dan 1m68-69 en maat L meer rond 1m81-82 dan 1m78-79.

Gelijkender dan gedacht?

Je hebt al begrepen dat de twee fietsen hun verschillen hebben en Scott vergist zich dus niet om ze als twee verschillende fietsen te presenteren. Zolang ze echter nog steeds op hetzelfde raamwerk zijn gebaseerd, waarom zou je dan niet proberen te spelen met wat er voor ons beschikbaar is om te zien hoe verschillend ze werkelijk zijn?

Om dit te doen, hebben we onszelf een regel opgelegd om binnen een redelijke evolutie voor het budget te blijven: we mogen maar één ding veranderen, de banden. Verder moet alles identiek blijven aan de technische fiche van de fiets en kunnen de wijzigingen enkel voortkomen uit de op de fietsen aanwezige instellingen. Dit is wat we hebben geprobeerd en wat we hebben geleerd:

  • Een meer rollende achterband (Maxxis Dissector) op de Genius ST: geen verrassing, hij presteert beter bij het trappen op de pedalen. Zonder de wielen te wisselen vinden we niet exact de dynamiek van de Genius terug, maar de progressie is merkbaar en er is geen duidelijke winnaar bergop meer. Het wordt vooral een kwestie van gevoel.
  • Een liggende balhoofdhoek en een agressieve band aan de voorkant (Maxxis Assegai) op ​​de Genius: we openen het spectrum van de Genius een beetje meer! Met deze wijzigingen is de fiets nog zelfverzekerder op enduro-achtig terrein dankzij de extra grip (de band) en de balhoofdhoek die fouten bij het positioneren op beklimmingen gemakkelijker corrigeert. De opmerking over de veringen die we hierboven hebben gemaakt, blijft geldig, maar vooral als je snel wilt rijden. Als je rustig wilt afdalen, voel je niet te veel verschil. In deze configuratie is de Genius perfect voor lange bergritten.
  • Hetzelfde als voorheen op de Genius met nu een sag van 35% in plaats van 30%: dat was het ding om niet te proberen. Je verliest de dynamiek van de fiets zonder iets te winnen en je gaat gewoon vaker naar de bodem van de veerweg zinken. De Genius is veel beter met de levendige en reactieve kant, probeer er geen enduro-racemachine van te maken.
  • Een rollende band achteraan (Maxxis Dissector) en een sag van 35% in plaats van 30% op de Genius ST: we hebben het beste voor het laatst bewaard! Met deze grotere doorzakking is de TracLoc verplicht om bergop een goed gedrag te behouden, maar in ruil daarvoor herontdekken we de fiets bergaf. Hij toont nu een toegankelijker gezicht, vergelijkbaar met dat van de Genius maar met een beter vermogen om te incasseren. Omdat de compressie bij lage snelheid op de demper kan ingesteld worden, is het mogelijk om de instellingen te verfijnen en iets echt efficiënts te vinden. De veerweg aan de achterkant verhindert om met de fiets te gaan spelen bij de grote enduro-jongens, maar het resultaat is al indrukwekkend, zeker als je bedenkt hoe gemakkelijk we bergop reden …
  • Uiteindelijk lijken de Genius 910 en de Genius ST 910, met dezelfde banden (Maxxis Dissector Exo+ achter en Assegai Exo+ voor) en dezelfde balhoofdhoek maar verschillende instellingen van de veringen, erg op elkaar. De eerste blijft wat dynamischer, de tweede behoudt een beter vermogen om grote schokken te incasseren, maar het verschil is echt marginaal. In zekere zin is het geruststellend: of je nu voor het een of het ander kiest, er is altijd een manier om het aanvankelijke gedrag te veranderen om het dichter bij je voorkeuren te brengen.

    Als er echter maar één zou mogen overblijven, zou ons hart uitgaan naar de Genius ST 910. Met de hierboven beschreven ontwikkelingen is het een formidabele machine en zeer moeilijk te bekritiseren, zelfs minder dan de Genius 910 die bergaf iets beperkter is door de prestaties van zijn veringen. En voor een echt perfect resultaat zouden we de balhoofdcups vervangen door het model van 0° om de balhoofdhoek te fixeren op 64,5°.

    63,9° is naar onze smaak te vlak voor een veelzijdig platform als dit en het is ook wat het speelse kantje bij lage snelheid beperkt van de Genius ST in zijn oorspronkelijke configuratie. Omgekeerd lijkt de 65,1° verkregen door de originele cups om te draaien een beetje beperkt op de steilste paden. Door op het midden te mikken, hebben we een goed compromis en vermijden we dat we de instelling telkens moeten aanpassen als we van terrein veranderen.

    Merk ook op dat onze conclusies vooral geldig zijn voor het HMF-frame, dat wil zeggen voor modellen met een carbon voordriehoek en een aluminium achterkant. Het HMX-frame van de Genius ST 900 Tuned en Genius 900 Ultimate, volledig in carbon, zou wat dynamischer, stijver en veeleisender moeten zijn, terwijl het volledig aluminium frame van de Genius ST 920, Genius 930 en Genius 940 toleranter maar minder responsief zou kunnen zijn.

    Verdict

    Als de vorige generatie van de Genius een toonbeeld van veelzijdigheid was, hadden we door bepaalde keuzes van onderdelen een klein gebrek aan plezier en prestaties bergaf. Met deze nieuwe generatie en deze twee verschillende versies op hetzelfde platform heeft Scott de juiste beslissing genomen: de “oude” Genius is er nog steeds voor degenen die van hem hielden, beter dan ooit in zijn vakgebied, en de nieuwkomer komt als reactie op zij die, zoals wij, hem prezen voor zijn veelzijdigheid maar graag iets meer hadden gewild. We stellen het ook op prijs dat ze voor dezelfde prijs worden aangeboden, zodat je een echte keuze hebt in plaats van prijs-kwaliteitverhoudingen te vergelijken. Welke moet je kiezen? Het antwoord hangt van jou af, maar zoals je hebt gezien bij het lezen van deze test, zijn de mogelijkheden talrijk en we raden je ten zeerste aan om ermee te spelen om het volledige potentieel van de fiets te benutten.

    Meer info via scott-sports.com

    DoorLéo Kervran