Test | Sram Level TL, TLM & Ultimate - Sram Level TL: een middenklasser die wat power mist

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | Sram Level TL, TLM & Ultimate - Sram Level TL: een middenklasser die wat power mist

Het Amerikaanse Sram heeft in zijn catalogus een breed assortiment van remmen staan. Voor de xc-discipline vallen deze onder de noemer Level, die op zich nog eens wordt onderverdeeld in verschillende modellen. Wij mochten de voorbije maanden aan de slag met een trio uit het midden- en topsegment, namelijk de Sram Level TL, TLM en ULT. Hieronder zetten we onze bevindingen over de werking en betrouwbaarheid even op een rijtje en geven we tips om de rem te vinden die bij je past.

 

Sram Level TL: een middenklasser die wat power mist

Op papier ziet de Sram Level TL er veelbelovend uit: een gunstig prijskaartje, een identieke remhendel als de duurdere Level TLM, … De vraag is echter hoe zijn ‘verouderde’ remklauw het ervan afbrengt? En wat met de prijs-kwaliteitverhouding?

De Sram Level TL heeft dus dezelfde remhendel als de TLM, maar de remklauw is wel verschillend. Deze is iets massiever op de Level TL en bestaat uit twee delen.

Wie andere remklauw zegt, zegt ook andere remblokjes. Laat je niet vangen en koop dus nooit remblokjes die bedoeld zijn voor de Level TLM en ULT! Ook het ontluchten verloopt iets traditioneler, dus niet met de Bleeding Edge-aansluiting.

Qua gewicht zit de Sram Level TL in het goede gemiddelde: 246 gram voor de voorrem, wat zelfs enkele grammen minder is dan de Shimano XT/SLX (ongeveer 250/260 gram). Wanneer we de twee merken met elkaar vergelijken, zien we dat het design en de filosofie compleet verschillend zijn. Zo gebruikt Sram DOT 5.1-remvloeistof en Shimano een minerale olie. Daarnaast is de remhendel bij de Japanners compacter dan het massievere exemplaar van de Amerikanen. Ook het bijtpunt is anders: directer bij Shimano en progressiever bij Sram. Een kwestie van smaak …

Sram Level TL: de terreintest

We hebben de Sram Level TL getest op een Specialized Epic Expert, waar de remmen van origine op gemonteerd stonden. Na de test van de Epic Expert, werd de fiets door een van onze testers aangeschaft, waardoor de remmen ook na onze fietstest verder werden getest en we bij het schrijven van dit artikel al snel kunnen zeggen dat we meer dan zes maanden hebben rondgetoerd met de Sram Level TL-remmen.

De remkracht van de Sram Level TL ligt uiteraard een tikkeltje onder dat van de TLM en ULT. De van origine gemonteerde remschijf van 160 millimeter maakte op de Epic al snel plaats voor een exemplaar van 180 millimeter, waardoor de remmen meer vertrouwen schonken.

Naast de remschijf, verwisselden we ook de remblokjes voor een iets zachter model (van Trickstuff). De originele remblokjes slijten traag in natte omstandigheden, maar echt krachtig remmen ze niet, iets wat we wisten te verbeteren met de nieuwe remblokjes. Om het nog even over die grotere remschijf te hebben; volgens ons is een schijf van 180 millimeter zelfs voor XC en voor bikers van minder dan 80 kilogram onontbeerlijk. Tot op vandaag hebben we nog geen problemen ondervonden met deze Sram Level TL-remset. De remhendels hebben, in tegenstelling tot de TLM-exemplaren, geen last van speling.

Verdict

Zijn prijs mag dan zeer verleidelijk zijn, toch bestaan er geen mirakels. De Sram Level TL-remmen presteren dan ook niet op hetzelfde niveau als zijn duurdere broers. Zo missen ze wat remkracht indien we het uiterste vergen van de remmen. Dit is niet erg op fietsen die bedoeld zijn om rustig mee te toeren, maar hoed je voor (onaangename) verrassingen wanneer je een goede chrono najaagt met een echt wedstrijdmonster zoals bijvoorbeeld de Epic. In dat laatste geval dringt een upgrade zich al snel op. Ook in vergelijking met de Shimano SLX- en XT-remmen, die zwaarder zijn dan de duurdere XTR maar evengoed of zelfs beter presteren, hebben de Sram Level TL-remmen moeite om stand te houden.

DoorOlivier Béart