Test staal | Production Privée Shan GT & Cotic SolarisMAX

Dossiers Techniek
1 March 2018 — Olivier Béart

Test | Cotic SolarisMAX: staal voor alle terreinen

De Cotic Solaris is één van de speerpunten van het Britse merk. Voortaan krijgt hij ook nog het achtervoegsel MAX en is deze stalen fiets compatibel met 29″ en 27,5+-wielen. Naast polyvalent moest de SolarisMAX ook een fiets zijn waar je heel wat fun mee kunt beleven. De klassieke visie van een stalen hardtail dus en wij hebben er het ganse winterseizoen mee mogen rondraggen.

Wanneer je net zoals onze Britse vrienden vaak door de modder moet rijden, heb je niet altijd zin om je mooiste full suspension boven te halen en je lagers snel naar de verdoemenis te helpen. In die omstandigheden houd je het graag simpel. Een beetje plezier maken, je techniek trainen, of ermee naar het werk rijden en ‘s avonds als je wat vroeger gedaan hebt via enkele mooie singletracks huiswaarts keren … allemaal zaken waar de Cotic SolarisMAX perfect voor geschikt is.

De geschiedenis van Cotic begint in 2000 met de mythische Soul, één van de eerste enduro-hardtails op de markt die vandaag nog steeds in de catalogus staat (een geëvolueerd model wel te verstaan). De SolarisMAX is in zekere zin zijn nakomeling, maar dan wel met grote wielen en meer bedoeld voor all-mountain.

Het devies van het merk luidt: duurzame, gracieuze fietsen met zuivere lijnen aanbieden die leuk zijn om te besturen en waarvan alles bestudeerd werd op basis van de feedback van de klanten. Een hele boterham dus die we later op het terrein zullen checken!

Het frame

Op het eerste zicht adopteert de Cotic SolarisMAX zeer klassieke lijnen, je moet dan ook al heel dichtbij komen om enkele subtiliteiten aan het frame op te merken. Zo is de bovenbuis ovaal (Ovalform) om iets meer zijdelingse en iets minder verticale stijfheid te verkrijgen en de oversized zitbuis (35 millimeter) moet zorgen voor een betere verbinding met het bracket.

Achteraan vormen twee fijne buizen de staande achtervork. Ze komen samen bij een wishbone alvorens de zitbuis te vervoegen. De laatste evoluties onderging de Cotic SolarisMAX vorig seizoen toen men de Boost-standaard adopteerde. Hierdoor is hij compatibel met zowel 29″ als 27,5+-wielen. En we juichen dat toe, want hierdoor wordt hij nog een tikkeltje polyvalenter.

Voor de buizen vertrouwt Cotic op de 853-serie van Reynolds. De bijzonderheid van deze buizen is dat ze sterker worden wanneer de lasnaden afkoelen in de lucht (in tegenstelling tot ander staal dat moet afgekoeld worden in water of olie). Het gaat hier om double butted buizen die door Reynolds worden aanbevolen voor fietsen als deze Cotic SolarisMAX. De glanslak is prachtig, maar de zwarte kleur is zeer gevoelig voor krassen.

De prijs dan. Een los frame van de Cotic SolarisMAX kost 750 euro, of 575 euro voor de huidige serie want binnenkort pakt Cotic uit met nieuwe kleuren en een kleine wijziging aan de geometrie. Voor een complete fiets tel je iets meer dan 2000 euro neer en je kan steeds luxueuzer gaan, zoals bijvoorbeeld ons testmodel dat afgemonteerd was met heel wat mooie onderdelen van Reverse, Reset, BikeYoke en Fox.

Geometrie

Zowel de wielbasis als de liggende achtervork (442 millimeter) mogen we vrij lang noemen op de SolarisMAX. Ook de reach is relatief lang, maar niet te. Bij de volgende productie van de SolarisMAX, die medio 2018 op de markt verschijnt, zal men een nog iets langere bovenbuis gebruiken en zal de fiets compatibel zijn met vorken van 140 millimeter. Hij wordt dus nog een tikkeltje forser. De balhoofdhoek, die we momenteel met zijn 68 graden als eerder braaf omschrijven, wordt op de nieuwe constructie ook iets luier.

Onderdelen

De Cotic SolarisMAX wordt vooral als los frame verkocht en hij is dan ook het ideale speeltje om zelf à la carte op te bouwen.

Op onze testfiets zien we heel wat producten van Reverse en de fameuze BikeYoke Revive dropper post. Her en der zien we oranje kleurtoetsen die verwijzen naar de kleuren van het frame, denk maar aan de Reset Racing-lagers op het balhoofd of het bracket.

Voor de aandrijving doet Cotic een beroep op de originele Box One die zowel vooraan als achteraan bediend wordt met één en dezelfde shifter. Deze shifter voelt zeer ergonomisch aan en werkt zeer intuïtief. De functionele SLX-crankset doet qua niveau wel een beetje onder voor de rest van de onderdelen. Stoppen doe je met krachtige Magura MT6-remmen die makkelijk doseerbaar zijn. We vinden ze dan ook geweldig!

De Fox 34 Factory-voorvork met 120 millimeter veerweg is de garantie voor een zeer kwaliteitsvolle voorsteven en bij deze korte veerweg is de stijfheid perfect. Ook de wielen komen uit de catalogus van Reverse. Tijdens onze test waren het nog prototypes, maar ondertussen staan deze wielen ook in de catalogus met een interne velgbreedte van 31 millimeter.

Cotic SolarisMAX: de terreintest

Een enduro-hardtail is deze Cotic SolarisMAX niet. Misschien dat de komende wijzigingen aan de geometrie voor een ander verhaal zorgen, maar dat valt nog af te wachten. Nu is hij een bike waarmee je bijna alles kan doen.

Hoe meer we ermee rijden, hoe meer we vaststellen dat er geen omstandigheden zijn waarin de Cotic SolarisMAX zich niet op zijn gemak voelt. Dit is geen speeltje om enkel bergaf wat plezier mee te beleven, dit is een fiets om in alle weersomstandigheden en op alle terreinen lange tochten mee te maken. Zelfs op het vlakke zal je je niet vervelen aan zijn stuur en wanneer je accelereert merk je dat deze versie zeer licht en vinnig is.

Bij het optrekken toont hij zich, enigszins onverwacht, heel dynamisch. Zelfs een marathon of een kleine crosscountry schrikken hem niet af, op voorwaarde dat je andere banden monteert. De Cotic SolarisMAX bewijst dat staal, ondanks het gewicht, niet synoniem staat voor log en dat je er ook energieke fietsen mee kan bouwen.

Het frame is lang en de Large is ook echt een Large (in tegenstelling tot de Production Privée waar je best voor een grotere maat opteert). En dat geeft vertrouwen wanneer het snel gaat en wanneer de trails wat ruiger worden. Samen met de grote wielen, de brede velgen en de efficiënte voorvork loodst hij je overal door.

Wanneer we ons aan zeer ruige en technische afdalingen wagen, voelen we dat de achterkant niet zo vergevingsgezind is. Begrijp ons niet verkeerd: geen enkele aluminium fiets komt aan zijn hielen en er zijn ook niet echt carbon frames die in dezelfde categorie boksen als hem, maar ten opzichte van de Production Privée is de achterkant verticaal veel minder flexibel.

Op kleine schokken voelt het allemaal nog wel comfortabel aan en de brede Reverse-velgen zorgen er ook voor dat de band goed zijn rol speelt, maar het comfort is eerder subtiel aanwezig; net voldoende om de rijder te sparen zodat hij niet te snel moe wordt en niet om alle vibraties op te vangen.

Op technische beklimmingen moet je de strijd echter niet aangaan met deze fiets, want hij biedt een uitstekende grip en in deze omstandigheden is de lange liggende achtervork een extra troef om boven te geraken. Moest je de top echt niet halen, dan zal het eerder aan de berijder liggen …

Ondanks zijn imposante uiterlijk is de SolarisMAX op zijn gemak op smalle, bochtige paden. Hij mag dan wel lang zijn, toch hebben we nooit de indruk dat we een dertigtonner over de singletracks moeten loodsen, maar het is ook niet de fiets om al driftend de bochten te nemen. Het is eerder een bike die uitnodigt om beheerst en vloeiend door de bochten te gaan … wat niet altijd minder efficiënt is, integendeel!

Verdict

De SolarisMAX is braver maar ook polyvalenter dan de Shan GT. Een xc-fiets zal hij nooit vervangen, noch een endurofiets, maar hij trekt zich wel overal uit de slag. Dit is dan ook een originele optie wanneer je graag van alle disciplines proeft en wanneer je niet de middelen hebt om meerdere fietsen aan te schaffen (of één hoogtechnologische)!

Meer info op www.cotic.co.uk