Test staal | Production Privée Shan GT & Cotic SolarisMAX - Test | Production Privée Shan GT: een deugniet uit Andorra!

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test staal | Production Privée Shan GT & Cotic SolarisMAX - Test | Production Privée Shan GT: een deugniet uit Andorra!

Test | Production Privée Shan GT: een deugniet uit Andorra!

Na afloop gingen ze hun werk presenteren aan een zekere Cédric Gracia, die slechts enkele tests nodig had om overstag te gaan. Gracia stelde voor dat hij met hun product zou rijden op voorwaarde dat ze ook een stuur zouden maken. De geschiedenis van Production Privée begon dan ook met een stuurpost, lang voordat het merk van start ging met de productie van frames.

De filosofie van het bedrijf is wel gebleven. Zelfs onder een heel eenvoudig uiterlijk wil het merk goed bestudeerde producten aanbieden die op een “positieve manier anders zijn”. Eerst deed het ons denken aan het zoveelste marketingpraatje maar de Andorrezen doen niets anders dan rijden, rijden en rijden. Hun labo bevindt zich dan ook op het terrein. Uiteindelijk is er maar één oplossing om uit te zoeken of dit ook effectief zo is en dat is zelf de proef op de som nemen. En dat hebben we ook gedaan!

Het frame

Voor onze fotoshoot namen we onze Production Privée Shan GT mee naar het milieu waar hij een knipoog naar is. In een garage vol racebolides valt onze Shan GT dan ook niet uit de toon; meer zelfs, de mecaniciens herkennen meteen de subtiele details die verwijzen naar de glorieuze bolides uit de jaren ’70 en ’80, denk maar aan een Porsche Rothmans of een Corvette. Onze Shan GT straalt dan ook een zekere luxe uit, nochtans kost een los frame slechts … 599 euro!

Wanneer we de Shan GT van wat dichterbij bekijken, beseffen we al snel dat we hier niet te maken hebben met een hardtail zoals er dertien in een dozijn zijn, maar wel met een mountainbike waarvan elke buis tot in de puntjes werd bestudeerd en bewerkt met een zeer duidelijk doel voor ogen. De Shan GT moest speels en tolerant zijn en een precies stuurgedrag bieden (waar hebben we dat nog gehoord).

Production Privée, kortweg PP, besteedde bijzonder veel aandacht aan de achterkant van het frame. De liggende en staande achtervorken werden afgeplat om de schokken op te vangen bij afwezigheid van een achtervering. Production Privée noemt dit het KTP Flex System, dat ook het fijne stalen plaatje omvat (Yoke KTP+) waarmee men de liggende achtervork verbindt met het bracket. Daarnaast werd de staande achtervork niet thermisch behandeld zodat ze zo flexibel mogelijk zou blijven.

Dit alles was nodig om een kwaliteitsvolle hardtail te ontwerpen wat volgens PP enkel staal toelaat. PP werkt met MCS en CrMo 4130-buizen die het uit Japan naar Taiwan laat voeren waar ze hun juiste vorm krijgen volgens het lastenboek van PP. Production Privée beschikt trouwens over een bureau in Taiwan waar ze een groot deel van het jaar vertoeven. En uiteraard krijgen de buizen daar ook een anti-roestbehandeling.

Enkel de externe kabelgeleiding (een goede keuze) verdiende misschien iets meer aandacht zodat de kabels nog wat beter op hun plaats zouden blijven zitten. Waarom geen extra nokje op het balhoofdhuis plaatsen om te vermijden dat de kabels hier te veel tegenaan schuren met alle gevolgen van dien voor de lak, ook al is deze laatste echt wel van een goede kwaliteit!

Het frame is verkrijgbaar in vier kleuren (die verwijzen naar de kleuren van enkele iconische GT-racebolides uit de jaren ’70 en ’80) en vier maten. De Shan GT is compatibel met 29″-wielen (zoals hier) of 27,5+-wielen en daarnaast is er ook nog een Shan 26/27,5. Een los frame weegt volgens PP 2,7 kilogram. Dit lijkt veel, maar eens op het terrein waren we dat al snel weer vergeten. Over het prijskaartje hadden we het al eerder, 599 euro voor een los frame valt best goed mee. Toch liever meteen ook een balhoofd en achteras? Dan betaal je 659 euro. Voor plusminus 2000 euro kun je van deze Production Privée Shan GT dan ook al iets moois maken.

Geometrie

Als we bovenstaande tabel erbij nemen met de geometrie van de fiets, dan weet je meteen wat er zo bijzonder is aan de Production Privée Shan GT. Zo zien we dat het merk vanaf 1m75 al een Large aanraadt. De reach is vergeleken met Angelsaksische hardtails eerder kort (426 millimeter op onze Large). Toch lijkt de voorkant vrij lang, maar dat komt doordat de achterkant extreem kort is: een liggende achtervork van 427 millimeter in 29/27,5+, wie doet beter!

De bovenbuis van het frame loopt zeer sterk af en de balhoofdhoek van 66,6 graden is heel vlak voor een 29er. In combinatie met de grote 29″-wielen kan je opteren voor een voorvork met een veerweg van 140 of 120 millimeter. Het is in die laatste configuratie dat wij hem hebben getest. In 27,5+ raadt PP een voorvork aan met een veerweg van 160 millimeter of de montage van een extra ring onder het balhoofd.

Onderdelen

Over dit hoofdstuk gaan we niet te veel uitweiden omdat de Production Privée Shan GT enkel als los frame wordt verkocht. Ons testmodel is uitgerust met de stuurpost uit eigen huis. Op het menu staan een stuur waarbij de backsweep (8°) en de upsweep (5°) met zorg gekozen zijn. Bij PP heb je de keuze uit vijf modellen (breedte en rise) en alle sturen kregen een dubbele geanodiseerde afwerking. Op het stuur, met een diameter van 31,8 millimeter om nog wat flex te behouden, zijn markeringen aangebracht waar de shifters en remhendels moeten komen.

Het design van de stuurpen is magnifiek en de bouten zijn zo ver mogelijk naar voren geplaatst zodat je je knieën niet zou blesseren in geval van contact. De stuurpen is zowel stijf als tolerant en net zoals het stuur is ze voorzien van markeringen.

De CR35-grips tenslotte zijn excentrisch. Met deze grips kan je de backsweep en upsweep met 1° aanpassen. Het design van deze grips is trouwens geïnspireerd op dat van een beroemde F1-autoband van Dunlop … Hadden we al gezegd dat deze kerels gek zijn van wagens!

Voor de rest zien we SLX-remmen, een Sram NX-aandrijving, een eenvoudige en efficiënte RockShox Pike-voorvork en Spank-wielen die een speciale vermelding verdienen omdat ze perfect passen bij het rijgedrag van de fiets. Het zijn dan misschien geen topmodellen, maar ze voelen wel licht aan. De BikeYoke Revive-dropper post is zoals altijd welgekomen (lees hier onze test).

Production Privée Shan GT: de terreintest

Laat ons meteen duidelijk zijn, als je een fiets zoekt om rustig wat tochtjes mee te rijden dan is deze Shan GT niks voor jou. Het is niet dat je je op het vlakke rot zal vervelen aan zijn stuur, maar je voelt wel dat hij daar niet voor bedoeld is. Net zoals zijn bekendere buren van Commencal, ook een merk uit Andorra, heeft ook hij een DNA dat hoort bij zijn bergachtige thuisland.

Dit wil echter niet zeggen dat de afdalingen per se heel lang moeten zijn om je met de Shan GT te amuseren, maar het moet wel vooruitgaan. Op paden waar het merendeel van de hardtails de wapens neerlegt en heen en weer beginnen botsen, ontwaakt de Shan GT en toont hij zich van zijn beste zijde.

Zijn capaciteiten om de vibraties te filteren is echt buitengewoon en we kunnen ons niet meteen een hardtail voor de geest halen, zelfs niet in staal of titanium, die over zo’n verticale flexibiliteit beschikt. We gooien ons dan ook zonder nadenken op de wortelpaden en steenvelden. Is een fully hier beter? Ongetwijfeld, maar eerlijk gezegd denk je daar niet aan terwijl je met de Shan GT over de trails zweeft en dat is een goed teken …

De Production Privée Shan GT stuurt ook nog eens uitzonderlijk precies. De Andorrezen hebben niet gelogen en hun werk werpt zijn vruchten af. Ze zijn erin geslaagd om hun woorden in daden om te zetten en het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend. Het resultaat: de Shan GT boezemt veel vertrouwen in en aan zijn stuur lijkt het wel of je je alles kan permitteren.

Als we afgaan op het gemak waarmee we de Shan GT door de bochten manoeuvreren, vragen we ons zelfs af of dit wel degelijk een 29er is. Wanneer we even stilstaan nemen we de banden onder de loep en daar staat wel degelijk zwart op wit 29″ op vermeld. De wielen helpen duidelijk om al de goede eigenschappen van de fiets nog te verbeteren en om over de obstakels te zweven, niet om de fiets log te maken. We hebben de PP niet getest met de 27,5+-wielen en eerlijk gezegd hadden we daar ook geen behoefte aan, zo vergevingsgezind is de achterkant en zo precies stuurt de voorkant.

En het is niet enkel bergaf dat de Production Privée Shan GT uitblinkt. We waren een beetje bang dat hij door zijn zeer korte achterkant moeilijk te beheersen zou zijn op steile hellingen, maar het tegendeel is waar. Wat duidelijk opvalt is dat het achterwiel als het ware op de ondergrond kleeft en ook de voorkant blijft mooi op de grond zodat heel wat hellingen die onmogelijk leken plots toch doenbaar zijn.

Ons testexemplaar weegt 13,7 kilogram, maar dat voel je niet echt. Door de afwezigheid van een achtervering die energie vreet, reageert hij zeer dynamisch bij het accelereren.

Verdict

We moeten toegeven dat we zot zijn van al die hypertechnologische full suspensions met steeds complexere dempers. De gasten van Production Privée trouwens ook, want in hun catalogus staat ook zo’n full suspension. Maar soms vragen we ons af of we niet een beetje overdrijven met al die details, want wanneer we met een hardtail van het kaliber als deze Shan GT rijden, worden heel wat zekerheden omvergekegeld. Is hij niet te zwaar? Dat voel je niet. Met die geometrie moet hij wel slecht bergop rijden, toch? Nochtans klimt hij heel aardig. Is dit geen fiets om enkel wat plezier mee te maken? Over de hele lijn. Deze deugniet wist meteen ons hart te veroveren, en dat voor een vriendenprijsje, wat wil je nog meer!

Meer info op www.production-privee.com/en

DoorOlivier Béart

Test staal | Production Privée Shan GT & Cotic SolarisMAX - Test | Production Privée Shan GT: een deugniet uit Andorra!