Test | Superior XC 869 custom: een montage à la carte voor 999 euro, het kan!

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | Superior XC 869 custom: een montage à la carte voor 999 euro, het kan!

Met een klein budget van om en bij de duizend euro heb je zelden de luxe om je eigen fiets samen te stellen. Het is een hele opdracht om (goedkope) onderdelen te vinden die passen bij de doeleinden van de fiets of om een keuze te maken tussen de onderdelen die echt op je verlanglijstje staan. Het grootste deel van dit budget wordt veelal in één bepaald aspect van de fiets gestopt. Vertrekkende van dit gegeven, besliste een klein Belgisch bedrijfje om dit gat op te vullen en gepersonaliseerde fietsen aan te bieden met een frame van het Tsjechische Superior als basis. Wij deden de proef op de som en hebben een custom hardtail getest voor de ronde van som van 999 euro.

Het verhaal van deze test begon een tijdje geleden toen we gecontacteerd werden door Erwin Calonne, verantwoordelijke bij OuiCoop/Custom Bike4Win (Cb4w), een coöperatieve vennootschap met sociaal oogmerk uit het zuidwesten van de Belgische provincie Henegouwen. Dit is niet zijn enige activiteit in de fietswereld, maar zijn idee om montages à la carte aan te bieden voor een klein budget leek ons zowel atypisch als interessant genoeg voor een reportage. En dus stond op een dag deze custom XC 869 voor de deur van onze redactie.

Voor we verdergaan, willen we nog meegeven dat Erwin heel veel tijd spendeert op het internet en in het zoeken naar kwalitatieve frames voor spotprijzen. Die frames bouwt hij vervolgens naar wens op en verkoopt hij verder voor prijzen die vaak rond de duizend euro schommelen. Hij mag dan wel voornamelijk werken met frames van Superior, toch gebeurt het dat hij ook met andere merken werkt. En het is eveneens mogelijk om een duurdere custom fiets te bestellen uit de catalogus van SUP (full suspension, carbon, …). In het kader van OuiCoop, een coöperatieve die energiebesparing en alternatieve vormen van mobiliteit wil promoten, biedt hij ook all-in leasingformules aan. Zo kan je de hier getoonde Superior leasen voor 40 euro per maand, inclusief onderhoud.

Het frame

De basis van onze fiets is een aluminium 6061 double butted frame van het Tsjechische Superior. Die naam klinkt je waarschijnlijk niet onbekend in de oren. Zo reed het team van Bart Brentjens nog enkele jaren met dit merk en anno 2019 kun je het Superior XC Team rond de Zwitserse Linda Indergand in de wereldbeker mountainbike bewonderen.

De fiets is een pretentieloze hardtail waarvan de kwaliteit van de afwerking ons positief wist te verbazen. De kabels lopen deels intern door het frame en de zeer fijne staande achtervork moet voor dat beetje extra comfort zorgen.

Geometrie

De geometrie van deze 29er hardtail is vrij klassiek, met een balhoofdhoek van 70 graden. Op de large bedraagt de reach amper 407 millimeter, wat zeer kort is en we tegenwoordig eerder op een medium of small terugvinden. De liggende achtervork breekt met zijn 445 millimeter geen records, maar moet ervoor zorgen dat de fiets bergop beter presteert.

Onderdelen

Omdat de Tsjechen geen losse frames verkopen, vertrekt Cb4w van een complete fiets die een upgrade krijgt. In dit geval is het een Superior XC 869 die als basis diende. De gedemonteerde onderdelen doen na afloop dienst als reserveonderdelen of worden verkocht. In de plaats komen onderdelen die een intensiever gebruik rechtvaardigen. Om welke onderdelen het gaat, en waarom net die onderdelen, leggen we jullie hieronder haarfijn uit.

We beginnen met de aandrijving. Oorspronkelijk was de fiets uitgerust met een ‘ouderwetse’ 3×9 (deze week lazen we dat er in de Cape Epic van dit jaar nog welgeteld acht deelnemers – van de 1380 – voor een triple kozen). Logisch dus dat de aandrijving als eerste werd gedemonteerd en vervangen werd door een 1×11 bestaande uit onderdelen van Shimano en het Italiaanse Miche. Best knap dat we op een fiets van net geen duizend euro de beschikking hebben over een XT-derailleur en een SLX-shifter die heel wat vlotter en beter werken dan de oorspronkelijke Deore/Altus-combinatie.

Miche levert de aluminium crankset en de cassette (11-46). Deze cassette is goedkoper en lichter (de grootste kroontjes zijn uit aluminium) en heeft interessantere tussenstappen dan een gelijkaardige cassette van Shimano. Op papier is dit dus een goed alternatief, al moeten we toegeven dat we op het terrein toch iets minder enthousiast waren.

Ook de wielen ontsnapten niet aan een upgrade en wederom werd gekozen voor Miche. Om te beginnen bespaart men met deze wissel wat gewicht, maar belangrijker is dat je op deze wielen tubeless-banden kunt monteren. Om de duurzaamheid te verzekeren, koos Cb4w voor kwalitatieve ringlagers. De wielas van 9 millimeter blijft wel behouden, ook al wordt de keuze voor 29″-wielen steeds kleiner. De velgen zijn smal (21 millimeter), maar ze wisten ons toch aangenaam te verrassen.

Samen met de wielen werden ook de banden vernieuwd. De Schwalbe Racing Ralph en Racing Ray (2.25″) wisten ons in een vorige test al meer dan te bekoren (www.vojomag.nl/test-schwalbe-racing-ray-racing-ralph-racebroertjes-leveren-topprestaties) met een veelzijdig profiel en rubber van grote kwaliteit. Het gaat hier wel om de Performance-versie en niet om het topmodel.

De basic Suntour XCO-vork werd vervangen door een RockShox XC30. Die mag dan wel minder verfijnd zijn dan de topmodellen van RockShox, ze doet haar werk wel steeds naar behoren. Met deze vork mag het allemaal wat sportiever en sneller dan met de Suntour.

De hydraulische Shimano MT200-remmen met schijven van 160 millimeter werden behouden.

Geen uitspattingen bij de accessoires zoals de stuurpen, zadelpen of stuur, die werden goedgekeurd en bleven trouw op post. Cb4w pakte wel de contactpunten aan. Op heel wat fietsen, ook op duurdere modellen, vinden we vaak zadels en grips van bedenkelijke kwaliteit. In dit geval hebben we recht op een SDG Bel Air-zadel en silicone grips. Deze laatsten zijn een generiek product, maar de kwaliteit benadert die van de producten van ESI Grips.

Het budget en de vergelijking met het seriemodel

Met een fiets waarvan het seriemodel net geen 700 euro kost als basis, komen we na deze make-over uit op … 999 euro. Het gewicht daalt van maar liefst 14,3 kilogram naar iets meer dan 12 kilogram. Een groot verschil! De grote vraag die we onszelf dan ook stellen, is of deze fiets een alternatief is voor het duurdere model in het gamma van Superior, de XC 919. Wanneer we er de catalogus bijnemen, zien we dat de goedkoopste montage een prijskaartje heeft van 1069 euro. Maar deze laatste heeft wel een lichter frame ter beschikking.

Cb4w biedt weerwerk en antwoordt daarop dat heel wat onderdelen op de 919 van mindere kwaliteit zijn dan de onderdelen op deze custom 869. Het klopt inderdaad dat op de 919 de lichte en comfortabele onderdelen als het zadel of de silicone grips ontbreken, net zoals de betere banden, maar daar staat dan weer tegenover dat de 919 over een sportiever frame beschikt (balhoofdhoek van 71,5 graden, kortere liggende achtervork, langere reach). Dat frame is wel iets minder comfortabel, net zoals de zadelpen van 31,6 millimeter (tegenover een exemplaar van 27,2 millimeter op onze 869). Maar het is niet omdat je in je hart geen competitierenner bent, dat je geen recht hebt op een duurdere of exclusievere fiets.

Superior XC 869 Custom: de terreintest

We krijgen vaak de kans om een rondje te rijden op de meest geraffineerde fietsen die afgewerkt zijn met de duurste onderdelen. Daar komt nog bij dat we de laatste tijd alsmaar minder op hardtails rijden. Toen deze custom Superior op onze redactie belandde, begon het echter al snel te jeuken om ermee aan de slag te gaan. Lang bleef hij dan ook niet werkloos staan kijken en we lieten de duurdere modellen met veel plezier verbouwereerd achter in onze werkplaats.

Het concept achter deze fiets is dan ook interessant en we waren benieuwd wat een fiets van net geen duizend euro met een goed doordachte montage op het terrein waard zou zijn. En het moet gezegd dat de resultaten aan de bovenkant van onze verwachtingen lagen, ook al hebben we enkele punten ontdekt die een extra investering verdienen om de fiets nog beter te maken.

De zitpositie op deze Superior XC 869 springt meteen in het oog en is duidelijk bedoeld voor rustige toerritjes. Het frame is minder lang dan wat we de dag van vandaag zien, maar het voelt aangenaam zonder dat we te recht op de fiets zitten.

De fiets stuurt nauwkeurig en is vlot wendbaar bij het veranderen van richting. Op dit type model, en gezien datgene waarvoor hij bedoeld is, lijken de assen van 9 millimeter en de vork voldoende stijf te zijn. Al is dit laatste door de rechtere zitpositie, waardoor je minder geneigd bent om te versnellen, ook minder voelbaar.

Wanneer we de limieten van de fiets opzoeken, wordt het moeilijk om een hachelijke situatie nog recht te trekken

Echt inhouden moeten we ons echter ook niet en we hebben ons best geamuseerd aan zijn stuur, maar we weten ook wat een hedendaags frame met een vlakkere balhoofdhoek en langere reach kan bijbrengen. Want wanneer we de limieten van de fiets opzoeken, hebben we aan den lijve mogen ondervinden dat het moeilijk wordt om een hachelijke situatie nog recht te trekken. Voor we het goed en wel beseften lagen we op de grond, gelukkig zonder erg.

Comfort is belangrijk, zeker in dit segment voor toerrijders. Daarom ook dat er veel aandacht werd besteed aan de contactpunten. Het SDG Bel Air-zadel is perfect en zal zowel een geharde als gevoelige bips bevallen. Idem voor de silicone grips. Deze zijn zacht, dempen een beetje mee en bieden veel grip. Goed gezien!

Maar mirakels bestaan niet en dit blijft natuurlijk een aluminium hardtail. Soms voel je de schokken wat heviger tot in het diepst van je vezels. Dankzij de fijne staande achtervork, de wielen en de tubeless banden geniet je van een minimum aan comfort, waardoor je op de steilste afdalingen of in de meest technische stroken iets minder snel de controle verliest over de fiets.

Vooraan kwijt de RockShox XC30 zich goed van zijn taak bij lage snelheid. Wanneer we bergaf de teugels laten vieren, is het andere koek. Dan heeft de vork moeite om te volgen. Idem voor de MT200-remmen. Ze werken correct, maar van zodra je ze intensiever begint te solliciteren zitten ze al snel aan hun limiet. Voor zwaardere bikers zou een remschijf van 180 millimeter vooraan geen slecht idee zijn. Wanneer je 200 of 300 euro extra kunt spenderen, zouden we niet twijfelen en kiezen voor een andere vork en remmen (bijvoorbeeld een RockShox Recon en Deore-remmen).

De overstap naar een 1×11 is ongetwijfeld een van de beste dingen die deze fiets kon overkomen. Zowel ervaren als minder geoefende bikers zullen de eenvoud van dit systeem waarderen. We durven zelfs stellen dat het een must is voor de minst geoefende bikers omdat ze zich dan alleen maar hoeven te concentreren op het besturen van de fiets en niet op de kettinglijn. Geen slecht woord over de Miche-crankset, de cassette daarentegen komt niet aan de hielen van een exemplaar van Shimano.

Tot slot zijn ook de wielen ons in positieve zin meegevallen waardoor we het rendement van de fiets in het algemeen als uitstekend mogen noemen. We hadden niet verwacht dat hij zo goed zou klimmen en daar spelen de wielen, naast het frame, een rol in. Ze zijn homogeen, hebben een goede zijdelingse stijfheid en net voldoende tolerantie om het spoor te houden. De Schwalbe Racing Ralph en Ray behoren al langer tot onze favorieten in hun categorie.

Verdict

Met een prijskaartje van 1000 euro zitten we een eind boven de prijs van de originele uitvoering die voor minder dan 700 euro over de toonbank gaat. Maar duur is deze Superior XC 869 Custom nog steeds niet en de aangebrachte veranderingen dragen hun steentje bij in het verbeteren van de kwaliteiten van de fiets en diens prestaties. Indien jouw budget niet groter is dan dit voorbeeld en je toch veeleisend bent, dan is dit custom model een waardig en homogeen alternatief waar je veel plezier aan zult beleven. Vooral omdat men enkele details heeft aangepakt die op het originele model (of heel wat seriemodellen) voor heel wat wrevel zouden zorgen. Natuurlijk zijn er betere en verfijndere fietsen verkrijgbaar, maar die zijn ook veel duurder. Als we de prijs-kwaliteitverhouding bekijken, dan zien we dat het werk van Cb4w vruchten afwerpt. Moest je budgettair nog wat ruimte hebben, dan zouden we aanraden om te opteren voor een betere vork en eventueel ook betere remmen. En dat kan perfect, vermits we het hier hebben over een fiets die je naar eigen smaak kan samenstellen. En wat is er leuker dan, ongeacht het budget, zelf een unieke fiets samen te stellen?

Meer info op superiorbikes.eu – https://sispaa.wixsite.com/cb4w

DoorOlivier Béart