Test | Transition Scout GX: voor een goed humeur

Techniek
3 May 2020 — Léo Kervran

De Transition Scout ziet voor de jaargang 2020 zijn veerweg groeien van 130 naar 140/150 millimeter, wat op zijn beurt een nieuwe geometrie vereist. Welk effect heeft deze nieuwe identiteit op het rijgedrag? En is de Scout nog steeds een speeltje voor grote kinderen? Antwoord in deze test.

De nieuwe Transition Scout heeft een hele evolutie doorgemaakt, al is het Amerikaanse merk ervan overtuigd dat hij zijn afkomst nog altijd alle eer zal aandoen. Plezier maken zit in zijn genen, snelle chrono’s iets minder. Op papier luisteren zijn rechtstreekse concurrenten naar de namen Yeti SB140, Santa Cruz Bronson, Nukeproof Reactor, …

Frame

De veranderingen vallen meteen op zonder een blik op de technische fiche te werpen. Daar waar het oude model licht gebogen buizen had, ziet de nieuwe Scout er met zijn rechte buizen heel wat agressiever uit.

Opvallend is dat alle maten van de Scout zijn uitgerust met 27,5″-wielen, iets wat we steeds minder tegenkomen op fietsen met deze veerweg.

Op het frame ontsnapt niets aan de zwarte vezels; in aluminium zou hij er ongetwijfeld ook anders uitgezien hebben, zeker rond het balhoofd.

Carbon dus, dat royaal beschermd wordt. Naast de transparante film die op dit testmodel werd aangebracht, werd het frame ook voorzien van een rubber bescherming onder de schuine buis, aan de binnenzijde van de staande achtervork en op de liggende achtervork (aan de zijde van de aandrijving).

Ophanging

De ophanging maakt gebruik van het GiddyUp-concept van Transition, een 4 bar linkage. Het merk wil dat zo veel mogelijk gebruikers zich goed voelen bij de ophanging en dus kan je zelf kiezen of je een lineaire werking verkiest of toch eerder een progressieve (met volumespacers in de demper).

Bijzonder aan deze nieuwe Scout is dat de veerweg achteraan kan aangepast worden door een andere demper te monteren. Het frame werd ontworpen voor een demper van 205 millimeter en in die maat heb je de keuze uit twee dempers met een verschillende travel: 57,5 en 62,5 millimeter. Standaard wordt de Scout uitgerust met een demper van 205 x 57,5 millimeter, wat een veerweg van 140 millimeter oplevert. Met het 205 x 62,5-model kom je uit op 150 millimeter.

Vooraan heb je recht op een vork van 150 millimeter. Hier kan perfect een vork van 160 millimeter gemonteerd worden (Transition vermeldt dit niet) door enerzijds een air shaft te wijzigen (RockShox) of een volumespacer (Fox). Dit heeft wel invloed op de balhoofdhoek.

Geometrie

Zoals we in de inleiding van dit artikel reeds vertelden, kreeg de Scout een nieuwe geometrie en de veranderingen zijn verre van onbeduidend. De vorige Scout was met een balhoofdhoek van 65 graden al niet erg conservatief (voor een fiets met achteraan slechts 130 millimeter veerweg), maar de nieuwe gaat nog een stapje verder.

De balhoofdhoek wordt immers nog vlakker en bedraagt nu 64 graden. De reach wordt dan weer langer en bedraagt 460 millimeter op een … medium. Op papier verwacht je deze afmeting eerder op een large. Omdat de ingenieurs voor 27,5″-wielen hebben gekozen, konden ze het zich veroorloven om de fiets wat langer te maken voor extra stabiliteit zonder de wendbaarheid in gevaar te brengen. De offset is zeer kort (37 millimeter) net zoals de liggende achtervork (430 millimeter). Op papier zou deze fiets een zeer stabiele voorkant moeten hebben en een levendige achterkant.

De zitbuishoek varieert naargelang de maat van fiets (77,2 graden op de medium). Algemeen beschouwd zit je vrij rechtop om het trappen op de pedalen te bevorderen. Door het sloping frame is de zitbuis vrij kort: slechts 390 millimeter op onze medium.

Onderdelen

Een korte zitbuis wil ook zeggen dat Transition kon kiezen voor een grote verstelbare zadelpen. Op ons testmodel (een medium) past zonder problemen een OneUp Dropper Post met een drop van 180 millimeter. Op de L en XL bedraagt de drop zelfs 210 millimeter, terwijl de XS en S respectievelijk zijn uitgerust met een model van 120 en 150 millimeter.

Ons testmodel is het tussenmodel uit het gamma van de Scout. Transition heeft op dat model het accent gelegd op de veringen en remmen, vandaar de keuze voor een Lyrik Ultimate RC2 vooraan en een SuperDeluxe Ultimate achteraan. Tot stilstand komen doe je met Sram Code RSC-remmen met schijven van 180 millimeter.

De Sram GX Eagle-aandrijving is een tikkeltje minder luxueus dan de veringen, maar geen slecht woord erover. Het kettingblad vooraan telt 32 tanden, wat standaard is op dit type fietsen met een 1×12-aandrijving.

Uitstekende veringen en remmen, een goede aandrijving … dan moet Transition wel besparen op de wielen. En dat is ook het geval, want de Scout is uitgerust met aluminium Stan’s S1 Team-wielen. Deze hebben een interne breedte van 29 millimeter, 32 spaken en wegen 2002 gram. Twee kilogram voor een 27,5″-wielset is best zwaar, zeker op een fiets met een veerweg van 140 millimeter die toch ook bergop en op het vlakke uit de voeten moet kunnen.

Aanvankelijk was de Scout uitgerust met een Maxxis Assegai 2.5″ vooraan en een Minion DHR II 2.4″ achteraan, een combo die we reeds kennen. Maar we kregen tijdens onze testperiode de kans om op pad te gaan met Goodyear Newton-banden met een EN-karkas (wat staat voor enduro, het equivalent van Exo+ bij Maxxis). Een kans die we met beide handen grepen.

Ons overzicht van de onderdelen zou niet volledig zijn zonder een vermelding van het zadel, de stuurpen (40 millimeter) en het aluminium stuur (800 millimeter breed / diameter van 31,8 millimeter) die onder de noemer ANVL (afkorting van het Engelse woord anvil of aambeeld) uit het eigen Transition-huis komen.

Versies en prijzen

De catalogus van Transition telt 3 verschillende uitvoeringen en een framekit van de Scout. Die zijn in twee kleuren verkrijgbaar en 5 maten.

  • Scout Carbon XO1 / 7399 euro / 13,79 kilogram: Sram XO1 Eagle-aandrijving, Fox 36 Performance Elite-vork & Float X2 Performance Elite-demper, DT Swiss M1700-wielen, Sram Code RSC-remmen
  • Scout Carbon GX / 6199 euro / 14,06 kilogram: Sram GX Eagle-aandrijving, RockShox Lyrik Ultimate-vork & Super Deluxe Ultimate-demper, Stan’s Flow S1-wielen, Sram Code RSC-remmen
  • Scout Carbon NX / 4999 euro / 14,29 kilogram: Sram NX Eagle-aandrijving, RockShox Lyrik Select-vork & Super Deluxe Select+-demper, Stan’s Flow D-wielen, Sram Code R-remmen
  • Scout Carbon Framekit / 3399 euro / 3,20 kilogram: inclusief Fox Float X2 Performance Elite-demper

Transition Scout GX: de terreintest

Met onze 1m79 passen we perfect op de medium van de Transition Scout. Ondanks de lange voorkant zitten we – met dank aan de rechte zitbuis – toch zeer aangenaam om uren lang rond te peddelen.

De matte afwerking op de liggende achtervork kreeg het tijdens onze test hard te verduren, met als resultaat vele krassen van het wrijven van onze schoenen. Op een fiets van 6199 euro is dat jammer.

Transition raadt een sag aan tussen 26 en 33%, wat enige speelruimte laat. We kiezen ervoor om te beginnen met een sag van 30-31% en een “gemiddelde” rebound (gesloten met 5 klikken achter en 8 klikken voor). Vanaf de eerste meters valt het op dat de vering niet pompt wanneer we in het zadel zitten. Kleine oneffenheden worden mooi gladgestreken en we genieten van veel grip. De lockout wordt dan ook amper gebruikt, behalve op de weg en op lange beklimmingen.

Erg dynamisch kunnen we de fiets echter niet noemen, hij geeft dan ook de voorkeur aan een gelijkmatig tempo. Met zijn 13,7 kilogram (350 gram minder dan aangekondigd) is hij geen vedergewicht, maar we vermoeden dat de wielen dit effect nog verder accentueren.

Zodra het bergaf gaat, hervindt de Scout zijn glimlach. In die omstandigheden is hij duidelijk in zijn element. Met de instellingen waarmee we gestart zijn, blijkt de vering verbazingwekkend efficiënt. Zoals een heuse enduromachine kleeft hij aan de grond. Je moet wel nog steeds nauwkeurig sturen (het blijft een 27,5″) en we kunnen ook niet gewoon rechtdoor over de obstakels rammen zoals we met endurofietsen met 29″-wielen wel kunnen. De kleinere wielen hebben als voordeel dat de Scout makkelijk van richting verandert en enkel op zeer smalle paden of bij lage snelheid moeten we hem wat meer bruuskeren om hem door de bocht te loodsen.

Met 27,5″-wielen kan je niets misdoen op een endurofiets, maar de Scout is geen endurofiets, daar hebben ze bij Transition de Patrol voor. We besluiten om de sag in de demper aan te passen naar 25-26% en tegelijkertijd openen we de rebound wat meer (gesloten met 3 kliks vooraan en 7 achteraan in de plaats van respectievelijk 5 en 8 aan het begin van de test). Nu keren we terug naar de paden.

De Scout laat plots een heel ander gezicht zien en je hebt nu een echt speeltje in handen. De fiets heeft niet liever om te pas en te onpas te jumpen of op een wiel te rijden. We herontdekken afdalingen waarvan we dachten dat we ze uit ons hoofd kenden en we betrappen ons beneden op een grote glimlach gevuld met endorfines.

Dit alles gaat niet ten koste van de stabiliteit. Neerkomen na een jump doet hij zonder verpinken. De goed gedoseerde stijfheid van het frame zorgt voor de nodige tolerantie, zonder dat de fiets doorslaat.

Wanneer het wat ruwer wordt, is de fiets minder stabiel en minder efficiënt dan met de basisinstellingen waarmee we gestart zijn, zeker bij hoge snelheid. Je moet hem steviger in de hand nemen, terwijl hij smeekt om nieuwe trajecten te nemen, ook al betekent dit dat je de snelheid wat moet temperen.

Om te eindigen nog een woordje over de onderdelen. Gezien de hardheid van het rubber hadden we het wel verwacht: de Goodyear Newton EN-banden presteren bergaf dan ook heel wat minder goed dan de originele Maxxis Assegai en DHR II. Op een droge ondergrond ontbreekt het hen aan grip en ze glijden weg in modder. Gelukkig voel je tijdig wanneer ze hun limieten bereiken, want het gebeurt zelden dat ze totaal onverwacht hun grip verliezen. Je hoeft niet bang te zijn dat je constant op eieren rijdt, je rijstijl aanpassen volstaat al. Hun harde rubber en middelgrote noppen worden dan weer wel bondgenoten op vlot bollende paden, aangezien ze een betere rolweerstand hebben dan de exemplaren van Maxxis.

Aan de kant van de onderdelen die een goede indruk hebben nagelaten op deze fiets, moeten we de OneUp V2-zadelpen en de Sensus Lite-handgrepen vermelden. Eerstgenoemde is een voorbeeld met haar fluweelzachte werking en de grote drop (instelbaar in stappen van 10 millimeter) lijkt de betrouwbaarheid niet te beïnvloeden. Met een gewicht van 525 gram en een diameter van 30,9 millimeter zit ze in het klasgemiddelde en als bonus is ze ook niet te duur. 209 euro (zonder de remote, die 49 euro kost) is ze 100 tot 200 euro goedkoper dan een groot deel van de concurrentie.

Sensus is dan weer een klein Amerikaans merk, geboren in 2009 en gevestigd in Reno, Nevada. De Lite-handgreep is een dun model uit het assortiment dat net als de rest van het aanbod wordt gemaakt in de Verenigde Staten. De diameter van handgrepen is voornamelijk een verhaal van persoonlijke voorkeuren, maar wij apprecieerden alvast het comfort ervan.

Verdict

Liefde maakt blind, zeggen ze. Desondanks mag de verliefdheid de fouten niet doen vergeten. De Transition Scout is niet perfect, hij is duur, de wielen zijn middelmatig in vergelijking met de algehele prestaties en hij is iets minder wendbaar dan zijn voorganger. We hebben echter nog nooit zoveel plezier gehad. Transition heeft de reputatie fietsen met karakter te maken, met alle voor- en nadelen, en wederom heeft het Amerikaanse merk niet gefaald. Met de Scout schakelen we over op het irrationele. Het is een fiets die de passie van zijn ontwerpers uitstraalt en een zeer nauwkeurige visie heeft over mountainbiken. Het zou bijna een schande zijn om er rustig mee te gaan toeren zonder al te veel risico’s te nemen. Nee, de Scout laat zijn ware aard pas zien in de handen van een agressieve piloot en hij nodigt uit om almaar sneller en hoger te gaan. Hij is dus duidelijk niet voor iedereen geschikt, maar als dit jouw manier van biken is, dan zorgt hij ervoor dat je je dag eindigt met een goed humeur! 

Transition Scout GX

  • Werking van de veringen
  • Fiets met karakter
  • Zware wielen
  • Er komen snel krassen op de liggende achtervork
  • Prijs
Beoordeling
Beoordeling van de tester
Best getest
Favoriet
Prijs-kwaliteit
Aanbevolen gebruik
  • XC
  • TR
  • EN
  • DH
Prijs: € 6199,00
Gewicht: 13,7 kg (medium, zonder pedalen)

Meer info via transitionbikes.com