Test | Trek Supercaliber: heb je echt meer veerweg nodig?

Door Adrien Protano -

  • Staff pick

  • Techniek

Test | Trek Supercaliber: heb je echt meer veerweg nodig?

Een hardtail of een full-suspension? Men zegt dat je nooit alles kan hebben, maar Trek verzoent met zijn Supercaliber toch twee uitersten … Na een eerste versie die in het terrein als iets te exclusief werd beschouwd, wil Trek dat de tweede versie van de Supercaliber veelzijdiger is. De veerweg achteraan werd vergroot tot 80 mm, zonder daarbij aan de filosofie van dit model te raken. We hebben hem een aantal weken op de rooster gelegd op onze gebruikelijke testterreinen en dit is ons verdict.

Een olympische titel in 2021 in Tokio met Jolanda Neff, datzelfde jaar ook een wereldtitel in Val di Sole met dank aan Evie Richards: de Trek Supercaliber wist snel indruk te maken op het internationale circuit.

Met zijn verfijnde look en prestaties die een hardtail waardig zijn, werd de Trek Supercaliber met zijn veerweg van 60 mm door sommigen echter als iets te exclusief beoordeeld. Om dit te verhelpen heeft het Amerikaanse merk zijn crosscountry-frame een update gegeven, met name door de veerweg achteraan te vergroten tot 80 mm.

Frame

Of je hem nu leuk vindt of niet, de constructie van deze Trek Supercaliber laat niemand onverschillig. Hij onderscheidt zich visueel van de rest van de crosscountryfietsen die momenteel in het segment beschikbaar zijn … op één na! Het is onmogelijk om deze test te starten zonder de Specialized Epic World Cup te vermelden. Laten we één ding meteen duidelijk maken: nee, de twee fietsen zijn geen tweeling, verre van dat. We hebben eerder in detail uitgelegd wat het onderscheid is tussen de twee frames in ons artikel over het Specialized-model: Test nieuw | Specialized Epic World Cup: is dit het einde van de hardtail?

Afgezien van elke gelijkenis – terecht of niet – met de Specialized Epic World Cup, heeft het frame van de Trek Supercaliber een nette uitstraling. De zeer rechte buizen van de Supercaliber maken een optimale positionering van de koolstofvezels mogelijk, waardoor de verhouding tussen gewicht en stijfheid wordt gemaximaliseerd.

Voor een maximale stijfheid is de achterste driehoek uit één stuk gemaakt om zo dicht mogelijk bij de sensaties van een hardtail te komen. Het frame weegt 1950 gram in maat M, terwijl de complete fiets 9,45 kilogram weegt.

Wel moeten we erop wijzen dat deze high-end versie is voorzien van een SLR-carbon frame, namelijk het meest high-end carbon van het merk, en dus het duurste, maar ook het lichtste. De frames van de twee instapmodellen in de Supercaliber-familie zijn gemaakt van SL-carbon, dat betaalbaarder is.

De kabels lopen intern door het frame, met een ingang aan de bovenkant van de onderbuis, en niet ter hoogte van de stuurpen of het balhoofd, zoals we steeds vaker zien. Het frame laat ruimte over voor twee bidons in de voorste driehoek, zelfs op de kleinste maten. Toch praktisch om een demper te hebben die bijna geïntegreerd is in de bovenbuis, nietwaar?

De linker staande achtervork buigt lichtjes af om ruimte te maken voor de remklauw die zwevend (begrijp dat hij draait met de inzakking van de ophanging) is geplaatst om de ophanging beter te isoleren van de remkrachten.

Veringen

De unieke en bijzondere architectuur, die ingehuldigd werd bij de eerste generatie, is bewaard gebleven op deze Trek Supercaliber. Het heet IsoStrut en wordt gekenmerkt door de schokdemper die daadwerkelijk in het frame is geïntegreerd. Vereenvoudigd zou je kunnen zeggen dat de demper dienstdoet als rail of of geleider waarover een carbon buis schuift die de staande achtervork verlengt.

Het kan verwarrend klinken, maar de Trek Supercaliber is geen softail. Dit is een full-suspension met een hoofdscharnierpunt gemonteerd op lagers nabij het bottom bracket.

Waar de veerweg 60 mm bedroeg bij de eerste generatie (of beter gezegd 55 mm veerweg geleverd door de demper en 5 mm verkregen door de vervorming van de staande achtervork), werd dat op deze tweede generatie verhoogd naar 80 mm.

De grotere veerweg vereiste het ontwerp van een geheel nieuwe schokdemper, die deze keer werd ontwikkeld met RockShox in plaats van Fox. Hij is gebaseerd op de SIDLuxe en de afmetingen zijn groter dan die van het oude model (240×40 versus 235×32,5). Ook de diameter werd groter (38 mm). Hierdoor kon de stijfheid van het frame vergroot worden en kon men een grotere zuiger gebruiken, een factor om de oliestromen beter te beheren.

Naast het vergroten van de veerweg heeft Trek ook de kinematica aangepast met een iets hogere verhouding om de gevoeligheid van de fiets te verbeteren. Hij is uiteraard minder gevoelig dan een klassieke ophanging, maar het merk bevestigt dat “het verschil tussen de oude en nieuwe versie voelbaar is op het terrein.” 

Vergeleken met zijn voorganger krijgt de tweede generatie van de Supercaliber er vooraan 10 mm veerweg bij; standaard is hij nu uitgerust met een vork van 110 mm. Trek geeft echter aan dat het heel goed mogelijk is om een vork van 100 of 120 mm te gebruiken, afhankelijk van je behoeften.

Geometrie

 

De Trek Supercaliber is vrij eigentijds qua ontwerp, met in maat M een balhoofdhoek van 67,5°, een zitbuishoek van 74,5°, een liggende achtervork van 435 mm en een reach van 465 mm. Waar de vorige generatie maar liefst 6 maten aanbood voor de Supercaliber, doet deze tweede generatie het met 5 maten, van S tot XL.

Onderdelen

Wij ontvingen voor deze test de duurste uitvoering van de Trek Supercaliber, namelijk de Supercaliber SLR 9.9 XX AXS. We vertelden eerder al dat RockShox instaat voor de veringen, met een RockShox SID SL Ultimate-vork met 110 mm veerweg en een RockShox SIDLuxe-demper.

De aandrijving en remmen komen van Sram, met een XX SL T-Type groep waarvan onze test hier te vinden is: Test | Sram Eagle AXS 2023: zonder gelijke. Ons testmodel wordt afgeremd door Sram Level Ultimate-remmen met 4 zuigers en schijven van 160 mm (zie Test nieuw | Sram Level en Code Stealth-remmen: veranderen zonder te veranderen).

Het onderstel bestaat uit de exclusieve Bontrager Kovee RSL-wielen en een Bontrager Sainte-Anne RSL XR-band aan de voorkant en een Pirelli Scorpion XC achteraan, beide met een breedte van 2.2 inch. In het frame is overigens plaats voor banden tot 2.4 inch.

Verder zien we ook een telescopische zadelpen van Fox (Fox Transfer SL) en een mooie zelfgemaakte carbon cockpit uit één stuk. Standaard is het stuur 750 mm breed, terwijl de stuurpen 80 mm lang is met een hellingshoek van -13°. Voor het zadel viel de keuze op een hele goede Aeolus RSL met carbon rails.

Versies en prijzen

De Supercaliber-familie is behoorlijk uitgebreid met niet minder dan zes varianten in de catalogus. Daarnaast is er ook nog de optie om enkel een frame aan te schaffen in SLR-carbon voor een prijs van € 3.999.

De Trek Supercaliber 9.6 is het instapmodel met een prijs van € 3.999. Hij wordt gevolgd door de Supercaliber 9.7 van € 5.499. Deze twee versies delen het ‘goedkopere’ carbon binnen het merk en wegen respectievelijk 13,10 kg en 11,80 kg. Zelfs deze instapmodellen zijn standaard uitgerust met een telescopische zadelpen, een verstandige beslissing!

Vervolgens hebben we de Supercaliber 9.8 XT (€ 6.499) en 9.8 GX AXS (€ 6.999) in de catalogus staan, die beide zijn uitgerust met het duurdere SLR-carbon.

De Supercaliber SLR 9.9 XTR is het voorlaatste model bovenaan de prijskorf, voorafgaand aan ons luxe testmodel. Voor een adviesprijs van € 10.999 krijg je een Fox 34 SC Factory-vork, Shimano XTR-aandrijving en -remmen, Kovee RSL-wielen en Bontrager Sainte-Anne RSL XR-banden.

Trek Supercaliber: de terreintest

Het eerste dat opvalt, zelfs voordat je op de fiets stapt, zijn de markeringen voor de sag op de achterdemper. Omdat het patent hiervan aan RockShox toebehoort, kon Trek door de overstap naar dit merk deze nuttige optie nu ook aan de tweede generatie toevoegen. Over de sag gesproken, het merk adviseert een sag tussen de 22 en 28% van de veerweg, en met zo weinig veerweg is het beter – iets meer nog dan normaal – om geen fouten te maken om optimaal gebruik te kunnen maken van de veerweg.

De Trek Supercaliber is bedacht en ontworpen om te presteren en dat laat hij snel weten. Vanaf de eerste omwentelingen komt de naar voren leunende positie volledig overeen met het idee dat we hebben over het programma van de fiets. Als we geconfronteerd worden met een redelijk racegerichte positie, voelt deze niet oncomfortabel aan. Wees echter voorzichtig, dit is een zeer sportieve positie waar misschien niet iedereen blij van wordt.

Dit geldt ook voor de cockpit uit één stuk, waarover onze testers niet unaniem waren vanwege de hoek, maar vooral vanwege de vorm en breedte (740 mm). Visueel ziet deze creatie er verbluffend uit en het mag op het terrein dan wel verschillende voordelen bieden, toch is het duidelijk dat het onmogelijk is om met verschillende factoren rekening te houden om voor iedereen een ideale positie te vinden. Vergroot de breedte van het standaard stuur tot 760 mm of zelfs 780 mm en zorg ervoor dat het stuur indien nodig ingekort kan worden, en het plaatje ziet er helemaal anders uit.

Snel. Dat is duidelijk het gevoel dat de Trek Supercaliber geeft als je eenmaal op de trails bent. De krachtoverbrenging is behoorlijk indrukwekkend en het zeer levendige frame geeft dankzij het lichte gewicht en de gecontroleerde stijfheid letterlijk de indruk te vliegen. De Supercaliber lijkt voortdurend te accelereren en meer onder de pedalen te hebben, zonder in de strijd last te hebben van enig wattageverlies.

Niet al te steile beklimmingen worden in een indrukwekkend tempo opgeslokt, met het merkwaardige verlangen om steeds een tandje groter te trappen omdat de fiets ons uitnodigt om stevig op de pedalen te duwen. Waar de eerste generatie zichzelf op dit punt al heeft bewezen als een van de beste trappers/klimmers, heeft de Supercaliber niets van zijn pluimen verloren bij deze tweede generatie en blijft hij uiterst efficiënt.

De Trek Supercaliber 2 gaf ons ook de indruk dat hij nog comfortabeler was op technische beklimmingen dan zijn voorganger. Alsof je profiteert van het beste van twee werelden: naast de levendigheid die een hardtail waardig is, zorgt de IsoStrut-constructie ervoor dat je aanzienlijk meer grip krijgt. Hierdoor heb je een achterwiel dat constant contact heeft met de grond en dus ideale grip bij het bergop rijden.

De fiets blijft vrij hoog in zijn veerweg en je voelt je goed gepositioneerd om in alle kalmte technische passages aan te pakken, vooral dankzij de verlenging van de liggende achtervork en de opening van de naloop, vergeleken met de eerste generatie. De Supercaliber wekt zo de indruk dat alles eenvoudiger is en dat we ons alleen maar hoeven te concentreren op het trappen.

We vinden ook de tractie van een full-suspension terug, maar zonder dat de fiets pompt, wat vaak in meer of mindere mate aanwezig is op full-suspensions met een meer klassiek ontwerp. De Trek Supercaliber rijdt en voelt aan als een hardtail die zeer weinig of niet pompt. Dit is een behoorlijk opvallend verschil in gebruik, omdat het de indruk wekt dat er geen energie verloren gaat bij deze parasitaire bewegingen.

Zodra het terrein lastiger wordt of bergaf gaat, herinnert de Supercaliber ons eraan dat hij een full-suspension is. De 80 mm veerweg achter is er!

Vergeleken met de eerste generatie hebben de verlenging van de wielbasis en het werk aan de stijfheid van het hele frame ervoor gezorgd dat deze Trek Supercaliber in de goede richting is geëvolueerd. Hij is stabieler en beter verankerd en we voelen ons goed om de vele technische passages het hoofd te bieden. Hoewel de veerweg aan de kleine kant lijkt, is Trek erin geslaagd de beschikbare 80 mm met succes te benutten.

Maar begrijp ons niet verkeerd, dit model speelt in een andere categorie dan het meest agressieve 120 mm crosscountry-frame ter wereld, namelijk de Scott Spark RC. Aan de andere kant kan hij zich zonder blozen naast bepaalde frames met een veerweg van 100 mm positioneren.

Gezien zijn plaatsing en filosofie vereist de fiets een zekere fysieke inzet om zijn potentieel te ontsluiten. Als de fiets eenmaal in actie is gebracht, is de besturing bijzonder snel bij het veranderen van richting en draait de Supercaliber scherp en nauwkeurig. We worden geconfronteerd met een fiets die aandacht vraagt!

Het is ook een fiets die gedurende langere ritten vermoeiend kan zijn, gezien de vereiste fysieke inspanning. Je moet dan ook in goede conditie zijn om deze kleine Formule 1 op de trails te houden.

Terwijl we op zoek waren naar het beest in deze Trek Supercaliber, leek het paar wielen uit eigen stal, de Kovee RSL, ons erg stijf en wekte deze set de indruk onvervormbaar te zijn. Er moet ook worden opgemerkt dat ze niet worden geholpen door de montage van zeer smalle banden met weinig noppen die bedoeld zijn voor zeer droog en hard terrein.

Verdict

De filosofie van deze Trek Supercaliber staat buiten twijfel: presteren! Hij is snel, precies, levendig, efficiënt … Het voelt alsof je vliegt op dit frame dat je voortdurend uitnodigt om hard op de pedalen te trappen. Het is duidelijk dat dit niet een fiets is voor ieders handen, het is een machine die een zekere fysieke en technische inzet vereist.

We moeten deze opmerking echter temperen: waar de eerste generatie van de Supercaliber misschien iets te exclusief was en slechts geschikt was voor een klein deel van de gewone gebruikers, is deze tweede generatie erin geslaagd de situatie merkbaar recht te zetten. Met achteraan een grotere veerweg van 80 mm en een evolutie van het frame heeft deze Supercaliber 2 veel meer te bieden voor gewone mensen. Zozeer zelfs dat we effectief de indruk hebben met een full-suspenion onderweg te zijn, waar de vorige generatie meer op een hardtail leek. Kortom, als je van prestaties houdt en op zoek bent naar een fiets die je kan vergezellen op jouw uitstapjes, en niet omgekeerd… dan is de Supercaliber een topkeuze!

TREK SUPERCALIBER SLR 9.9 XX AXS

11.499,00 €

9,45 kg (zonder pedalen, tubeless)

  • Eigen identiteit met een eigen uitstraling
  • Uitstekende verhouding tussen gewicht en stijfheid
  • Krachtoverdracht en efficiëntie die een hardtail waardig zijn
  • Indrukwekkende grip op het achterwiel, vooral op technische beklimmingen
  • Duur
  • Frame dat niet geschikt is voor iedereen
  • Zeer (te?) stijve wielen
  • Niets te melden

Beoordeling van de testers

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via www.trekbikes.com

DoorAdrien Protano