Test nieuw | ARC8 Extra 2.0: een enduro-MTB op glijstangen

Door Adrien Protano -

  • Staff pick

  • Techniek

Test nieuw | ARC8 Extra 2.0: een enduro-MTB op glijstangen

Na vijf jaar trouwe dienst krijgt de ARC8 Extra, het enduromodel van het Zwitserse merk, nu eindelijk een update. De filosofie blijft behouden, maar er zijn wel enkele nieuwigheden. De geometrie is gewijzigd, er komt een opbergvakje, maar het is vooral het verbazingwekkende systeem met glijstangen van de ophanging dat de aandacht trekt. We mochten gedurende een dag kennismaken met de nieuwe ARC8 Extra.

ARC8, dat in 2018 werd opgericht door Jonas Müller (werktuigbouwkundig ingenieur) en Serafin Pazdera (ontwerper), is een Zwitsers merk gevestigd in Bazel. De oprichters van het merk hebben zich gespecialiseerd in het ontwerpen en ontwikkelen van fietsen voor andere merken en wilden vervolgens hun visie op de fiets tot leven brengen. Het avontuur van het merk begon met een wegmodel en een trail mountainbike (Eerste test | ARC8 Essential: de essentie van een trailfiets?), maar ondertussen is ARC8 ook aanwezig in het gravelen, enduro en crosscountry.

Met de eerste generatie van zijn enduromodel, genaamd Extra, wilde ARC8 “een leuk frame creëren met veel veerweg. We wilden een fiets die stabiel, wendbaar, licht, betaalbaar en van kwaliteit was”, legt het merk uit. “Toen we mensen met dit model aan endurowedstrijden zagen deelnemen, wilden we een nieuwe generatie van het Extra-model ontwikkelen, die beter geschikt is voor competitie en toch zijn oorspronkelijke karakter behoudt.”

Anno 2024 presenteert ARC8 nu de Extra 2.0! Hoewel het frame op het eerste gezicht lijkt op dat van de vorige generatie, brengt deze nieuwe Extra toch verschillende ontwikkelingen met zich mee: nieuwe kinematica, evolutie van de geometrie, mogelijkheid tot een mullet-montage, de komst van een opbergvakje, …

Frame: kleine evoluties

Net als zijn voorganger is de ARC8 Extra 2.0 volledig gemaakt van carbon. Het Zwitserse merk is transparant over het gewicht van zijn frame, namelijk 2550 gram inclusief demper. Dat gewicht is de optelsom van het ruwe frame (1545 g), de lak (95 g), de achterwielophanging (155 g), het opbergvakje (50 g), de verschillende beschermingen (55 g), de Fox Float X Factory-demper (525 g) en diverse accessoires zoals de derailleurhanger, zadelpenklem, enz (125 g).

Het is een concept dat tegenwoordig steeds meer in opkomst is en dus heeft ook het Zwitserse merk een opbergvakje in de onderbuis geïntegreerd. “Dit was iets dat net zo uitdagend was als het ontwikkelen van het volledige frame. Na verschillende probeersels zijn we uitgekomen op een luik dat bestand is tegen slecht weer en slijtage”, legt het merk uit. Ten tijde van onze kennismaking met de fiets en van deze foto was het luik nog een “dummy” dat door 3D-printing werd gerealiseerd.

Binnenin zitten twee neopreen zakjes die in de onderbuis schuiven en waarin het meest essentiële gereedschap zit: een reservebinnenband, een bandenlichter en een kleine pomp. Aan de achterkant van het plastic luik kan een multitool bevestigd worden, zodat je er gemakkelijk bij kunt.

Aan de andere kant gaf ARC8 er de voorkeur aan om af te stappen van de oplossing om de kabels en leidingen door de headset in het frame te geleiden, wat wel zo was op de eerste generatie van de Extra. Het merk koos voor een meer klassieke ingang aan de bovenkant van de diagonale buis. Dit klopt met de filosofie van het merk om een ​​fiets aan te bieden die eenvoudig en gemakkelijk te onderhouden is.

De Extra 2.0 wordt standaard geleverd met een minimalistische chain guard (afwezig op onze testfiets), een bescherming aan de onderkant van de onderbuis en aan de onderkant van het bottom bracket en aan de zijde van de aandrijving een bescherming op de liggende achtervork.

Geometrie ARC8 Extra 2.0: afgestemd op competitie

Met de wens om een ​​meer race-gericht frame te creëren dan de vorige generatie, heeft het Zwitserse merk de reach (476 mm in maat M, in plaats van 465 mm) en de liggende achtervork (445 mm in maat M, in plaats van 430 mm) vergroot. De zitbuishoek verandert ook en gaat van 76° op de eerste Extra naar 78,5° op deze tweede generatie, wat zorgt voor een betere zitpositie bij het trappen. Belangrijker dan deze afzonderlijke cijfers, heeft ARC8 ervoor gekozen om de geometrie aan elke framemaat aan te passen, om de beste balans voor elke lichaamsvorm te bieden. Houd er wel rekening mee dat de maten van het merk vrij groot uitvallen.

“Om in te spelen op de trend van korte cranks hebben we gekozen voor een iets lager gelegen bottom bracket”, aldus ARC8.

De ARC8 Extra 2024 is uitgerust met een flipchip waarmee je van een 29″-wielmontage naar een mullet-montage (d.w.z. een 29″-wiel vooraan en een 27,5″-wiel achteraan) kunt overstappen, en dit zonder afbreuk te doen aan de geometrie of de hoogte van het crankstel. De enige verandering zit in de lengte van de liggende achtervork, die hierdoor 12 mm korter wordt. “In de hoge positie (27,5″) krijgt de fiets een iets speelser karakter, terwijl hij in de lage positie (29″) een absoluut efficiënte (race)machine is”, legt het merk uit.

Veringen: opmerkelijk systeem met glijstangen

Als we maar één nieuwigheid op deze tweede generatie van de Extra zouden mogen behouden, zou het dit zijn! Het enduromodel gooit zijn traditionele rocker overboord om over te stappen op een opmerkelijk systeem met glijstangen dat geïntroduceerd werd op het crosscountrymodel van het merk, de Evolve FS. De materialen en behandelingen van zowel de glijstangen als de geleidingsringen zijn identiek aan die van een voorvork of schokdemper.

“Het systeem biedt een goede gevoeligheid bij kleine schokken en uniformiteit tijdens de rest van de veerweg, waardoor een gevoel van controle over de gehele veerweg ontstaat. We waren er tevreden over op de Evolve FS, maar eerlijk gezegd worden de voordelen nog groter naarmate de veerweg toeneemt”, aldus het merk.

Nog een voordeel, volgens het merk, van dergelijk systeem is de mogelijkheid om de verschillende factoren (progressie, slag, anti-squat) onafhankelijk van elkaar te doen variëren. Door de glijstangen omhoog of omlaag te verplaatsen, varieert de slag; de hoek van de glijstangen beïnvloedt de progressiviteit, terwijl het verplaatsen van het hoofddraaipunt de anti-squat wijzigt.

De ARC8 Extra 2024 accepteert zowel lucht- als veerdempers. “De progressiviteit van het glijsysteem maakt het perfect compatibel met spiraalvormige dempers. De positieve eigenschappen worden zelfs versterkt”, vertelt het merk.

Voor ARC8 is het een manier om ‘in lijn’ te werken met de krachten die ‘recht’ in de ophanging duwen en zonder de hefboomarm van een link. Doordat de extra draaipunten zijn verwijderd, zorgt de hele achterdriehoek voor de stijfheid. Volgens ARC8 zouden dikkere buizen te veel stijfheid hebben opgeleverd, en biedt deze “dunne” constructie uit één stuk precies de juiste dosering. Het merk kondigt aan dat het heeft gewerkt aan de carbon constructie die er ogenschijnlijk dun uitziet, maar op bepaalde delen van het frame bijna een centimeter dik is.

Onderdelen

ARC8 vertrouwde ons voor de duur van één dag de Extra Coil XT-versie toe. Deze versie is uitgerust met een Fox DHX2-demper met een veerweg van 165 mm en een Fox Float 38 Factory Grip 2-voorvork met een veerweg van 170 mm.

Voor de aandrijving werd gekozen voor een Shimano XT-groep met een 10-51 cassette en 165 mm lange cranks. De Shimano XT-remmen zijn voorzien van vier zuigers en hebben vooraan en achteraan respectievelijk een remschijf van 220 en 203 mm.

Het onderstel bestaat uit DT Swiss EX 1700 Spline-wielen, geschoeid met een Maxxis Assegai-band (MaxxGrip-rubber en Exo+-karkas) van 2.5″ aan de voorkant en een Maxxis DHR II (MaxxTerra-rubber en DoubleDown-karkas) van 2.4″ aan de achterkant. De nuances tussen de verschillende profielen, rubbers en karkassen van Maxxis legden we eerder uit in dit artikel: Maxxis MTB-banden: de complete gids voor het trail- & endurogamma.

De cockpit bestaat uit een Race Face Turbine R-stuur van 800 mm en een gelijknamige stuurpen van 40 mm. Waarom zo’n breed stuur? Het antwoord lees je hier: Kort je MTB-stuur in, je zal ons dankbaar zijn! De Fox Transfer Factory-dropper post, Ergon SMC10-zadel en Ergon GD10-handvatten maken het geheel af.

Versies, prijzen en gewicht van de ARC8 Extra 2.0

Naast onze Coil XT-versie van € 7.499 staan ​​er nog vier andere assemblages van deze ARC8 Extra in de catalogus van het merk. Er wordt ook een “frame only”-optie aangeboden voor een prijs van € 3.399. Dit enduromodel is verkrijgbaar in drie verschillende kleuren, namelijk ‘Ruby Red’, ‘Pale Green’ en ‘Mouse Grey’.

De Extra Coil Launch Edition is het instapmodel en kost € 5.999. Hij is als volgt uitgerust:

Marzocchi Bomber Z1 170 mm voorvork
Marzocchi Bomber CR 165 mm demper
Shimano SLX-aandrijving
Shimano SLX-remmen
DT Swiss E 1900 Spline-wielen
Maxxis Assegai-band (voor) en DHR II-band (achter)
14,5 kg

De ARC8 Extra XT, het goedkoopste model met een luchtdemper, heeft een prijs van € 6.499 met de volgende uitrusting:

Fox 36 Performance 160 mm voorvork
Fox Float X Performance 160 mm demper
Shimano XT-aandrijving
Shimano XT-remmen
DT Swiss E 1900 Spline-wielen
Maxxis Minion DHF-band (voor) en Dissector-band (achter)

De ARC8 Extra Air GX AXS met een prijs van € 7.699 is als volgt uitgerust:

Fox 36 Factory Grip2 160 mm voorvork
Fox Float X Factory 160 mm demper
Sram GX T-Type aandrijving
Shimano XT-remmen
DT Swiss E 1700 Spline-wielen
Maxxis Minion DHF-band (voor) en Dissector-band (achter)

De ARC8 Extra “Air Launch Edition” heeft een prijs van € 8.999 en beschikt over de volgende uitrusting:

Fox 36 Factory Grip2 160 mm voorvork
Fox Float X Factory 160 mm demper
Shimano XTR-aandrijving
Shimano XTR-remmen
DT Swiss XMC 1501 Spline-wielen
Maxxis DHF-band (voor) en Dissector-band (achter)
13,6 kg

ARC8 Extra 2.0: de terreintest

Onze test van de Extra 2.0 vond plaats in de Franse regio Beaufortain. Eerst luisterden we er naar de presentatie van de ontwerper, Serafin Pazdera, om vervolgens op de fiets te klimmen in het gezelschap van Nicola Rohrbach, een uitstekende marathonrenner die daarnaast ook voor het merk werkt.

Op het programma, een slimme mix van snelle en soms ruige porties, en zeer langzame haarspeldbochten.

Op de fiets installeren we een zeer lichte veer van 275 lbs/in (voor een biker van ongeveer 75 kg). De veerverhouding van deze Extra is zeer laag, wat leidt tot het gebruik van vrij “lichte” veren of een lage druk. Dit betekent ook dat de demper vrij snel moet kunnen terugveren. Met een ratio die begint bij 2,4 verlaten we de norm en moeten de dempers aangepast worden aan deze fiets. Wees dus voorzichtig bij het kopen van een demper voor deze fiets op de “aftermarket”.

We trappen niet veel, maar de paar meter die ons van de top scheiden, worden vrij gemakkelijk opgeslokt. De fiets lijkt licht en de zithouding is zeer rechtop. Kortom: prettig.

In maat L is de fiets lang voor de categorie, maar je kunt er meestal mee rondkomen. Bij een nose-turn in krappe haarspeldbochten schuurt het achterwiel soms achter ons aan, maar de fiets blijft in balans. Toch raden we aan zeer aandachtig te zijn bij het kiezen van de juiste maat voor deze ARC8 Extra.

Qua gevoel ontdekken we een fiets met een stevig comfort, die bij het begin van de slag goed het terrein leest. De dunne buizen van het frame, het gewicht van de fiets en het rijgedrag suggereren een grote all-mountainbike, maar de ARC8 Extra blijft de ruigste delen aankunnen zonder van lijn te veranderen. Bij het remmen blijft de fiets nauwkeurig en krijg je meer vertrouwen.

De stijfheid lijkt goed uitgebalanceerd en de fiets is wendbaar. De vering lijkt nogal lineair, maar je voelt de vering niet dichtklappen. Als je eenmaal vertrouwen hebt in de grip, is de fiets redelijk leesbaar en merk je dat je er vrij snel mee begint te spelen.

Verdict

De ARC8 Extra van het modeljaar 2024 is erin geslaagd een platform te bieden dat meer aankan, met behoud van een licht en gemakkelijk karakter. Het nieuwe veersysteem op glijstangen zal zich tijdens een duurtest nog moeten bewijzen, maar het trok onze aandacht. Het is een veilige gok dat, afhankelijk van hoe de fiets is geassembleerd, hij verschillende facetten zal kunnen presenteren om zich aan te passen aan de rijder en het terrein, en dat is eenvoudigweg wat we van een endurofiets vragen.

Meer info via https://www.arc8bicycles.com/bikes/mountain

DoorAdrien Protano