Bike Check – Cape Epic 2024 | De Megamo Track van Buff-Megamo en Wout Alleman en Hans Becking

Door Paul Humbert -

  • Staff pick

  • Techniek

Bike Check – Cape Epic 2024 | De Megamo Track van Buff-Megamo en Wout Alleman en Hans Becking

Deze week wordt in Zuid-Afrika de Cape Epic gereden, de droom van elke marathonrenner en een van de belangrijkste doelen van het Buff-Megamo Team dit jaar. Een paar dagen na ons bezoek aan het bedrijf presenteerde Megamo een speciale editie van de fiets waar de twee duo’s die deelnemen aan de Zuid-Afrikaanse rittenwedstrijd mee zullen rijden. Tijd voor een bike check:

Megamo Track

Het frame

Aan het ontwerp van het frame verandert er niets: het team rijdt op de Track, voorheen Track R120. Het frame is ontworpen rond een veerweg van 120 mm en vertoont een moderne geometrie met een balhoofdhoek van 66,5° en een reach van 435 mm in maat M of 460 mm in maat L, afmetingen die gericht zijn om mee te scoren in XC.

Het lakwerk daarentegen is nieuw en speciaal aangebracht voor de Cape Epic, net zoals de unieke versieringen die we wel eens zien tijdens de wereldkampioenschappen XC of DH. Ook in MTB-marathon kent men een WK, maar qua prestige komen weinig evenementen in de buurt van een overwinning in de Cape Epic. Daarom dat sommige merken maar wat graag uitpakken met een speciale look ter gelegenheid van de ‘The Untamed’ zoals de Cape Epic ook wel genoemd wordt.

Veringen

Waar de productiefietsen grotendeels met Fox worden gemonteerd, zijn de fietsen van het Buff-Megamo Team uitgerust met veringen van RockShox. Vooraan zien we een SID Ultimate-voorvork en achteraan een SIDLuxe Ultimate-demper. Wat we (nog) niet zien is de nieuwe Flight Attendant (lees: Test nieuw | RockShox Flight Attendant XC: elektronica ten dienste van de prestaties).

Aandrijving en remmen

Wie veringen van RockShox zegt, zegt logischerwijs ook Sram-aandrijving. Hier zien we het beste van het Amerikaanse merk met de XX SL-groep. Het crankstel (40 tanden!) is uitgerust met een krachtsensor, een essentieel hulpmiddel om je inspanningen in deze lange etappes te beheren.

Sram levert ook de nodige stopkracht met de vorig jaar gepresenteerde Level 4-zuigerrem. Hier is Buff-Megamo een tikkeltje ontrouw aan het Amerikaanse merk: zoals aangegeven op de vork zijn de remschijven van Galfer, net als Megamo een Spaans bedrijf. Dit is het Shark-model waarover tijdens de ontwikkeling zoveel gepraat werd, vooral in de DH-paddocks. Wij hebben ze vroeger al getest, die review lees je hier: Galfer Shark-remschijven: efficiënt … maar voor welke prijs?

 

Wielen en banden

Voor het onderstel gaan we naar Italië. De Fulcrum Red Zone Carbon-wielen (28 mm interne breedte, 1445 g per paar) zijn geschoeid met Pirelli Scorpion XC-banden. Gezien de zeer droge omstandigheden in deze editie van de Cape Epic, zullen de renners voornamelijk met het XC RC-model rijden in een breedte van 2,4″.

Stuurpost

Megamo heeft dan wel een eigen cockpit uit één stuk ontwikkeld, toch rijdt het team met het Propus-model van Gemini, met zijn nog steeds indrukwekkende afwerking. Aan de uiteinden vinden we de gekende Sahmurai Sword-plugkit die werd ontwikkeld door voormalig marathonrenner Stefan Sahm, die nog steeds zeer populair is in de paddocks en in de Cape Epic steevast te zien is op één van de e-mountainbikes die voor live-beelden uit de wedstrijd zorgt.

De teams van Buff-Megamo in de Cape Epic

Voorlopig verloopt de Cape Epic uitstekend voor Hans Becking en Wout Alleman (links op de foto hierboven)! Na een tweede plaats in de proloog won het A-team van Buff-Megamo de twee volgende etappes en als kers op de taart namen ze ook het geel over van Nino Schurter en Sebastian Fini (World Bicycle Relief). Het verschil tussen de twee teams bedraagt slechts 32 seconden en met nog vijf ritten te gaan, is dus nog alles mogelijk. Portugees kampioen José Dias en Enrique Morcillo Vergara (rechts op de afbeelding hierboven) staan ​​voorlopig op de 10de plaats in het algemeen klassement, iets meer dan 20 minuten achter hun teamgenoten.

Naar goede gewoonte biedt Megamo ook replica’s aan van de fiets van het team: de Track Buff-Megamo Replica is vrijwel identiek aan het model waarop de renners rijden. De stuurpost, de zadelpen en het kettingblad – geen 40 tanden voor het grote publiek – verschillen. Deze replica is beperkt tot 20 genummerde exemplaren en kost € 10.499.

De Track Buff-Megamo Team neemt de kleuren van de Replica over, maar doet het met een iets minder hoogwaardige uitrusting (Sram GX Eagle-aandrijving, RockShox Select/Select+ veringen, DT Swiss-wielen) en heeft een prijskaartje van € 4999 €.

Meer info via megamo.com

Het artikel over ons bedrijfsbezoek aan Megamo lees je hier: Bezoek | Megamo: een merk met roots in het mountainbiken.

Foto’s copyright Megamo

DoorPaul Humbert