De winter essentials volgens de Vojo-redactie

Door Christophe Bortels -

  • Techniek

De winter essentials volgens de Vojo-redactie

Kleding, accessoires, onderdelen: onze journalisten presenteren hun favoriete producten om de koudste en meest vochtige maanden van het jaar door te komen!

De kou, de ijzige wind die het gezicht, de vingers en tenen verdoven tot je ze niet meer kunt voelen, die walgelijk irritante loopneus, de modderige of bevroren grond, soms zelfs bedekt met een pak(je) sneeuw: geen twijfel mogelijk, de winter is in het land. Bij Vojo stoppen we natuurlijk niet met biken omdat de temperatuur wat daalt, integendeel! Maar niet zonder goede uitrusting … Gelukkig zijn er op de markt tal van hoogwaardige producten te vinden om deze bijzondere periode aangenaam te beleven. Onze redacteurs hebben daarom kleding, accessoires en onderdelen geselecteerd die ze bijzonder waarderen en dat delen we graag met jou. Vergeet de door merken gesponsorde pseudo-inkoopgidsen, hier geen verborgen reclame, geen product placement, enkel onze ervaring … met een kleine dosis gezonde subjectiviteit, natuurlijk. Dus hier zijn de winterkeuzes van Jurgen, Jan, Léo, Paul, Oli en Tof!

100% Brisker-handschoenen (Tof)

Elke keer ik de temperatuur voel zakken, dringt diezelfde vraag zich op: waar heb ik mijn Briskers gelegd? Deze door 100% ontworpen handschoenen zijn op de rug van de hand gewatteerd, waardoor er een thermo-effect ontstaat en de handen warm blijven. Niets revolutionairs, zal je zeggen, je vindt dit op veel andere handschoenen terug. Het voordeel hiervan is dat de palm bedekt is met een stof die we kunnen vergelijken met wat we op een zomerhandschoen terugvinden. Hierdoor heb ik nog steeds een heel goed gevoel op de grips en remhendels, wat op de mountainbike zeker van pas komt.

Zodra de temperatuur zakt onder de 10°C vervangen deze handschoenen mijn zomerhandschoenen tijdens het mountainbiken. Zelfs bij vriestemperaturen kan ik erop rekenen dat ze mijn handen warm houden. Natuurlijk hebben je handen aan het begin van de rit koud, net als de rest van je lichaam, maar zodra je begint te bewegen, warm je op en wordt alles weer normaal. Voor snellere ritten zijn deze handschoenen bij gebrek aan een echt winddicht membraan echter niet meer voldoende. Desondanks gebruik ik ze ook op de weg. Tot temperaturen van 5 of 6°C doen ze hun werk, maar daaronder moet ik ze vervangen door nog warmere handschoenen die extra gewatteerd zijn en beter bestand zijn tegen wind, maar dat gaat ten koste van het gevoel op het stuur. Op de weg is dat niet zo erg, maar tijdens het mountainbiken is dat een offer dat ik niet wil maken.

Ik heb de duurzaamheid van 100%-handschoenen vaak vrij gemiddeld gevonden, maar deze Briskers houden vrij goed vol. Na drie of vier winters zijn ze nog steeds in zeer goede staat. Een paar gerafelde naden en de siliconen markeringen op de handpalm en de vingers zijn ondertussen wel verdwenen en de velcro-sluitingen aan de pols zijn hun kracht doorheen de jaren wat kwijt, maar ze houden nog steeds …

Prijs: € 29,50 

Endura MT500-jas en -broek (Jurgen)

Wanneer ik deze regels schrijf, regent het. Wanneer ik de weersvoorspelling bekijk, wordt er morgen meer regen verwacht en staat er overmorgen extra veel regen op het menu. En de rest van de week zie ik als meest weerkerende icoontjes parapluutjes, donkere regenwolken, nog meer regen en zelfs een beetje smeltende sneeuw. Uitstekend weertje om de mountainbike uit te laten. Als vanzelf verschijnt er een grijns op mijn gezicht, want mijn Endura-jas en -broek springen van enthousiasme als het ware vanzelf uit de kast.

Endura is Schots en als er nu een land is waar ze van wanten weten als het over regen en slecht weer gaat, dan moet het wel Schotland zijn. In dat opzicht zijn deze MT500 jacket en pants ontwikkeld, pure regenkledij, bedoeld om je droog te houden. Ik zou nu in detail kunnen treden over membranen, waterkolommen en impregnering … maar het enige wat telt, is dat ik droog en warm blijf.

De snit is ruim, wat maakt dat ik er makkelijk nog een aantal extra lagen onder kan dragen, zelfs mijn donsjas past er netjes onder. En doordat de jas achteraan wat verder doorloopt, blijft mijn onderrug mooi beschermd tegen spatwater. En … wat me misschien wel het meest bevalt aan deze jas, is dat de capuchon heerlijk groot is zodat deze prima over mijn helm past. Zo blijft ook mijn hoofd droog.

De broek is van hetzelfde laken een pak: erg licht, ruime snit, zelfde materiaal, perfect waterdicht en een hoog ademend vermogen. Wordt het toch te warm, dan kan je de zijkanten ter afkoeling helemaal openritsen. Niet dat ik dat vaak doe, ik gebruik dit vooral als regenkledij en natte benen onder een broek zijn niet zo heel erg aangenaam. Waar ik die opening langs de zijkanten wel voor gebruik, is om de kniebeschermers aan te brengen of goed te positioneren.

De Endura MT500-jas en -broek hebben al flink wat mooie avonturen mogen beleven. Ik herinner me een trip door de Schotse Highlands waarin ik op één dag zowel sneeuw, zon en – uiteraard – regen te verwerken kreeg. Maar de trail was zo fantastisch mooi en uitdagend dat die omstandigheden er even niet toe deden. En als je me nu wilt excuseren, de regen is hier overgegaan in smeltende sneeuw. Tijd om te gaan rijden.

Prijs: Endura MT500-jas: € 229,99 / broek: € 219,99

100% Speedcraft-bril met Photochromic lenzen (Paul)

Sinds een aantal maanden is de 100% Speedcraft-bril een vast onderdeel van mijn uitrusting. Deze komt in de winter nog meer tot zijn recht dankzij het brede vizier dat me beschermt tegen rondvliegende modder, laaghangende takken en door de fotochromatische lenstechnologie ook tegen zonnestralen.

Ik moet toegeven dat het niet de meest comfortabele bril is die ik ooit heb geprobeerd, maar je kunt de kleine kussentjes die op de neus rusten aanpassen. Het frame is echter zeer stabiel. De lens reageert op licht van buitenaf en wordt heel snel donker of helder, zodat je nooit het gevoel hebt dat je een verandering in de tint ziet. De kleuren worden niet gewijzigd en we behouden een duidelijk zicht in alle omstandigheden. Dit is een bril die overal en altijd gedragen kan worden, zonder dat je je zorgen hoeft te maken over de zon die tegen het einde van de rit snel ondergaat in het bos. En nog een extra pluspunt: na een paar maanden intensief gebruik lijkt de lens niet gevoelig te zijn voor krassen, wat bijdraagt tot de duurzaamheid van de bril.

Prijs: € 219,00 

Schwalbe G-One Ultrabite-banden (Jan)

Laat ik met een bekentenis starten: mijn gezinssituatie laat het niet toe om de auto te nemen, naar een mooie gravelspot te rijden om daar dan relaxed een uur of vier te bollen. Zeker in de winterperiode niet. Mijn gravel window bestaat uit twee uur en een half die ik te besteden heb en daar ben ik dankbaar voor. Zo goed als iedere rit hebben mijn gravelkompaan of ikzelf een lekke band (hét wielerexcuus) en na drie uur draai ik steevast mijn stalen ros moe maar voldaan de oprit op.

Bekentenis 2: asfalt is niet dé zin van mijn gravel-leven. De essentie ligt hem eerder in het genieten van de mooie vergezichten over weide en veld, strak demarreren over bombastische bosdreven en het behendig omzeilen van technische obstakels zoals boomwortels, stenen en ander onding dat we wel eens tegenkomen. We leven tijdens een covid-19 pandemie en een beetje zin van het leven opzoeken, kan een flinke mentale opkikker betekenen.

In dat perspectief is de Schwalbe G-One Ultrabite ook een opkikker. Want de winterse speklaag in Vlaanderen betekent schuiven en slibberen, 0% grip en 100% kans op een valpartij. Dat kunnen we missen als covid-19. De Ultrabite is dan ook een lichtpunt tijdens deze smerige tijden. Flink voorzien van profiel op het loopvlak en de zijkant van de band, ga je vrijwel iedere smerige gravelstrook met de nodige grinta te lijf. Je hebt opvallend veel grip op de ondergrond en dankzij de extra grote noppen op de zijkant van de band kan je toch met vertrouwen de modderige bochten insturen.

Een 50 millimeter brede band (op een 650b velg) biedt zeer veel comfort en stabiliteit. Dat is heel welgekomen, want tijdens de winterperiode heeft een technische fout meer gevolgen dan tijdens een zomerse/droge gravel ride. Ook hier betekent de G-One Ultrabite dus een meerwaarde. Stuurvast en met het nodige vertrouwen beweeg je de gravelbike doorheen modder en over technische obstakels. Ziehier bekentenis 3: ik maak meer technische fouten in de winter dan tijdens de zomerperiode. Volgens mijn brein komt dat door de koude en de slechtere ondergrond. Dat het conditioneel niveau ook lager ligt en de vermoeidheid sneller toeslaat, wordt voor de gemakkelijkheid achterwege gelaten.

Doordat de Schwalbe G-One Ultrabite ook nog eens een verstevigde zijwand heeft, wordt de kans op lekrijden enorm gereduceerd. Mijn klassieke “uitleg” om een half uur later thuis te komen, is bij deze naar de prullenbak verwezen. Suggesties voor een beter/nieuw excuus mogen aan de redactie of aan mij persoonlijk bezorgd worden …

Prijs: 59,90 euro per band

Simond Alpinisme-broek (Léo)

Deze Simond Alpinisme-broek is waarschijnlijk mijn favoriete item in mijn volledige ‘slecht weer’-arsenaal. De meesten onder ons kennen Simond sinds hun toetreding tot de Decathlon-groep in 2008, maar het merk is veel ouder. Het werd in 1860 opgericht door François Simond, een smid uit Chamonix. Het merk kan dus terugkijken op 160 jaar geschiedenis en ervaring in de bergsport.

Oorspronkelijk heb ik deze broek niet gekocht om te gaan fietsen. Dat is ook niet verwonderlijk gezien het merk geen enkele connectie heeft met fietsen, laat staan mountainbiken. Maar dat ze – naast het feit dat ze heel stevig is – haar veelzijdigheid bewezen heeft, staat buiten kijf. Met een warme voering aan de binnenkant is ze gemaakt van een water- en winddichte stof die zowel resistent als rekbaar is, waardoor ze ook ideaal is gebleken om te mountainbiken. Als je het eenmaal hebt geprobeerd, is het moeilijk om met iets anders te rijden wanneer het een beetje koud en/of nat is. Vooral omdat je de broek daarnaast ook voor zoveel andere dingen kunt gebruiken, is ze zo waardevol.

De snit sluit nauw genoeg aan bij het lichaam om de bewegingsvrijheid niet te belemmeren en is wijd genoeg om beter tegen vocht te beschermen dan een strak aansluitende broek. Ook kniebeschermers dragen onder de broek vormt geen probleem en de accessoires (binnenversterkingen bij de enkel, aanpassing van de opening aan de onderkant van de benen, twee of zelfs drie zakken op de nieuwste versies) zijn net zo nuttig op de MTB als bij iedere andere activiteit. Na zes jaar gebruik en veel valpartijen (een goede glijpartij zo nu en dan is in de winter onvermijdelijk) is hij nog steeds in uitstekende staat en vertoont hij geen tekenen van slijtage. En last but not least, de prijs is twee tot drie keer lager dan de meeste voor de winter ontworpen fietsbroeken …

Prijs: € 60,00

Eenvoudige en goedkope onderhoudsproducten (Oli)

Ik geef het toe, ik ben nogal een ‘fashionista’ als het draait om fietsen (maar op alle andere vlakken dan weer totaal niet) en mijn ervaring en nieuwsgierigheid drijft mij in de richting van alle trends en nieuwigheden. Maar als er één ding is waarin ik erg traditioneel en ‘old school’ blijf, dan is het wel het wassen van mijn fiets! Mijn eerste advies is om je fiets snel te wassen nadat je bent gaan rijden, vooral in de winter, om te voorkomen dat de opgedroogde modder aan de fiets blijft plakken.

Uitgaande van dit basisprincipe kan je met een goede tuinslang en een kleine borstel (zacht voor het frame/hard voor de banden en cassette) een vuile fiets in enkele ogenblikken omtoveren tot een propere fiets. Aan ‘wonderproducten’ geen behoefte, die zijn vaak duur en hebben altijd een grotere milieu-impact dan zuiver water, zelfs als ze ‘biologisch afbreekbaar’ of ‘natuurlijk’ zijn.

Aan de andere kant is het interessant om een paar keer per jaar een grondige reiniging uit te voeren, zelfs een beetje ‘polish’ kan dan geen kwaad (wij gebruiken de Bike7 polish of de Monkey Sauce, vooral bij testfietsen die we terugbrengen naar de merken). Maar 36 producten gebruiken om je fiets na elke rit te wassen, is niet je fiets verzorgen maar je verliezen in de lokroep van de marketing.

Het klopt dat sommige onderdelen van onze fiets wat meer aandacht verdienen, waar gebruik van bepaalde producten wel interessant is … maar ook hier is het niet nodig om in te gaan op elke verleidende marketingcampagne. Voor de ketting geeft een multifunctionele ontvetter of vaatwasvloeistof uitstekende resultaten. Deze producten zijn niet te agressief (zoals wel het geval is voor sommige specifieke ‘fiets-ontvetters’), effectief en vooral goedkoop. Een algemene remreiniger is een veilige en goedkope reiniger/ontvetter! Een koopje aan gemiddeld drie euro per spray, ongeacht het merk. In de auto-onderdelenwinkels vind je ze aan de beste prijs en je kunt het op je remmen en remschijven aanbrengen om vet en onzuiverheden te verwijderen. Je kan het ook gebruiken om aangekoekt vet op te lossen zonder het risico te lopen iets te beschadigen. En omdat het heel snel droogt, moet je niet lang wachten om je ketting terug te smeren.

Maar je moet soms ook kiezen voor producten die specifiek voor de wielersport zijn ontwikkeld. Pas wel op met WD40 (dat is een ontvetter/oxidatiemiddel, geen smeermiddel – ook al heeft het merk nu ook een reeks producten gewijd aan fietsen, waaronder smeermiddelen) of een ander industrieel product van twijfelachtige kwaliteit. Hier op de foto’s laten we een aantal van de smeermiddelen zien die ik op dit moment het meest gebruik, maar er zijn er nog meer. We snijden hier een onderwerp aan dat een volledig overzicht zou verdienen … Misschien een goed voornemen om daar in 2021 aan te werken!

Maxxis Shorty 2.5-band (Tof)

Het was verre van liefde op het eerste gezicht tussen mezelf en de Maxxis Shorty. Een aantal jaar geleden had ik de gelegenheid om er eentje te testen toen de band net uitkwam in 2.3″ en wat mij opviel was het grote gebrek aan grip en zekerheid op wortels en stenen. Voor een rustig ritje op lichte trails, oké … maar tijdens het echte werk was het een relatief ontnuchterende ervaring. Maar toen kwam de 2.5 WT (Wide Trail, geoptimaliseerd voor velgen met 30 tot 35 millimeter binnenbreedte). Een openbaring! Eindelijk volume en het comfort en de grip die daarbij horen.

Wat de Shorty zo bijzonder maakt, zijn natuurlijk de noppen. Goed gespreid steken de noppen niet al te hoog uit boven het loopvlak van de band. Hij lijkt verdacht veel op een modderband waardoor je zou kunnen vrezen voor een band zonder compromis: grip in de modder, maar niet op wortels. We merken echter het tegenovergestelde. De Shorty blinkt uit in modder terwijl hij toch niet ‘zweeft’ op rotsen, wortels en ruig terrein zoals een echte modderband zou doen; zijn noppen hebben de neiging om te bewegen en grip te zoeken op hard terrein.

Zijn veelzijdigheid is indrukwekkend. Het is een band die ik zonder zorgen van de herfst tot de lente op mijn fiets kan laten liggen, wetende dat die in bijna alle omstandigheden zijn werk zal doen. Tenminste als voorband, want voor het achterwiel is deze band niet de beste keuze, daar geef ik de voorkeur aan de Minion DHR II of Minion DHF. Helaas kan de Shorty niet profiteren van eindeloze variaties in het Maxxis-assortiment. Er zijn maar twee doorsneden beschikbaar, 2.3 of 2.5 WT, terwijl er qua rubber en compound wel een aantal versies zijn. 3C MaxxTerra op de EXO-versie (degene die ik gebruik) en MaxxGrip op de meer versterkte DoubleDown- en DH-casing. Maxxis gebruikt de Exo+ behuizing momenteel niet. Jammer …

Prijs: vanaf € 40,00 

Een winter nekband (Léo)

Een van de eenvoudigste kledingstukken, en toch, wat zouden we in de winter aanvangen zonder? De multifunctionele nekband, gekend van het Spaanse merk Buff, is zeer nuttig op een fiets om je keel en onderzijde van het gezicht en zelfs achterhoofd te beschermen tegen koude lucht en vocht bij het fietsen. Hij is makkelijk aan of uit te trekken en pakt niet veel plaats in. Van de maand oktober tot de maand april/mei is dit een van de essentiële ”ik ga fietsen en ik neem mee” stukken die ik bezit. Als ik hem niet onmiddellijk aan doe, neem ik hem wel mee in de zak van mijn jasje of in mijn rugzak … Maar ik vertrek niet zonder.

Er bestaan vele variaties: merinowol, Windstopper of klassiek polyester, dikkere of dunnere stof en meer of minder elastisch, met of zonder een geïntegreerd gezichtsmasker … Keuze genoeg dus en het is ieder voor zich om die keuze te maken op basis van zijn of haar voorkeuren, budget en smaak!

Prijs: vanaf € 4,00

Echt goede winterschoenen zoals de Mavic XA Thermo (Oli)

Wie ervan houdt om in de winter te rijden, weet dat het van groot belang is om je handen en voeten warm te houden. Bij gebrek aan beter kunnen overschoenen helpen om je voeten warm te houden, maar mijn voorkeur gaat uit naar een goed paar winterschoenen. Dat betekent natuurlijk een ”kleine” investering (reken minstens 150 euro en vaak zelfs meer dan 200 euro), maar geloof me, je zult er geen spijt van krijgen. Onder de vele paren (van o.a. Shimano en Lake) die ik heb kunnen proberen, heeft Mavic een prominente plaats veroverd in de winterafdeling van mijn schoenenkast. De Crossmax SL plus XC heeft een paar jaar geleden al overtuigend ons dossier winterschoenen gewonnen en het merk wist me ook dit jaar weer te overtuigen met de XA Thermo.

Ze zijn vrij ruim en zeer comfortabel maar niet echt gemaakt voor pure competitiebeesten (de zool is niet stijf genoeg en de voet wordt niet goed genoeg ondersteund om echt zonder krachtverlies te kunnen trappen), maar ze zijn daarentegen wel erg aantrekkelijk voor alle andere buitenactiviteiten, van eenvoudig wandelen tot enduro. Je houdt je voeten heel lang droog en daardoor slaag je erin de koude te weren en geniet je veel meer en vooral langer van zelfs de koudste rit. Ook wandelen verloopt aangenaam en comfortabel. Kortom, zodra de temperatuur onder 5°C daalt of het regent of sneeuwt, zal je mij met deze schoenen aantreffen op de trails.

Prijs: € 250,00

Een XL Mudguard (Tof)

Ja, zo’n spatbord is behoorlijk groot. Sommigen onder jullie vinden het waarschijnlijk zelfs lelijk … Maar eerlijk gezegd raak je er wel aan gewend, vooral als het gaat om modellen die de ronding van de band volgen en  zich daardoor ‘low profile’ weten op te stellen. Maar onderschat het voordeel niet wanneer je water en modder tegen het plastic hoort slaan in de plaats van het in je gezicht te voelen kletsen: dat is een ”genot” dat je jezelf niet mag ontnemen! Je weert ook een groot deel van de modder en de spetters op het voorste deel van de fiets en vooral de vork wordt beter beschermd. Kleinere mudguards doen dat tot op zekere hoogte ook, maar met minder resultaat.

Hoewel spatborden wonderen verrichten in de natste maanden – met andere woorden, de herfst en de winter – is mijn fiets het hele jaar door met deze mud guard uitgerust. Een spatbord zoals dit kan ook heel nuttig zijn op andere momenten van het jaar. Want zelfs in de zomer kan het regenen. Maar pas op wanneer je de dikkere, plakkerige modder induikt! Let er in dat geval op dat er zich geen kwak modder verzamelt tussen de band en het spatbord.

Ondertussen bijna een jaar geleden, schreef ik een artikel over voorspatborden en mijn conclusies zijn niet veranderd: mijn favoriet is nog steeds de RRP ProGuard Bolt On. Wanneer ik met de Fox 36 rijd, blijft die standaard op mijn fiets gemonteerd. Als ik daarentegen een andere vork test die niet compatibel is met dit model, dan installeer ik de Mudhugger FRX, die ook zeer efficiënt is.

Je zou kunnen denken dat dit gewoon “simpele” gegoten kunststof onderdelen zijn, maar toch zijn niet alle modellen gelijk. Sinds de release van het betreffende artikel heb ik de mogelijkheid gehad om nog een ander spatbord te testen (eentje dat ik in het buitenland had gekocht omdat ik de RRP Pro Guard thuis was vergeten…): de Mucky Nutz MugGuard Long. Nog langer en voorzien van kleine herbruikbare klittenbanden. Een veelbelovend alternatief dat echter niet stevig genoeg is aan de zijkanten en daardoor constant op een zeer lawaaierige manier tegen de band slaat … dit ondanks mijn pogingen om hem steviger te fixeren, in de hoop zijn bewegingsvrijheid te beperken. Jammer maar helaas.

Prijs: vanaf € 30,00

Odlo Performance Light-ondershirt (Léo)

In de winter is de afvoer van zweet meer dan in enig ander seizoen een cruciaal punt: we koelen veel sneller af als de huid nat is dan wanneer het warm is. De keuze van de eerste laag, de basislaag, is dus belangrijk om je huid zo lang mogelijk droog te houden en wat mij betreft beantwoordt de Odlo Performance Light perfect aan mijn verwachtingen: de pasvorm is strak, maar de stof is elastisch genoeg om geen enkele spanning te voelen en het “Light”-isolatieniveau, de op één na lichtste in de Odlo-schaal, is perfect voor mountainbiken tussen -4°C en 6°C. De Warm en X-Warm series zijn zeer aangenaam in statische omstandigheden, maar als je begint te bewegen loopt die temperatuur zeer snel op. Daarna vervolledig je de rest van je uitrusting volgens het 3-lagenprincipe: een tweede laag in de vorm van een trui of softshell om warm te blijven als dat nodig is en een derde laag die winddicht en waterdicht is of in ieder geval waterafstotend is om te beschermen van buitenaf.

De prijs lijkt mogelijk aan de hoge kant, maar het gaat hier om een kwalitatief product dat uiteindelijk de investering waard zal zijn: mijn exemplaar is nu 7 jaar oud en is nog steeds perfect bruikbaar. Er zijn geen naden gelost en de elasticiteit is slechts lichtelijk verminderd.

Prijs: € 60,00

Hope R2-lamp (Tof)

Van meet af aan wil ik één ding duidelijk maken: ik vermeld deze Hope R2 in dit overzicht omdat dit de lamp is die ik al enkele jaren gebruik. Maar mijn advies geldt voor veel andere modellen die op de markt verkrijgbaar zijn: zolang ze maar krachtig en duurzaam genoeg zijn, dat wil zeggen, aangepast aan het mountainbiken. Vooral omdat, hoewel Hope-lampen een goede keuze kunnen zijn, ze verre van goedkoop zijn. Toegegeven, er zijn alternatieven die nóg duurder zijn, Lupine bijvoorbeeld, maar er zijn ook lampen die veel goedkoper zijn. Vooral de beroemde “Chinese” lampen die door zoveel bikers worden geprezen …

Duur of goedkoop, een lamp maakt het mogelijk om – wanneer de dagen korter zijn – ‘s morgens vroeg of ‘s avonds laat te rijden. In het donker rijden verandert onze perceptie, de oriëntatiepunten en we herontdekken onze dagelijkse trails en zien ze in een nieuw licht. Het is een alternatieve manier om onze sport te beleven. Ideaal om de routine te doorbreken wanneer we steeds weer diezelfde trails (nabij onze woonplaats) moeten rijden. Je zou maar eens in die onwaarschijnlijke situatie komen dat onze bewegingsvrijheid wordt beperkt tot een bepaalde duurtijd en vooral tot een bepaalde afstand van ons huis als gevolg van een wereldwijde gezondheidscrisis. Of eumh, juist ja …

Tijdens het mountainbiken is het belangrijk om te kunnen zien en niet enkel om gezien te worden. Daarbij is de kracht van de lamp essentieel. Mijn Hope tikt af op 1000 lumen gemeten op vol vermogen (er zijn 6 standen, waarvan één knipperstand). Dit lijkt mij een minimum om offroad te kunnen rijden. Voor rustige ritten plaats ik de lamp op mijn stuur, met het voordeel dat de batterij op het frame kan worden bevestigd en dat de verlichting de ruwheid van het terrein zichtbaar maakt dankzij de offset tussen de lichtbron en de positie van het gezichtsveld die voor contrast zorgt. Bij een technische rit daarentegen, geef ik er de voorkeur aan om de lamp op mijn helm te monteren. In dat geval volgt het licht mijn blik zodat ik geconcentreerd kan blijven op de trails die voor me liggen. Nadeel: de contrasten zijn minder aanwezig omdat de lichtbron relatief dicht bij het gezichtsveld van je ogen ligt. In het geval van deze Hope R2 moet je de batterij nog zien kwijt te geraken, eventueel in de zak van je fietstrui of jas, of in je rugzak moest je die dragen.

Indien je budget dit toelaat, bestaat de ideale oplossing voor nachtelijke ritten uit een combinatie van één lamp op het stuur en één lamp op de helm. Dat is de perfecte set-up waarbij je bijna evenveel zult zien als overdag.

Prijs: € 215,00 met 2-cells batterij, € 250,00 met 4-cells batterij (de versie die we hier besproken hebben) 

Hier alvast een test waar we verschillende lampen vergeleken hebben: https://www.vojomag.nl/test-fietsverlichting-11-fietslampen/

De volledige Vojo-collectie Volume 1, 2 en 3

Laten we eerlijk zijn, net zoals alle ouders die over hun kinderen praten, zijn ook wij “lichtelijk” bevooroordeeld. En ja, het gaat hier dan misschien máár over boeken, voor ons zijn het onze kindjes. De situatie waar we dit jaar met ons allen zijn in beland, heeft het ons jammer genoeg onmogelijk gemaakt een 4de editie af te werken. Daardoor is er dit jaar geen nieuwe editie. Onze eerste drie uitgaven zijn daarentegen wel nog steeds verkrijgbaar.

Hoewel Volume 1 (bijna) is uitverkocht, hebben we nog een aantal exemplaren over die we druppelsgewijs lossen voor degenen die hun collectie willen aanvullen. Volume 2 en 3 zijn wel nog gewoon beschikbaar. We hebben ons volledig gegeven in het creëren van deze kleine schatten. Dat is dan misschien wel onze laatste wintertip: zet die tv eventjes uit en leg die smartphone maar aan de kant, want volgens ons bestaat er geen betere manier om die lange winteravonden door te komen dan je te verliezen in één van deze boeken. Hou er wel rekening mee dat deze boeken gemaakt zijn door onze Franstalige collega’s en niet vertaald werden naar het Nederlands.

Om te bestellen: https://www.probikeshop.fr/vojo/m/915.html

DoorChristophe Bortels