Eerste test | Canyon Grand Canyon WMN en Spectral WMN, specifiek voor vrouwen - Canyon Spectral WMN CF 9.0 SL: voor ons, vrouwen

Door Elodie Lantelme -

  • Techniek

Eerste test | Canyon Grand Canyon WMN en Spectral WMN, specifiek voor vrouwen - Canyon Spectral WMN CF 9.0 SL: voor ons, vrouwen

Canyon Spectral WMN CF 9.0 SL : voor ons, vrouwen

Met het unisex-model van de Spectral maakten we al eerder kennis op Madeira, maar nu wordt deze all-mountain bestseller van het merk ook uitgebracht in een versie voor vrouwen. Wat is er veranderd? Om dat te weten te komen, hebben we een tochtje gemaakt op het topmodel.

Achter elke fiets schuilt (bijna) altijd een man. Heel uitzonderlijk is dat echter een vrouw. Achter deze Canyon Spectral WMN zijn het er zelfs twee: Katrin Neumann en Inès Thomas; de eerste komt overgewaaid uit de marathon-discipline en de tweede rijdt mee in de Enduro World Series. De Spectral WMN is in theorie dan ook een kruising van deze twee universums.

«De ontwikkeling van de Canyon Spectral WMN liep parallel met de vernieuwing van het heren- of unisexmodel,” verduidelijkt Katrin, “het gaat hier dus niet om een flauw afkooksel.” Wat beide fietsen wel delen is dat ze beogen om een zo polyvalent mogelijk inzetbare all-mountain te zijn. Met de Spectral WMN moeten vrouwen even vlot vooruitkomen op het vlakke als bergaf. De alles-in-één tendens dus die heel wat merken heden ten dage volgen, met als resultaat fietsen die zelfs meegenomen kunnen worden naar bikeparks. “En, tevreden?” Dat gaan we nu ontdekken …

Le Spectral WMN sur fond de silhouette bleue du modèle unisexe.

Net zoals bij de Grand Canyon vertrok men ook bij de ontwikkeling van de Spectral met een Small als uitgangspunt. Er zijn vier punten die de Spectral WMN onderscheiden van zijn unisex tegenhanger. Zo is de reach korter, 409 millimeter op de WMN tegenover 419 millimeter op het unisexmodel (beiden in de maat Small), waardoor de vrouwen meer naar voren zullen zitten om meer controle te krijgen over de fiets. De standover hoogte is ook lager, 717 millimeter tegenover 742 millimeter (nog steeds op de Small), en het bracket ligt op de kleinste maten dichter bij de grond. Tot slot is de Spectral WMN uitgerust met een smaller stuur (740 millimeter tegenover 760 millimeter). Dit alles zou beter moeten overeenstemmen met de anatomische data die het merk verzamelde bij de ongeveer 70000 vrouwen die wereldwijd met een Canyon rijden.

Links de klassieke Spectral, rechts de WMN-versie.

De lengte van de liggende achtervork is op beide modellen identiek (430 millimeter), maar de wielbasis is wel verschillend. 1123 millimeter op de WMN tegenover 1141 millimeter op het unisexmodel in de maat Small. Hierdoor wordt de Spectral WMN compacter. Dit betekent wel dat de balhoofdhoek iets steiler is op de WMN (65,9 graden op deze laatste en 65 graden op het unisexmodel).

De relatief korte liggende achtervork moet er dan weer voor zorgen dat de fiets voldoende vertrouwen geeft in de afdalingen.

Net zoals op het unisexmodel werd de nieuwe Four Bar Linkage-ophanging zo ontworpen dat deze extra responsief werkt in de eerste fase. Ook de stabiliteit bij het remmen (de anti-rise) werd verbeterd zodat het achterwiel bij het remmen op de grond blijft kleven.

De Spectral WMN deelt nog meer zaken met het unisexmodel, denk maar aan de geïntegreerde snelspanner, het IPU-systeem (Impact Protection System) dat het frame moet beschermen wanneer het stuur tegen het frame botst en de nieuwe oplossing voor de interne kabeldoorvoer. De kabels lopen door een tunnel onderaan het frame die wordt afgesloten door een plastic cover. De waterdichtheid van deze nieuwe oplossing hebben we nog wel niet kunnen verifiëren. Tot slot vinden we op de Spectral WMN ook de geïntegreerde zadelpenklem terug.

Leuk vinden we het feit dat we op het vrouwenmodel, zelfs op de 2XS (enkel verkrijgbaar op de goedkoopste modellen) en XS, twee bidons van 400 ml kunnen meenemen (Eject System). Op de Small en Medium zien we vooraan in het frame een toolbox.

Van de nieuwe Canyon Spectral WMN zijn vijf verschillende modellen verkrijgbaar. De Spectral WMN AL 5.0 is het instapmodel (1999 euro), gevolgd door de Spectral WMN AL 6.0 (2599 euro). De Spectral WMN CF 7.0 (2999 euro) heeft een carbon voordriehoek en aluminium achterbrug, net zoals de Spectral WMN CF 8.0 (3699 euro). De full carbon Spectral WMN CF 9.0 SL (4999 euro) maakt het gamma compleet. Opgelet, enkel de aluminium instapmodellen zijn verkrijgbaar in de maat 2XS.

Onderdelen

De Canyon Spectral WMN werd ondergebracht in categorie 4, wat betekent dat hij bedoeld is voor enduro (een 3 staat voor trail/all-mountain). Hij is dan ook uitgerust met een voorvork met 150 millimeter veerweg en een demper met 140 millimeter veerweg.

Ons testmodel van de dag, de Spectral WMN CF 9.0 SL, is uitgerust met een Fox 34 Factory-voorvork en een Fox Float DPS Factory EVOL-achterdemper. De nieuwe FIT4-dempercartridge van de Fox 34 Factory-vork werd op punt gezet en aangepast aan het lichtere gewicht van de bikesters.

De aandrijving wordt verzekerd door het beste wat Sram te bieden heeft, namelijk de X01 Eagle 12-speed met een kettingblad van 30 tanden vooraan.

Ook voor de remmen vertrouwt men op Sram. De Guide RSC-remmen hebben vier zuigers en een remschijf van 200 millimeter vooraan en één van 180 millimeter achteraan. Rond de DT Swiss XMC 1200 Spline-wielen liggen vooraan een Maxxis Minion DHR II-band en achteraan een Ardent. Net zoals op de klassieke Spectral zijn dit 27,5″-wielen, maar de bandbreedte is wel verschillend: 2.6 op de klassieke Spectral tegenover 2.4 op de WMN. De reden? Het geheel wat lichter maken. Dat gewicht bedraagt trouwens 12,2 kilogram (Small).

Het vrouwenmodel werd uitgerust met een ergonomisch vrouwenzadel, een RockShox Reverb Stealth B1-dropper post (150 millimeter veerweg – 125 millimeter op de maten XS en S) en een smaller stuur.

Het zwarte frame kreeg gouden glinstertjes. Over smaak valt natuurlijk te twisten, maar wij vonden het toch mooi en vrouwelijk zonder dat men daarvoor naar het clichématige roze moest grijpen. Maar nu is het tijd om de Spectral WMN te ontdekken.

Canyon Spectral WMN CF 9.0 SL: de eerste test

Het is tweevoudig (drievoudig als we zijn wereldtitel bij de junioren meetellen) ex-wereldkampioen DH Fabien Barel himself die ons de weg zal wijzen tijdens deze rit. Barel is verantwoordelijk voor de DH- en enduroteams van Canyon en daarnaast is hij ook nauw betrokken bij de ontwikkeling van onder andere de Torque, Strive en Spectral.

Op de unisex-versie van de Spectral hadden we het gevoel dat we uren al trappend op zijn zadel zouden kunnen doorbrengen.

En ook op de Canyon Spectral WMN hebben we op de eerste klim van de dag meteen dat goede gevoel. We blokkeren zowel de voorvork als de achterdemper en op geen enkel moment hebben we de indruk dat we ons moeten uitsloven om de fiets vooruit te krijgen.

Bergaf ontgrendelen we alle lockouts en we weten niet of het aan de smallere banden ligt (2.4, terwijl we de dag voordien op de Grand Canyon met 2.6-banden onderweg waren), maar we hebben de indruk dat de Spectral WMN zeer wendbaar is en makkelijk in de juiste lijn kan gedirigeerd worden. Zo vlot zelfs dat je soms de neiging hebt iets te veel gewicht op de voorkant van de fiets te leggen.

Na de middagstop wissel ik mijn S in voor een M en samen met een collega spreek ik af om in de namiddag onderling van fiets te wisselen. Dit gaf me de kans om eerst een stuk met een Medium unisex-Spectral te rijden en nadien met de Medium WMN. Uiteraard was de doorgebrachte tijd te kort om een duidelijke mening te formuleren.

Een busje brengt ons naar de top van de col de Turini waar we verwelkomd worden door regendruppels. We beginnen aan een lange trail en door het brede stuur op de unisex-Spectral heb ik de indruk dat het de fiets is die beslist welke lijnen ik volg, en niet omgekeerd. Het is alsof de fiets ons aan de hand neemt en zo de weg wijst. Gelukkig geeft de fiets door zijn geometrie, voorvork, demper, remmen en bandenbreedte veel vertrouwen, zodat ik hem zijn gang laat gaan.

Op de Spectral WMN heb je dan weer de indruk dat jij zelf de baas bent over het stuur. Door de kortere reach kan ik de voorkant beter controleren. En doordat de framemaat beter is aangepast aan mijn 1m70 voel ik me veel zekerder op de drops en smalle trails.

Nooit had ik het gevoel dat ik de controle kwijtraakte en deze korte testrit laat uitschijnen dat Canyon wel degelijk geslaagd is in zijn opzet om een specifieke fiets te bouwen voor ons, vrouwen.

Verdict

Met deze Spectral WMN lijkt het erop dat Canyon erin geslaagd is om zijn unisex bestseller aan te passen aan de vrouwelijke anatomie. Hij werd wat moderner en een efficiënte geometrie en ophanging zorgen voor een zelfzeker gevoel aan zijn stuur. Verder is de Spectral WMN uitgerust met enkele innovatieve technologieën en kwaliteitsvolle onderdelen. Tot slot zijn er ook nog de discrete glinsters in de lak die voor een vrouwelijke toets zorgen. Men vergat echter niet dat dit in de eerste plaats een polyvalente fiets moest zijn waarmee je je zowel moest thuisvoelen op de trails als in bikeparks.

Meer info op www.canyon.com

Foto’s copyright Markus Greber en Stefan Simak

[summary

DoorElodie Lantelme

Eerste test | Canyon Grand Canyon WMN en Spectral WMN, specifiek voor vrouwen - Canyon Spectral WMN CF 9.0 SL: voor ons, vrouwen