Eerste test | Canyon Grand Canyon WMN en Spectral WMN, specifiek voor vrouwen
Door Elodie Lantelme -
Wanneer je een fiets uitbrengt die specifiek bedoeld is voor vrouwen, dan moet je dit als merk meteen goed doen. Canyon heeft dit goed begrepen, net zoals Liv – het fietsmerk van Giant dat speciaal ontwikkeld werd voor de vrouwelijke fietsters en wereldleider is in dit segment. Het volstaat al lang niet meer om de fietsen snel een roze of paarse kleur te geven, iets waarvan bij veel bikesters de haren recht omhoog komen te staan omdat ze niet graag in een hokje worden geduwd als zijnde ‘vrouwen die fietsen’. Nee, zij willen aanzien worden als ‘bikesters’! Voor een fietsmerk betekent dit dat je moet vertrekken van de specifieke vrouwelijke anatomie. Het voordeel van een merk dat bekend staat voor de directe verkoop via internet, is dat het beschikt over een online maatcalculator om de meest geschikte fiets te vinden naargelang je lichaamsbouw (Perfect Position System). Canyon bezit dan ook heel wat data die het geanalyseerd heeft. “We hebben de anatomische data verzameld van de bijna 70000 vrouwen die wereldwijd met een Canyon rijden,” aldus Katrin Neumann, de productmanager die verantwoordelijk is voor het vrouwengamma bij Canyon. “Daar hebben we nog cijfers aan toegevoegd van anatomische studies vooraleer het gemiddelde te berekenen.” Naast het feit dat vrouwen die met een Canyon rijden gemiddeld 1m68 groot zijn, bleek het grootste verschil tussen mannen en vrouwen zich in de armlengte te situeren. Deze is twee centimeter langer bij mannen, terwijl er slechts een halve centimeter verschil is tussen onze beenlengtes. En wat ook opviel, is dat maar liefst 39% van de vrouwen rondrijdt met een Small van framemaat, 38% met een XS en 10% met een XXS.
87% van de vrouwen rijdt dus met een fiets in de maten XXS tot S. De merken die unisex-modellen aanbieden, ontwikkelen hun producten echter vertrekkende van … een Medium. Canyon besliste dan ook om een Small als basis te nemen voor de ontwikkeling van zijn specifieke vrouwenmodellen. Dit heeft natuurlijk een impact op het frame en de werking van de ophanging. In 2016 lanceerde Canyon dan ook een specifiek gamma voor vrouwen onder de naam Canyon WMN. De eerste modellen die het levenslicht zagen waren race- en fitnessfietsen, maar sinds begin maart zijn daar ook twee MTB-modellen bijgekomen, de Grand Canyon WMN en de Spectral WMN. Wij woonden de presentatie van beide modellen bij en mochten ook al een eerste rondje afleggen aan hun stuur, maar daar vertellen we jullie meer over op de volgende pagina’s.
Klik hieronder om naar de volgende pagina te gaan:
Canyon Grand Canyon WMN AL SLX: een progressieve hardtail
Dit aluminium topmodel is het eerste specifieke model voor vrouwen van het merk uit Koblenz. Op basis van de bevindingen die het merk deed na het verzamelen van de anatomische data bij zijn vrouwelijke gebruikers, zoals de kortere armlengte van vrouwen, werden er twee punten grondig aangepast ten opzichte van het unisex-model. Ten eerste bedraagt de reach op dit laatste model 402 millimeter tegenover 397 millimeter op de WMN-modellen (beiden in de maat Small). En dan is er nog de standover hoogte; deze bedraagt 740 millimeter op de WMN-modellen tegenover 754 millimeter op de unisex-modellen, nog steeds in de maat Small. De bovenbuis van het WMN-frame loopt ook meer af, waardoor de fiets dixit het merk wendbaarder wordt en de berijdster een zekerder gevoel heeft op de trails. De liggende achtervork werd kort gehouden (422 millimeter) om de fiets een speels karakter te geven op het terrein. Door de iets rechtere zithoek komt de berijdster beter boven het bracket te zitten, een bracket dat iets dichter bij het grondoppervlak ligt om het zwaartepunt van de fiets te verlagen. Hierdoor wordt de fiets iets stabieler en reageert hij iets reactiver op de input van de pedalen. Op de 9.0 Trail-versie die je hier onder ogen hebt, opteert Canyon voor een RockShox Reba RL-voorvork met een veerweg van 110 millimeter en 27,5″-wielen (29″ op de Medium). Die wielen zijn uitgerust met Boost-naven en DT Swiss M1700-velgen met een interne breedte van 30 millimeter. De Schwalbe Nobby Nic-banden van 2.6″ maken het geheel af, met als doel extra comfort te bieden bij afwezigheid van een achterdemper.
Voor de aandrijving kiest Canyon voor een Eagle GX (de goedkoopste 1×12-speed bij Sram) in combinatie met een kettingblad van 30 tanden. Verder vinden we ook een KS Lev SI-dropper post (150 millimeter veerweg – 125 millimeter op de XS) terug op de Grand Canyon WMN, wat we naar ons gevoel nog iets te weinig terugvinden op hardtails. Een SDG Allure-zadel met een specifieke ergonomie voor vrouwen en een smaller stuur (720 millimeter op de Medium, 700 millimeter op de kleinere modellen) dan op de unisex-versie (740 millimeter) maken het plaatje compleet.
Net zoals op de eerder voorgestelde Spectral, is ook deze Grand Canyon WMN uitgerust met een geïntegreerde snelspanner die in de wielas verdwijnt. Op vraag van Katrin, die niet graag veel tooltjes meesleurt wanneer ze gaat biken, werden de remmen uitgerust met een stelschroefje om de slag van de rem te regelen.
De Grand Canyon WMN AL SLX is verkrijgbaar in drie versies, met prijzen variërend van 1399 tot 1999 euro. Wij mochten in het achterland van Nice al een eerste rondje maken met het topmodel, de Canyon Grand Canyon WMN AL SLX 9.0 Trail.
Canyon Grand Canyon WMN AL SLX 9.0 Trail: de eerste test
“Dit is een makkelijk hanteerbare fiets die vrouwen moet overtuigen om op de fiets te springen maar die hen stapje per stapje ook ruigere paden zal doen opzoeken,” zo stelt ex-marathonrenster Katrin Neumann ons de Grand Canyon WMN AL SLX voor. En dat komt goed uit, want het is ondertussen al een drietal maanden geleden dat ik nog met een fiets gereden heb. Dat is de prijs die je betaalt wanneer je in het gebergte woont; de fiets maakt in dat geval plaats voor de skilatten. Ik was dan ook best een beetje bezorgd over mijn conditie toen ik afzakte naar deze perspresentatie.
Die vrees ebde echter al snel weg als sneeuw voor de zon eens ik plaatsnam op de Canyon. De breedte van het stuur voelt zeer comfortabel aan voor mijn 1m70 en is perfect voor mijn Medium-testfiets. De stuurpost ziet er clean uit door het overboord gooien van de achterderailleur, in de plaats zien we wel een sobere maar efficiënte remote voor de dropper post. Eenvoud siert. De voorkant met de Reba-vork voelt licht en wendbaar aan. Rest de vraag tot hoever ik deze hardtail kan pushen.
Een antwoord daarop zou ik snel vinden op ons testcircuit in Blausasc.
Mijn eerste indruk is dat mijn knieën enkele keren tegen de staande achtervork botsen. Deze staande achtervork is vrij breed zodat banden van 2.6 voldoende ruimte hebben. Toen ik even rondhoorde bij mijn collega’s, bleek ik de enige met dit probleem. In de loop van de dag verdween dit euvel gelukkig, iets gewoon worden is dan ook een tweede natuur van de mens.
Op de korte steile hellingen ben ik blij met het bereik van de Sram GX, maar ook met het design van het frame. Indien je bergop voet aan grond moet zetten, kan je makkelijk terug op de fiets stappen en opnieuw vertrekken. Dit is vooral interessant voor beginnelingen.
Zelfs met een geblokkeerde Reba-vork (via een makkelijk te bereiken draaiknop) is deze AL SLX geen wedstrijdbeest, daar zit zijn gewicht van 11,7 kilogram (S) voor iets tussen.
Maar hij biedt ook heel wat voordelen: stabiliteit, comfort en de zekerheid die hij geeft bergaf. Hierdoor durfden we ons met deze hardtail, in het spoor van ex-downhillster Emily Horridge, steeds op ruigere trails te storten!
Voor wie niet op zoek is naar topprestaties, is de combinatie van een hardtail met brede banden en een dropper post echt interessant (iets dat we eerder ook al vaststelden op bijvoorbeeld de Moustache Off 6). We amuseren ons, we durven meer en we eindigen onze namiddag moe maar voldaan, blij dat we deze fiets ontdekt hebben.
Verdict
Dit alles moet later natuurlijk nog bevestigd worden, want een eerste test is natuurlijk te kort om alles te kunnen zeggen, maar aan de vele lachende gezichten na afloop te zien, durf ik nu al concluderen dat het merk uit Koblenz met deze Grand Canyon WMN AL SLX 9.0 Trail erin geslaagd is om een echte hardtail voor vrouwen te bouwen die makkelijk in de hand ligt, wendbaar maar niet nerveus is, veel vertrouwen geeft zonder te log te zijn en goed uitgerust is. En dat voor een aantrekkelijke prijs van net geen 2000 euro.
Meer info op www.canyon.com
Onze eerste test van de Canyon Spectral WMN CF 9.0 SL lees je op de volgende pagina.
Foto’s copyright Markus Greber en Stefan Simak
Canyon Spectral WMN CF 9.0 SL : voor ons, vrouwen
Met het unisex-model van de Spectral maakten we al eerder kennis op Madeira, maar nu wordt deze all-mountain bestseller van het merk ook uitgebracht in een versie voor vrouwen. Wat is er veranderd? Om dat te weten te komen, hebben we een tochtje gemaakt op het topmodel.
De lengte van de liggende achtervork is op beide modellen identiek (430 millimeter), maar de wielbasis is wel verschillend. 1123 millimeter op de WMN tegenover 1141 millimeter op het unisexmodel in de maat Small. Hierdoor wordt de Spectral WMN compacter. Dit betekent wel dat de balhoofdhoek iets steiler is op de WMN (65,9 graden op deze laatste en 65 graden op het unisexmodel).
De relatief korte liggende achtervork moet er dan weer voor zorgen dat de fiets voldoende vertrouwen geeft in de afdalingen.
Net zoals op het unisexmodel werd de nieuwe Four Bar Linkage-ophanging zo ontworpen dat deze extra responsief werkt in de eerste fase. Ook de stabiliteit bij het remmen (de anti-rise) werd verbeterd zodat het achterwiel bij het remmen op de grond blijft kleven.
De Spectral WMN deelt nog meer zaken met het unisexmodel, denk maar aan de geïntegreerde snelspanner, het IPU-systeem (Impact Protection System) dat het frame moet beschermen wanneer het stuur tegen het frame botst en de nieuwe oplossing voor de interne kabeldoorvoer. De kabels lopen door een tunnel onderaan het frame die wordt afgesloten door een plastic cover. De waterdichtheid van deze nieuwe oplossing hebben we nog wel niet kunnen verifiëren. Tot slot vinden we op de Spectral WMN ook de geïntegreerde zadelpenklem terug.
Leuk vinden we het feit dat we op het vrouwenmodel, zelfs op de 2XS (enkel verkrijgbaar op de goedkoopste modellen) en XS, twee bidons van 400 ml kunnen meenemen (Eject System). Op de Small en Medium zien we vooraan in het frame een toolbox.
Van de nieuwe Canyon Spectral WMN zijn vijf verschillende modellen verkrijgbaar. De Spectral WMN AL 5.0 is het instapmodel (1999 euro), gevolgd door de Spectral WMN AL 6.0 (2599 euro). De Spectral WMN CF 7.0 (2999 euro) heeft een carbon voordriehoek en aluminium achterbrug, net zoals de Spectral WMN CF 8.0 (3699 euro). De full carbon Spectral WMN CF 9.0 SL (4999 euro) maakt het gamma compleet. Opgelet, enkel de aluminium instapmodellen zijn verkrijgbaar in de maat 2XS.
Onderdelen
De Canyon Spectral WMN werd ondergebracht in categorie 4, wat betekent dat hij bedoeld is voor enduro (een 3 staat voor trail/all-mountain). Hij is dan ook uitgerust met een voorvork met 150 millimeter veerweg en een demper met 140 millimeter veerweg.
Ons testmodel van de dag, de Spectral WMN CF 9.0 SL, is uitgerust met een Fox 34 Factory-voorvork en een Fox Float DPS Factory EVOL-achterdemper. De nieuwe FIT4-dempercartridge van de Fox 34 Factory-vork werd op punt gezet en aangepast aan het lichtere gewicht van de bikesters.
De aandrijving wordt verzekerd door het beste wat Sram te bieden heeft, namelijk de X01 Eagle 12-speed met een kettingblad van 30 tanden vooraan.
Ook voor de remmen vertrouwt men op Sram. De Guide RSC-remmen hebben vier zuigers en een remschijf van 200 millimeter vooraan en één van 180 millimeter achteraan. Rond de DT Swiss XMC 1200 Spline-wielen liggen vooraan een Maxxis Minion DHR II-band en achteraan een Ardent. Net zoals op de klassieke Spectral zijn dit 27,5″-wielen, maar de bandbreedte is wel verschillend: 2.6 op de klassieke Spectral tegenover 2.4 op de WMN. De reden? Het geheel wat lichter maken. Dat gewicht bedraagt trouwens 12,2 kilogram (Small).
Het vrouwenmodel werd uitgerust met een ergonomisch vrouwenzadel, een RockShox Reverb Stealth B1-dropper post (150 millimeter veerweg – 125 millimeter op de maten XS en S) en een smaller stuur.
Het zwarte frame kreeg gouden glinstertjes. Over smaak valt natuurlijk te twisten, maar wij vonden het toch mooi en vrouwelijk zonder dat men daarvoor naar het clichématige roze moest grijpen. Maar nu is het tijd om de Spectral WMN te ontdekken.
Canyon Spectral WMN CF 9.0 SL: de eerste test
Het is tweevoudig (drievoudig als we zijn wereldtitel bij de junioren meetellen) ex-wereldkampioen DH Fabien Barel himself die ons de weg zal wijzen tijdens deze rit. Barel is verantwoordelijk voor de DH- en enduroteams van Canyon en daarnaast is hij ook nauw betrokken bij de ontwikkeling van onder andere de Torque, Strive en Spectral.
Op de unisex-versie van de Spectral hadden we het gevoel dat we uren al trappend op zijn zadel zouden kunnen doorbrengen.
En ook op de Canyon Spectral WMN hebben we op de eerste klim van de dag meteen dat goede gevoel. We blokkeren zowel de voorvork als de achterdemper en op geen enkel moment hebben we de indruk dat we ons moeten uitsloven om de fiets vooruit te krijgen.
Bergaf ontgrendelen we alle lockouts en we weten niet of het aan de smallere banden ligt (2.4, terwijl we de dag voordien op de Grand Canyon met 2.6-banden onderweg waren), maar we hebben de indruk dat de Spectral WMN zeer wendbaar is en makkelijk in de juiste lijn kan gedirigeerd worden. Zo vlot zelfs dat je soms de neiging hebt iets te veel gewicht op de voorkant van de fiets te leggen.
Na de middagstop wissel ik mijn S in voor een M en samen met een collega spreek ik af om in de namiddag onderling van fiets te wisselen. Dit gaf me de kans om eerst een stuk met een Medium unisex-Spectral te rijden en nadien met de Medium WMN. Uiteraard was de doorgebrachte tijd te kort om een duidelijke mening te formuleren.
Een busje brengt ons naar de top van de col de Turini waar we verwelkomd worden door regendruppels. We beginnen aan een lange trail en door het brede stuur op de unisex-Spectral heb ik de indruk dat het de fiets is die beslist welke lijnen ik volg, en niet omgekeerd. Het is alsof de fiets ons aan de hand neemt en zo de weg wijst. Gelukkig geeft de fiets door zijn geometrie, voorvork, demper, remmen en bandenbreedte veel vertrouwen, zodat ik hem zijn gang laat gaan.
Op de Spectral WMN heb je dan weer de indruk dat jij zelf de baas bent over het stuur. Door de kortere reach kan ik de voorkant beter controleren. En doordat de framemaat beter is aangepast aan mijn 1m70 voel ik me veel zekerder op de drops en smalle trails.
Nooit had ik het gevoel dat ik de controle kwijtraakte en deze korte testrit laat uitschijnen dat Canyon wel degelijk geslaagd is in zijn opzet om een specifieke fiets te bouwen voor ons, vrouwen.
Verdict
Met deze Spectral WMN lijkt het erop dat Canyon erin geslaagd is om zijn unisex bestseller aan te passen aan de vrouwelijke anatomie. Hij werd wat moderner en een efficiënte geometrie en ophanging zorgen voor een zelfzeker gevoel aan zijn stuur. Verder is de Spectral WMN uitgerust met enkele innovatieve technologieën en kwaliteitsvolle onderdelen. Tot slot zijn er ook nog de discrete glinsters in de lak die voor een vrouwelijke toets zorgen. Men vergat echter niet dat dit in de eerste plaats een polyvalente fiets moest zijn waarmee je je zowel moest thuisvoelen op de trails als in bikeparks.
Meer info op www.canyon.com
Foto’s copyright Markus Greber en Stefan Simak
[summary
Eerste test | Canyon Grand Canyon WMN en Spectral WMN, specifiek voor vrouwen

























