BH 2023: een goedkopere Ultimate en een LT-versie van de Lynx Race

Door Jan Geys -

  • Techniek

BH 2023: een goedkopere Ultimate en een LT-versie van de Lynx Race

Het XC/marathon-gamma van BH bestaat uit een eenvoudige hardtail en een full suspension, respectievelijk de Ultimate en Lynx Race genoemd. Deze twee modellen behouden in 2023 hun plaats in de catalogus van het Spaanse merk, maar met kleine wijzigingen. Zo komt er een goedkopere versie van de Ultimate en een LT-versie van de Lynx Race.

Bij bepaalde merken kan het ingewikkeld zijn om het gamma te begrijpen, maar dat is niet het geval met het crosscountry/marathongamma van BH. Dat gamma ziet er met een hardtail en een full suspension heel eenvoudig uit. Eenvoud lijkt ook de reden te zijn geweest om de verwijzing naar het gebruikte carbon uit de modelnaam te schrappen.

BH gebruikt twee verschillende soorten carbon, afhankelijk van het niveau van het model in het gamma: de “EVO Carbon Layup” (afgekort als E-CL) voor de top van het gamma, en de goedkopere “Performance Carbon Layup” (afgekort als P-CL) voor de rest. BH legt uit dat het gewicht het enige verschil is tussen de frames van deze twee carbon modellen. De geometrie, de lijnen van de buizen en de prestaties op het terrein zijn in alle opzichten identiek in de twee versies.

Vanaf 2023 krijgen alle BH Lynx Race- en BH Ultimate-modellen dezelfde naam, ongeacht het type carbon dat wordt gebruikt.

Vanaf 2023 krijgen alle BH Lynx Race- en BH Ultimate-modellen dezelfde naam, ongeacht het type carbon dat wordt gebruikt. Welk carbon er gebruikt wordt, zal worden beschreven in de specificaties van elk model.

Een goedkopere BH Ultimate

De BH Ultimate Evo wist ons tijdens onze test al te overtuigen (lees: Test nieuw | BH Ultimate Evo 2022: nog verder geïntegreerd) en nu pakt BH uit met een meer betaalbare versie. Hiervoor gebruikt het Spaanse merk niet het hoogwaardige EVO-carbon, maar het goedkopere Performance-carbon.

Afgezien van het verschil in carbon, genieten de goedkopere versies wel van dezelfde interne doorgang door de bovenste balhoofdlager, een geïntegreerde zadelpenklem, een stuurstopsysteem en een universele Sram UHD-derailleurhanger.

De twee modellen zullen dus naast elkaar bestaan ​​in het BH-assortiment: de 8.0 en hogere versies zijn de EVO-modellen die we tot nu toe kenden, terwijl de lagere versies (van 6.5 tot 7.7) de nieuwe, meer betaalbare configuraties vormen.

De instapversie van de EVO-modellen (8.0) kost 3899 euro, terwijl de duurste versie 8299 euro kost. Bij de Performance-versies gaan de prijzen van 2099 euro tot 3399 euro.

Nog meer versies van 120 millimeter voor de BH Lynx Race

Dit model viel vorig seizoen al te bewonderen in de handen van David Valero, die goed was voor een zilveren medaille tijdens het wereldkampioenschap XCO in Les Gets en voor winst in Snowshoe.

In 2023 bestaat de Lynx Race-familie uit 10 verschillende versies, netjes verdeeld tussen vijf modellen uit E-CL carbon en vijf modellen uit P-CL carbon. Dit verschil in carbon resulteert in een verschil van 200 gram: de E-CL carbon frames worden aangekondigd op 1850 gram, terwijl die in P-CL carbon 2050 gram zouden wegen. Maar in ruil daarvoor zijn ze dus goedkoper. De geometrie, de lijnen van de buizen en het prestatievermogen zijn echter identiek voor beide soorten.

De populariteit van downcountry zorgt ervoor dat het gamma gedomineerd wordt door zes LT-versies (op tien). LT- of Long Travel-versies zijn voorzien van 120 millimeter veerweg in plaats van 100 millimeter op de ‘klassieke’ versies. Onze vorige test van de twee versies kan je hier nalezen: BH Lynx Race Evo Carbon XC 9.5 & LT 9.0: geen toegevingen.

De instapversie van de LT-versie kost 3699 euro. Dat prijskaartje loopt op tot 9999 euro voor de meest luxueuze versie (LT 9.9). Bij de versies met 100 millimeter veerweg is de meest betaalbare configuratie de Race 3.0 die 2899 euro kost, terwijl de duurste versie (Race 9.5) 8299 euro zal kosten.

Meer info via www.bhbikes.com

Foto’s copyright BH

DoorJan Geys