Fox 34, 34 SC, Float X en DHX: een volledig vernieuwd aanbod

Techniek
20 April 2021 — Jan Geys

Na het enduro-gamma vorig jaar, heeft Fox dit keer het trail-aanbod onder handen genomen. Zowel de 34 als de 34 Step-Cast krijgen een nieuw chassis en het merk uit Californië brengt ook twee nieuwe achterdempers uit. In afwachting van ons testverslag, zetten we hier alles al even op een rij.

De veranderingen kunnen enigszins verrassend lijken omdat dit gamma in 2020 reeds een mooie update kreeg. Voor de vorken is de vernieuwing wel begrijpelijk, want de 34 krijgt voortaan hetzelfde design als de 36 en 38 en ook van de technologie wordt hier en daar wat overgenomen.

De grootste verandering zien we echter bij de achterdempers: de DPX2 verdwijnt, de Float X maakt zijn comeback en een DHX-veerdemper vervoegt het gamma!

Fox 34

Door de komst van de 38 – die meer bedoeld is voor enduro-competitie – en de herpositionering van de 36 voor de stevigere trail-fietsen, is de 34 voortaan bestemd voor lichtere trail-fietsen met een veerweg van 120 tot 140 millimeter.

In de intro haalden we al aan dat de jaargang 2022 van deze vork zich gezegend ziet met een nieuw chassis. Het T-stuk is breder geworden om beter te passen bij de recente balhoofdbuizen. Daarnaast zien we ook de afgeronde vorkboog van de 36, 38 en 40 terug. Dit maakt het gamma niet alleen harmonieuzer, volgens Fox wordt deze keuze ook gerechtvaardigd door de evolutie van de fietsen en balhoofdbuizen: deze nieuwe vorkboog zou immers iets meer marge bieden ten opzichte van het frame wanneer de vork de hele veerweg benut.

Nog iets dat werd overgenomen van de laatste nieuwe 36 en 38: de kanalen aan de achterkant van de buitenste vorkpoten. Hierdoor kon het volume van de onderste luchtkamer vergroot worden (in de vorkpoot, onder de zuiger), waardoor de luchtdruk kleiner is wanneer deze kamer aan compressie onderhevig is. Zonder deze kanalen zou door de hogere luchtdruk de hele veerweg van de vork niet optimaal benut worden, aldus Fox. Nog een voordeel is dat deze kanalen ook de smering van de vork verbeteren doordat de olie beter over de hele lengte van de vorkpoten circuleert.

Een ontluchtingsknop is er – in tegenstelling tot op de grotere vorken – niet, net zomin als een zwevende as. In dit segment vond Fox dit overbodig, en het merk verkoos om de voorkeur te geven aan een laag gewicht en een eenvoudig systeem.

Binnenin veranderde de negatieve luchtkamer: deze is groter geworden, wat halfweg de veerweg voor een betere steun moet zorgen. Het volume is aanpasbaar door middel van een token, wat handig is voor zij die graag veel luchtdruk gebruiken in de positieve luchtkamer. Geen nieuws bij de hydraulica: de nieuwe Fox 34 is net als het vorige model verkrijgbaar met een Grip2-, Fit4- of Grip-dempercartridge.

Nog nuttige informatie om te onthouden: de PM180-standaard van de steun van de remklauwen, dat er enkel een 29”-versie van de vork komt (voor maximaal 2.6” brede banden) en dat de stuurbuis conisch is (geen andere optie). Bij de offset heb je twee keuzes: 44 of 51 millimeter. Reken op 1069 tot 1399 euro naargelang het model; het gewicht begint vanaf 1698 gram.

Fox 34 Step-Cast

Deze kleine zus van de 34 is bedoeld voor het stevigere XC-werk (zie onze test: www.vojomag.nl/test-fox-f34-step-cast-factory-120-de-vork-voor-hardcore-xc). De 34 SC neemt de evoluties van eerstgenoemde over, maar de buitenste vorkpoten kregen extra aandacht om het geheel nog wat lichter te maken.

Voorheen waren de vorkpoten onderaan aan de buitenkant afgeplat (foto links), nu nemen ze het ontwerp van de zeer exclusieve 32 Step-Cast, waarvan de poten aan de binnenkant afgeplat zijn, over (zie foto rechts).

Deze nieuwe Fox 34 SC zal verkrijgbaar zijn met 100, 110 of 120 millimeter veerweg (offset van 44 of 51 millimeter), in een Factory- (Fit4) of Performance-versie (Grip) en er is ruimte voor banden van maximaal 29×2.4”. Het topmodel van deze vork zullen we ongetwijfeld ook in de World Cup XCO zien op de fietsen van enkele renners die op zoek zijn naar een stijve vork. Het gewicht zal hen daarbij steeds minder benadelen: dat begint bij 1496 gram, zonder een ingekorte stuurbuis. Het prijskaartje is vastgelegd op 1129 euro (Performance) en 1459 euro (Factory).

Fox Float X

We schreven in de intro al dat we dit jaar de grootste nieuwigheden bij de Fox-achterdempers moeten zoeken. Zo maakt de Float X – die in 2018 van de radar verdween ten voordele van de DPX2 – zijn comeback als luchtdemper. Dit is een belangrijk product voor Fox omdat dit platform geschikt is voor een zeer ruim aanbod fietsen, van fietsen met 130 millimeter veerweg tot de endurofietsen en e-mountainbikes. Indien deze demper ook presteert zoals het moet, zullen we hem binnenkort overal zien opduiken.

Hij vervangt de DPX2 (een samentrekking van de DPS (XC) en de Float X2 (enduro/DH) die in 2018 werd gelanceerd maar nooit wist te overtuigen). Op ruig terrein werkte deze demper wel heel goed, maar op kleine hobbels mankeerde hij de nodige gevoeligheid om alles af te vlakken. Op sommige frames was het dan ook moeilijk om het beste uit deze demper te halen en in andere gevallen ging hij niet goed samen met het concept van de kinematica.

De Float X maakt gebruik van een nieuw concept. Het chassis en de specifieke hydraulica zijn afgeleid van de grotere Float X2. Veel kunnen we nog niet kwijt over het technische aspect, behalve dat de demper in vergelijking met de DPX2 een nieuwe luchtkamer kreeg met een bredere zuiger. Hierdoor kon men de gebruikte luchtdruk met ongeveer 40 psi verminderen voor dezelfde combinatie van biker/fiets (qua gewicht).

De Float X is, in tegenstelling tot de DPX2, niet instelbaar in drie posities. Fox verkiest immers een eenvoudiger en fijner systeem. Eenvoudiger omdat je voortaan de keuze hebt uit twee posities (open/toe), fijner omdat je in de open stand nu ook de compressie bij lage snelheid kan instellen (in 12 posities) via een specifiek circuit. Zoals gewoonlijk kan je ook de rebound bij lage snelheid instellen, eveneens in 12 posities.

Ten slotte werden ook de tokens of volume spacers die het mogelijk maken om de grootte van de luchtkamer, en dus het gedrag van de vering aan te passen, herzien om alles nog preciezer te laten werken: naast de modellen van 0.2, 0.4, 0.6, 0.8 en 1 inch³ die reeds beschikbaar waren, wordt een nieuwe 0.1 inch³ vulring geïntroduceerd. Deze kan worden gecombineerd met de bovengenoemde vulringen om het volume in stappen van 0.1 inch³ aan te passen, tegenover 0.2 inch³ eerder (1 inch³≈16,4 mm³).

De knoppen om de rebound en de compressie in te stellen zijn genummerd, wat het leven van diegenen die alles willen instellen naargelang de omstandigheden van de dag, een stuk makkelijker maakt. Hier kunnen we niet meteen over iets vernieuwends of innovatiefs spreken, maar het is wel de eerste keer dat we dit zien op een demper die voor iedereen beschikbaar is. Tot hiertoe was dit enkel voorbehouden voor Trek (zonder onderscheid te maken tussen Fox en RockShox) dat dit in 2019 voor het eerst in gebruik nam bij de lancering van de Fuel EX.

De Float X is compatibel met een bediening op het stuur en zal verkrijgbaar zijn met een Trunnion-mount of met een klassiek bevestigingspunt boven op de cilinder en in een Factory-versie (799 euro) of Performance Elite-versie (699 euro). De beschikbare afmetingen zijn als volgt:

  • Klassiek bevestigingspunt: 190×45 / 210×50 / 210×52.5 / 210×55 / 230×57.5 / 230×60 / 230×65
  • Trunnion-montage: 185×52.5 / 185×55 / 205×60 / 205×62.5

Fox DHX

De andere verrassing, is de komst van een nieuwe veerdemper in het gamma: de DHX. Deze is minder verfijnd dan de DHX2, ook al neemt hij er enkele elementen van over. Hij zal beschikbaar zijn in dezelfde afmetingen als de Float X (dus geen model van 250×75 of 225×75 Trunnion zoals bij de DHX2) en mikt ook op dezelfde gebruikers.

Deze demper zullen we dus ongetwijfeld ook terugvinden op enkele seriemodellen of op fietsen met een ‘alternatieve’ montage (parallel met het klassieke gamma met een luchtdemper). In de aftermarket kan hij dan weer een concurrent worden van RockShox, Ohlins of DVO (om enkele merken op te noemen) bij de kenners die graag wat extra gewicht meesleuren en flexibiliteit willen opofferen (je kan een veerdemper niet afstellen zoals een luchtdemper) in ruil voor wat meer gevoeligheid en steun.

De instellingen zijn identiek aan die van de Float X: open/toe, compresssie en rebound bij lage snelheid in 12 posities. De rebound kan op verschillende manieren ingesteld worden (draaiknop, met een inbussleutel van 3 millimeter bovenaan de demper of met een inbussleutel van 2 millimeter aan de zijkant) zodat de demper op vele frames past. Ook de DHX kan via een lockout op het stuur bediend worden.

De DHX is enkel als Factory-model verkrijgbaar en kost 769 euro. Ook hier de keuze uit twee bevestigingsstandaarden: Trunnion en de klassieke bevestiging boven en onder de demper.

  • Klassiek bevestigingspunt: 190×45 / 210×50 / 210×52.5 / 210×55 / 230×57.5 / 230×60 / 230×65
  • Trunnion-montage: 185×52.5 / 185×55 / 205×60 / 205×62.5

Om te eindigen merken we nog op dat Fox voor een keer relatief karig is met informatie. We waren het gewend dat het merk uit Californië met allerlei schema’s en illustraties communiceerde om de werking van zijn nieuwe producten in detail te beschrijven, maar nu niets van dat. Zelfs het gewicht van de nieuwe achterdempers werd niet meegedeeld. We zullen dit artikel dan ook zeker bijwerken wanneer deze informatie aan ons wordt verstrekt.

Meer info via ridefox.com

Foto’s copyright Fox