Innovatie | Werkt Shimano aan een draadloos schakelsysteem en een draadloze dropper post?

Techniek
25 September 2019 — Jan Geys

Uit een patentaanvraag die vorige week werd ingediend, leren we wat misschien de toekomstige variabele zadelpen van Shimano zou kunnen worden. Het document spreekt over een elektronisch product dat draadloos is, volledig programmeerbaar en compatibel met … een draadloze aandrijving!

Het patent beschrijft dus een draadloze en elektronische dropper post waarvan de motor, ontvanger en batterij een plaats krijgen onderaan het systeem. De batterij kan via een poort ter hoogte van de zadelpenklem opgeladen worden (net boven het nummer 34 op het schema hierboven). Shimano overweegt echter ook om het geheel te laten werken met een batterij die buiten de zadelpen zit, net zoals dat bij de bedrade Di2 het geval is met een batterij in het frame voor alle elementen van het systeem.

De motor dient enkel om het systeem te openen en te sluiten. Het systeem werkt met een luchtveer, een zuiger en een oliecircuit.

De werking van de variabele zadelpen zou volledig gepersonaliseerd kunnen worden, net zoals dat het geval is bij de Di2-aandrijving. In het patent heeft Shimano het ook over een opzet waar de ene knop het gebruik van de volledige slag mogelijk maakt en een andere knop die de dropper post in een vooraf bepaalde positie blokkeert. Alles is dus mogelijk.

De dropper post zou ook volledig autonoom kunnen werken! Of dat is toch wat een ander patent, dat enkele weken eerder werd ingediend, suggereert. Het systeem zal gebruikmaken van de gegevens die verzameld worden door 4 sensoren om de hoogte van het zadel aan te passen aan de omstandigheden op het terrein: de laterale hoek, de longitudinale hoek, de trapfrequentie en de snelheid. Desondanks zal de gebruiker de volledige controle behouden over het systeem indien hij of zij toch een andere instelling wenst te gebruiken.

To slot haalt dit patent nog een ander interessant onderwerp aan. In de beschrijving van de shifter noemt Shimano de mogelijkheid om de achterderailleur en de dropper post met één en hetzelfde element te bedienen! Men kan zich daarbij een shifter van het Di2-type voorstellen met een hendel voor de zadelpen en een andere die in beide richtingen bedienbaar is (duim / wijsvinger) voor de derailleur. En andere patentaanvragen suggereren de mogelijke komst van een draadloze elektronische groep bij de Japanse reus.

Deze patentaanvragen laten ons enkele zeer interessante bevindingen zien die onze stuurposten weer wat eenvoudiger moeten maken, maar het belangrijkste is dat we ervan kunnen uitgaan dat Shimano overweegt om een draadloze elektronische aandrijving te ontwikkelen. Natuurlijk zijn dit slechts veronderstellingen omdat veel patenten nooit in de praktijk worden omgezet, maar in tijden waarin de Sram AXS steeds populairder wordt, is het moeilijk te geloven dat Shimano deze markt links zal laten liggen. En indien het Japanse merk echt de concurrentie wil aangaan met zijn Amerikaanse rivaal, zal het ook met iets vernieuwends moeten komen om zich te onderscheiden. De toekomst zal het uitwijzen …

Altijd al graag geweten hoe de hoofdkantoren van Shimano in Japan eruitzien, wij hebben ze in het verleden bezocht: www.vojomag.nl/ontdekking-japan-het-universum-van-shimano

Onze test van de nieuwe XT en SLX vind je hier: www.vojomag.nl/test-nieuw-shimano-deore-xt-8100-en-slx-7100-12-speed-aan-democratische-prijzen