Nieuw 2021 | Trek Slash: back in business

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw 2021 | Trek Slash: back in business

Hebben we wat op onze honger moeten zitten bij Trek? De laatste enduro-wereldtitel van het merk gaat immers terug tot 2015, met Tracy Moseley. Het Amerikaanse bedrijf uit Wisconsin lijkt zo snel mogelijk een einde te willen maken aan deze periode van schaarste. Na afgelopen winter de nummer twee van de Enduro World Series, Florian Nicolaï, binnengehaald te hebben, brengt Trek nu een gloednieuwe Slash uit. Die krijgt meer veerweg, een nieuwe schokdemper ontwikkeld in samenwerking met RockShox en een volledig herziene geometrie. We onthouden ook dat de Slash een doorontwikkeling onderging met een dubbel doel: enerzijds om de fiets beter te maken voor endurowedstrijden en anderzijds om de ultieme trail-beleving te behouden.

Het nieuwe model gaat op deze weg verder en Trek is vooral bezig geweest met het verbeteren van de oude (lees hier onze test van de Trek Slash 9.9 RSL) en heeft tegelijk goed geluisterd naar de feedback van hun piloten, om zo de evolutie van de sport te volgen. Want enduro nu, is niet meer wat het was in 2016.

Volgens Florian Nicolaï zelf, lijkt enduroracen anno 2020 meer en meer op downhillracen en zonder ons de vraag te stellen of dat een goede of slechte zaak is, is het niet meer dan vanzelfsprekend dat de fietsen zich moeten aanpassen om concurrerend te blijven. Op deze nieuwe Slash begint het met een toename van de veerweg (een verzoek van de renners) naar 160 millimeter achter en 170 millimeter voor, vergeleken met 150 millimeter en 160 millimeter in het verleden.

Achteraan vinden we het beroemde ABP-systeem (d.i. Active Braking Pivot) met een draaipunt tussen de liggende en staande achtervork, ter hoogte van de wielas, weliswaar met een gloednieuwe schokdemper. Die is het resultaat van een nauwe samenwerking met RockShox. Samenwerken met een veringsgigant om een specifieke schokdemper voor fietsen te ontwikkelen is ondertussen een traditie bij Trek en elke nieuwe generatie van de Fuel EX, Remedy of Slash heeft zo zijn eigen schokdemper. In het verleden werkte Trek echter vooral met Fox samen.

Gebaseerd op een RockShox SuperDeluxe, is deze schokdemper voorzien van Trek’s eigen Thru Shaft technologie (lees hier ons artikel met meer uitleg hierover) die de gevoeligheid en de reactiviteit verbetert, iets wat vooral merkbaar is bij een opeenvolging van kleine schokken.

Tegelijkertijd heeft het Amerikaanse merk zich geconcentreerd om het veringsgedrag te verbeteren zodat de acties van de rijder beter worden ondersteund en kunnen worden gecontroleerd, zonder dat hierbij de schokken die van de grond komen anders worden verwerkt. Vergeleken met een conventionele schokdemper heeft deze SuperDeluxe Thru Shaft 3 extra posities voor het aanpassen van de low speed compressie (door Trek gedefinieerd als een bewegingssnelheid van 5 tot 25 centimeter per seconde van het bewegende lichaam van de demper) in de open modus, evenals een grotere negatieve kamer, waarvan het volume kan worden aangepast met tokens.

Tot slot heeft deze demper technologie die al op andere dempers van het merk te zien is, zoals een klein extern reservoir om de warmte beter af te voeren (het Thru Shaft ontwerp heeft immers de neiging wat meer warmte op te bouwen dan een klassieke demper) en een genummerde rebound knop, om de juiste afstelling hiervan gemakkelijker te maken. Over aanpassingen en ergonomie gesproken, Trek maakte van de gelegenheid gebruik om de locatie van de knoppen op de schokdemper te herontwerpen en ze toegankelijker te maken voor de rijder. Als je een schokdemper specifiek voor een fiets ontwerpt, ga je ook best tot het gaatje om het zo goed mogelijk te doen!

Een ander punt dat op deze nieuwe Slash significant werd vernieuwd, is de geometrie. Voordien was de fiets zeer kort volgens de huidige normen (zelfs korter dan sommige XC-modellen). Nu is de fiets aanzienlijk langer: 15 tot 41 millimeter meer reach, afhankelijk van de maat! Tegelijkertijd wordt de balhoofdhoek een graad vlakker en worden er vorken gebruikt met een kleinere offset om zo – opnieuw op verzoek van de piloten – meer stabiliteit te hebben bij steile afdalingen. De achterbrug werd iets langer, zodat de rijder meer “in” de fiets zit in plaats van “erbovenop”.

Gelukkig heeft Trek niet al zijn inspanningen geconcentreerd op het afdalen en hebben ze in Waterloo ook gedacht aan de trappositie, die op het oude model ver naar achter zit en dus ook heel vermoeiend is. De zitbuishoek is nu 2 graden steiler geworden. Ook de Mino-Link, de chip waarmee je de hoeken met een halve graad en de trapashoogte met 6 millimeter kunt variëren, is nog steeds van de partij.

Ondanks de “vergroting” van de fiets behoort het frame tot een van de lichtste in zijn categorie, aangezien die slechts 2,45 kilogram (zonder schokdemper) zou wegen. Natuurlijk is dit niet op het niveau van de Last Tarvo die flirt met de 2 kilogram, maar in een markt waar de meeste modellen net onder 3 kilogram zitten, is dit gewicht zeker competitief. Op gebied van de wielmaat heeft Trek even 29”/27,5“ overwogen, maar uiteindelijk besloten om op 29“/29” te blijven, wat hun geschikter lijkt voor dit type fiets.

Vorig jaar werd op de Fuel EX de Integrated Frame Storage geïntroduceerd en ook de Slash is voorzien van deze “doos” die het mogelijk maakt alles wat je nodig hebt voor een rit (reparatiemateriaal, voeding, …) op te slaan in het frame. Toch heeft Trek voor een leuke verrassing gezorgd, want de IFS is ook beschikbaar op de versies met een aluminium frame (zie foto hierboven)!

Het merk benadrukt dit punt met name omdat door de eigenschappen van het materiaal en de manier waarop een fietsframe wordt gemaakt, het veel ingewikkelder is om een gat in een aluminium frame te maken (met behoud van de sterkte en stijfheid van het geheel) dan in een carbon frame. Het kostte alle kennis van de Trek ingenieurs om iedereen te laten profiteren van deze zeer praktische opbergoplossing.

Op gebied van bescherming is het frame royaal voorzien van twee grote stukken rubber met dubbele dichtheid, die op het frame zijn geschroefd en die bijna de hele schuine buis bedekken. Ze zijn afzonderlijk afneembaar, wat betekent dat als je geen pick-up truck hebt, je het bovenste deel gemakkelijk kunt verwijderen om wat gewicht te besparen en de fiets (visueel) te verlichten. De bescherming van de achterbrug ziet er ook vrij volledig en goed dekkend uit en heeft natuurlijk wat inkepingen om het kettinggeluid te verminderen.

De Knock Block, de in de headset geïntegreerde stop, evolueert naar versie 2.0 en heeft nu een groter bewegingsbereik: van 116 graden naar 144 graden (d.w.z. 72 graden aan elke kant, in tegenstelling tot 58 graden vroeger), zonder het ontwerp of de efficiëntie ervan aan te tasten.

Tot slot, wat de standaarden betreft, merken we op dat de zadelbuis een diameter heeft van 34,9 millimeter (31,6 millimeter op het oude model) om plaats te bieden aan de herziene, stijvere Bontrager telescopische zadelpen met een nieuwe cartridge voor een snellere en betrouwbaardere werking. Het bottom bracket is nu geen pressfit meer, maar een “threaded” BSA 73.

De 2021 Trek Slash-familie bestaat uit 7 modellen en begint met de aluminium Slash 7 en 8, die respectievelijk uitkomen op 2999 en 3499 euro. Let op: de Slash 7 heeft niet de RockShox SuperDeluxe Thru Shaft schokdemper maar wordt uitgerust met een “normale” Deluxe Select+.

De rest van het gamma bestaat uit carbon modellen, met de Slash 9.7 als instapper (4499 euro). Net als de Slash 7 doet hij het zonder de specifieke schokdemper, maar wordt er in de plaats daarvan een Fox DPX2 gemonteerd. Dan hebben we de Slash 9.8 XT en GX (6599 euro), die volledig identiek zijn op de aandrijving en de remmen na. Tot slot zijn de Slash 9.9 XTR en XO1 voor 8499 euro de (heel) sterk afgemonteerde topmodellen. Het Project One, waarmee iedereen zijn/haar Trek kan personaliseren dankzij de vele afwerkings- en kleurmogelijkheden, is toepasbaar op de 9.8 en 9.9 versies, maar kost minstens 600 euro meer dan het standaardmodel.

Er zullen ook twee framesets te koop zijn, in aluminium of carbon, voor respectievelijk 2499 en 3999 euro, beiden met de SuperDeluxe Thru Shaft schokdemper.

Meer informatie: trekbikes.com

Foto’s copyright Trek Bicycle Corporation

DoorJan Geys