Nieuw 2023 | Vier nieuwe gravelbikes bij Bombtrack

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw 2023 | Vier nieuwe gravelbikes bij Bombtrack

We Make Things GmbH, een grote speler in het BMX-wereldje, heeft ook het merk Bombtrack in haar portefeuille. Dit Duitse merk is misschien nog niet zo bekend, maar het is in volle expansie in met name het avontuur- en toerfietssegment. Voor 2023 heeft Bombtrack zojuist vier nieuwe gravelbikes onthuld die we hieronder aan jullie voorstellen.

We Make Things GmbH werd opgericht in 1996 en is in Europa een BMX-zwaargewicht met de merken We The People, Éclat en Salt. Het in Keulen gevestigde bedrijf is ook het moederbedrijf van Fuse-beschermkledij en van de fietsenmerken Radio en Bombtrack. Vanuit zijn BMX-roots en alle ervaring die het heeft opgedaan met zijn verschillende merken, lanceerde We Make Things GmbH het merk Bombtrack, met als doel eenvoudige, elegante en toch duurzame fietsen te creëren. Tegenwoordig is het assortiment vrij compleet met tientallen modellen die de verschillende toepassingen en praktijken dekken.

Hook EXT Rival AXS: daar is de elektronica

De Hook staat sinds 2015 in de catalogus van Bombtrack en ziet in 2023 deze nieuwe EXT Rival AXS-versie opduiken. Dit model is eerder een update van een reeds alom bewezen model dan een echte noviteit. Het is een op avontuur beluste gravelbike die gebaseerd is op een stalen frame met een mooie afwerking en een gewicht van 2170 gram (in maat L). Het frame is voorzien van een carbon voorvork met nokken voor fietstassen.

Zoals bij de meeste Bombtrack-fietsen, zijn er tevens een groot aantal bevestigingen op het frame voorzien om verschillende accessoires te bevestigen. Zelfs een bagagedrager is mogelijk!

Zoals de naam al doet vermoeden, is de Hook EXT Rival AXS uitgerust met een elektronische 12-speed Sram eTap Rival AXS-groepset. Zoals gebruikelijk bij dit soort fietsen, volgen de remmen het spoor van de aandrijving en zien we Sram Rival-remmen met remschijven van 160 millimeter.

Om zo veelzijdig mogelijk te zijn, heeft het Duitse merk gekozen voor een paar WTB ST Light-wielen in 27,5″, geschoeid met WTB Ranger TCS Light-banden van 2.0. Uiteraard kan je ook 700/29″-wielen monteren!

Voor de rest zien we een stuur en stuurpen van Seido, het onderdelenmerk van Bombtrack, met in het bijzonder een stuur met een flare van 16° flare. De zadelpen heeft een diameter van 27,2 millimeter.

De Hook EXT Rival AXS is verkrijgbaar voor 3599 euro.

Beyond SUS: voor het ruwere gravelwerk

Voor het ruwere gravelwerk heeft Bombtrack een stalen (Columbus) platform met voorvering ontworpen: de Beyond SUS. Deze hybride montage situeert zich daarmee ergens halverwege tussen gravel en mountainbiken in.

Bombtrack koos ervoor om de Beyond SUS uit te rusten met een RockShox Rudy-vork met een veerweg van 40 millimeter. Het idee mag dan misschien verrassend lijken, toch is het niet zinloos. Alleen een terreintest zal de toegevoegde waarde van deze vork kunnen bevestigen (of niet), maar de nieuwste gravelbikes die zijn uitgerust met veringen die door ons getest geweest zijn, lieten ons alvast niet onverschillig. Lees bijvoorbeeld onze artikels van de Niner MCR 9 RDO of Cannondale Topstone maar eens na.

Op deze vork zitten uiteraard geen nokken voor bagagetassen, maar deze zijn wel te vinden op de rest van het frame. De Beyond SUS biedt plaats aan 3 bidonhouders en er zijn zowel op de bovenbuis als op de onderbuis bevestigingsnokken voorzien. Een spatbord kan wel gemonteerd worden op de vork.

De Beyond SUS is uitgerust met een Sram Apex 11-speed met een 11-42 cassette. Een kleine verrassing zijn de TRP Spyre C-remmen met vooraan een remschijf van 180 millimeter en achteraan een remschijf van 160 millimeter.

WTB zorgt voor het onderstel, met een paar WTB ST i23-velgen (en Bombtrack-naven) gekoppeld aan WTB Venture Light-banden in 700x50c. De velgen van WTB zijn tubeless ready.

De Beyond SUS wordt verkocht voor een prijs van 2699 euro en heeft een aangekondigd gewicht van 12,25 kilogram (maat M).

BEYOND AL: aluminium in een stalen wereld

De Beyond SUS is niet de enige nieuwigheid in de Beyond-familie van Bombtrack. In 2023 verschijnt er immers ook een aluminium model, de Beyond AL.

Door het gebruik van aluminium is dit het lichtste frame in het Beyond-gamma. Het Duitse merk beweert dat “het profiel van de zwaar hydrogevormde buizen en de vork zijn geoptimaliseerd om een ​​nieuwe, ideale balans tussen stijfheid en comfort te bereiken.”

De licht gebogen bovenbuis valt direct op. “Dit maakt de voorkant stijf en stabiel, zelfs als de fiets beladen is”, legt Bombtrack uit. Deze Beyond AL is trouwens rijkelijk voorzien van bevestigingen voor bikepacking-accessoires.

Standaard vinden we een Sram Apex 1×11-speed op deze Beyond AL. Voor degenen die liever opteren voor een dubbel kettingblad, is de montage van een voorderailleur op dit model mogelijk gemaakt. Net als bij de Beyond SUS zijn op dit model TRP Spyre C-remmen en remschijven van 180/160 millimeter (voor/achter) gemonteerd.

Voor de rest is er geen verschil met de eerder gepresenteerde Beyond SUS, aangezien de WTB ST i23-velgen (en Bombtrack-naven) ook hier gekoppeld zijn aan WTB Venture Light-banden (700x50c).

Verschil zit er daarentegen wel in de prijs, aangezien dit aluminium model wordt aangeboden voor 1979 euro.

Arise SG Apex: gravel in de oorspronkelijke betekenis

Het gamma van Bombtrack kende reeds een Arise Geared en een Arise SG, en daar komt nu een Arise SG Apex-versie bij. De nieuwigheid voor deze gravelbike zit hem reeds in de naam: een Sram Apex 11-speed aandrijving.

Deze Apex-versie ligt in lijn met de Arise SG, die in 2022 in de Bombtrack-catalogus verscheen. Het is een stalen fiets die duurzaam en veelzijdig moet zijn. Het merk zet hier in op de eenvoud en het basisonderhoud dat de fiets nodig heeft.

Ook deze Arise SG Apex heeft meerdere bevestigingen voor bagagetassen (bovenbuis, op en onder de onderbuis) en voor eventuele spatborden.

Vooraan zien we een elegante vaste vork. Deze heeft een interne doorgang om eventueel een verlichtingskabel door te laten lopen.

Zoals vermeld in de introductie van het model, heeft deze nieuwe versie een 11-speed Sram Apex-aandrijving, bestaande uit een 11-42 cassette en een 40-tands Bombtrack-crankstel. Stoppen doe je met Tektro Mira-remmen en remschijven van 160 millimeter.

Het onderstel is gemaakt van WTB ST-velgen, die het voordeel hebben dat ze tubeless-ready zijn, die geschoeid zijn met Vee Speedster-banden. Andere onderdelen zoals stuur, stuurpen en zadelpen komen van Seido.

De Arise SG Apex gaat voor 1999 euro over de toonbank.

Bombtrack kondigt aan dat deze verschillende nieuwe modellen binnenkort verkrijgbaar zullen zijn bij de lokale Bombtrack-retailers en op de website van het Duitse merk.

Meer info via www.bombtrack.com

Foto’s copyright Bombtrack

DoorJan Geys