Prototype draadloze Sram Eagle evolueert verder!
Door Jan Geys -
Zien we binnenkort de draadloze versie van de elektronische Sram Eagle-groep in de winkels liggen? Het is nog te vroeg om daarop te antwoorden, maar een ding is zeker, de prototypes die de renners in de wereldbeker MTB gebruiken, evolueren nog steeds. In die mate zelfs dat de huidige versie, die we hebben gespot in de paddocks van Nove Mesto, klaar lijkt voor productie.
De Deense Malene Degn, die bij de besten mag gerekend worden in de U23-categorie en gisteren nog tweede werd, rijdt er ook al mee rond. Op deze foto zie je dat de parallellogram anders is dan bij de klassieke Sram XX1 Eagle.
Door de batterij, die achteraan zit, ziet de derailleur er wat forser uit, maar al bij al valt het volume nog mee.
Op de fiets van de Deense werd de schakelaar op het stuur netjes uit het zicht onttrokken door een handschoen. Op de stand van Ghost worden we dan ook niet veel wijzer …
… maar op de stand van Scott kunnen we wel een foto maken van de fiets van Nino Schurter én de elektronische Sram Eagle-shifter. Meteen hebben we ook een beeld van het nieuwe stuur van Syncros met een geïntegreerde stuurpen.
Sinds het eerste prototype lijkt de shifter ondertussen een heel stuk beter afgewerkt te zijn en hij kreeg ook al een Eagle-logo. We kregen geen uitleg over hoe de nieuwe draadloze Sram Eagle-shifter werkt, maar aan de hand van deze foto kunnen we ons wel een idee vormen. We kunnen misschien ook beter de term ‘eTap’ niet meer gebruiken, want als we goed kijken, heeft hij eerder iets weg van een ‘Double Tap’-systeem (waarbij je naar een lichtere versnelling schakelt bij een lichte druk en naar een zwaardere versnelling bij een stevige druk op de knop).
We hebben de indruk dat je zowel bovenaan als onderaan (met duim en wijsvinger) op de shifter kunt drukken om op of af te schakelen. De shifter werkt trouwens niet met eenzelfde type batterij als de achterderailleur, maar wel met een knoopcelbatterij.
Het gaat hier louter en alleen om veronderstellingen over de nieuwe draadloze en elektronische Sram Eagle-aandrijving en Sram wilde geen commentaar geven op onze vragen. Het lijkt dan ook nog niet voor morgen dat het nieuwe schakelsysteem in de winkels zal liggen, al hadden we de indruk dat het model dat we hier in Nove Mesto zagen in zijn laatste rechte lijn zit naar commercialisatie. We hebben geruchten opgevangen over eind 2018, maar zeker niet vroeger. Het feit dat Shimano een nieuwe XTR 12-speed uitbrengt zonder een Di2-versie, zal Sram zeker en vast dubbel motiveren om opnieuw een straat voorsprong te nemen.
We houden jullie op de hoogte!