Schwalbe G-ONE RS: need for speed

Door Jan Van Herck -

  • Techniek

Schwalbe G-ONE RS: need for speed

Met de opkomst van de gravelraces neemt ook de nood aan wedstrijdwaardig materiaal in de gravel community toe. Bandenproducent Schwalbe heeft dat goed begrepen en lanceert de G-ONE RS: need for speed.

Schwalbe is niet aan zijn proefstuk toe en ontwikkelt al sinds 1973 fietsbanden. Met de introductie van de G-ONE Allround in 2015 hebben ze zich stevig in de gravelmarkt gepositioneerd met een zeer goede, betrouwbare en breed inzetbare band. Met het toenemende competitieve karakter van gravel, denk maar aan de explosie van gravelraces en de interesse van de UCI in de sport, ontstaat er een nood aan specifiek materiaal en daaraan wil Schwalbe tegemoetkomen. Vandaar de G-ONE RS: de snelste gravelband uit hun gamma.

Schubbenstructuur

Hetgeen meteen opvalt, is de schubbenstructuur op het loopvlak en het extra profiel op de buitenzijde van de band. De schubben in het midden hebben tot doel de rolweerstand te verminderen en toch tractie te behouden. Daardoor krijgt de band semi-slick allure met nog meer snelheid. Om het in cijfers uit te drukken: vergeleken met de G-ONE R heeft de RS 20% minder rolweerstand volgens de producent.

De noppen op de buitenzijde van de band dienen voor grip en stabiliteit tijdens de bocht. Op deze band vind je grote en kleine schoudernoppen terug. De grote/lange noppen geven meer grip bergopwaarts, de kleine/gebogen noppen zorgen voor extra grip bij het nemen van een bocht op volle snelheid. Kort samengevat wil men een cyclocross-achtige grip bekomen tijdens het gravelracen. Vinnig, wendbaar, betrouwbaar en vooral razendsnel.

Tuning for speed

De overgang tussen het loopvlak vol schubben en de schoudernoppen is nogal bruut en het effect hiervan is dat je een directe inzet van de bochten gaat krijgen. Dankzij de twee radicaal verschillende profielsecties krijgen gravelracers onmiddellijke feedback bij de overgang van het semi-slick middenprofiel naar de gripvaste schoudernoppen.

En om het race tunen helemaal af te werken, kan je de band in 2 richtingen monteren. Daar is die fameuze schubbenstructuur voor verantwoordelijk en de montagerichting gaat je ofwel meer stuurgrip ofwel meer remtractie geven.

De G-ONE RS gravelband is (voorlopig) enkel beschikbaar voor de 700c wielmaat, in een 35, 40 en 45mm brede versie. Het gewicht van de 40mm uitvoering bedraagt 445 gram, de band kost 74,90 euro en is beschikbaar vanaf eind augustus. Omdat we ook het gravelracen een warm hart toedragen, zullen we deze band ook uitgebreid testen van zodra de kans zich voordoet.

Meer info via www.schwalbe.com

Foto’s copyright Schwalbe / Sebastian Breuer

DoorJan Van Herck