Nieuw 2021 | POC: Kortal Race MIPS-helm & Devour-zonnebril 

Door Paul Humbert -

  • Techniek

Nieuw 2021 | POC: Kortal Race MIPS-helm & Devour-zonnebril 

Aandachtige lezers hebben zeker al gemerkt dat de Poc Tectal-helm in het verleden regelmatig onze foto’s sierde. Die helm is de laatste jaren uitgegroeid tot een van onze favoriete AM/enduro-helmen. Toen we hoorden dat het Zweedse merk klaar was met een ‘opvolger’, stonden we op de eerste rij voor een test.

POC Kortal Race MIPS-helm

 

 

Het is niet verwonderlijk dat er in de presentatiemap de nodige marketingpraatjes staan, maar die leggen we al snel naast ons neer. We gaan liever zelf op zoek naar de interessante eigenschappen van de Kortal. En die zijn er wel! Het is trouwens het topmodel, de Race MIPS-versie, die we in onze handen hebben.

 

 

De POC Kortal is uitgerust met een verstelbaar en afneembaar vizier dat bij een botsing losschiet en zo de nek behoedt tegen een te grote achterwaartse draaibeweging. Hij is opgebouwd uit een monocoque skelet. De ‘bruggen’ zijn dan weer versterkt met aramide en vervolgens werd de helm bedekt met EPS-schuim.

Het ontwerp ligt in het verlengde van de Tectal, met een goede bescherming van zowel de achterkant van het hoofd als de zijkanten. 15 ventilatieopeningen laten de lucht circuleren. Achteraan maakt een nieuwe draaiknop zijn opwachting om de helm los te maken/aan te spannen. Deze is minder dik en iets makkelijker te gebruiken dan op de Tectal. Waar op de Tectal achteraan de helm een elastiek zat om je DH-bril op zijn plaats te houden, is dat op de Kortal niet langer het geval. Die elastiek leek ons inderdaad vrij overbodig.

 

 

POC doet op de Kortal opnieuw een beroep op de MIPS-technologie (meer over MIPS lees je hier). Het Zweedse merk kiest niet voor een volledige structuur rondom het hoofd, maar wel voor een band die het voorhoofd moet helpen om een schok op te vangen.

 

 

Binnenin de POC Kortal bevindt zich een RECCO-reflector zodat helikopters of reddingsapparatuur de helm kunnen detecteren. In dezelfde optiek heeft POC ook een NFC-identificatieplaatje toegevoegd zodat de hulpdiensten snel toegang krijgen tot de gezondheidsgegevens van het slachtoffer.

Laatste belangrijke element: de compatibiliteit met DH- en zonnebrillen. Wanneer je het verstelbare vizier optilt, kan er een DH-bril onder worden geschoven. Twee ventilatieopeningen werden zodanig uitgesneden dat je je zonnebril ook kan wegstoppen wanneer je hem even niet op de neus wenst.
Op de weegschaal en aan de kassa wordt de POC Kortal geadverteerd op 380 gram (medium) en 200 euro. De POC Kortal Race MIPS is iets zwaarder (390 gram voor een medium) en duurder (250 euro).

POC Devour Clarity-zonnebril

Bij de Devour-zonnebril vallen de ‘imposante’ afmetingen meteen op, ook al zagen we dit voordien al bij de concurrentie (denk maar aan 100%). Daardoor creëerde POC een zo groot mogelijk ‘gezichtsveld’. De glazen zijn uiteraard verwijderbaar.

 

 

De Devour is uitgerust met ‘clarity’ glazen met een UV-bescherming van UV400 en een anti-kras-behandeling (hydrofoob en lipofoob).

Er zijn verschillende verstelfuncties bij de neus (2 standen) en bij de slapen (3 standen).

Volgens POC is de bril zowel geschikt voor gebruik op de weg als op de mountainbike. Het prijskaartje bedraagt 250 euro.

POC Kortal & Devour: de eerste test 

We konden de voorbije weken een tiental tochtjes maken met zowel helm als zonnebril. Daarbij sprongen al heel wat zaken in het oog. Alles is een kwestie van smaak maar persoonlijk vinden we het resultaat van de helm zeer geslaagd. Het vakmanschap straalt er vanaf en alles ziet er onberispelijk uit. Wel is er een klein kleurverschil met het vizier.

 

 

Het geheel ziet er zeer stevig uit. Zonnebril of DH-bril kunnen zonder hinder gedragen worden. Zoals eerder al gezegd, kan je je zonnebril achteraan op de helm wegstoppen. Over het algemeen blijft de bril daar ook goed op zijn plaats zitten, maar op grote schokken voel je toch dat de bril beweegt.

De pasvorm van de helm hangt natuurlijk af van je hoofd en passen voor de aankoop is dan ook een must. De Kortal heeft een gelijkaardige pasvorm als de Tectal, wat wil zeggen dat grotere hoofden meer moeite zullen hebben om een comfortabel gevoel te vinden. Zelf vinden we de helm, die heel laag valt, geweldig goed en stabiel passen, zelfs zonder de kinriem vast te klikken. De ventilatieopeningen zorgden naar ons gevoel voor voldoende verluchting. We merken ook dat de Kortal-helm en Devour-zonnebril een perfecte match zijn.

 

 

Een eerste vaststelling is een piepend geluid tussen plastic en glas wanneer we de Devour in onze handen hebben. Eenmaal op de neus is dat geluid niet meer hoorbaar. Verder is er ook geen contact met de helm, wat het imposante formaat van de bril had kunnen suggereren. De verschillende verstelelementen zijn erg handig en we kozen voor de configuratie ‘neusdicht’ en korte brilpoten. Het montuur biedt zoals verwacht een groot gezichtsveld en we waarderen vooral het feit dat hij dicht bij het gezicht zit, waardoor onze nogal gevoelige ogen goed worden beschermd.

Het glas zelf heeft een neutrale grijs/roze tint, wat maakt dat de bril veelzijdig inzetbaar is van zonnige situaties tot eerder bewolkte dagen. Door de kleine ventilatieopeningen hebben we tot hiertoe nog geen last gehad van bedampte glazen.

De nieuwe POC Kortal Race MIPS-helm behoudt alles wat van de Tectal een succes heeft gemaakt en voegt daar kleine nieuwigheden en een zeer nette afwerking aan toe. Over de combinatie helm en bril is tot in de puntjes nagedacht en dat merk je. We kunnen het niet genoeg herhalen, een helm is essentieel voor je eigen veiligheid en hij moet dan ook perfect bij je passen. Het is dus absoluut noodzakelijk om hem te passen voor de aankoop. Als je budget het toelaat, ziet deze nieuwe combo van POC er erg geslaagd uit.

Meer info via https://pocsports.com

Lees hier meer over ons bezoek aan POC: www.vojomag.nl/bezoek-poc-design-als-wapen/

Lees hier meer over de verschillende technologieën in onze helmen: www.vojomag.nl/mips-spin-wavecel-koroyd-een-uiteenzetting-over-de-technologie-in-onze-helmen/

DoorPaul Humbert