Nieuw 2021 | Specialized Kenevo SL: verbluffend goed

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Nieuw 2021 | Specialized Kenevo SL: verbluffend goed

Na de Levo, de Kenevo en de Levo SL laat Specialized nu de … Kenevo SL op ons los! Het Turbo-gamma (de e-mountainbikes) van het merk breidt dus uit met een nieuw model. De Kenevo SL krijgt een veerweg van 170 millimeter, 29″-wielen, een carbon frame en een lichte ondersteuning met kleine batterij om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Wij namen de proef op de som en mochten hem al aan een korte testrit onderwerpen.

De naam mag dan wel naar de Turbo Kenevo verwijzen, toch heeft deze nieuwe Turbo Kenevo SL weinig gemeen met zijn grote broer, behalve dan dat dit een e-bike is om de hellingen af te razen. Het is ook niet de bedoeling om de Kenevo te vervangen en dus blijft ook dit laatste model in de catalogus staan, in een identieke versie als vorig jaar.

Om de wortels van de nieuwe Kenevo SL te vinden, moet je eerder een kijkje nemen bij de Levo SL, de Enduro of de Stumpjumper Evo. Van de eerste neemt hij de motor en het Specialized SL 1.1 ondersteuningssysteem met een batterij van 320 Wh over. Het frame met de indrukwekkende 6-bar linkage ophanging heeft hij net als de 29″-wielen gemeen met de Enduro. En net als de Stumpjumper Evo krijgt hij twee excentrische balhoofdcups en een excentrisch scharnierpunt op de liggende achtervork waardoor je de geometrie van de fiets in 6 posities kan instellen.

Esthetisch onderscheidt de Kenevo SL zich dus gevoelig van de andere e-bikes van Specialized, maar volgens ons ziet hij er zeer geslaagd uit. Op de Enduro vormt de vering reeds een ‘laag’ blok net boven het bottom bracket maar de toevoeging van motor en batterij maakt het geheel niet bombastischer. We hebben dan ook nog maar zelden een ondersteuningssysteem gezien dat zo goed in de vorm van de fiets werd geïntegreerd.

Het frame is op alle modellen volledig uit FACT 11m carbon, het op een na hoogste gamma bij Specialized, na 12m dat voorbehouden is voor de weg- en XC-fietsen. De buizen werden zodanig bewerkt dat ze op elke fietsmaat dezelfde stijfheid kunnen garanderen. Dit principe noemt Rider First Engineered en moet vermijden dat een Small te stijf wordt en een XL te soepel.

Op de weegschaal klokt een Kenevo SL 5 kilogram lichter af dan de Full Power Kenevo: Specialized kondigt een gewicht aan van 18,7 kilogram voor de S-Works versie in de maat S4 (wat gelijk is als een L). Dat is niet zoveel zwaarder dan sommige aluminium endurofietsen. De rest van het gamma zal uiteraard wat meer wegen, maar zou de grens van 20 kilogram niet overschrijden.

Zoals gebruikelijk bij Specialized is de afwerking tiptop in orde en de bescherming royaal aanwezig. Op de achterste driehoek werd er zelfs een klein spatbord geschroefd. De bescherming onderaan de motor en de schuine buis kan in een handomdraai worden verwijderd, wat toegang geeft tot een kanaal waar de verschillende kabels en de remslang doorlopen.

De ondersteuning is op technisch vlak dus gelijkaardig aan die van de Levo SL. De motor is zelfs als twee druppels water identiek (240 W, 35 Nm en 1,95 kilogram), net zoals de geïntegreerde batterij (320 Wh en 1,84 kilogram) die kan worden uitgebreid met een Range Extender van 160 Wh en een gewicht van ongeveer 800 gram. Die Range Extender vindt een plaats in de bidonhouder.

Het merk legt ons terloops uit dat het mogelijk is om de manier te kiezen waarin het systeem de batterijen moet aanspreken wanneer de Range Extender is geïnstalleerd: beide gelijktijdig (tijdens een lange rit) of eerst de Range Extender en vervolgens de geïntegreerde batterij indien je onderweg de Range Extender ergens kan achterlaten (om in het tweede deel van je rit minder gewicht mee te sleuren).

Het enige merkbare verschil is het TCU Mastermind kleurenscherm op de bovenbuis. Dit scherm werd enkele maanden geleden gelanceerd tijdens de presentatie van de derde generatie van de Turbo Levo en kan volledig geconfigureerd worden via de Mission Control app. Op het scherm kunnen maar liefst 16 verschillende pagina’s met 30 verschillende data geraadpleegd worden. Om van het ene scherm op het andere over te schakelen, dien je op de stuurbediening even op de knop te drukken die zich net boven de ‘+’ bevindt.

Bij de ‘grote’ e-bikes van het merk kan het wel, maar in dit geval is het niet mogelijk om de reactiesnelheid van de ondersteuning in te stellen. Enkel het maximale vermogen en de ondersteuning in de 3 modi is instelbaar, wat wil zeggen het vermogen dat de motor kan leveren (maximaal 240 W) en de inspanning die je moet leveren om dit maximale vermogen te bereiken.

Zoek ook niet naar de Shuttle-modus, dat systeem is niet geschikt voor dit soort gebruik. De MicroTune-functie, waarmee je snel het ondersteuningsniveau van een modus kunt aanpassen in stappen van 10% zonder je smartphone boven te halen (druk gewoon 3 seconden op de knop “+” om de functie te activeren), is wel van de partij.

De Kenevo SL is zowel vooraan als achteraan uitgerust met een veerweg van 170 millimeter. De 6-bar linkage ophanging, die we ook op de Enduro zien en die op zijn beurt afstamt van de Demo DH-bike, onderging enkele wijzigingen om ruimte te maken voor de motor. Deze gif maakt duidelijk hoe het systeem werkt. Het hoofdscharnierpunt ligt een beetje hoger en iets minder ver naar voren, wat wel betekent dat de anti-squat waarde licht stijgt en de veringscurve een tikkeltje wijzigt, of het nu om de ratio of het traject van de achteras gaat.

Het algemene principe blijft echter hetzelfde, namelijk een nogal progressieve vering bekomen waarbij de fiets uitrekt om de schokken goed op te vangen. We merken op dat Specialized niet koos voor een Trunnion-bevestiging van de demper.

De geometrie van de Kenevo SL is nog wat extremer dan die van de Kenevo of Enduro. In de standaard configuratie (in het gele kader) heeft hij een balhoofdhoek van 63,5 graden! En het is mogelijk om nog te zakken tot 62,5 graden.

De reach is iets minder extreem maar verre van kort. In de maat S3 (vergelijkbaar met een medium) bedraagt de reach 460 millimeter. De balhoofdhoek bedraagt 76 graden, de liggende achtervork meet 447 millimeter en het bottom bracket ligt 350 millimeter boven de grond.

De hier gepresenteerde geometrie is echter slechts één van de vele – 6 om precies te zijn -alternatieven. Net als bij de Stumpjumper Evo, waarop Specialized deze mogelijkheden introduceerde, of de laatste Levo, heeft de Kenevo SL een excentrisch draaipunt op de liggende achtervork (2 posities) en twee verschillende balhoofdcups waarvan er één omkeerbaar is (er zijn dus 3 posities mogelijk).

Het zou te lang duren om hier alle effecten op de geometrie op basis van hun relatieve posities op te sommen, maar onthoud dat ze inwerken op de balhoofdhoek, de zitbuishoek, de lengte van de liggende achtervork, de hoogte van het bottom bracket, de reach, de stack en de wielbasis van de fiets.

Voorlopig zijn er twee verschillende montages verkrijgbaar, maar Specialized kennende mogen we – zonder op de feiten vooruit te lopen – verwachten dat er nog andere modellen zullen volgen.

De ‘goedkoopste’ Kenevo SL is de Expert met een prijskaartje van 9499 euro. Deze is verkrijgbaar in de grijze kleurschakeringen zoals op onze foto’s of in Gloss Brassy Yellow. Hij is uitgerust met een Fox Float X2 Performance-demper, een Fox 38 Performance Elite-vork, Sram Code RS-remmen, een Sram X01 Eagle-aandrijving (maar wel met een GX Eagle-ketting), Roval Traverse 29-wielen en banden uit eigen huis: de Specialized Butcher vooraan en de Eliminator achteraan (29 x 2.6″ met Grid Trail-karkas).

De S-Works op bovenstaande foto is uitgerust met een speciale serie banden, Soil Searching, waarmee Specialized promotie wil voeren voor de trail builders. Op het seriemodel van de S-Works worden banden uit het klassieke assortiment gemonteerd, met zwarte flanken.

Het tweede model is de S-Works die voor 13999 euro over de toonbank gaat (dezelfde prijs als de Turbo Levo en Levo SL). Voor die prijs mag je uiteraard toponderdelen verwachten, zoals een Fox Float X2 en 38 Factory voor de veringen, Sram Code RSC-remmen, een Sram XX1 Eagle AXS-aandrijving, een RockShox Reverb AXS-dropper post, Roval Traverse SL-wielen en dezelfde banden als op de Expert: de Butcher & Eliminator (29 x 2.6″ met Grid Trail-karkas).

De Range Extender waarover eerder sprake wordt standaard meegeleverd op de S-Works, maar op de Expert dien je optioneel nog eens 414,80 euro te spenderen indien je deze Extender wenst aan te schaffen (379,90 euro voor de batterij + 34,90 euro voor de kabel die specifiek is want langer dan op de Levo SL).

Een S-Works framekit (met Fox Float X2 Factory-demper en Praxis Carbon M30-crankstel) maakt je 6999 euro lichter.

Specialized Kenevo SL: de eerste test

Enkele dagen voor de officiële presentatie mochten we voor een korte testrit achter het stuur kruipen van de nieuwe Kenevo SL. Zoals je op de foto’s kan zien, waren de weersomstandigheden verre van perfect, wat het onze taak er niet makkelijker op maakte. Maar de foto’s zijn wel leuk!

Met mijn 1m79 en mijn voorliefde voor levendige fietsen klim ik op een S3 terwijl Paul, de fotograaf van dienst, kiest voor een S4 die geschikter is voor zijn 1m83 en zijn voorkeur voor stabiele fietsen. Bergaf is de zitpositie alleszins ideaal en hebben we allebei het gevoel van mooi centraal op de fiets te zitten. Bergop hebben we dan weer de indruk iets te veel naar achteren te hellen doordat de zitbuishoek minder recht is dan we gewoon zijn. Maar erg is dat niet, want we beschikken over een motor die ons zal helpen. En het is ook niet dat de fiets gaat steigeren op de steilste stroken.

Het trappen lijkt heel natuurlijk aan te voelen en op de momenten dat de motor ons te hulp schiet, hebben we niet het gevoel dat het op een “overdreven” manier gebeurt en dat we te snel omhoog klimmen zoals bij een e-bike met een grote motor het geval kan zijn. Leuk zijn ook de uitgebreide configuratie-opties die iedereen in staat zouden moeten stellen om de ondersteuning van de Kenevo SL te configureren naargelang zijn of haar eigen voorkeuren. Omdat deze test maar enkele uren duurde, kunnen we niet dieper ingaan op het gedrag bij het trappen maar wil je toch een idee krijgen, dan kan je dit artikel over de Levo SL nalezen. Die fiets is namelijk uitgerust met dezelfde motor.

Na afloop stelden we vast dat we 850 hoogtemeters achter de kiezen hadden en dat we op het scherm van de fiets van Paul konden aflezen dat hij amper 50% van de batterij had opgebruikt. Nochtans heeft Paul, die een zware cameratas op de rug droeg, niet zuinig omgesprongen met de batterij.

Bergaf valt ons meteen op hoe makkelijk we de fiets kunnen plaatsen waar we willen. In deze barre omstandigheden is er niets erger dan een zware fiets die moedwillig de andere richting uitgaat. Deze Kenevo SL beweegt echter gedwee en moeiteloos van bocht naar bocht.

We zouden hem zelfs bijna levendig durven noemen wanneer je extra kracht zet op de pedalen om te versnellen, of om met het terrein te spelen. Waar andere e-bikes bij een ‘kritieke’ snelheid onhandelbaar of onaangenaam worden om te besturen, is dat hier niet het geval.

Toch bestaan er grote e-bikes die levendiger en speelser zijn. We denken aan de Trek Rail of aan de Specialized Turbo Levo (weer hij), maar die fietsen zijn soms wat minder efficiënt wanneer het snel gaat en wat meer ‘springerig’ wanneer het terrein ruw is. Dat onderscheidt de Kenevo SL van de rest, met dank aan de genen die hij kreeg van de Enduro (we hebben het over de fiets, niet over de discipline). Daardoor blijft hij in alle omstandigheden stabiel en voel je zelfs dat hij nog reserve heeft en dat hij nog veel meer kan incasseren.

Dat is de kracht van de SL (Super Light) en lichte e-bikes in het algemeen: het is niet het gewicht en de verdeling van dat gewicht die het rijgedrag van de fiets (grotendeels) bepalen, maar wel de geometrie en de veringen, zoals op een klassieke mountainbike zonder ondersteuning. Uiteraard is de Kenevo SL met zijn gewicht van om en bij de 19 kilogram niet even speels als een endurofiets zonder elektrische ondersteuning, en heeft hij wat meer hulp nodig van zijn berijder om in gang te schieten, maar hij leunt wel nauwer aan bij een fiets zonder ondersteuning dan de grote e-bikes.

Onze tijd was kort, maar toch wist de Kenevo SL ons te verbluffen, ook al hebben we nog maar een klein laagje van zijn potentieel mogen ontdekken. Het is een fiets die op alle pistes die voor zijn wielen worden gegooid, het beste van zichzelf wil geven. Wanneer we even niet naar het prijskaartje kijken (wie zei daar dat de fiets duur is) en we enkel met het rijgedrag rekening houden, dan is dit een fiets voor iedereen die geen bezwaar heeft tegen elektrische ondersteuning maar tegen geen enkele prijs het natuurlijke rijgedrag van een klassieke mountainbike wil opgeven. Voortaan hoef je dus niet meer te kiezen tussen die twee eigenschappen!

Meer info via www.specialized.com

DoorLéo Kervran