Test | Trek Rail 9.8: elektrische trailkiller

Techniek
2 August 2020 — Jurgen Groenwals

Neem het frame van een Trek Slash, hang daar een batterij en een motor aan, schud de voorraadkast met technologische snufjes leeg en je hebt de Trek Rail. Veel moeilijker moet het maken van een wel heel erg geslaagde elektrische mountainbike nu ook weer niet zijn. Na een korte proefrit in de heuvels ten westen van Venetië – in de zomer van 2019 – voelden we hem nu uitgebreid aan de tand op onze hometrails.

Onze intro is uiteraard erg karikaturaal bedoeld, maar in weze komt het er wel op neer. De Trek Rail heeft goed gekeken naar het frame en de prima geometrie van de Trek Slash: de Bosch Performance CX-motor en een verwijderbare interne 625 Wh Powertube-batterij vonden hun plaats in het frame en de basis voor een veelzijdige en speelse e-enduromountainbike was gelegd.

De Trek Rail doet het met 150/160 millimeter veerweg en wordt voorgesteld als de opvolger van de Powerfly. In tegenstelling tot de Powerfly LT staat de Rail op grote 29”-sloffen en werden geometrie en frame helemaal hertekend. 

Vojo was in september 2019 reeds aanwezig bij de eerste presentatie van die nieuwe Trek Rail en deed toen een eerste testindruk op Italiaanse trails op, die je hier kan nalezen: https://www.vojomag.nl/eerste-test-trek-rail-verandering-van-koers/

Toen al waren we ervan overtuigd dat we deze Rail heel graag wat langer aan de tand wilden voelen op onze eigen, vertrouwde trails. En zo geschiedde. 

Frame en motor

De Trek Rail is opgebouwd rond een OCLV Mountain Carbon-frame. Trek maakt reeds ruim vijfentwintig jaar lang gebruik van haar OCLV-technologie voor de carbon frames. Voor de mountainbikes wordt hierbij extra aandacht besteed aan de kwetsbare punten zoals onderbuis en achtervorken. Aan die plaatsen wordt extra materiaal toegevoegd om het sterker te maken. Tel daar nog het elastomeer aan de onderbuis bij (Carbon Armor) dat de impact op het frame beter verdeeld en je begint te begrijpen dat zo’n OCLV Mountain Carbon Frame wel iets kan verdragen.

Trek maakt reeds langer gebruik van haar Straight shot onderbuis. Dat houdt in dat de onderbuis zo recht mogelijk wordt uitgevoerd. Immers, alle bochten of andere afwijkende vormen in een carbon lay-up maken het carbon minder sterk dan gewone rechte lijnen. En ook al is de onderbuis nogal uit de kluiten gewassen, toch ziet de Trek Rail er niet al te ‘e-bikey’ uit. Door de plaatsing van de batterij is er zelfs ruimte voorzien voor een bidonhouder.

Nog meer bescherming voor het carbon frame krijgen we dankzij de bekende Knock Block, die je stuuruitslag beperkt, en twee stevige rubberstroken aan de onderbuis om schade door de vorkkroon tegen te gaan.

De kabelgeleiding loopt netjes binnendoor. Zelfs binnenin – weggestopt onder de geïntegreerde batterij lopen de kabels erg netjes.

Het frame is voorzien voor banden met een maximum breedte van 2.6”.

Bosch zorgt met de Performance Line CX-motor voor de aandrijving van de nieuwe Rail. De Bosch-motor werd niet enkel lichter en compacter, maar meteen ook een stuk efficiënter. Met een koppel van 75Nm krijg je een aangenaam krachtige versnelling, maar het is met name bij snelheden boven de 25 kilometer per uur dat de Performance Line CX veel beter reageert. Het bruuske afremmen is verdwenen en als je er de benen voor hebt, kan je ook boven die snelheden stevig blijven doortrappen en vaart maken. De motor wordt op de Trek Rail extra beschermd door een bash guard die nog steeds een luchtstroom als afkoeling toelaat.

De 625 Wh Bosch PowerTube batterij is erg mooi geïntegreerd in de onderbuis. De Removable Integrated Battery (R.I.B.) verwijder je uit het frame met een sleutel. Leuk detail: de batterij is voorzien van een handvat, wat dragen en vervangen toch een stuk makkelijker maakt. De vrees van vele elektrische bikers, is de actieradius. Trek heeft daarvoor een handige actieradius-calculator ontwikkeld. Aan de hand van een aantal parameters (omgeving, biker, e-bike) krijg je in een paar muisklikken een idee van hoeveel kilometer je in welke modus kan rijden. Op een aantal kilometer na kwam de output van de internet-calculator steeds netjes overeen met onze testsessies.

Laden van de batterij doe je via het frame of rechtstreeks aan de batterij.

Het Purion-display blijft toch nog steeds behoorlijk uit de kluiten gewassen. Dan vinden we het Kiox-display, dat gemonteerd wordt op de bovenbuis van de Trek Rail 9.9, toch beter geslaagd. De verschillende modi – turbo, e-mtb, toer, eco – zijn reeds langer bekend.

Trek heeft de snelheidssensor netjes verwerkt in de drop-out. Het magneetje werd geïntegreerd in de remschijf.

Ophanging

De Trek Rail komt met een RockShox Deluxe RT3 Re:aktiv demper met Thru-Shaft technologie. Die Thru-Shaft technologie betekent zoveel als dat de schacht van de demper doorloopt in de luchtkamer. Alles over de Thru Shaft: https://www.vojomag.nl/trek-reaktiv-thru-shaft-back-to-the-90s/

Die Thru-Shaft levert je een fiets op die perfect de contouren van de ondergrond volgt, je achterwiel lijkt wel aan de bodem te kleven. Je gebruikt de voorhanden zijnde veerweg optimaal zonder dat je aan het eind van de compressie lijkt te zitten. Thru-Shaft vereist thermische compensatie dat via een klein reservoir op de RockShox geregeld wordt.

Die compactere motor leidt er ook toe dat het scharnierpunt lager geplaatst kan worden, wat dan weer een positieve invloed heeft op de trapbewegingen. De veerweg werd meer progressief gemaakt om beter uit de voeten te kunnen op agressieve trails. 

Voor de Trek-kenners niets nieuws, de Active Braking Pivot is gebaseerd op een achteras die eveneens dienst doet als scharnierpunt en zorgt ervoor dat je demper actief blijft tijdens het remmen.

Geometrie

Als opvolger van de Powerfly zou je verwachten dat de geometrie in die richting neigt, maar dat is helemaal niet het geval. Wil je geometrie gaan vergelijken, dan moet je eerder naar de Trek Slash kijken. 

Korte chainstays (448 millimeter), een langere reach, een vlakke balhoofdhoek (64,5 graden) en een laag bottom bracket … het zijn de geometrie-ingrediënten voor een geslaagde endurobike.

Met de Mino-Link kan je de geometrie nog lichtjes aanpassen. De balhoofd- en zitbuishoek verander je hiermee met 0,5 graden en het bottom bracket gaat in de ‘low’ stand tien millimeter lager. Standaard wordt de Trek Rail geleverd met de Mino-Link op ‘high’. Zet je hem in ‘low’, dan krijg je een meer downhill gerichte fiets.

Onderdelen

Een RockShox Lyrik Select+ met 160 millimeter veerweg werd extra verstevigd om weg te kunnen met de toegenomen krachten van een elektrische mountainbike.

De vorkkroon is op aangeven van Trek vergroot. Niet enkel om een visueel geslaagd geheel te vormen, maar ook om de stijfheid te verbeteren. Let ook even op de rubber bescherming op de onderbuis.

Bontrager zorgt voor de Line Comp 30-wielen en SE5 Team Issue-banden. Dat zijn niet meteen de meest lichtlopende banden, maar wat maakt het uit? De motor is zo krachtig dat rolweerstand op zich niet zo heel veel meer uitmaakt. 

Schakelen en aandrijven doe je met de Sram GX Eagle met single click. Dat betekent zoveel als dat je kransje per kransje schakelt.

Een 10-50 cassette in 12 speed en 30 tandjes vooraan, daar peddel je zelfs in de meest economische stand netjes elke helling mee naar boven. Het frame is voorzien op een crankstel met maximaal 34 tanden.

Dikke en krachtige Shimano SLX-remmen met vier zuigers en 203 millimeter grote remschijven zorgen voor de stopkracht. 

Zadel en zadelpen komen eveneens uit de Bontrager catalogus met een Arvada-zadel en een Line Elite seat dropper met 150 millimeter verstelbereik.

Deze Trek Rail weegt net geen 22 kilogram en is daarmee wellicht een van de lichtste elektrische full suspensions met Bosch-motor en 625 Wh-batterij. Ga je zelf een beetje aan het tunen, mag het geen al te groot probleem zijn om onder de 20 kilogram uit te komen.

Trek Rail 9.8: de terreintest

We hebben de Trek Rail behoorlijk pittig aan de tand gevoeld. Corona-maatregelen beperkten onze bewegingsvrijheid en reisplannen, maar niet getreurd ook in België kan je je met dit beest van een mountainbike meer dan uitstekend amuseren. Op voorwaarde dat je op zoek gaat naar flink technisch en uitdagend terrein. Halverwege onze eerste testrit hebben we het al begrepen, de Rail vraagt pittiger dan we hem op de licht glooiende veldwegels voorschotelen. Wat we tijdens die eerste rit wel meteen opmerken, is de comfortabele en centrale zitpositie en een snel reagerende maar behoorlijk luidruchtige motor. Vork en demper vragen nog even onze aandacht.

Op de site van Trek vinden we hun suspension calculator. Die leert ons dat er 98 psi in de vork en 215 psi in de demper mogen. Gewapend met deze gegevens en een vorkpompje in de rugzak trekken we ook de nodige tijd uit om vork en demper netjes op elkaar in te stellen. Dat blijkt toch een secuur werkje te zijn. Uiteindelijk komen we uit op 105 psi in de voorvork en 220 in de demper. We kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat de demper simpelweg beter is dan de nochtans prima functionerende Lyrik-vork. Die vork durft wel eens helemaal de veerweg op te gebruiken, terwijl de demper in zowat alle omstandigheden progressief en actief blijft. We spelen met de Mino-Link maar komen er al snel achter dat we die toch liefst in zijn ‘Low’-stand hebben. Dat maakt de balhoofdhoek nog iets vlakker en stuurt net dat tikje aangenamer wanneer het terrein wat ruiger wordt.

We verhuizen naar De Schorre in Boom, België. Voor de kenners komt dit niet als een verrassing, de leken – gevorderde mountainbikers – nodigen wij graag uit om daar eens een ritje te gaan maken. De korte, maar vaak erg steile hellingen en de al even steile afdalingen, het draaien en keren, de rockgarden, de vele boomwortels, steenafval en kunstmatige obstakels zijn al meer spek naar de bek van de Trek Rail. En waar ik anders na twee rondjes hijgend de parking opzoek, check ik nu mijn batterij en besluit nog een uurtje voort te denderen. Zelfs wanneer de ondergrond deze keer echt wel heel erg nat ligt. Het moet zo leuk maar niet zijn. De SE5 Team Issue-banden zijn niet meteen grote fans van de natte en leemachtige ondergrond. Op hard en rotsachtig terrein daarentegen presteren die een stuk beter. 

Ondertussen zijn we helemaal enthousiast over deze ‘enduro-bike met hulp’. We zoeken terrein op waar de afdaling belangrijker is dan de klim. Bois des Rêves in Ottignies bijvoorbeeld. De beklimmingen doe je daar over een breed bospad, de afdalingen zijn pittig en uitdagend. En ook al rij je in een bosje met de grootte van een zakdoek, toch kan je je er een paar uur lang uitstekend amuseren. Wij zijn niet de enigen die dat weten. En toegegeven, die eerste keer dat je vrolijk fluitend, bovenaan de klim, aan de start van de trails komt, overvalt me toch een zekere schaamte. De ‘niet-elektrische bikers’ staan allen even op adem te komen en uit te puffen, ik val gewoon zonder stoppen de trails aan. Die schaamte maakt al snel plaats voor ongebreidelde pret. In de klim speel ik takeldienst en trek regelmatig een biker mee omhoog. Eenmaal boven gaan demper en vork in hun open stand en knallen we over veel te grote boomwortels en laveren we doorheen een reeks elkaar snel opeenvolgende bochten opnieuw naar beneden. Sturen gaat razendsnel, elke impuls aan je stuur wordt quasi meteen omgezet in actie op het terrein. En die 160 millimeter vork weet wel raad met boomwortels, steile drops en bescheiden jumps. De Rail maakt indruk met een erg uitgebalanceerde en actieve ophanging.

Regelmatig zoek ik een onmogelijke klim. Ik zet de motor in de e-mtb modus en probeer die – met wisselend succes – tot een goed einde te brengen. In de e-mtb modus reageert de motor minder bruusk en wordt er meer rekening gehouden met de kracht die je zelf uitoefent. De centrale zitpositie en de 75 graden steile zitbuishoek maken er overigens ook een goede klimmer van. De motor past zich prima aan de omstandigheden aan en geeft steeds voldoende ondersteuning. Wordt de klim echter zo steil dat je moet gaan stappen, is er nog steeds de ‘walk modus’. Op de Trek Rail bevalt die ons maar matig: je moet op het knopje blijven duwen en dat knopje is niet zo makkelijk bereikbaar. Wil je echter – zoals mezelf – zo vaak mogelijk trails rijden, dan ga je gewoon voor de Turbo-modus.

Tijdens een van de ‘Bois des Rêves testsessies’ gaan we na hoelang die batterij het eigenlijk volhoudt. We kiezen de Turbo-stand voor zowel beklimmingen als afdalingen en geven flink gas. Iets meer dan twee uur en 35 kilometer later duidt de Purion-display aan dat we nog één kilometer te gaan hebben. Dat is net voldoende om terug naar de parking te rijden. De hartslagmeter houdt het met een gemiddelde hartslag van 134 bpm op een gematigde rit.

En zo amuseren we ons verder in bescheiden Belgische bikeparks, op technische endurotrails en op ruige maar vlot verteerde Ardense ritten. Het is pure fun en de Trek Rail blijkt een erg betrouwbare speelkameraad. Samen met het vertrouwen gaat de snelheid de hoogte in en dan merk je dat de Trek Rail in de afdaling veel voordeel haalt uit de vlakkere balhoofdhoek. Stabiliteit is steeds gegarandeerd. En wordt het toch iets te heet onder de billen, dan kan je je steeds beroepen op de SLX-remmen met 203 millimeter schijven die het boeltje wel tijdig tot stilstand brengen. De Active Braking Pivot technologie, waarbij de demper ook tijdens het remmen actief blijft, zorgt ervoor dat je achterwiel steeds netjes contact met de ondergrond houdt tijdens al je remmanoeuvres. 

Verdict: Trek Rail 9.8

Mijn conditie en fysieke paraatheid zijn er de afgelopen maanden niet op vooruitgegaan, dat is het compromis dat je moet sluiten, maar wat heb ik me geamuseerd met deze Trek Rail. We hebben slecht nieuws voor de uitbaters van liften of aanbieders van een shuttle-service, met de Trek Rail rij je spelenderwijs zelf de berg op. De naam Rail is niet zo slecht gekozen, als op rails vliegt deze elektrische enduro doorheen het terrein. Op trails met veel korte bochten en nauwe switchbacks zal het wat werken zijn, maar de stabiliteit bij hoge snelheid en het moeiteloze over elk obstakel vliegen doen je dat al snel vergeten. De Trek Rail heeft een uitgesproken voorkeur voor snelle en flowy singletracks. En ja, daar mogen best wel wat stenen, drops of boomwortels op liggen. Tel daar nog een aantal erg knappe technische snufjes en een mooi geïntegreerde batterij bij en je komt uit op een heel overtuigende e-mtb.

Trek Rail 9.8

  • Perfecte geometrie
  • Speels rijgedrag voor een erg stabiele en uitgebalanceerde fiets
  • Aangenaam krachtige motor
  • Groot display
  • Motor mag iets minder luidruchtig
  • Niets te melden
Beoordeling
Beoordeling van de tester
Best getest
Favoriet
Prijs-kwaliteit
Aanbevolen gebruik
  • XC
  • TR
  • EN
  • DH
Prijs: € 7199,00
Gewicht: 21,9 kg (zonder pedalen, banden tubeless)

Meer info via www.trekbikes.com

Voor modeljaar 2021 is de Trek Rail 9.8 een beetje duurder geworden (€ 8099), is de Lyrik-vork vervangen door de nieuwe RockShox ZEB en wordt er met Shimano XT of – zoals op ons testmodel – met Sram GX Eagle geschakeld. De Trek Rail kan je voortaan ook volledig personaliseren in het Project One programma van Trek.