Eerste test | Trek Rail: verandering van koers

Techniek
12 September 2019 — Léo Kervran

Sinds Bosch begin dit jaar met een nieuwe motor op de proppen kwam, vernieuwen de merken één na één hun e-mountainbikes. Trek ging nog een stap verder en ontwikkelde meteen een geheel nieuw model met 150 millimeter veerweg, de Rail. 150 millimeter? Dat is toch evenveel als de Powerfly LT? Ja, maar …

In vergelijking met de Powerfly LT, die in 2020 nog met slechts twee modellen vertegenwoordigd is in de catalogus, passen er in de Rail enkel nog 29″-wielen. De maximale bandbreedte bedraagt 2.6″.

Bosch levert dus het ondersteuningsgedeelte, met een Performance Line CX-motor en een batterij van 500 of 625 Wh naargelang het model. De bijhorende display is afhankelijk van het niveau in het gamma een Kiox- of Purion-exemplaar.

Op de modellen die zijn uitgerust met een Kiox-display, neemt deze laatste een plaats in op de bovenbuis. Dat is best ongewoon, maar de display zou er bij een val beter beschermd moeten zitten.

Trek heeft bijzonder veel aandacht besteed aan de praktische kant van de fiets. De batterij moet je niet langer langs onder uitnemen, maar wel langs de zijkant. Dat is makkelijker en de batterij is daardoor minder blootgesteld aan projectielen die worden opgeworpen door het voorwiel. Dit kan bijzaak lijken, maar het is toch leuk dat de batterij niet langer vol modder hangt wanneer je ze moet uitnemen om op te laden.

Om de batterij te demonteren, heb je enkel een sleutel nodig die bij de fiets wordt bijgeleverd. Handig is dat de batterij een handvat heeft gekregen.

Uiteraard kan je de batterij ook nog altijd rechtstreeks op de fiets opladen, dit doe je onderaan de zitbuis.

Steeds meer merken komen met een eigen oplossing om de snelheidssensor in het achterwiel te verbergen en beschermen. Trek blijft daarin niet achter. De oplossing die het Amerikaanse merk heeft bedacht is best geslaagd met een semi-geïntegreerde sensor in de liggende achtervork.

Over de interne doorvoer van de derailleurkabel en de remleiding in de achterdriehoek zijn we minder tevreden. Ze passeren wel heel dicht langs de achterband (29×2.6″) en we slaagden er niet in om de kabels te verleggen.

Trek had voor de geometrie van de Rail een duidelijk doel voor ogen: de geometrie van de Slash (de endurofiets) overbrengen op een e-mountainbike. In vergelijking met de oude Powerfly LT heeft deze nieuwe Rail een kortere liggende achtervork (-27 millimeter), een langere reach (+11 à 27 millimeter naargelang de maat) en een vlakkere balhoofdhoek (-1,5 graden).

Ook de Rail is uitgerust met een Mino Link. Deze beïnvloedt vooral de balhoofdhoek (± 0,4 graden) en de hoogte van het bottom bracket (± 5 millimeter).

Achteraan zien we de laatste nieuwe versie van de RE:Aktiv Thru Shaft-demper. Deze werd een maand geleden voorgesteld op de Trek Fuel EX en beschikt over een mini-reservoir om de warmte tijdens lange afdalingen beter af te voeren. De ophanging heeft veel weg van die van de Slash en beschikt achteraan over 150 millimeter veerweg.

Vooraan zien we op alle modellen een RockShox 35 (Yari of Lyrik) met 160 millimeter veerweg. Het t-stuk werd speciaal voor het gebruik op e-mountainbikes verstevigd wat het geheel stijver moet maken.

Tot slot vinden we ook nog een heleboel details terug die gemeenschappelijk zijn met het merendeel van de fietsen van Trek, denk maar aan de Knock Block of de hendel van de achteras die ook dienstdoet als een inbussleutel van 5 millimeter.

De Trek Rail is verkrijgbaar in 8 versies, gaande van de aluminium Rail 5 met een Sram SX Eagle-aandrijving (4499 euro) tot de carbon Rail 9.9 met een Sram Eagle AXS (11999 euro). Heb je liever een uniek model, dan kan je de fiets nog verder personaliseren via het Project One-programma van Trek (kleur en onderdelen). In dat laatste geval moet je wel nog wachten tot half december.

Trek Rail 9.8: de terreintest

We trokken naar de Italiaanse Colli Euganei of Euganische Heuvels (50 kilometer ten westen van Venetië) om een eerste proefrit te maken met de nieuwe Trek Rail 9.8. Het terrein lag er droog en hard bij en dat ondanks een regenbui de avond voordien.

Onze testfiets is de Rail 9.8. Dit is het tweede duurste carbon model in de catalogus en hij is uitgerust met een Purion-display, een Sram GX Eagle-aandrijving en een RockShox Lyrik Select+-vork. De Mino Link hebben we voor deze testrit in de positie Low gezet.

Zoals altijd bij Trek, is ook de Rail weer piekfijn afgewerkt. De zwart-rode laklaag vertoonde na afloop van onze testrit over een terrein met best veel steenslag nog geen enkel spoor van beschadigingen.

De vierde generatie van de Bosch-motor is omnipresent op de nieuwste e-mountainbikes. Hij is stiller en presteert beter dan de oude. De Purion-display zorgt voor een aangename bediening.

De zitpositie voelt comfortabel aan en we zitten goed centraal op de fiets. De motriciteit is correct en de vering is gevoelig genoeg om de kleine oneffenheden perfect weg te gommen.

Bergop steigert de fiets nogal makkelijk en je moet er dan ook goed je hoofd bijhouden om het voorwiel op de grond te houden. Het wegnemen van enkele spacers onder de stuurpen zou dit probleem moeten verbeteren.

Bergaf laat de Rail zijn speelse kant zien. Hij vraagt niet liever dan veel te draaien en te keren. Ook jumpen doet hij met veel plezier. Voor een e-mountainbike lukt het zelfs heel vlotjes om beide wielen van de grond te heffen.

Wanneer we de snelheid wat opdrijven, weet de Rail veel voordeel te halen uit zijn gewicht en de vlakke balhoofdhoek om de stabiliteit te verzekeren. De achtervering werkt zeer progressief, zozeer zelfs dat ze het moeilijk heeft om goed samen te werken met de voorvering. We hebben soms de indruk dat de voorkant volledig induikt terwijl de achterkant ergens halverwege de veerweg blijft steken. Die progressieve werking zorgt wel voor een zeer dynamische fiets die achteraan niet inzakt, maar dat gaat wel ten koste van de tolerantie in ruwe porties en bij het remmen.

Met dezelfde veerweg als de Powerfly LT (die hij vervangt), hadden we enigszins verwacht dat de Rail niet meer dan een update zou zijn van die eerste (welke reeds een zeer geslaagde fiets is). Maar tijdens onze testrit hebben we vastgesteld dat de realiteit helemaal anders is. Trek verkoos dan ook om hem een geheel nieuwe naam te geven, gewoon omdat de Rail niets te maken heeft met de Powerfly LT. Hij is wel een tikkeltje minder allround dan zijn voorganger. We zouden hem niet meteen inzetten op trage of technische paden waar zijn gewicht een doorn in het oog is, maar op paden met veel flow voelt hij zich veel beter op zijn gemak. Het is ook daar dat de dynamisch werkende vering tot zijn recht komt.

Meer info op trekbikes.com

Meer over de nieuwigheden van Trek voor 2020:

Onze vorige test van de Trek Powerfly vind je hier: www.vojomag.nl/eerste-test-trek-powerfly-2019-carbon-integratie-en-verfijning

Meer over de Trek Re:aktiv Thru Shaft-demper: www.vojomag.nl/trek-reaktiv-thru-shaft-back-to-the-90s

Foto’s Ale Di Lullo