Nieuw 2023 | Robert Frameworks: gepassioneerd door titanium

Door Adrien Protano -

  • Techniek

Nieuw 2023 | Robert Frameworks: gepassioneerd door titanium

Robert Frameworks zag in 2021 het levenslicht in de regio Terres Rouges, in het zuiden van het Groothertogdom Luxemburg. Het nog jonge merk is gespecialiseerd in titanium en dat is geen verrassing, want de man achter dit Luxemburgse merk is niemand minder dan David Robert, de grondlegger van Léon88 en Sauvage. En ook die merken zijn gespecialiseerd in titanium. Na twee jaar ontwerpen, ontwikkelen en produceren, stelt Robert Frameworks zijn eerste gamma voor, bestaande uit een gravelbike, een monster gravel en een hardtail mountainbike. 

Het gamma van Sauvage en Léon88 kwam al eerder aan bod, vandaag is het de beurt aan het meest exotische merk van de kleine groep om zich eindelijk aan het grote publiek te tonen: Robert Frameworks. De naam verwijst naar het brein achter deze drie merken, David Robert. Nog een nieuwigheid vergeleken met Léon88 en Sauvage, die beide in de Vogezen gesitueerd zijn, is dat het hoofdkantoor van het merk dit keer gevestigd in Kayl, in het zuiden van Luxemburg. Het is daar dat de man die gepassioneerd is door titanium fietsen ons de vier modellen onthulde van dit nieuwe merk.

In vergelijking met Sauvage en Léon88 wil Robert Frameworks agressiever en exclusiever zijn

Net zoals bij zijn twee kleine broers (Sauvage en Léon88) worden de frames met het opschrift “Robert Frameworks” ontworpen en geassembleerd in Frankrijk, terwijl de productie zelf plaatsvindt in Azië, door dezelfde gerenommeerde onderaannemer waarop sinds de lancering van Leon88 beroep wordt gedaan. David legt uit dat dit nieuwe merk ten opzichte van zijn twee kleine broertjes agressiever en exclusiever wil zijn. De missie is om fietsen met een radicale geometrie aan te bieden aan gebruikers die weten wat hen daarmee te wachten staat.

Bij alle frames worden de buizen gelast en vervolgens gepolijst, waardoor er een veel uniformer en zelfs exclusiever frame verkregen wordt. Het balhoofd van verschillende modellen is hydrogevormd, wat interessant is vanuit technisch oogpunt. Even terzijde: Robert Frameworks is eigenaar van de hydroforming-mallen, wat ervoor zorgt dat de verschillende vormen van deze frames nergens anders te vinden zijn. De frames kregen een geparelstraalde afwerking, met een specifieke kleur van letters en specifieke logo’s voor elk van de modellen in het gamma.

De verschillende modellen zullen vanaf augustus 2023 op voorraad zijn in de Luxemburgse werkplaats van het merk

Elk model is uit voorraad leverbaar, als framekit of als complete fiets, en er zijn verschillende configuraties beschikbaar. Om een idee te geven van de prijs, hebben we voor elk van de modellen de goedkoopste en duurste samenstelling gemaakt op de online configurator van het merk. Deze verschillende modellen zullen vanaf augustus 2023 op voorraad zijn in de Luxemburgse werkplaats van het merk. Zoals we in het artikel over Sauvage hebben uitgelegd, biedt de groep 50 jaar garantie op al zijn modellen.

Robert Frameworks RMB: een nerveuze en veelzijdige MTB 

“Een nerveuze en veelzijdige mountainbike”, zo introduceerde David de RMB, een hardtail bedoeld voor crosscountry of zelfs downcountry gezien zijn geometrie. Met zijn uitgewerkte lijnen en zijn asymmetrische liggende achtervork ziet dit 29”-model er alvast goed uit.

De Robert Frameworks RMB heeft een interne kabelgeleiding die bovenaan de onderbuis vertrekt. Daarnaast is het frame voorzien voor de eventuele montage van een telescopische zadelpen en drie bidonhouders. Van de geometrie onthouden we een balhoofdhoek van 67 graden, een zitbuishoek van 75,5 graden en een liggende achtervork van 425 millimeter. Hij wordt aangeboden in zes verschillende maten, met een tussenmaat tussen zowel de S en M als tussen de M en L.

Dit crosscountry-model van het Luxemburgse merk is uitgerust met een RockShox SID Ultimate 35-vork met 120 millimeter veerweg. De Robert RMB is ontworpen voor alle soorten van aandrijvingen, zowel mechanisch als elektrisch. Het frame accepteert de montage van banden tot 2,4 inch breed.

Het instapmodel van deze RMB kost 5097 euro, terwijl de duurste versie 8665 euro kost. De framekit, inclusief de vork en de balhoofdset, gaat voor 2840 euro over de toonbank.

Robert Frameworks RM1: monstertruck-versie van een gravelbike

Dankzij de Sauvage LeMonstre en de Léon Monstra hadden we al kennisgemaakt met monster gravelbikes en ook de Robert Frameworks RM1 gaat die weg op. Ter herinnering, monster gravelbikes zijn een mix tussen een mountainbike en een gravelbike, meer bepaald een gravelframe uitgerust met wielen en banden van de mountainbike. Daarmee vervagen de grenzen tussen beide disciplines weer wat meer …

“Deze fiets is een subtiele cocktail van stabiliteit en wendbaarheid, waarbij we ons hebben laten inspireren door onze mountainbikecultuur”

“Deze fiets is een subtiele cocktail van stabiliteit en wendbaarheid, waarbij we ons hebben laten inspireren door onze mountainbikecultuur om deze fiets te ontwerpen”, legt David uit. En dat zie je terug in de geometrie met een balhoofdhoek van 70,5 graden, een zitbuishoek van 74,5 graden en een liggende achtervork van 425 millimeter op de medium.

De remleiding voor de achterrem loopt via het balhoofd door het frame. Op de Robert RM1 kan een telescopische zadelpen gemonteerd worden en maximaal drie bidonhouders.

Deze Robert Frameworks RM1 is uitgerust met een specifieke vorkhoogte van 450 millimeter, waardoor hij compatibel is met de INTEND Samurai GR-vork zonder de geometrie te wijzigen. Het frame accepteert banden tot 2.4 inch.

De framekit (inclusief de Monster Ultralight-vork en de headset) kost 2450 euro. De goedkoopste montage die we vonden op de configurator kost 4690 euro en de duurste 7947 euro.

Robert Frameworks RG1: voor alle paden

Als je je afvraagt ​​hoe de ultieme allround gravelbike er zou uitzien volgens Robert Frameworks, is het antwoord simpelweg deze “RG1”: een platform met een prestatiegerichte geometrie, zowel op de trails als op het asfalt. David verduidelijkt dat het volgens hem ideaal is om zowel over een ​​paar wielen te beschikken die speciaal voor de weg zijn bestemd als een paar die meer gericht zijn op gravel. Dan zal je het maximale uit dit platform kunnen halen.

Net zoals op de rest van het gamma lopen de kabels ook op deze Robert RG1 intern door het frame. Maar integratie wordt op dit model naar een iets hoger niveau getild in vergelijking met zijn soortgenoten bij Robert Frameworks, aangezien de remleiding van de achterrem via het stuur wordt weggeleid.

Het mag verrassend lijken, maar deze RG1 is volledig compatibel met de montage van een verende voorvork. Klassieker is dat hij geschikt is voor maximaal drie bidonhouders en dat hij bevestigingen heeft voor bagagetassen en voor de installatie van een spatbord.

Hij is geschikt voor banden tot 700 x 50 millimeter. Net zoals op de rest van het gamma, zien we ook hier de universele Sram UDH-derailleurhanger.

De keuze voor een enkelvoudig of dubbel kettingblad ligt volledig bij jou, aangezien dit gravelmodel beide accepteert. Naast de klassieke Shimano Ultegra en Sram Rival, biedt de online configurator van het merk ook Classified als mogelijkheid aan. Dankzij dat innovatief systeem kan je met behulp van een technologie in de achternaaf het bereik van de cassette vergroten (of zelfs verdubbelen) in vergelijking met een 1x-aandrijving, en dat zonder voorderailleur.

De framekit van deze Robert Frameworks RG1 (inclusief het stuur, de stuurpen, de vork en de balhoofdset) kost 3490 euro, terwijl de complete fiets tussen 5749 en 8667 euro kost.

Meer info via https://robertframeworks.com

DoorAdrien Protano