Nieuw | Radon 2019: een blik op het gamma en een snelle test van de Cragger 7.0 en Slide Trail 10.0

Techniek
28 November 2018 — Jurgen Groenwals
Radon mag dan niet het grote bekende merk op onze markten zijn, toch draaien de Duitsers reeds meer dan twintig jaar mee. Ze doen dat met best knappe fietsen aan vaak erg scherpe prijzen. Wij waren te gast in de Palts-wijnstreek in Duitsland, bewonderden daar het gamma voor 2019 en gingen rijden, vooral rijden.

 

Eerste test | Radon Cragger 7.0: een hardtail voor extra trailfun

We schreven het naar aanleiding van de Cube Reaction HPA TM reeds eerder: ofwel waan je je de volgende lokale crosscountry-kampioen, kies je een lichtgewicht racebak en ga je jezelf het snot voor je ogen rijden, ofwel kies je voor pret en plezier en opteer je voor een beetje meer veerweg, een dikkere band, wat meer kilo’s, maar vooral veel meer fun. Met zijn 130 millimeter veerweg valt de Radon Cragger in die laatste categorie. Het is een hardtail waarbij technische trails en pret maken, primeren over snelheid en laag gewicht.

De Cragger doet het met een mooi afgewerkt aluminium frame waarbij ons met name de knappe gebogen vormen van de onderbuis en de ranke staande achtervork opvallen. De blitse oranjerode kleurstelling schreeuwt om aandacht.

De one-by aandrijving (in het geval van ons testmodel onder de vorm van een Shimano XT-achterderailleur, Shimano SLX-cassette en -shifter en een Race Face-crankstel, laat je toe relatief makkelijk te klimmen. Met 12,3 kilogram is de Radon Cragger ook niet bepaald een overdreven zware fiets.

Radon maakt gebruik van ISCG-tabs op het Cragger-frame om de e*thirteen TRS Race-kettinggeleider te monteren. Die laatste houdt zelfs in de ruigste omstandigheden de ketting netjes op zijn plaats.

De Cragger heeft vooraan 130 millimeter veerweg dankzij de RockShox Revelation-vork, alhoewel wij tijdens het rijden nooit de indruk hadden daadwerkelijk over 130 millimeter te beschikken.

De Race Face dropper post is onmisbaar voor het inzetbereik van deze fiets.

De Magura MT-remmen kwijten zich voorbeeldig van hun taak. Een remklauw met vier zuigers achteraan en twee zuigers vooraan kunnen immers wel wat ongein verwerken. Laag gewicht en veel en prima te doseren stopkracht zijn de hoofdingrediënten van de Magura MT.

Interne kabelgeleiding is ondertussen gemeengoed geworden. De leiding voor de achterrem blijft extern en loopt via de onderbuis naar achter.

De hele cockpit maakt het meteen duidelijk: brede riserbar, korte stuurpen, … dit is een bike gebouwd om te sturen en te shredden, eerder dan om zo aerodynamisch mogelijk te vlammen.

Een fraaie en ranke staande achtervork waar een flinke 2.35”-band netjes tussen past. Leg vervolgens Schwalbe Hans Dampf-banden rond de hier gemonteerde DT Swiss E1700 Spline-wielen met 30 millimeter interne velgbreedte en je krijgt pakken comfort en grip. Zo je wilt, steek je er ook een 27,5”-wielsetje in om de bike nog speelser te maken. Die E1700-wielen zijn niet standaard, de Cragger wordt ofwel met SunRinglé ofwel met DT Swiss M1900-wielen uitgerust.

Geometrie

De geometrie is speels met een 65 graden vlakke balhoofdhoek en 74 graden steile zitbuishoek. 433 millimeter korte chainstays en een lage standover-height beklemtonen nogmaals het speelse stuurkarakter van deze trailhardtail.

Modellen

De Cragger komt in twee modellen, waarbij de Cragger 7.0 (links) met 1299 euro de goedkoopste is. Een RockShox Revelation-vork, Magura MT Trail-remmen en een Shimano XT-aandrijving zijn de voornaamste componenten. De Cragger 8.0 (rechts) kost je 1999 euro, maar daarvoor krijg je een RockShox Pike, DT Swiss M1900 Spline-wielen en een Sram GX Eagle-aandrijving. Dat lijkt ons de zevenhonderd extra euro’s toch wel te verantwoorden.

Radon Cragger 7.0: de terreintest

De Kalmit is de hoogste piek in het Palatinaat-bos die met 673 meter boven Neustadt an der Weinstrasse uittorent. Vanaf de parkeerplaats op de top van de Kalmit vertrekken verschillende wandel- en bikepaden doorheen een prachtig en eeuwenoud bos. Wij werden aangenaam verrast door de verscheidenheid van de trails waarop echt alles aan bod komt: snelle secties worden afgewisseld met bijzonder technische stukken over en tussen rotsen en boomwortels en er zijn kombochten, drops en jumps aangelegd. Het gaat op en neer en het is een perfect testterrein voor bikes met een enorm verschillend inzetbereik. En wat meer is, onderaan de berg staat het Radon-busje met trailer ons op te wachten. Bikes en bikers worden ingeladen en wij worden terug bovenaan afgezet. 

Van bij de eerste meters voelen wij ons goed aan boord van de Radon Cragger 7.0. Dit is zo’n fiets die een instant smile op je gezicht tovert. De Cragger is licht genoeg om te klimmen en reageert goed op elke pedaalslag. Natuurlijk is het geen lichtgewicht crosscountry-racebike, maar we merken toch een behoorlijk efficiënte hardtail die veel rendement in huis heeft. We reden een aantal pittige technische beklimmingen en daar liet de Cragger zich prima mennen.

Het is pas wanneer de weg stopt met klimmen en wanneer je vol gas over de meest bochtenrijke singletrails knalt, dat de jonge speelse hond in je al snel terug naar boven komt. De Cragger is zo’n type fiets waarmee je elk bultje of elke oneffenheid wilt meepikken. En waarmee je steeds met het achterwiel slippend en driftend de bocht door gaat. Akkoord, het is en blijft een hardtail. Oneffenheden worden niet netjes uitgevlakt en je wordt weleens onzacht op de gebruikslimieten gewezen, maar de 130 millimeter veerweg maakt veel goed. We zouden hier toch meteen willen pleiten voor de meer performante RockShox Pike-vork uit het 8.0-model. Op zich is er niets mis met de RockShox Revelation, maar de RCT3-demper in de Pike is nu eenmaal beter voorzien op ruig terrein dan de demper in deze Revelation. De Revelation is alleszins gezegend met voldoende stijfheid, maar met name op hoge snelheid ontbreekt de Revelation dat tikje fijngevoeligheid.

Doe daar nog de prima grip bij dankzij de lage druk in de dikke Schwalbe Hans Dampf-banden en je wordt getrakteerd op een onverwachte dosis comfort. Reeksen van snel opeenvolgende bochten of technisch moeilijke afdalingen zijn zoveel pret aan boord van de Radon Cragger dat het al snel verslavend begint te werken. De Cragger stuurt bijzonder snel en scherp en laat zich niet zomaar van de wijs brengen.

Verdict

Natuurlijk is een uurtje trails rijden veel te kort om een gefundeerd oordeel te vellen. Wat we wel kunnen stellen is dat de Radon Cragger een soort van vredelievende hooligan is, eentje waar de deugnieterij van afdruipt. Elke afdaling is een langgerekte adrenaline rush, het is ‘back to the roots’ en surfen over flowy trails zonder je al teveel te bekommeren om prestaties en tijden. Eigenlijk zijn we best wel eens benieuwd hoe ver je deze Cragger zou kunnen drijven? Hoe rijdt die bijvoorbeeld met een 140 millimeter vork erin? Kunnen we er een soort enduro-hardtail van maken? Vragen waar we na dat uurtje testen geen antwoord op hebben. Wat we je wel kunnen meegeven, is dat de Radon Cragger wel heel erg veel pret voor niet zo heel veel geld is.

Meer info op www.radon-bikes.de

Foto’s: Felix Weber en Jannis Dietrich

Op de volgende pagina lees je alles over onze test van de Radon Slide Trail>>