Presentatie & eerste test | Canyon Strive:ON en Torque:ON : zei iemand gravit-e? - De beestachtige Torque:ON CF

Door Jeffry Goethals -

  • Techniek

Presentatie & eerste test | Canyon Strive:ON en Torque:ON : zei iemand gravit-e? - De beestachtige Torque:ON CF

De beestachtige Torque:ON CF


De nieuwe Torque:ON CF is een beest dat alle aandacht naar zich toe trekt door zijn agressieve en brute looks. Hier zorgt kijken ernaar – als je durft – voor een rechtstreekse verhoogde afgifte van adrenaline door je bijnieren. Het gevoel in je onderbuik, als je voor het eerst het stuur vastneemt, is best te vergelijken met dat wat je hebt als je “ALAAAARMA” hoort op de Pic Blanc of als de helikopter over de gletsjer van Les Deux Alpes vliegt net voor de start van de Mountain of Hell.

Met de nieuwe Torque:ON CF ging het gravity team terug naar de tekentafel om een echte long travel freeride E-MTB te bouwen. Op basis van dezelfde custom 720 en 900Wh batterijen en de Shimano EP8 motor als voor de Spectral:ON CFR, was de eerste stap de ontwikkeling van een nieuwer en beter chassis. Door over te stappen op volledig carbon konden de Canyon ingenieurs 1,5 kg gewicht besparen op het aluminium frameontwerp – dat 4,9kg weegt -, terwijl ze de stijfheid van de voorste driehoek met 7% en die van de achterste driehoek met maar liefst 25% konden verbeteren. Dit betekent dat de fiets, ondanks de aanzienlijke toename van de batterijgrootte, nog steeds onder de 25kg totaalgewicht blijft (en zelfs onder de 24kg met de 720Wh batterij).

“Door zijn compacte afmetingen en lichte totaalgewicht van 2,6 kg was de Shimano EP8 de voor de hand liggende keuze voor het ontwerpen van de Torque:ON CF”, volgens Canyon. Het doel was om een vergelijkbaar systeemgewicht te verkrijgen als de Torque:ON AL, maar nu met een grote 900Wh batterij, en tegelijk minder beperkt te zijn om het nieuwe framedesign rond de motor te bouwen.

De EP8 motor ligt meer dan 30 graden gekanteld. Hierdoor konden de Canyon ingenieurs de motor nog lager in het frame plaatsen en konden de grotere custom batterijen van Canyon gemakkelijk in de onderbuis van de fiets worden geplaatst.

Voor de batterijen gebruikt Canyon dezelfde “eigen” batterijen met horizontale cellen, die ze vorig jaar hebben geïntroduceerd met de Spectral:ON. Deze zijn verkrijgbaar in 720 of 900Wh, in vergelijking met de standaard 630Wh van Shimano. Met de Torque:ON zou je, aan een gemiddeld gebruik met de 900Wh batterij, volgens Canyon meer dan 2000 positieve hoogtemeters kunnen verzamelen (en meer dan 1500 meters met de 720Wh batterij). Canyon concludeert: “Dit moet de bikepark rijder toelaten om voluit van de freeride pistes te genieten zonder dat er een lift in de buurt is.”

Goedgekeurd door Shimano, en gedekt door hun ondersteuningsnetwerk, zijn Canyon hun speciale batterijen betrouwbaar gebleken en werken ze perfect samen met de Shimano EP8 motor.

Goedgekeurd door Shimano, en gedekt door hun ondersteuningsnetwerk, zijn Canyon hun speciale batterijen betrouwbaar gebleken en werken ze perfect samen met de Shimano EP8 motor. Kleine opmerking: fietsen in maat Small zijn alleen compatibel met de kleine 720Wh batterij vanwege de afmetingen van de onderbuis.

Canyon legt ons uit dat: “De verbeterde stijfheid zorgt voor meer vertrouwen op snelheid en de stijve achterkant houdt het geheel poppy, speels en klaar om kombochten op snelheid te nemen. Het op de gekantelde motor geïnspireerde ontwerp van het chassis houdt het zwaartepunt laag”.


De nieuwe Torque:ON CF-modellen zijn net als de Strive:ON enkel beschikbaar als mullet.
Het grote wiel aan de voorkant geeft meer grip in de bochten en zorgt ervoor dat je op technische stukken beter kunt doorrollen, terwijl het kleinere achterwiel de fiets wendbaarder maakt, de stijfheid aan de achterkant verbetert en meer ruimte biedt om achter het zadel te hangen op steile technische stukken. Op de Torque:ON zit er 180mm veerweg vooraan en 175mm achteraan en vanzelfsprekend kun je een coil shock monteren, maar een vork met dubbele kroon gaat niet. De stuuruitslag zou hier te beperkt zijn door de breedte van de voordriehoek.

Geometrie en kinematica: freeride in hart en nieren

Het veringsconcept van de nieuwe Torque:ON CF verschilt visueel en qua werking volledig van de bestaande Torque:ON AL, maar in de praktijk verschilt de veringskinematica niet zo veel. Er is voornamelijk meer plushness in het begin van de stroke en meer progressiviteit op het einde. In vergelijking met de nieuwe Strive:ON, zie je bij de Torque:ON voornamelijk meer mid-stroke support en progressiviteit. Iets dat volledig logisch is als je het verschil bekijkt tussen een enduro-special en bikepark trail.

Een ander groot verschil tussen de racegerichte Strive:ON CFR en de freeride Torque:ON CF zit hem in de anti-squat. Ter herinnering, anti-squat is het tegengaan van het pompen van de vering bij het trappen. Deze is beduidend hoger bij de Strive:ON, en zeker als je bovenaan in de veerweg zit. Ook de anti-rise is veel uitgesprokener bij de Torque:ON. “Dit houdt de vering actiever bij het remmen, wat een wereld van verschil maakt als je in een kombocht met remputten komt.”

Een van de belangrijkste doelstellingen van de Torque:ON CF was een e-MTB te maken die rijdt als een freeride/bikepark fiets. Daarom is de geometrie gelijklopend aan die van de niet-elektrische Torque. Er is een balhoofdhoek van 63,5 graden, een nog iets steilere balhoofdbuishoek van 77,5 graden, 10mm meer reach en een 10 mm langere. Dit heeft als voornaamste reden om de stabiliteit bij hoge snelheid te verhogen. Op papier ziet het er allemaal redelijk hetzelfde uit als de nieuwe Strive:ON, behalve de BB height die 7mm lager is. Canyon belooft ons echter, door de stijfheid van de fiets en de andere veringskinematica, een totaal andere beleving. Lees dus zeker onderaan dit artikel hoe onze eerste test verliep en onze eerste conclusies. Maar eerst nog even dit …

Dorst?


De meest in het oog springende feature van de nieuwe Torque:ON, naast zijn beestachtige looks, is de drinkbus die bovenaan de voorste driehoek werd ingewerkt. “Toen het frame en de vering van de Torque:ON eenmaal waren afgestemd op de best mogelijke prestaties en rijeigenschappen, was er net zoals bij heel veel freeride/DH fietsen geen ruimte meer over in de voorste driehoek voor een drinkbus”. En dit type fiets, moest volgens Canyon, echt wel voorzien zijn van een drinkbus, want je fiets immers alles zelf omhoog.

De Canyon ingenieurs werden geïnspireerd door het motocross design en maakten een spleet in de bovenbuis, waar een custom drinkbus van 650ml perfect in past. De drinkbus zit direct achter het balhoofd, is makkelijk bereikbaar en wordt geleverd met een extra strap om te garanderen dat die zelfs op het moeilijkste terrein goed blijft zitten. Hoewel de gespleten bovenbuis er misschien atypisch uitziet, is het carbon aan weerszijden van de bidonhouder serieus versterkt en getest op het hoogste niveau. Canyon verzekerde ons dat de stijfheid en sterkte van de voordriehoek, net als de rest van de fiets voldoet aan hun hoogste categorie 5e niveau.

Het frame onderging dezelfde belastings- en duurzaamheidstesten als de Sender DH fiets, maar doorstond veel meer cycli.

Het frame onderging dezelfde belastings- en duurzaamheidstesten als de Sender DH fiets, maar doorstond veel meer cycli. Daar bovenop zijn er zelfs speciale tests rond de zadelpen doorlopen om te anticiperen op de extra krachten die veroorzaakt worden bij zittend klimmen.

De nieuwe carbon layup versterkt het frame op kritieke punten en vroeg zelfs om enkele nieuwe benaderingen, zoals het gebruik van massieve carbon ‘vingers’ bij het onderste schokbrekeroog, zodat dit deel van de staande achtervork meer dan klaar is voor serieuze bottom-outs of grote klappen.

De duurzaamheid van de fiets gaat verder dan het frame en het testen. De Torque:ON gebruikt dubbel afgedichte lagers met speciale vetvulling die de levensduur van de lagers verlengen, voor meer tijd op de trails en minder tijd in de werkplaats.

Er is ook een speciaal achterspatbord dat is afgeleid van het Sender spatbord en het zit bevestigd aan de achterste driehoek.

De Torque:ON CF heeft ook twee bevestigingspunten onder de bovenbuis, waar je een op het frame gemonteerde multitool kunt bevestigen.

Tenslotte is er nog een massief uitziende en geïntegreerde rubberen downtube-protector die het frame en de motor moet beschermen. Zowel de staande en liggende achtervork worden eveneens beschermd en zo wordt het klapperen van de ketting ook direct een stuk stiller.

Modellen, prijzen en beschikbaarheid

De Torque:ON CF Roczen staat bovenaan het gamma en is ontstaan uit een samenwerking met de legendarische motorcrosser Ken Roczen. De fiets heeft een Roczen 94 kleurstelling en is volledig uitgerust met een RockShox Zeb Ultimate vork, de Super Deluxe C Ultimate coil shock, SRAM’s draadloze XO1 AXS transmissie en de RockShox AXS Reverb dropper zadelpen. Net als bij de Strive:ON hebben de twee andere modellen Fox veringen en een Shimano aandrijving met bijhorende remmen.

Met 900Wh batterij:

  • de Torque:ON CF 8 is verkrijgbaar voor € 6399,00
  • de Torque:ON CF 9 zit op  € 7899,00
  • de Torque:ON CF Roczen kom op € 9399,00

Met 720 Wh batterij is elke fiets 400 euro goedkoper. Zoals reeds gemeld, past er geen 900Wh batterij in de maat Small.
Alle modellen van de Torque:ON zijn vanaf nu te bestellen op de website van Canyon.

Canyon Torque:ON CF: de eerste test

Uw auteur/testrijder van dit artikel heeft veel ervaring met offroad fietsen. Gaande van gravel en strand tot stevige enduro-ritten. Maar hoewel’m al redelijk veel uren heeft doorgebracht in de Alpen is hij geen specialist van het bikepark werk. De trails en het terrein in Massa Marittima waren echter eerder enduro-trails dan grote aangelegde pistes met kombochten, tafel- en gapjumps. Op de testdag van de Torque:ON lag alles dan ook nog eens nat en glibberig, waardoor we niet alles op volle snelheid hebben kunnen/durven rijden.

Onze eerste indrukken zijn dus vooral een vergelijking tussen het rijgedrag van de Strive:ON en Torque:ON en de bikepark kwaliteiten van de Torque:ON zijn eerder een veronderstelling dan echt aan de lijve ondervonden.

Het afstellen van de fiets verloopt gelijkaardig als bij de Strive:ON. Opnieuw zetten we de sag van onze veringen zoals gewoonlijk (25% voor en 30% achter) en stelden we redelijk veel rebound compressie in. De compressie-instellingen stonden in het begin wederom helemaal open en de banden stonden iets te hard. We hebben nog 10 minuten geprobeerd een bierflesje te monteren in de bidonhouder, maar dit was tevergeefs.

Al bij de eerste meters voel je onmiddellijk dat de Torque:ON een volledig andere fiets is dan de Strive:ON De lage BB zorgt dat de fiets direct gaat indraaien en zich wil platleggen als je aan het stuur draait. Het leek in het begin zelfs even of we met een dubbele kroon onderweg waren.

Bij smalle en technische trails waar je nooit op volle snelheid kan komen is het werken met deze fiets. Je voelt je echt als een olifant in een porseleinwinkel. Je staat voortdurend op de rem en de fiets komt totaal niet op dreef. Als het terrein zich wat meer opent, dan is het de boodschap om vooral bewust te stoppen met proberen te werken en moet je de fiets volledig zijn ding laten doen en dan …


… komt de hogesnelheidstrein dat deze Torque:ON is naar boven. Je zit op rails en dit monster eet alles op wat er zich voor je snuit bevindt. Als trail/enduro rijder is dit “los laten en volgen” wat tegen onze natuur, we proberen immers altijd de fiets precies te plaatsen. Maar dat is misschien ook wel de reden dat we ons op pure bikepark trails nooit echt helemaal comfortabel voelen.

Tijdens de middagpauze hadden we tijd om over een aantal zaken na te denken. Zo kun je aan onze shirt zien dat het achterste spatbord ons niet heel veel heeft beschermd tegen het opspattende slijk. De voorste spatborden die Canyon heeft gemaakt voor de RockShox Zeb en Fox 38, zijn dan weer wel heel goed. Maar dat zijn de originele ook.

De drinkbus komt totaal niet los, maakt geen lawaai en heeft naar onze mening de strap zelfs niet nodig. Deze zorgt zelfs voor een kleine belemmering om voldoende te drinken, want telkens los- en vastklikken neemt wat tijd in beslag. Persoonlijk vonden we de drinkbus ook van een iets te hard plastic, waardoor die induwen om snel veel te drinken niet zo makkelijk is. Ja, want onze armen en handen zijn moe. De stijve Torque:ON is een aanslag op je lijf als je er lang mee doorramt.

En dan als laatste .. na eerst met de Strive:ON en de Bosch Performance Line CX motor te hebben gereden. Dan voelt de Shimano EP8 motor echt wel minder krachtig en is ze niet per se zuiniger. We houden echt van de natuurlijkere ondersteuning, maar de punch van de Bosch ontbreekt om snel nog aan turbosnelheid een laatste run te gaan doen met de laatste watts energie van de batterij.

 

In de namiddag reden we verder en hadden w,e doordat de trails wat opdroogden, we het rijgedrag van de Torque:ON beter leerden kennen en we dus sneller gingen, vanzelfsprekend steeds meer plezier met de fiets. Op de gekende Crank Line van het Monte Arsenti bikepark gingen we ook even helemaal kamikaze (zie video).


Daarnaast probeerden we ook technisch te klimmen en dan merk je snel dat dit niet het sterkste punt is van de Torque:ON. Je hebt de elektrische ondersteuning, maar in tegenstelling tot bij de Strive:ON wordt je niet “als vanzelf” de helling opgeduwd. Het is ook opletten geblazen om met de pedalen niet te blijven hangen aan een obstakel op de grond.

Verdict

Hoewel de Strive:ON en de Torque:ON op de geometrietabel weinig van elkaar verschillen, blijken ze in de praktijk helemaal anders te rijden. De Torque:ON ziet er beestachtig mooi uit en is een fiets voor een niche-publiek. Het enorm stijve chassis laat je toe om uiterst precies doorheen aangelegde kombochten te knallen en de progressieve(re) veringskinematica is heel geschikt voor stevige jumps en heel hoge drops. Zorg wel voor een stevig getraind bovenlijf, want stevige actie zorgt voor een uitputtende reactie in je spieren. De lage BB zorgt altijd en overal voor veel stabiliteit. Technisch klimmen wordt hierdoor echter een uitdaging om niet overal met je pedalen te blijven hangen.
Indien jouw downhilltrails geen lift hebben, dan is dit een droom die werkelijkheid wordt. We hadden graag iets meer punch gezien in de Shimano EP8 motor en wachten nog op een biermerk dat een flesje maakt dat past in de bidonhouder van het frame, maar misschien bekijken we de fiets nog te veel vanuit het standpunt van een enduro-rijder.

Alle modellen van de Torque:ON zijn vanaf nu te bestellen op de website van Canyon.

Foto’s: © Boris Beyer/Roo Fowler/Canyon 

Presentatie & eerste test | Canyon Strive:ON en Torque:ON : zei iemand gravit-e? - De beestachtige Torque:ON CF

&nbsp

DoorJeffry Goethals

Presentatie & eerste test | Canyon Strive:ON en Torque:ON : zei iemand gravit-e? - De beestachtige Torque:ON CF