Presentatie | Shimano XTR M9100: 12-speed voor XC/Marathon, 11-speed voor enduro! - Shimano XTR M9120 Enduro … nog steeds een 11-speed!

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Presentatie | Shimano XTR M9100: 12-speed voor XC/Marathon, 11-speed voor enduro! - Shimano XTR M9120 Enduro … nog steeds een 11-speed!

Shimano XTR M9120 Enduro … nog steeds een 11-speed!

Nog een verrassing. We hadden wel enigszins verwacht dat Shimano een specifieke versie van zijn XTR-groep zou uitbrengen voor enduro (die deels al bestond), maar we hadden niet verwacht dat dit nog steeds een 11-speed zou zijn. Deze keuze is volgens het merk ingegeven door het feit dat een 11-speed eenvoudiger en betrouwbaarder is voor een discipline als enduro, waar de schakelstappen toch minder van belang zijn.

Dus ontwikkelde Shimano een nieuwe 11-speed cassette met dezelfde constructie als de 12-speed, maar natuurlijk wel met andere schakelstappen: 10-12-14-16-18-21-23-28-33-39-45 (tegenover 32-36-40-45 bij de 12-speed).

Er komt ook een specifieke 11-speed Shimano XTR M9120-achterderailleur; deze is compacter en steviger.

Ook de cranks zijn specifiek aan de 9120-serie (een bredere Q-Factor met identieke cranks, die niet verstevigd werden voor de enduro discipline) en …

… Shimano komt met een eigen XTR-kettinggeleider die geoptimaliseerd werd voor de groep. Deze ziet er minimalistisch en licht uit.

Bij de XTR-accessoires die we niet verwacht hadden, zien we ook een schakelaar voor de dropper post. Deze is compatibel met het merendeel van de kabelbediende modellen (uiteraard niet met de RockShox Reverb), aangezien deze bijna allemaal dezelfde trek ratio kennen. Uiteraard heeft deze een iSpec EV-ontwerp zodat de schakelaar kan geïntegreerd worden op de beugel van de linker remgreep.

De Shimano XTR M9120-remmen zijn specifiek en hebben een remklauw met vier zuigers die geïnspireerd is op de remklauw van de Saint, al gaat het hier om een lichtere variant. Dit is een primeur voor de XTR die tot hiertoe steeds twee zuigers telde. Sommige endurorenners maakten in het verleden dan ook de keuze om een XTR-remgreep te koppelen aan een Saint-remklauw.

De nieuwe XTR M9120-remmen zijn uitgerust met dezelfde remgrepen als de XTR Race, maar ze hebben een bredere klembeugel. Ze zijn ook uitgerust met nieuwe remleidingen die 10% stijver zijn dan de vorige, wat ook helpt om meer remkracht te ontwikkelen.

En tot slot zijn er ook nieuwe platformpedalen met een groter contactoppervlak.

Het gewicht

[gview file=”https://www.vojomag.com/app/uploads/2018/05/Feuille-de-calcul-sans-titre-Sheet1.pdf”]

In bovenstaande tabel vind je een opsomming van het gewicht van alle onderdelen en een vergelijking met de vorige generatie van de Shimano XTR-groep.

Shimano mag het nieuwe XTR 9100-gamma dan wel onderverdeeld hebben in meerdere families, maar niets of niemand zal je tegenhouden om met een andere set-up aan de slag te gaan. Zo is het perfect mogelijk om een 1×12 te monteren voor enduro indien je liever over een groter bereik beschikt, of de lichtere 1×11-optie voor crosscountry!

Beschikbaarheid en prijzen

Rest alleen nog om al deze nieuwigheden aan een test te onderwerpen op het terrein. Drie van de door Shimano gesponsorde renners zullen dit weekend tijdens de wereldbeker MTB in Nove Mesto de nieuwe Shimano XTR M9100 gebruiken, te weten Jolanda Neff (32t vooraan en 10-51t achteraan – een bike check van de nieuwe full suspension van Jolanda Neff lees je hier: www.vojomag.nl/news/kross-een-nieuwe-full-suspension-voor-jolanda-neff), Mathieu van der Poel (38t vooraan en 10-51t achteraan) en Lukas Flückiger (36t vooraan en 10-51t achteraan). Zelf zullen we nog tot deze zomer geduld moeten hebben om een eerste keer op pad te kunnen gaan met de nieuwe XTR. In de winkels is het nog wachten tot september.

De prijzen zijn te vergelijken met de prijzen van de huidige XTR, er is dus geen opvallende prijsstijging merkbaar. Hieronder geven we een overzicht van de adviesprijzen van de verschillende onderdelen (de reëel toegepaste prijzen vallen nog af te wachten, want uit ervaring weten we dat deze vaak nog wat lager liggen). 

  • Cassette: 349 euro (11-speed) of 399 euro (12-speed)
  • Crankstel: 399 euro (enkel) of 579 euro (dubbel)
  • Achterderailleur: 249 euro
  • Voorderailleur: 109 euro
  • Shifter: 129 euro (per stuk)
  • Remmen: 239 euro (Race) of 259 euro (Enduro) per paar, exclusief de remschijven

Meer info op www.ridextr.com

[summary

DoorOlivier Béart