Riva Bike Festival 2019: is er iets nieuws onder de Italiaanse zon?

Door Christophe Bortels -

  • Techniek

Riva Bike Festival 2019: is er iets nieuws onder de Italiaanse zon?

Aan de boorden van het Gardameer werd afgelopen weekend reeds voor de 26ste keer op rij het Riva Bike Festival georganiseerd. Ook Vojo mengde zich tussen de vele exposanten, bezoekers en renners en ging op de beursvloer op zoek naar de opvallendste nieuwigheden. Die hebben we vervolgens gebundeld in dit overzicht.

Het Gardameer en de imposante bergen die het meer lijken te omarmen … we moeten toegeven dat er slechtere locaties bestaan om een evenement te organiseren.

Het Riva del Garda Bike Festival is in de eerste plaats een fietsbeurs met 180 exposanten dat dit jaar meer dan 40000 bezoekers over de ‘vloer’ kreeg.

Maar Riva is meer dan een fietsbeurs. Drie dagen lang staan er ook tal van wedstrijden op het programma, zoals een marathon die meer dan 2000 deelnemers lokte, een enduro (die door het slechte weer op de valreep werd afgelast) en wedstrijden voor kinderen.

Een deel van de beurs gaat binnen door, perfect om te vluchten voor de vele buien die deze editie kwamen teisteren.

Een van de grote sterren van deze editie was ongetwijfeld deze Stoll T1 Edition die is uitgerust met veringen van Intend, remmen van Trickstuff, wielen van Bike Ahead en de draadloze Sram AXS-aandrijving.

De remleidingen op de Stoll lopen door het stuur, een prototype van Beast Components. De leidingen verlaten in het midden het stuur om via de stuurpen …

… door de binnenkant van de stuurbuis hun weg te vervolgen! Voor deze bike met een veerweg van 140 millimeter (zowel vooraan als achteraan) kondigt men een gewicht aan van 11,1 kilogram. De prijs is daarentegen enkel op aanvraag te verkrijgen …

Tijdens het festival was het ook mogelijk om de Sram AXS te testen. En we blijven verbaasd staan van zijn ergonomie en snelheid. Onze eerste indruk van dit systeem vind je trouwens in dit artikel.

Trickstuff Piccola: prachtig afgewerkt, een aparte look, remkracht te over en vooral een recordgewicht van 158 gram per rem. Dit alles voor … 500 euro per rem, de prijs van een exclusief product made in Germany.

Op een beurs krijg je vaak de kans om het binnenste van heel wat technologische producten te bewonderen. Op de stand van Specialized kon je alle onderdelen van een e-bike bezichtigen.

Idem bij Rotwild, waar men de onderbuis had doorgezaagd om de opstelling van de onderdelen van een batterij te tonen.

Bij Canyon kregen we op die manier een beter beeld van de interne doorvoer van de kabels op de Strive.

Bij DT Swiss gunden ze ons dan weer een blik op het nieuwe EXP ratchet systeem dat voortaan wordt vervaardigd uit één los en één vast element (en dus slechts één veer) dat in het naaflichaam wordt vastgeschroefd, tegenover twee losse elementen met elk een veer in het verleden. De naaf wordt daardoor lichter en stijver, want de lager van het vrijwiel zit nu aan de buitenkant.

Qua look kun je moeilijk beter doen dan deze Bold waarbij de demper in het frame zit ingewerkt, net boven het bracket.

Waar de ene een prioriteit maakt van het integreren van de batterij, remleidingen of zelfs de dempers, is dat voor anderen alles behalve een hoofdzaak …

Het bewijs: deze Greyp G6 en de zeer in het oog springende opstelling van de batterij.

Het Kroatische merk (een zustermerk van Rimac Automobili dat ook elektrische hypercars ontwikkelt) zet ook in op een Central Intelligence Module, een systeem dat gebruikmaakt van een app die je smartphone omtovert tot een display waarop je onder meer het assistentieniveau kunt kiezen en de LED-verlichting of camera’s (vooraan en achteraan) kunt activeren.

Met de boot naar de beursvloer, als dat geen klasse is …

Nog geen pedalen, maar wel al een nummerbord!

Nieuwe kleurtjes voor de Crankbrothers Stamp-pedalen die verkrijgbaar zijn in twee maten. Het platform is uit composiet en het gewicht bedraagt 329 gram. En dat voor een adviesprijs van 49,99 euro.

De Lone Parabellum en zijn NAST-systeem (Nique All System Technology) laten een grote modulariteit toe en vooral een totale compatibiliteit tussen 27,5 / 27,5+ / 29 inch. De fiets was te bezichtigen op de stand van Mavic.

De tijd dat we enkel de keuze hadden uit een ProCore of Huck Norris als extra bescherming tegen lekrijden, ligt al ver achter ons. Overal zien we inserts in alle geuren en kleuren, zoals bijvoorbeeld deze oplossing van TechnoMousse, de Red Poison, die sterk doet denken aan de CushCore.

Een fiets die naar ons gevoel verdiende om wat meer in de spotlights te staan, was deze Norco Revolver. Van deze xc-bike bestaan twee versies met naar keuze 100 of 120 millimeter veerweg.

Het meest genuttigde drankje van dit weekend!

Wie Italië zegt, zegt cappuccino en pizza. Maar waarom zou je ter afwisseling niet eens een panini proberen met de plaatselijke charcuterie?

De ‘oude’ custom Santa Cruz V10 op de stand van Beast Components verdiende het …

… om van wat dichterbij bekeken te worden.

Al was het maar voor het zeer mooie lakwerk van rie:sel Design, een klein Duits bedrijfje dat gespecialiseerd is in custom producten.

Niet custom, maar wel degelijk seriewerk, zijn de decals op de links van de Cannondale Habit Carbon 1. Mooi is het echter wel.

Indien er een wedstrijd zou bestaan van de meest massieve (of eerder de lelijkste) onderbuis, dan zou deze Nox Cycles Hybrid Enduro 7.1 zeker tot de grote kanshebbers behoren …

Nu we het toch over massief hebben, wat te zeggen over de laatste nieuwe noppen van WTB, de Verdict Wet 2.5? Op de foto komt het misschien niet zo stevig over, maar dit is wel degelijk één van de grootste en agressiefste banden die we de laatste jaren gezien hebben.

De Ekano, de eerste e-bike van Propain, voelde nog warm aan en toch stond hij al op de beursvloer. Het Duitse merk gebruikt als eerste de nieuwe, compacte geïntegreerde batterij van Shimano. Van de Ekano zijn twee versies verkrijgbaar: een model met zowel vooraan als achteraan een veerweg van 150 millimeter en een model met een veerweg van 165 millimeter achteraan en 170 millimeter vooraan. Een flip chip zorgt ervoor dat de fiets compatibel is met 27,5 en 29″-wielen.

Voor zij die er nog aan twijfelden, het nieuwe XTR M9100 12-speed crankstel bestaat wel degelijk. In Riva mocht je hem zelfs aanraken …

Een roze Rose, bijna net zo hip als een oranje Orange!

Extreme Racing Shox staat voor demping op maat, aangepast aan de kinematica van de fiets en de wensen van de berijder. De Storia Lok V3 is voorzien van twee veren die verschillend gekalibreerd werden (+-25lbs). Het gewicht bedraagt 635 gram (200×57) met een 325-veer. De prijs: 799 euro plus BTW.

Steeds lichter, maar de nieuwe Next SL G5 (hier met een ovaal kettingblad) zou ook steviger zijn. Race Face biedt ook nog een kettingblad aan dat compatibel is met een Shimano 12-speed.

Whyte is enorm populair in Groot-Brittanië, maar heel wat minder in onze contreien. Nochtans maakt het merk mooie producten zoals deze G-170c, een zeer grote 29er met 170 millimeter veerweg.

Indien je jezelf moest afvragen hoe je zeven bierflesjes kunt meenemen op de fiets, dan is dit je antwoord.

De Hope HB130, de kleine broer van de HB160, is niet meer echt nieuw, maar wel nog steeds even mooi.

Ook zin gekregen om het Italiaanse dolce vita te combineren met het kijken naar mooi materiaal en te biken over geweldige trails? Kruis dan het eerste weekend van mei 2020 alvast aan in jullie agenda!

Meer info op riva.bike-festival.de

DoorChristophe Bortels