Roc d’Azur 2025 | Deel 1 van onze vondsten op de beursvloer

Door Adrien Protano -

  • Techniek

Roc d’Azur 2025 | Deel 1 van onze vondsten op de beursvloer

Elk najaar transformeert het Zuid-Franse Fréjus in de hoofdstad van het mountainbiken. De Roc d’Azur is een unieke mix van competitie, feestelijke ambiance en een openlucht fietsbeurs. Duizenden liefhebbers komen er samen om te fietsen, te discussiëren, te testen en te dromen over de nieuwe producten die voor het komende seizoen zijn gelanceerd. Dit is deel twee met onze vondsten.

Meer dan 100.000 bezoekers, 61 evenementen met 20.000 deelnemers … De Roc d’Azur is gigantisch, en de editie van 2025 maakte zijn reputatie waar! We slenterden door de gangpaden om de verborgen pareltjes te ontdekken tussen de 300 exposanten.

Polygon

De Polygon Syncline DR was geen geheim meer, maar nu is de productieversie er. Dit carbon XC-model heeft vooraan en achteraan een veerweg van respectievelijk 120 en 110 mm en is verkrijgbaar in drie uitvoeringen. Prijzen gaan van € 2.999 tot € 8.499.

De kleurstelling die je op de foto ziet betreft een gelimiteerde oplage van enkele exemplaren!

Naast dit nieuwe model presenteerde Polygon ook een complete catalogus met nieuwe elektrische mountainbikes die zijn uitgerust met Bosch Performance CX- en SX-motoren, evenals gravelmodellen met en zonder elektrische ondersteuning.

En laten we dit kindermodel niet vergeten, dat heel wat bezoekers wist te bekoren.

Lapierre

Bij Lapierre trok dit XR-model onze aandacht. Dit crosscountrymodel heeft de kleurstelling die Lapierre voor zijn atleten op de Olympische Spelen in Parijs ontwierp … Een gelimiteerde editie die niet lang meer verkrijgbaar zal zijn!

Een blij weerzien met de Lapierre Crosshill die we eind vorig jaar getest hebben: Test | Lapierre Crosshill CF 8.0: de zeer goede verrassing.

Yanaa

Nee, je droomt niet, er liepen daadwerkelijk astronauten rond die ons lieten proeven van een nieuw sportdieet!

Meer was er niet nodig om onze nieuwsgierigheid te prikkelen en dus gingen we langs op de stand van het kleine merk Yanaa, waar we Anouck en Chris, de medeoprichters, ontmoetten. “Ik ben gepassioneerd door buitensporten, met name snowboarden en fietsen, maar ook door koken, waarin ik mijn bedrijf als privékok heb opgebouwd. Ik was in het verleden ook kok voor Commencal Muc-Off. Ik maak deze bereidingen al jaren voor eigen gebruik en nu heb ik besloten ze aan het grote publiek aan te bieden”, legt Anouck uit.

De aanpak? “Echte hartige bereidingen, met echte ingrediënten waar je maag aan gewend is, niet ultrabewerkt, voor een biologische, gezonde en heerlijke snack”, voegt het kleine merk uit Annecy eraan toe. De smaken zijn misschien verrassend – munt/erwten, citroen/olijfolie, zoete specerijen uit Madras of zelfs mediterrane olijven – maar ze zijn het proeven waard!

Origine

Bij Origine liepen we met de Théorème FS en Graxx 3 twee ons reeds bekende modellen tegen het lijf:

Maar we zagen ook afmontages die we minder gewend zijn, zoals de Théorème met een dropbar, een perfecte mix tussen een mountainbike en gravelbike.

Of deze Théorème TR met zijn grotere vering, of de exclusieve assemblage van het World Cup-team van het merk.

POC

Bij POC zijn ze uit hun comfortzone gestapt om een ander segment te ontwikkelen dan helmen. Deze opvallende tassen zijn transparant “zodat je gemakkelijk kan zien waar je je spullen hebt opgeborgen, en ze hebben verschillende geïntegreerde compartimenten”, legt het merk uit.

POC bracht ook een Cytal race-/gravelhelm mee in de kleuren van het Amani-team.

Unno

Op de beursvloer van de Roc d’Azur konden we de exotische Unno-fietsen een keer in het echt bewonderen. De Unno Smith, die in april jongstleden werd gepresenteerd, was een van de eerste mountainbikes met de Avinox-motor.

Al snel volgde de Horn crosscountryfiets met 120/110 mm veerweg. Het gewicht van dit in Barcelona ontworpen model, met een carbon frame, wordt geschat op 9,6 kg.

Scott

Bij Scott werden de wereldbekerkleuren uitgestald!

Net zoals de fiets die Nino Schurter gebruikte tijdens de laatste Cape Epic.

Het was ondenkbaar om deze Scale GR, die de kloof tussen de gravel- en mountainbikemodellen overbrugt, niet nader te bekijken. Uit te proberen in de praktijk!

Santa Cruz

Het team van Santa Cruz verzamelde zich rond de fiets van Jackson Goldstone, die enkele weken geleden tot wereldkampioen downhill werd gekroond in Champéry.

Direct ernaast zagen we een Vala met een gewicht van net geen twintig kilogram (19,39 kg).

En als je niet weet welk model je moet kiezen, dan heeft het merk een zeer overzichtelijke infographic gemaakt om je te helpen bij het kiezen van je toekomstige fiets.

Kapper en vruchtensap, daar zijn we weer!

Pinarello

Een Pinarello Dogma XC: Test nieuw | Pinarello Dogma XC: een radicale en atypische MTB!

Een Pinarello Dogma GR.

De praktijk waarvoor ze bedoeld zijn is heel verschillend, maar de inspiratie is dezelfde: topprestaties!

Bosch

Update van de motor, ABS-systeem, nieuw Kiox 400-scherm geïntegreerd in de bovenbuis … Bosch had genoeg onderwerpen om met het publiek te bespreken!

MET

MET verwelkomde ons met zijn nieuwe race-/gravelhelm, die breed werd gepromoot door Tadej Pogacar. MET kondigt “40% betere bescherming en een 15% betere ventilatie in de helm aan ten opzichte van de vorige generatie.”

De Trenta kreeg een nieuwe camouflagelook. Deze kleurstelling, genaamd Wander, is ook beschikbaar op andere modellen van het merk.

In de hoek van de stand trok een beschermvest van Bluegrass (MET’s eigen merk van beschermende kleding) onze aandacht. Het is een perfecte mix tussen een hydratatievest en een rugbeschermer, biedt ruimte voor een waterzak, heeft hier en daar diverse zakken en is voorzien van borst- en rugbescherming. Verdere informatie van het merk is op dit moment nog niet beschikbaar; we moeten nog even wachten.

Marin

Het model was al bekend, maar voor 2025 vindt het zichzelf opnieuw uit: de Marin Nicasio is met zijn stalen frame en carbon voorvork speciaal ontworpen voor avontuur en bikepacking.

Chiru

Chiru stort zich op het performance gravelsegment met deze Allure! Het frame is uiteraard gemaakt van titanium, maar met zeer specifieke vormen, vrij vierkant, voor het gebruik van triple butted buizen.

Ook de titanium vork komt uit eigen huis (indien gewenst is het mogelijk om te kiezen voor een carbon vork).

De geometrie blijft in dit stadium geheim, want het merk is overtuigd van de beproefde receptuur!

Ibis

Met deze mooie aluminium Ibis Ripmo eindigen we dit eerste deel van onze speurtocht.

Het vervolg lees je hier: https://www.vojomag.nl/roc-dazur-2025-deel-2-van-onze-vondsten-op-de-beursvloer/

Door  Adrien Protano