Spyshot | Een XC-prototype van BMC in Les Gets!

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Spyshot | Een XC-prototype van BMC in Les Gets!

We blijven prototypes ontdekken in de paddocks van Les Gets!Dit keer hebben we bij BMC wat de opvolger van de Fourstroke zou kunnen zijn gespot. En volgens onze informatie zouden Titouan Carod, Filippo Colombo en Pauline Ferrand-Prévot er zondag mee kunnen rijden.Hier zijn onze eerste beelden:

Maar een dag later hadden we prijs! Het is Titouan Carod, recent nog winnaar van de wereldbeker in Mont-Sainte-Anne, die er een van zijn verkenningsrondes op het circuit van Les Gets mee afhaspelt in afwachting van het WK van zondag. En ook al passeerde de Fransman zeer snel voorbij onze lens, toch zien we duidelijk dat het om een full suspension gaat. Is dit de nieuwe Fourstroke?

Enkele minuten later is het Filippo Colombo die op een soortgelijk model voorbijschiet, waardoor we nog meer foto’s konden maken, waaruit we weer wat informatie kunnen halen. De demper zit op dit prototype onder de bovenbuis (op de ‘oude’ Fourstroke loopt deze parallel met de zitbuis) maar het lijkt er wel op dat we nog steeds te maken hebben met een virtueel draaipunt voor de ophanging, ook al zien we de onderste link niet. De structuur van de achterdriehoek wijst erop dat men niet rekent op de flex van de liggende of staande achtervork. Daarom de keuze voor een single pivot. Dat is niet verrassend, aangezien de ophanging van de oude Fourstroke (lees Duurtest | BMC Fourstroke 01: onstuimige xc-hengst) een van zijn sterke punten was.

Bij nadere beschouwing blijkt dat de vork een RockShox Sid Ultimate is en geen Sid SL Ultimate.Officieel bestaat dit model alleen met een veerweg van 120 millimeter.Of dat betekent dat er voortaan ook achteraan een veerweg van 120 millimeter zal beschikbaar zijn, zoals bij de nieuwste Scott Spark RC, kunnen we van hieruit niet vertellen. Het lijkt er ook op dat het kleine driehoekje dat de demper met de bovenbuis verbindt, op die bovenbuis is geschroefd, wat het mogelijk zou kunnen maken om de kinematica of de veerweg te variëren.

In het midden van de zitbuis zit een schroef waarvan het nut nog moet worden bepaald. deze zit veel te hoog voor een voorderailleur en dat is sowieso uit de mode.Zou het een nieuwe versie van de AutoDrop zijn, de zadelpen die zelfstandig inveert?Deze technologie is sinds 2019 aanwezig in het World Cup-circuit, maar heeft nog nooit de stap gezet naar de productie voor het grote publiek.

Deze theorie is echter geloofwaardig omdat BMC de geïntegreerde RAD-dropper post heeft behouden.De roestvaststalen kleur van de poot van de zadelpen is zeker niet definitief, aangezien deze zwart is op de huidige Fourstroke. Momenteel bedraagt de drop van deze zadelpen 80 millimeter. Volgens BMC bespaart deze integratie 80 tot 100 gram in vergelijking met een klassieke dropper post.

De oplettende lezer zal ook de geheel nieuwe Sram-aandrijving met direct-mount derailleur hebben herkend waar we je gisteren al over vertelden (lees Spyshot | Een nieuwe Sram Eagle AXS?!).

DoorLéo Kervran