Test | BH Gravel X Evo 4.0: soms is het leuk om rationeel te zijn!

Techniek
10 February 2022 — Olivier Béart

Zonder even demonstratief aanwezig te zijn als met zijn mountainbikes, biedt het Spaanse BH ook in het gravelen een mooi aanbod. Zo is er de BH Gravel X Evo met een carbon frame en homogene uitrusting waarmee we wat graag een tijdje samen doorbrachten. We maakten van de gelegenheid gebruik om ook een ​​paar rondjes te rijden op de BH Core Gravel, een model met elektrische trapondersteuning.

BH timmert al een tijdje aan een solide reputatie in het mountainbiken, met dank aan de uitmuntende XC-bolides Ultimate Evo en Lynx Evo. Omdat het Spaanse merk ook op de weg een uitgebreid aanbod heeft, is het logisch dat het ook investeert in het gravelsegment.

In het gravel begint het gamma met een aluminium frame als basis. Dat frame is verkrijgbaar met drie verschillende afmontages, gaande van 1650 tot 2400 euro. De carbon modellen situeren zich op hun beurt tussen een prijsvork van 2899 en 5799 euro. Het topmodel, met een verende voorvork van Fox, laten we voor deze test aan ons voorbijgaan en we gaan op pad met de Gravel X Evo 4.0. Met zijn prijskaartje van 3699 euro mag je hem beschouwen als het duurste model met een klassieke vaste voorvork als uitrusting in het gamma. Onthoud dat we voor deze test op pad zijn gegaan met modeljaar 2021, maar dat het frame niet is veranderd op de nieuwste versies. Enkel de kleuren zijn nieuw voor modeljaar 2022, alsook hier en daar enkele kleine aanpassingen aan de onderdelen. Maar dit zullen we verderop in het artikel steeds vermelden. We kunnen echter gerust stellen dat alles wat we schrijven over het model 2021 ook van toepassing is op het model 2022.

BH gaf ons ook de kans om voor het eerst met een elektrisch ondersteunde gravelbike op pad te gaan. Met e-mountainbikes hebben we ondertussen ervaring genoeg, maar in het gravelen was dit voor ons een primeur. En die primeur is weggelegd voor de Core. Deze is afgeleid van het racemodel waarbij men enkel de uitrusting heeft gewijzigd. We hebben er enkele mooie ritten mee gemaakt maar beschouwen hem niet echt als een gravel e-bike, en daarom hebben we besloten er geen volledig artikel aan te wijden maar wel om in een paar regels aan het einde van dit artikel onze mening te geven. Maar laat ons beginnen met de BH Gravel X!

Frame

BH stelde in 2021 haar nieuwe Gravel X Evo voor. We hebben dan ook te maken met een recent ontwikkeld frame. Het door ons geteste model is uitgerust met een carbon frame, wat voor BH een primeur is in het gravelen. Door het gebruik van carbon kon men, nog meer dan met aluminium, op twee fronten vooruitgang boeken: prestaties en comfort.

Ondanks het feit dat het frame van de BH Gravel X nog vrij recent is, passen er toch maar banden tot een breedte van 42 millimeter in het frame. Op heel wat andere recente gravelbikes bedraagt dit 47 millimeter omdat het een eenvoudige oplossing is om de fiets comfortabeler te maken en meer te kunnen belasten. Al moeten we toegeven dat banden van 40/42 millimeter een goed compromis zijn en door het overgrote deel van populatie gebruikt wordt. We hebben overigens onlangs nog een dossier gepubliceerd over 40 millimeter brede allround gravelbanden (zie: www.vojomag.nl/dossier-bandenwerk-7-allround-gravelbanden-op-de-testbank). En in droge omstandigheden (wanneer er geen modder ligt) kan je in realiteit zelfs sommige banden van 42 millimeter monteren in de Gravel X (afhankelijk van de noppen op de zijflank en de breedte van de velg).

Om een comfortabele speling en een enkel of dubbel kettingblad met elkaar te verzoenen, koos BH voor een bewezen oplossing rond het bottom bracket. Deze oplossing bestaat eruit om de liggende achtervork aan de aandrijfzijde zo veel mogelijk te verlagen en een knik te geven ter hoogte van het bottom bracket. De trapas, in de BB386-standaard, is ook groter en breder dan gemiddeld. Door dit alles kan BH de lengte van de liggende achtervork op 425 millimeter houden, wat een gemiddelde lengte is in dit segment.

Een recordwaarde legt het frame van de BH Gravel X niet op de weegschaal, want het gewicht wordt aangekondigd rond 1 kilogram. We zien tal van bevestigingspunten voor bagagetassen, zowel op het frame als op de vork. De complete fiets (medium) klokte op onze weegschaal af op 9,27 kilogram zonder pedalen.

De geometrie van deze gravelbike is heel wat minder extreem dan op de mountainbikes van BH. De balhoofdhoek is vrij recht (en evolueert naargelang de maat van fiets) en de eerder klassieke reach wordt gecombineerd met een stuurpen van 110 millimeter.

Onderdelen

Wij hebben zoals eerder gezegd de BH Gravel X Evo 4.0 van modeljaar 2021 getest. Het weinige verschil met modeljaar 2022 zit hem in de kleuren en enkele onderdelen.

Eenvoudig gesteld, zou je kunnen zeggen dat het door ons geteste model zich tussen de 3.5 en de 4.0 van modeljaar 2022 bevindt. Die laatste twee modellen zie je op de foto’s hierboven.

Het eerste verschil betreft de wielen. Ons testmodel was uitgerust met Shimano RS-wielen. Dit zijn robuuste wielen uit het middensegment die echter niet zo licht en weinig nerveus zijn. Met andere woorden, deze wielen zijn een beperkende factor op de fiets en we waren verheugd te constateren dat er op de 2022-versie gekozen werd voor 30 millimeter hoge carbon Vision-wielen (FSA). Dit nieuwe onderstel voegt zo’n 300 euro toe aan de eindafrekening maar dat lijkt ons volkomen terecht. Vooral omdat de 3.5-montage voor 3099 euro naar voren komt als een uitstekend compromis.

We hebben deze FSA/Vision-wielen nog nooit getest en we hopen dat ze niet te stijf zijn voor gravel, maar ze zouden in ieder geval minder ‘lui’ moeten reageren dan de huidige wielset. Geen slecht woord echter over de Hutchinson Touareg-banden, zoals ook al bleek uit onze test.

Voor de aandrijving stelt BH zijn vertrouwen in Shimano en de onvermijdelijke GRX-groep die specifiek voor gravel werd ontwikkeld. Een goede keuze, want volgens is dit momenteel de beste optie voor een gravelbike. Zeker wat betreft de ergonomie van de handvatten en stopkracht van de remmen, twee zeer belangrijke elementen bij offroad gebruik.

Hier werkt de aandrijving elektronisch (Di2). Voor ons is dit echter geen must, want ook de mechanische versie werkt uitstekend. Maar het valt niet te ontkennen dat het schakelen met één snelle vingerbeweging echt prettig aanvoelt. De levensduur van de batterij is bijzonder lang tussen twee oplaadbeurten (we hebben het over enkele maanden bij “gemiddeld” gebruik) en de precisie van het schakelen is gegarandeerd, ongeacht de omstandigheden. De aandrijving werd gekoppeld aan een FSA-crankstel met een origineel uiterlijk.

Voor de rest baadt de BH Gravel X niet in overdreven luxe, maar we hebben wel recht op kwaliteitsvolle aluminium onderdelen. We hebben geen kritiek wat het stuur betreft, maar de zadelpen filtert de trillingen niet enorm, ondanks de diameter van 27,2 millimeter. Gelukkig draagt het frame op dat punt wel zijn steentje bij, maar met een carbon zadelpen die specifiek werd ontworpen om minimaal te kunnen vervormen, zou het resultaat hier nog beter kunnen zijn.

BH Gravel X: de terreintest

Hij mag dan wel zijn avontuurlijk imago cultiveren, aan het stuur hebben we het gevoel dat we op een racefiets rijden en dat hij dichter bij de weg dan bij het mountainbiken aanleunt. Gevolg: hij accelereert echt heel, heel snel voor een fiets die uiteindelijk niet zo high-end is en die niet is uitgerust met bijzonder dynamische wielen.

Geef hem een set lichtere wielen (zelfs in aluminium, het is echt niet nodig om 1000 euro extra uit je portefeuille boven te halen voor een carbon set) en het gaat nog sneller. Na elke bocht en bij elke tempoversnelling pusht hij je om al dansend op de pedalen het best van jezelf te geven. Een bom, deze Spanjaard!Daar waar bepaalde temperamentvolle fietsen best vermoeiend zijn voor de berijder, is dat niet zo voor de BH Gravel X. Natuurlijk laat je energie achter bij elke pedaaltrap, maar hij doet dat zo doeltreffend dat je geen onnodige energie verspilt en al je energie kan sparen voor beslissende momenten.

Ondanks zijn sportieve karakter, filtert het frame de trillingen waardoor je probleemloos lange ritten of meerdaagse reizen kan maken aan zijn stuur. Dit vermogen om zowel prestaties als comfort met elkaar te verzoenen is niet zo makkelijk en velen breken er hun tanden op stuk ondanks goede bedoelingen en marketingaankondigingen. Wanneer je ons zou vragen om er met de BH enkele dagen tussenuit te knijpen, we zouden meteen vertrekken!

Omdat Vojo een mountainbike-dna heeft, kunnen we er nooit aan weerstaan om gravelbikes uit hun comfortzone te halen. Hij klimt goed en op technischere paden trekt hij zich goed uit de slag. Meer zelfs, hij nodigt je uit om buiten de gebaande paden te denken. Hoe ruwer het terrein, hoe vermoeiender (logisch), maar hij trekt er wel zijn plan. Zowel qua snelheid en efficiëntie als op het gebied van stijl.

Door zijn balhoofdhoek reageert hij heel levendig in krappe bochten, maar hij toont zich niet verraderlijk als het moeilijk wordt. Je moet er alleen rekening mee houden dat je geen wonderen kunt verrichten op banden van 40 millimeter en zonder vering en dat de bestuurder het beest moet kunnen temmen om zijn potentieel te benutten. Gelukkig helpen de Shimano GRX-remmen goed en biedt de grip van de handvatten een geruststellende greep op het stuur. Het lijkt misschien triviaal, maar in de praktijk is dat allesbehalve een detail …

Conclusie

De BH Gravel X is een geweldige gravelbike wanneer we het hebben over een veelzijdig karakter. Hij is trots op zijn weg roots als het gaat om het trappen op de pedalen, maar hij weet ook verzoenend te zijn over lange afstanden en speels als het om techniek gaat. Hij blinkt nergens uit en loopt minder in het oog als de mountainbikes van het merk, maar het is een uitstekende keuze voor diegenen die een beetje van alle smaken van gravel willen proeven vooraleer eventueel over te stappen op een meer geavanceerde machine eens je erin geslaagd bent om jouw verwachtingen bij het beoefenen van gravel beter te begrijpen. De kers op de taart: de prijs is concurrentieel.

Meer info via www.bhbikes.com

BH Core Gravel: voor de eerste keer elektrisch

In het gamma van BH vinden we ook deze Core Gravel terug die is uitgerust met een elektrische ondersteuning uit eigen huis. Met e-mountainbikes hebben we ervaring, maar we hadden nooit eerder de kans om met een gravel e-bike te rijden. We waren dan ook reuzebenieuwd om eraan te beginnen.

Ook hier stelden we al snel vast dat de BH Core Gravel niet kan verbergen dat zijn roots op de weg liggen. Met zijn gestroomlijnde frame slaagt hij er niet echt in om, ondanks de dunne staande achtervork, offroad een minimum aan comfort te bieden. In de technische passages vraag je je door zijn gewicht soms zelfs af wat je daar doet. En de motor heeft ook duidelijk geen koppel om de schoppen in ons achterste die we offroad vaak krijgen, op te vangen.

Dus probeerden we iets anders en vonden de ideale omstandigheden voor deze BH Core Gravel in het rijden over kleine wegen met oneffen oppervlak, waar de grote gravelbanden een echt pluspunt zijn zonder dat er sprake is van prestatieverlies. Op brede bospaden zonder technische obstakels is hij ook op zijn gemak en de discrete, maar wel duidelijk waarneembare, ondersteuning stelt de minder getrainde fietser in staat om van geweldige sensaties te genieten zonder bij elk uitje volledig uitgewrongen huiswaarts te keren. Bij dit soort gebruik is de autonomie opmerkelijk (we stopten na 120 kilometer en 1300 hoogtemeters en hadden amper de helft van de batterij opgebruikt).

Je zal al wel begrepen hebben dat deze BH Core Gravel eerder een sportieve toerfiets is die zich buiten verharde wegen kan wagen dan een echte gravelbike. Bij afwezigheid van een vering en met een wegframe als basis, helpen de brede banden van de Core Gravel enkel om het overgewicht van de ondersteuning te compenseren op in slechte staat verkerende wegen. Vooraleer we een algemene conclusie trekken, zouden we in de toekomst nog graag andere modellen uitproberen, maar in dit stadium lijkt het ons moeilijk om hetzelfde programma voor te stellen als aan het stuur van een gravelbike zonder ondersteuning. Het gewicht in combinatie met de afwezigheid van een vering maakt dat gravel e-bikes zelfs onaangenaam zijn om stevig offroad te rijden, waar een klassieke gravelbike gewoon andere en zuiverdere sensaties biedt in vergelijking met een mountainbike. Het gaat erom het te weten!

Meer info via www.bhbikes.com