Test | BH iLynx Trail carbon: bijna zoals het zou moeten zijn

Techniek
27 December 2022 — Adrien Protano
Een model dat resoluut kiest voor een veelzijdig programma en tegelijkertijd verrast: de BH iLynx Trail heeft veel argumenten om te behagen! Deze lichtgewicht e-bike met een veerweg van 150 millimeter en voorzien van de nieuwe eigen motor, laat zien dat BH wel degelijk meespeelt in het lichtere e-bike segment ... ook al blijken er hier en daar kleine aanpassingen nodig.

BH is niet aan zijn proefstuk toe in het e-bike segment. De Spaanse fabrikant heeft al meerdere jaren ‘grote’ e-mountainbikes in de catalogus staan, denk maar aan de XTep Lynx of de AtomX. In een tweede stap kwam daar met de iLynx Race ook een lichte e-bike bij, een platform dat is uitgerust met een lichtere ondersteuning en 100 of 120 millimeter veerweg naargelang de gekozen veringen.

Gezien de populariteit van zogenaamde ‘lichte’ e-mountainbikes met meer veerweg, presenteerde BH in november 2021 de iLynx Trail. Het doel lijkt duidelijk: concurreren met de Orbea Rise, Specialized Turbo Levo SL, Trek Fuel EXe of Focus Jam² SL. 2022 lijkt wel een kanteljaar voor deze categorie fietsen met lichtere ondersteuning, want veel fabrikanten zijn vóór BH aan het avontuur begonnen en het succesverhaal lijkt nog lang niet voorbij!

Een discretere ondersteuning, een lager gewicht en rijplezier zijn de sleutelwoorden van dit trailmodel dat het merk uit het Baskische Vitoria-Gasteiz presenteert als zijn nieuwe universele machine. En die ook bestaat in een niet-ondersteunde versie met een zeer vergelijkbaar frame, de Lynx. Laten we dit eens in detail bekijken.

Frame

Het 100% carbon frame is opgebouwd rond de door BH gedoopte “Balistic Layup”, die vezels met een meer structureel doel combineert met vezels die zijn gekozen vanwege hun weerstand tegen impacts van buitenaf. Helaas hebben we deze layup onbedoeld zelf op de proef gesteld nadat de achterpat afbrak door een tak in de derailleur: op de achtervork zat een stevige kras in de lak, maar ondanks de wilde impact bleef het carbon eronder wel intact. Op de weegschaal klokt het frame af op 1975 gram (exclusief motor, batterij en demper), een complete fiets op 19,2 kilogram.

De glitterrode kleur en de afwerking maken van de iLynx Trail een fiets die niet onopgemerkt blijft. We betreuren echter dat op ons testmodel de witte letters BH in de loop van de tijd geleidelijk roze zijn geworden. Maar het was een pre-serie versie en we hopen dat dit euvel niet op de productiemodellen zal voorkomen. Maar de laklaag  straalt wel kwaliteit uit.

Zoals de trend momenteel voorschrijft, zien we ook op de iLynx Trail dat de kabels via de headset in het frame worden geleid. De specifieke stuurpen zorgt via een expandersysteem voor een sterloze klemming, waardoor je ook nog een multitool in de vorkbuis kunt schuiven. Dit systeem baart ons geen zorgen op XC-modellen (Lynx Race en Ultimate Evo), maar voor een fiets met 150 millimeter veerweg bleek het systeem toch wat ondermaats. Tijdens onze test trad er op deze plaats meerdere keren speling op en dus hebben we een klassieke ster met kap gemonteerd, waarmee het probleem was opgelost.

Nadeel is dat we daardoor niet langer de handige multitool (5 inbussleutels H2.5/3/4/5/6, een Torx T25 sleutel, een kettingpons, een snelschakel en een CO2-patroon) bij de hand hebben. De headset is ook uitgerust met het BlockLock-systeem, dat bij een val moet voorkomen dat het stuur tegen het frame botst.

Voor de rest is de iLynx Trail voorzien van een in het frame geïntegreerde zadelpenklem, een universele Sram UDH-derailleurhanger (universeel aangezien deze vrij verkrijgbaar is voor alle framefabrikanten en dus een uitkomst biedt als het gaat om het vervangen ervan) en een kettinggeleider.

Ondersteuning

Deze iLynx Trail wordt aangedreven door een nieuwe BH-specifieke motor, de 2EXMAG. Met 2,1 kilogram op de weegschaal biedt deze ondersteuning een koppel van 65 Nm. We waren bijzonder kritisch over de eerste BH-motor toen we deze testten op het eerste iLynx Race-model, maar BH heeft alles overgedaan, zowel qua hardware als software, om de ondersteuning flexibeler en progressiever te maken. 

Om het trapgevoel zo natuurlijk mogelijk te laten aanvoelen, heeft BH er een erezaak van gemaakt om zijn nieuwe motor zo compact mogelijk te maken om een ​​zeer lage Q-factor (163 millimeter) te bekomen. De Q-factor is de afstand tussen de twee cranks, aan de buitenkant gemeten op de plaats van de pedalen. Een lage Q-factor moet helpen om blessures te voorkomen en het comfort van de heup en het bekken vergroten, dankzij een betere uitlijning van het lichaam.

Daar we graag transparant zijn naar onze lezers toe, moeten we erbij vertellen dat we verschillende problemen hebben ondervonden met de eerste motor die op onze testfiets was gemonteerd. De motor viel herhaaldelijk uit, er waren storende geluiden te horen, enz. Deze problemen deden zich al snel voor en bleven elkaar opvolgen. Na twee pogingen door de mobiele service van BH Benelux om de motor te repareren, werd deze uiteindelijk toch gewisseld. Door dit voorval waren we tijdens de rest van onze test zeer aandachtig voor de werking van de motor en met die nieuwe motor reden we bijna 1000 kilometer zonder verdere problemen. BH biedt trouwens 5 jaar garantie op de motor en de batterij, wat voor enige gemoedsrust zorgt.

De iLynx Trail is uitgerust met een geïntegreerde batterij van 540 Wh, die als “groot” kan worden omschreven voor een lichte e-bike. Dit is niet de grootste batterij die op de markt voorhanden is, maar de concurrentie neemt in dit segment vaak genoegen met een batterij van 320-360 Wh. Met een range extender kan de capaciteit verhoogd worden tot 720 Wh. Deze extra batterij, XPro genaamd, verlengt de autonomie van de fiets en wordt in de bidonhouder geplaatst. Deze Plug & Ride-batterij komt met een extra gewicht van 925 gram. Dit systeem heeft als voordeel dat het opladen via de oplaadpoort van de fiets gaat. Eerst wordt de geïntegreerde batterij van de fiets opgeladen en daarna komt de XPro-batterij aan de beurt. Aan de bovenkant van de XPro zie je op een gekleurde knop het laadniveau van deze extra batterij.

In de praktijk past deze extra batterij goed in de bidonhouder en blijft hij perfect zitten. Het is ook letterlijk plug and ride. Nadeel is dat er bij gebruik van de range extender geen sprake meer is van een bidon op de fiets, wat wel een beetje jammer is. Maar de BH iLynx Trail staat hierin niet alleen. Enkel op de recente Scott Lumen kan een bidon meegenomen worden wanneer de range extender is aangesloten. Nog een klein detail, we vinden de contacten erg bloot liggen wanneer we de range extender verwijderen. BH verzekert ons dat de montage perfect waterdicht is, maar we denken toch dat een beetje bescherming niet overbodig zou zijn om te voorkomen dat er onzuiverheden in het contactpunt achterblijven wanneer deze als eenvoudige bidonhouder wordt gebruikt.

Het door de ondersteuning voorgestelde programma is erg aanlokkelijk, toch worden we een beetje humeurig wanneer we de minimalistische bediening zien die door BH werd verkozen. Bij onze test van de BH iLynx Race vonden we deze bediening niet erg ergonomisch.

Een onderwerp dat de troepen dreigt te verdelen en tot discussie kan leiden is het feit dat er op deze iLynx Trail geen display staat. Dit zal zij die graag puur en zonder te veel technologische snufjes willen fietsen bevallen, maar datafanaten zullen misnoegd zijn dat ze genoegen moeten nemen met de 4 leds bovenop de bediening van de motor. Elke led vertegenwoordigt een kwart van de batterij, terwijl de kleur hiervan de biker informeert over de geselecteerde ondersteuningsmodus. Er zijn 4 ondersteuningsniveaus (eco, eco +, sport en boost) en een automatische modus. Deze zijn volledig aanpasbaar, zowel qua kleur als hun intrinsieke parameters (zoals het percentage ondersteuning of zelfs de acceleratie, en dit voor elk van de ondersteuningsmodi).

Om dit gebrek aan een scherm te compenseren, biedt BH niettemin twee mogelijkheden: ofwel het BH-display als optie laten installeren door de dealer, of een Garmin-apparaat gebruiken om de verschillende gegevens weer te geven. Pas op, je moet een keuze maken, want de twee zijn niet compatibel.

Veringen

Net als bij de niet-geëlektrificeerde versie van dit model, vertrouwt BH op Dave Weagle’s Split Pivot-architectuur, namelijk een virtueel draaipunt. De kinematica, die vergelijkbaar is met de ABP-technologie van Trek, bestaat uit een concentrisch draaipunt aan de achterwielas. Zowel vooraan als achteraan is de iLynx Trail uitgerust met een veerweg van 150 millimeter. Dit kan suggereren dat de fiets bedoeld is voor all-mountain of zelfs enduro, maar de geometrie herinnert ons eraan dat dit een trail-fiets is.

Geometrie

Gezien de verschillende afmetingen doet dit model zijn naam eer aan: de geometrie van de iLynx Trail voldoet aan de eisen van een modern trailmodel. We vinden met name een stuurhoek van 66 graden, een voor een e-bike korte liggende achtervork van 451 millimeter, een reach van 453 millimeter op de medium (473 millimeter op de large). Met zijn 29″ wielen en zijn gematigde bottom bracket hoogte (339 millimeter) lijkt de iLynx Trail een slimme combinatie van levendigheid en veelzijdigheid.

Onderdelen

We ontvingen het topmodel van deze lichtgewicht e-bike, namelijk de BH iLynx Trail carbon Pro 8.9. In deze versie vinden we het beste van Fox op het gebied van veringen: een 36 Factory vooraan en een Float X Factory achteraan, beide met 150 millimeter veerweg.

Om te remmen schakelen we over op Shimano: de XT-remmen met 4-zuigers hebben zowel vooraan als achteraan remschijven van 203 millimeter.

Shimano verzorgt ook de aandrijving met een prima XTR 12-speed shifter/derailleur combo en een 10-51 cassette.

BH schonk ook aandacht aan het crankstel. De carbon FSA-cranks zijn 165 millimeter lang, wat iets korter is dan standaard op de meeste mountainbikes wordt aangetroffen (175 of 170 millimeter). Dit is niet onbelangrijk gezien het programma van de fiets: een e-bike is bedoeld om over heel technisch terrein te rijden, zowel bergop als bergaf, en een korter crankstel is daarbij handig om niet het risico te lopen vast te komen te zitten aan een obstakel. Helaas zijn FSA-cranks nog steeds een beetje hoekiger dan andere cranks, al ondervonden we er in het terrein weinig last van. 

Het contact met de ondergrond bestaat uit een paar Minions van Maxxis (2.5″ vooraan en 2.4″ achteraan) met een EXO-karkas. Deze zijn gemonteerd op een paar RaceFace Turbine 30 TR-wielen. Achteraan vinden we de SuperBoost-standaard terug (157×12 en niet 148×12 zoals gebruikelijk) die het onderstel moet verstevigen. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om banden te monteren tot een doorsnede van 2.6″.

Voor de rest zien we een RaceFace Aeffect-stuur van 780 millimeter in combinatie met een stuurpen van BH en handgrepen van Ergon. Naast de veringen, levert Fox ook de dropper post, een Transfer Factory, waarop een Prologo Proxim-zadel is gemonteerd.

Versies en prijzen

De carbon iLynx Trail wordt te koop aangeboden in vier verschillende montages met prijzen gaande van 6599 euro (iLynx Trail 8.6) tot 9099 euro (iLynx Trail 8.9). In de catalogus vinden we vijf kleuren terug voor dit model, maar BH biedt ook de mogelijkheid om zelf een kleurencombinatie samen te stellen dat uit een breed scala aan voorstellen kan gekozen worden. We vertelden je tijdens de Roc d’Azur al dat er ook een aluminium versie is van de iLynx Trail. Die is verkrijgbaar in drie verschillende versies met prijzen gaande van 5099 tot 6199 euro.

BH iLynx Trail carbon Pro 8.9: de terreintest

Gedurende enkele weken mochten we met de iLynx Trail carbon Pro 8.9 op pad die BH ons had toegestuurd. Dit is het topmodel, maar wat ons betreft heeft ook het model daar net onder, de iLynx Trail 8.8, alles wat ons hartje begeert. Wat meteen opvalt is dat de motor visueel wel zeer klein is geworden, dat de cockpit overzichtelijk is en dat de lijnen van de fiets sterk lijken op die van een klassieke fiets zonder ondersteuning.

Deze eerste indruk wordt na enkele ronden bevestigd: de iLynx Trail maakt indruk met zijn veelzijdigheid. Hij is wendbaar en weet hoe hij mensen moet laten vergeten dat ze op een e-bike zitten. Wanneer we de ondersteuning uitschakelen, verbaast het ons hoe goed hij ondanks zijn gewicht van 19,2 kilogram bolt. We zouden hem zo 1 of 2 kilogram lichter inschatten dan hij in werkelijkheid is. Bovendien voel je tijdens het rijden zonder ondersteuning geen enkele weerstand van de motor bij het trappen. Deze iLynx Trail biedt een comfortabele zitpositie om kilometers te malen en de eco-modus lijkt daarvoor meer dan voldoende. Ook de autonomie is interessant, maar daar komen we nog op terug!

Bergaf is hij behoorlijk levendig en kan hij intuïtief worden bestuurd. Deze behendigheid en lichtheid maken hem erg leuk om mee te rijden en behoorlijk efficiënt in de meeste technische passages. Dit meer dan aangename rijgedrag maakt van hem een toegankelijk model voor een meerderheid van de bikers, waaronder met name minder ervaren mountainbikers, voor wie een lichte e-mountainbike echt verrijkend kan zijn in vergelijking met een e-bike met een krachtigere motor en een grotere batterij die moeilijker door de bochten te gooien is.

De erkende en bewezen kinematica van Dave Weagle doet de grenzen tussen trail en enduro vervagen. Hij biedt veel comfort en heeft een vering die de fiets goed aan de grond doet kleven. Gezien de capaciteiten van de fiets, vinden we het zelfs een beetje jammer dat de Fox 36 niet is uitgerust met een Fit4-cartridge in plaats van een Grip 2. Deze laatste is immers minder gevoelig en biedt een kleiner aantal instellingsmogelijkheden.

Een breed scala aan beoefenaars zal bergaf kunnen profiteren van zijn geweldige vaardigheden en er zijn geluk vinden

Vandaar dat de positionering in de trailcategorie een slimme keuze was van BH: een breed scala aan beoefenaars zal bergaf kunnen profiteren van zijn geweldige vaardigheden en er zijn geluk vinden. Ons panel testers varieert van het klassieke marathonprofiel tot de ervaren endurorijder, en ze waren allemaal tevreden.

Maar het echt opmerkelijke punt van dit frame is dat zijn downhill-vaardigheden niet ten koste gaan van de rest van het programma van de fiets! De iLynx Trail is zeer veelzijdig en blijft net zo efficiënt in een sportieve rit of op langere uitstapjes waarbij de ondersteuning het mogelijk maakt de fysieke capaciteiten van de bestuurder een beetje verder te duwen.

In technische beklimmingen is de zitpositie aangenaam. Vanwege het lagere gewicht is het gemakkelijk om de fiets in de juiste lijn te dwingen en je staat ervan versteld welke onmogelijke beklimmingen je met hem kan overwinnen. Helaas wordt dit deels overschaduwd door de ondersteuning …

Een motor die … te veel geeft?

De 2EXMAG-motor van BH is relatief compact maar toch niet gierig qua koppel: 65 Nm is een aantrekkelijke waarde voor een lichte ondersteuning. Maar cijfers zeggen niet alles, het is vooral belangrijk om te zien hoe dit op het terrein wordt overgebracht.

Zoals we je eerder hebben uitgelegd, biedt de iLynx Trail 4 ondersteuningsmodi: eco, eco +, sport en boost, evenals een applicatie waarmee je elk van deze modi kunt aanpassen via een eenvoudige Bluetooth-verbinding. Hieraan moeten we de automatische modus toevoegen, namelijk een modus die het geleverde vermogen aanpast aan het tempo van de bestuurder of aan zijn hartslag (waardoor het vereist is om een hartslagband en een Garmin-apparaat te koppelen aan de ondersteuning). Maar deze modus weet op het terrein slechts matig te overtuigen en levert een te directe kracht.

Helaas komt dit gevoel van te rauw geleverde krachten algemeen voor in elke modus. De iLynx Trail biedt een ondersteuning die de berijder iets te veel ‘draagt’ als hij eenmaal is gelanceerd. Deze karaktereigenschap heeft de neiging om een ​​minder natuurlijk gevoel te geven aan het trappen dan bij sommige van zijn directe concurrenten. Vergeleken met de Shimano EP8 RS die de Orbea Rise uitrust, werkt de ondersteuning van de BH iLynx Trail minder zacht.

We hadden graag gezien dat BH zich op een breder gebruiksbereik had gericht, in plaats van 4 zeer vergelijkbare ondersteuningsmodi aan te bieden. De Boost-modus kan natuurlijk in zijn huidige vorm worden behouden, maar de 3 andere modi verdienen het om te worden herzien om een ​​natuurlijker rijgevoel te bieden in de eco- en eco +-modi, terwijl de trail-modus veelzijdiger zou mogen zijn om met een e-bike te rijden. De applicatie maakt het wel mogelijk om de ondersteuningsmodi aan te passen, maar dit verandert niets aan de motor of de manier waarop deze ondersteuning levert.

Door het gedrag van de ondersteuning is deze soms minder behulpzaam dan ze zou moeten zijn. Droog terrein buiten beschouwing gelaten, dwingt de ondersteuning je op technisch terrein vaak richting een fout omdat de ondersteuning te krachtig is. In dat geval verliezen we onze grip op de ondergrond en moeten we vooral op technische beklimmingen in gevecht gaan met de fiets. Ook het gevoel dat je aan de limiet (wettelijk 25km/u) van de ondersteuning zit, kan verbeterd worden. Dit grijpt vaak abrupt in, met een schokkerig gevoel dat niet erg aangenaam is tijdens een XC-tochtje.

De fiets zou een bepaalde categorie rijders kunnen aanspreken die op zoek zijn naar een sportieve e-bike, maar om die rijders tevreden te stellen moet deze ondersteuning nog worden geperfectioneerd. De stille werking van de motor willen we wel even benadrukken: als de ondersteuning wordt ingeschakeld, snort de motor discreet en het geluid wordt intenser naarmate het vermogen van de motor groter wordt, maar zonder ooit vervelend te worden. Het is een essentieel punt in het gebruikscomfort van een lichte e-bike om zo weinig mogelijk geluid te horen. De iLynx Trail doet het niet slecht op dit punt, al bereikt het de totale stilte van een TQ-motor niet.

Een van de andere sterke punten van deze iLynx Trail betreft de autonomie. Zelfs zonder de extra batterij, kan je met de 540 Wh die in het frame is ingebed uitstapjes maken zonder jezelf (te veel) zorgen te maken over het laadniveau van de batterij. Exacte cijfers geven is altijd een hachelijke oefening gezien het aantal factoren die de autonomie beïnvloeden (denk maar aan het type terrein, de manier van rijden, het gewicht van de berijder, …), maar we hebben met deze iLynx Trail uitstapjes gemaakt van meer dan 2000 hoogtemeters.

Wees echter voorzichtig, want wanneer de batterijcapaciteit onder de 20%-drempel zakt, wordt de ondersteuning geleidelijk beperkt om schade aan de batterij te voorkomen. Vanaf 5% en lager valt de ondersteuning gewoon weg.

Sinds kort staat minimalisme ten dienste van lichte e-bikes. Om een ​​fiets te bekomen die nog dichter bij een klassieke mountainbike aanleunt, hebben sommige recente modellen ervoor gekozen om zonder scherm door het leven te gaan en de voorkeur te geven aan een meer discrete bediening. De BH iLynx Trail is er daar één van! We begrijpen dit volkomen, maar de vier kleine leds bleken op het terrein vaak niet goed leesbaar te zijn, vooral niet wanneer de zon erop scheen. De bediening is uitgerust met knoppen die een trilling als feedback geven na een druk op de knop, iets wat we in de loop van onze test redelijk prettig in gebruik vonden.

Verdict

De BH iLynx Trail carbon komt met een aantal veelbelovende functies en een strak uiterlijk. De verrassing wordt alleen maar groter als we de wendbaarheid en veelzijdigheid ontdekken die het frame ons biedt. Er blijft echter een schaduw over hangen: de 2EXMAG-motor moet naar onze mening nog worden verfijnd om echt prettig te worden in gebruik. We stellen ons de vraag wat deze BH iLynx Trail zou kunnen bieden met een motor met bijgewerkte software zoals de Shimano EP8 RS of de recente TQ-motor? Zou dat geen combo zijn die in staat is om de Orbea Rise te onttronen? Laten we hopen dat BH ons hoort, want dat zou wel eens een geweldige fiets kunnen worden!

BH iLynx Trail carbon Pro 8.9

  • Opmerkelijke autonomie
  • Veelzijdig
  • Toegankelijk en groot rijplezier
  • Kwaliteit frame en achtervering
  • Moeilijk leesbare bediening op het terrein
  • Onnatuurlijk rijgevoel van de motor
Beoordeling
Beoordeling van de tester
Best getest
Favoriet
Prijs-kwaliteit
Aanbevolen gebruik
  • XC
  • TR
  • EN
  • DH
Prijs: € 9099,00
Gewicht: 19,2 kg

Meer info via www.bhbikes.com