Test | BH Lynx Race LT: de Mr. Perfect in crosscountry

Door Adrien Protano -

  • Staff pick

  • Techniek

Test | BH Lynx Race LT: de Mr. Perfect in crosscountry

Nadat BH eind 2020 zijn XC-platform grotendeels vernieuwde, blijft het merk dat platform verder ontwikkelen. De BH Lynx Race profiteert ervan met een nog verfijnder concept, zowel qua veerweg als qua stijfheid en integratie! We hebben het nieuwe chassis van het Spaanse merk op onze proefterreinen getest en dit is ons verdict:

Een bronzen medaille op de Olympische Spelen van Tokio in 2021, een overwinning in de wereldbekermanche van Snowshoe in 2022 en vice-wereldkampioen in Les Gets in 2022: de oude generatie van de BH Lynx Race kan bogen op een behoorlijk palmares.

Aan de andere kant van het spectrum was de BH Lynx Race 2020 niet alleen een machine die in staat was om de beste coureurs ter wereld te laten presteren, maar hij wist ook gewone stervelingen zoals wij te overtuigen tijdens onze test: Test | BH Lynx Race Evo Carbon XC 9.5 & LT 9.0: geen toegevingen!

Tijdens de World Cup XCO in Lenzerheide, in de afgelopen maand juni, zagen we voor het eerst dat de teams BH-Coloma en BH-Wallonie waren uitgerust met een gedeeltelijk gecamoufleerd prototype. Een paar weken later, tijdens de wereldbekermanche in Val di Sole, onthulde BH dan officieel de nieuwe Lynx Race! Onze eerste indruk van die fiets lees je hier: Test nieuw | BH Lynx Race Evo: hetzelfde maar dan beter. Twee ontwikkelingsgebieden vormen de kern van deze update van de crosscountry-machine van het merk uit het Baskische Vittoria: het ontwikkelen van een frame dat is geoptimaliseerd voor een veerweg van 120 mm plus een afgeleide van 100 mm (en niet het tegenovergestelde zoals voorheen) en de stijfheid nog wat verbeteren, een domein waar men ook al op de voorganger hard aan had gewerkt.

Frame

Had de vorige generatie een diepgaande esthetische evolutie doorgemaakt door agressievere lijnen aan te nemen, dan volgt deze BH Lynx Race 2023 dezelfde filosofie, maar op een zachtere manier en met aandacht voor integratie.

De lijnen van de link, de balhoofdbuis en zelfs de brug tussen de staande achtervork werden opnieuw ontworpen voor een vloeiendere uitstraling, terwijl de zadelklem direct in de bovenbuis werd geïntegreerd, zoals bij de racefietsen van het merk en de Ultimate Evo, de hardtail mountainbike in het gamma.

Het frame behoudt zijn constructie van Evo-carbon met een gewicht dat volledig identiek is aan dat van zijn voorganger, namelijk 1950 g zonder schokdemper (door ons geverifieerd op het oude model). Daarmee behoort de Lynx Race niet tot de vedergewichten van de categorie, maar het Spaanse merk heeft daar geen probleem mee: “Wij concentreren ons liever op andere aspecten zoals de werking van de ophanging”, legt men uit. Ter informatie: de fiets van het BH Coloma Team (David Valero, Rocio Garcia, Jofre Cullell, enz.) wordt in raceconfiguratie geschat op 10,5 kg.

Een identiek gewicht dus, maar wel met een herziene en verbeterde stijfheid! Hoewel dit bij de vorige generatie al aanzienlijk was verbeterd, bleef het onder bepaalde omstandigheden, vooral op het niveau van de achterste driehoek, nog steeds onvoldoende voor de atleten van het team. Het moet gezegd dat de wereldbekercircuits ook altijd technischer worden en meer eisen stellen aan het materiaal.

Deze winst aan stijfheid is ook terug te vinden in de ophanging, ook al heeft deze daar niet direct mee te maken, door werk te verrichten aan de link. Die is nog steeds uit carbon (met een aluminium yoke) en in twee delen, maar BH legt uit dat het zijn as volledig opnieuw heeft ontworpen, met behulp van een oplossing die al 10 jaar geleden op de Lynx 4 werd gebruikt. Merk ook op dat deze link iets massiever is. Het resultaat ? Een door het merk aangekondigde toename van de stijfheid van 35% op de verbinding tussen de twee driehoeken. Spoiler: deze nieuwe Lynx Race is responsiever en levendiger op de grond, maar dat leggen we hieronder allemaal in detail uit.

Deze toename aan stijfheid gaat gepaard met een toename van de veerweg, of preciezer gezegd, met een verandering in de logica met betrekking tot de veerweg. Bij de vorige generatie bood de BH Lynx Race XC een veerweg van 100 mm, terwijl de LT-versie die ontwikkeld werd op basis van eerstgenoemde, de veerweg verhoogde tot 120 mm. Voor deze Lynx Race 2023 is de logica omgekeerd: het chassis is ontwikkeld en geoptimaliseerd voor een veerweg van 120 mm, waar men een versie van 100 mm van heeft afgeleid.

Een discrete, maar nuttige, ontwikkeling (en veel gevraagd door een aantal beoefenaars) is dat dit nieuwe frame geschikt is voor twee bidonhouders. Het merk heeft deze oplossing bereikt zonder de diagonale buis te veel te vervormen dankzij een kleine adapter die de bidonhouder verschuift om elk conflict met de ophanging te voorkomen. Ons testmodel was er niet mee uitgerust, maar hier is de bidonhouder te zien op het model dat het merk tijdens onze test van juni ter beschikking stelde.

Bij de interne doorgang van de kabels verandert er niets. Dit verloopt nog steeds via de Acros BlockLock-headset, waarna ze niet door het frame worden geleid maar eenvoudigweg worden beschermd door kabelomhulsels uit mousse, zoals vaak het geval is bij crosscountry-modellen. Ter herinnering: deze headset blokkeert de rotatie van het stuur op 150° (75° aan elke kant) om bij een val schade aan de kabels of het frame te voorkomen.

In de vorkbuis vinden we ook nu een multitool met H2.5/3/4/5/6 mm inbussleutels, een Torx T25, een kettingpons, een plek voor een snelsluiting en een CO2-patroon. Deze tool is specifiek voor het merk en genaamd Fit (voor Fast Integrated Tool). Ze is compleet, praktisch en gemakkelijk te gebruiken en we zien weinig redenen waarom we het zonder zouden doen. Indien gewenst kan je een kap in de plaats monteren of zelfs een klassieke ster indien je liever een andere stuurpen gebruikt.

Veringen

De BH Lynx Race blijft trouw aan de Split Pivot-architectuur die we al bij eerdere generaties aantroffen. Dit systeem is verantwoordelijk voor het karakter en de reputatie van de Lynx Race op technisch gebied en maakt gebruik van een draaipunt op de as van het achterwiel, wat gewicht toevoegt in vergelijking met een klassieke single pivot + link zoals we veel zien in XC (Orbea Oiz, Scott Spark, Specialized Epic, …).

Zoals we hierboven al hebben uitgelegd, heb je de keuze uit 120 of 100 mm veerweg. De verandering vindt plaats in de slag van de zuiger op de schokdemper, maar zonder de lengte van deze laatste te veranderen, zodat er geen wijziging is in de geometrie of de kinematica van de ophanging. Het is daarom heel goed mogelijk om de veerweg na aankoop nog te wijzigen door enkel de schokdemper naar de werkplaats te brengen. De door het merk gesponsorde teams (BH Coloma, BH-Wallonie) rijden nu op de 120 mm-versie, terwijl dit tot nu toe niet altijd het geval was.

Op ons testmodel is het al Fox wat de klok slaat met een Fox Float 34 StepCast-vork en een Fox DPS Evol Factory-demper. Een grote nieuwigheid op deze Lynx Race is dat je met de bediening op het stuur kunt kiezen tussen 3 standen (open, tussenliggend of gesloten), zoals dat ook het geval is bij de nieuwe SID-veringen van Rockshox.

Geometrie 

 

Door over te schakelen naar een “standaard” veerweg van 120 mm werd ook de geometrie van de fiets bijgewerkt. Vergeleken met de oude Lynx Race LT ziet deze 2023-versie zijn balhoofdhoek 0,5° vlakker worden om op 67° uit te komen. De zitbuishoek wordt dan weer rechter getrokken naar 76° (in plaats van 74,5° tot 75,5°) en de reach 9 tot 18 mm langer afhankelijk van de maat (445 mm in maat M). De liggende achtervork meet nog steeds 430 mm.

Onderdelen

Voor onze test ontvingen we de LT-versie van de BH Lynx Race (begrijp met een veerweg van 120 mm) en in de op een na duurste uitvoering, namelijk de 9.5. Deze wordt op de website van BH alleen in de 100 mm-versie gepresenteerd, maar we hebben hier wel degelijk een LT-versie van 120 mm getest. Zoals hierboven uitgelegd is hij voorzien van een set Fox-veringen, met een Fox Float 34 StepCast-voorvork en een Fox DPS Evol Factory-demper.

In deze versie wordt de BH Lynx Race geleverd met een mechanische Shimano XTR-aandrijving, voor een prijs van € 8.299,90. Waar heel wat concurrenten hun crosscountry-modellen hebben uitgerust met een minimalistische chain guard, volgt BH deze trend niet. We hebben echter nooit geklaagd over een ketting die van het kettingblad liep. De bescherming van de liggende achtervork is netjes en bedekt dit deel van het frame volledig en garandeert een stille werking van de ketting.

Afremmen doe je met Shimano XTR-remmen, met een schijf van 180 mm voor en 160 mm achter. Eenvoudig en efficiënt.

Het onderstel bestaat uit eigen carbon wielen met een interne breedte van 30 mm, namelijk de BH Evo carbon. In het verleden hadden we regelmatig kritiek over de wielen van BH, maar we moeten erkennen dat de nieuwste generaties best prettig rijden, ook al zijn er nog responsievere, lichtere en/of vergevingsgezindere wielen op de markt. Deze wielen zijn voorzien van Pirelli Scorpion XC M- en XC H-banden in een breedte van 2.4 die veelzijdiger zijn dan de XC RC. Ze hebben ons tijdens deze test zeer aangenaam verrast!

Ook de cockpit komt uit eigen huis met een 60 mm lange stuurpen en een 760 mm breed carbon stuur met een rise van 10 mm. Onze BH Lynx Race 9.5 LT werd optioneel uitgerust met een zeer nuttige en zeer aangename Bike Yoke Divine-dropper post met een drop van 80 mm. Het Prologo Scratch M5-zadel maakt het geheel af.

Versies en prijzen

In de catalogus is deze nieuwe BH Lynx Race verkrijgbaar in zes uitvoeringen, drie in 120 mm en met telescopische zadelpen (LT) en drie in 100 mm en met een vaste zadelpen. Ze zijn allemaal verkrijgbaar in 5 standaardkleuren en komen in aanmerking voor het BH Unique-programma om bepaalde zaken te personaliseren. Merk op dat, hoewel de website van BH deze optie niet echt benadrukt, de meeste 100 mm-montages ook beschikbaar zijn in de LT-versie en omgekeerd.

Bij een veerweg van 120 mm hebben we:

  • Lynx Race LT 9.0 voor € 6.299,90: Fox 34 SC Factory en DPS Factory, Shimano Deore XT-aandrijving en -remmen, BH Evo Alloy 25 mm-wielen, Maxxis Ardent Exo 29×2.25 banden
  • Lynx Race LT 9.2 voor € 7.399,90: Fox 34 SC Factory en DPS Factory, Sram GX AXS-aandrijving, Shimano Deore XT-remmen, BH Evo Alloy 25 mm-wielen, Maxxis Ardent Exo / Ikon Exo 29×2.25 banden
  • Lynx Race LT 9.9 voor € 9.999,90: Fox 34 SC Factory en DPS Factory, Sram XX1 AXS-aandrijving, Shimano XTR-remmen, BH Evo Carbon 30 mm-wielen, Pirelli Scorpion XC RC 29×2.4 banden

En bij het 100 mm-model geeft dit het volgende:

  • Lynx Race 8.0 van € 4.899,90: Fox 34 SC Performance en DPS Performance, Shimano Deore XT-aandrijving, Shimano Deore M6100-remmen, BH Evo Alloy 25 mm-wielen, Maxxis Ardent Exo / Ikon Exo 29×2.25 banden
  • Lynx Race 8.5 van € 5.699,90: Fox 34 SC Factory en DPS Factory, Shimano Deore XT-aandrijving en -remmen, BH Evo Alloy 25 mm-wielen, Maxxis Ardent Exo / Ikon Exo 29×2.25 banden
  • Lynx Race 9.5 van € 8299,90: Fox 34 SC Factory en DPS Factory, Shimano XTR-aandrijving en -remmen, BH Evo Carbon 30 mm-wielen, Pirelli Scorpion XC M / XC H 29×2.4 banden

BH Lynx Race: de terreintest  

Aangenaam verrast door de vorige versie, en volledig overtuigd door de hardtail van het merk tijdens onze recente test, verwelkomden we met grote verwachtingen deze nieuwe generatie van de BH Lynx Race op de redactie. En deze nieuwe generatie van de Lynx Race voldeed al snel aan onze verwachtingen! We voelden ons er meteen thuis op en het duurde niet lang voordat we hem tot het uiterste konden drijven om te zien wat hij in zijn mars had.

Aan een egaal tempo is deze nieuwkomer van BH de perfecte metgezel: ongeacht het tempo heeft hij niet veel watts nodig om tot leven te komen, of geeft hij nooit de indruk achterop te hinken, integendeel. In tegenstelling tot andere crosscountry-machines die een zekere fysieke inzet vereisen om hun potentieel te onthullen, is deze Lynx Race aangenaam en geeft hij de rijder wat hij verdient, ongeacht de trapkracht die je hem geeft. Met andere woorden: hij heeft niet die veeleisende kant die sommige andere hedendaagse XC-machines kunnen hebben.

Deze “gemakkelijke” kant verandert echter niet in een nadeel als je besluit op de pedalen te gaan staan ​​en meer kracht in de strijd te gooien. De Lynx Race heeft veel respons en bij elke pedaalslag beweegt hij zich krachtig voort. Onder deze omstandigheden kunnen we heel duidelijk de verbetering van de stijfheid van de nieuwe BH Lynx Race voelen. Toch blijft hij levendig onder pedaalslagen, terwijl hij aanzienlijk efficiënter is dan zijn voorganger.

We zijn zelfs verrast dat we de voorkeur geven aan de open positie van de veringen boven de tussenpositie.

Die efficiëntie voelt zo natuurlijk aan dat we in passages waarin we regelmatig merken dat de testmodellen zo’n middenpositie ontberen, zelfs de voorkeur geven aan de open positie van de veringen boven de tussenpositie. Parasitaire bewegingen worden goed genoeg gecontroleerd zodat je de indruk hebt niet te veel energie te verliezen, en door deze open positie kun je profiteren van het verhoogde comfort en grip vergeleken met de tussenpositie. Het is eigenlijk de tegenovergestelde filosofie van die van een Scott Spark RC, om er maar één te noemen, waarbij de tussenpositie de “standaard” positie lijkt te zijn en waarop we alleen voor afdalingen overschakelen naar de open modus.

De BH Lynx Race lijkt nooit genoeg te hebben, hij vraagt ​​alleen maar om telkens te relanceren en je voelt je goed in vorm op dit frame! Geconfronteerd met onmogelijke beklimmingen of verschillende technische passages tijdens het klimmen, zorgt de goede balans van de fiets ervoor dat je met het volste vertrouwen op pad kunt gaan en deze (bijna) systematisch kunt overwinnen.

Bergaf wordt het comfort en de efficiëntie die de BH kon claimen tijdens het klimmen, gecombineerd met een echte dosis rijplezier. De Lynx Race is betrokken zonder extreem te zijn, is gemakkelijk te hanteren en schenkt vertrouwen. Het resultaat? Je voelt je snel op je gemak aan boord en kunt dankzij de geometrie de remmen gemakkelijk loslaten. Eén opmerking toch: hij geeft de voorkeur aan efficiëntie boven plezier, en je zal er meer plezier aan beleven in passages aan hoge snelheid dan tijdens excentriciteiten.

De fiets biedt veel comfort en grip en de achtervering vertoont een soepelheid die maar weinig concurrerende modellen kunnen bieden. De vering komt niet in aanraking met obstakels en grote schokken worden perfect door de fiets opgevangen, beter nog, hij profiteert ervan om snelheid te genereren!

De Split Pivot-ophanging heeft daar ook de hand in, en we kunnen begrijpen waarom BH dergelijke capaciteiten verkiest boven het extra gewicht dat de architectuur oplegt. Dit geeft ook een echt element van differentiatie aan de Lynx Race, en bij Vojo valideren we deze filosofie.

De stijfheid van het frame is zodanig gedoseerd om de nodige precisie en levendigheid aan het chassis te geven. Houd er rekening mee dat, hoewel het waar is dat het frame voldoende vervormt om de rijder het nodige comfort te bieden, de BH Lynx Race een machine blijft die bedoeld is voor crosscountry-prestaties en ontwikkeld is met moderne XCO-circuits in het achterhoofd. Hij speelt daarom niet in dezelfde klasse als andere modellen met een veerweg van 120 mm, zoals de Santa Cruz Tallboy die meer “trail” georiënteerd is en duidelijk minder veeleisend bij lange afdalingen.

Dit vermogen van het chassis om op een voorspelbare manier te reageren in alle situaties waarmee het wordt geconfronteerd, kan de BH Lynx Race bijna saai maken. Zoals “Mr. Perfect” die nooit fouten maakt, wordt de Lynx Race nooit betrapt op een misstap en het soms te neutrale frame levert altijd de verwachte reactie … Het gaat hier uiteraard niet om een minpunt, maar eerder om een ​​karaktereigenschap. Als je je concentreert op veiligheid en efficiëntie, zal je tevreden zijn, maar als je zeer levendige fietsen op prijs stelt, zal deze BH je misschien een beetje op je honger laten.

Tot slot betreuren we dat BH niet heeft besloten om de onderkant van de diagonale buis te voorzien van een lichte plastic bescherming om deze te beschermen tegen diverse uitsteeksels, stenen en ander grind, een conclusie die collega Léo ook al had na zijn test van afgelopen zomer.

Verdict

Net als bij de Ultimate Evo hardtail van het Spaanse merk, heeft BH ons weten te overtuigen met deze nieuwe iteratie van de Lynx Race LT. Met de goede fundamenten van de vorige generatie als basis is het Spaanse merk erin geslaagd zijn crosscountry-frame in de goede richting te ontwikkelen. Dit model is ontwikkeld met de moderne XCO-circuits in gedachten en plukt daarvan de vruchten zonder de gebreken: zijn levendige, efficiënte en capabele kant leidt hem niet af van het rijplezier dat doorgaans kenmerkend is voor de fietsen van het merk, en dit model is veelzijdig en gemakkelijk te gebruiken door gewone mensen. Met een zeer efficiënte achtervering, een geslaagde en toegankelijke geometrie en een nauwkeurig gedoseerde stijfheid, geldt de BH Lynx Race LT 9.5 als een van de beste crosscountry-fietsen van dit moment. Het enige punt om in gedachten te houden: hij geeft de voorkeur aan veiligheid boven plezier, met voorspelbare reacties die pure efficiëntie dienen. Maar dat is uiteindelijk wat we van een echte wedstrijdfiets verwachten, dat hij een hulpmiddel is op weg naar de overwinning en niet weer een tegenstander die getemd moet worden, ook al kan dat soms leuk zijn.

BH LYNX RACE LT 9.5

8299,90 €

10.890 kg

  • Efficiëntie bij het dalen
  • Prestaties bij het accelereren
  • Zeer efficiënte achtervering
  • Comfortabel frame in alle omstandigheden
  • Geen bescherming op de onderbuis
  • Niets te melden

Beoordeling van de testers

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorAdrien Protano