Test | CST Control Beach: de perfecte allrounder

Techniek
25 November 2021 — Jeffry Goethals

In andere landen kijken ze ons maar vreemd aan als we enthousiast vertellen over rijden op het strand. Maar in Nederland, Vlaanderen en het noorden van Frankrijk is beachracen al jaren enorm populair, zowel bij de recreatieve als competitieve rijder. Je kunt als je wilt met elke fiets op het strand rijden, maar zonder een specifieke strandband maak je het jezelf heel moeilijk. Wij reden vorige winter met de nieuwe CST Control Beach. Benieuwd naar onze bevindingen? Lees dan verder!

Als je weet dat de strandrace in De Panne al aan zijn 25ste editie toe was dit jaar (en waar de journalist hier in kwestie bij de eerste editie al aan de start stond), dan zal het je niet verwonderen dat strandbanden in al die jaren een enorme evolutie hebben doorgemaakt. Zo wordt er al dik 15 jaar met 29″ wielen gereden op het strand en was het toen behelpen met wat er van snel rollende banden, met weinig profiel, beschikbaar was op de markt. Het is ook nog niet zo lang geleden dat er zelfs strandbanden werden “gemaakt” door de noppen van een relatief brede en soepele mountainbikeband helemaal af te slijten.

Ondertussen hadden we in essentie drie verschillende banden die door hun speciale kwaliteiten geschikt zijn voor het strand en door beachracers worden gebruikt. Je hebt de Vittoria Tattoo Light, de Continental Speed King II en de Schwalbe G-One Speed. De eerste is eerder een BMX of dirtjump band en de tweede een supersnelle XC-band. De Schwalbe was tot nu toe de enige echt specifiek voor het strand ontworpen band. Er is nu een tweede, met de CST Control Beach die vorig jaar op de markt kwam en een vierde sterke speler tussen de strandbanden kan worden.

CST staat voor Cheng Shin Tires en als je dat even luidop uitspreekt zal het je niet verwonderen dat het een Chinese rubberfabrikant is. Het moederbedrijf is trouwens de negende grootste rubberfabrikant ter wereld en is ook eigenaar van Maxxis. CST zelf heeft een uiterst compleet gamma aan fietsbanden, maar is in de Benelux voornamelijk gekend van hun banden voor stadsfietsen. Qua echte mountainbikebanden is er bij ons eigenlijk enkel de hoogwaardige Jack Rabbit II verkrijgbaar, een band die in de wereldbeker XCO door het team van Bart Brentjens gebruikt wordt.

Zo heb je in eerste instantie een uiterst brede en volumineuze band nodig, die bovendien makkelijk kan vervormen.

Maar we hebben het hier met de Control Beach over een echte specifieke strandband. De kwaliteiten die een strandband nodig heeft, zijn niet te vergelijken met die van een normale mountainbikeband. Zo heb je in eerste instantie een uiterst brede en volumineuze band nodig, die bovendien makkelijk kan vervormen om te kunnen “zweven” over het zand. Hier wordt er gesproken over een 2.4″ brede band met zijflanken in 120 TPI (hoe meer soepele nylon threads per inch, hoe minder stug het rubber). Wij hebben de band gemeten op een velg met 30mm interne breedte en kwamen uit op een breedte van 61mm (en een hoogte van 59mm). Dit is 2mm breder dan de tot nu toe breedste en meest bolle Schwalbe G-One en bovendien maar liefst 7mm hoger. De Control Beach ziet er iets meer puntvormig uit dan de G-One, maar helemaal niet in die mate als de Vittoria Tattoo Light (die ook weer een paar millimeter smaller en minder hoog is).

Het profiel, dat ons doet denken aan de tegels in de straten van Finale Ligure, strekt zich mooi uit over het volledige loopvlak en het rubber voelt wat kleverig aan. In het loopvlak is er een extra EPS anti-lek beschermingslaag voorzien, die ons zou moeten beschermen tegen schelpen en andere scherpe objecten die we op het strand kunnen tegenkomen.

Op de weegschaal meetten wij initieel 527 gram (lichter dan de aangekondigde 538 gram), maar na gebruik kwamen we op 570 gram. De band slorpt dus redelijk veel melk op in zijn poriën. In vergelijking met de concurrentie is dit gewicht vergelijkbaar met de Schwalbe, een stuk lichter dan de Vittoria en een beetje zwaarder dan de Continental. Bij deze laatste is het echter een strijd van weken om deze tubeless gemonteerd te krijgen, wat bij de CST geen enkel probleem was. Gevuld met 100ml anti-lekvloeistof, bleef de band vanaf de eerste plop luchtdicht.

CST Control Beach: de terreintest

We reden vorig jaar in september voor het eerst met deze band op de wegen van Finale Ligure (vandaar dat het profiel ons zo aan de tegels daar deed denken). De band bleef bij een druk van 1 bar mooi stabiel in de bochten en bij een natte strook hadden we nooit het gevoel dat we gingen wegglijden. Het rubber leek zelfs wat te kleven aan het asfalt, waardoor we tegelijk ook niet echt een snel gevoel hadden. Opvallend was dat na een week goed op de weg rijden (een kleine 1000 kilometer) het minimalistische profiel al stevig was afgesleten. Dit is dus echt wel een strandband, waar je voor 80-90% mee in het zand rijdt en veel grip krijgt op de stroken asfalt. Zonde om deze band dus op te rijden op asfalt.

Vervolgens doken we het strand op en de duinen in aan de Belgische kust. We deden de druk zakken tot 900 gram en reden via de officiële singletracks in de duinen van Oostende richting de Panne om dan terug te keren via het strand. Ook hier bleef de band mooi stabiel in de bochten, maar eenmaal op het strand liep het niet zo lekker als we hadden gehoopt. We zakten naar 750 gram voor en 800 gram achter, wat onmiddellijk een wereld van verschil maakte. Onze testrijder in kwestie weegt trouwens 70kg en heeft een fiets van 9kg. Maar om het met een omgekeerde Cruijf te zeggen, elk voordeel heeft zijn nadeel. Nu zwalpten de flanken! De harde EPS-laag die contact houdt met de ondergrond bewoog als een hard stuk rubber binnen het grote volume van de band. Van boven naar onder bij golfbrekers of mulle stroken waar je veel kracht moet zetten, en naar buiten toe bij het nemen van een bocht.

De oplossing hiervoor vonden we in het monteren van de Cushcore XC inserts. Hiermee konden we op de ideale druk rijden waardoor we als een raket over het harde zand raasden en als een bulldozer doorheen het mulle zand beukten. En tegelijk was er geen doorstoot op golfbrekers en een veel stabieler stuurgedrag. Dit brengt het totale gewicht wel in de buurt van dat van de Vittoria Tattoo light, maar die heeft het (vooral bij mul zand) wat moeilijker om over het strand te vliegen. De Schwalbe G-One gaat bij een iets te hoge druk een stuk beter dan de CST, maar ook hier is de band bijna niet rijdbaar als je naar 750-800 gram gaat. Onze mening is dat qua zweven de Schwalbe bij de ideale druk nog altijd een tikje uitzonderlijker is. Maar dit wordt door de Control Beach gecompenseerd door zijn grip op asfalt en natte zanderige dijktegels. Die is heel goed. Als je het verschil wilt maken of je achterstand wilt goedmaken na het opkruipen van een mulle zandstrook, moet je hier een pak minder risico’s nemen.

Als slotwoord iets over de EPS anti-leklaag. Hier is het moeilijk om een objectief oordeel over te vellen. Je kunt natuurlijk (zoals wij) met een 50-tal beachracers 100 kilometer op het strand gaan rijden, waarbij je ettelijke stroken schelpen te verwerken krijgt en zien wie er het eerst of het meest lek rijdt, maar de Wet van Murphy is altijd aanwezig. Enkel wij zijn toen lekgereden, met een scheermesje dat zich in het loopvlak van onze CST Beach Control had geboord. Brute pech en we veronderstellen dat je normaal gezien minder snel zult lekrijden.

Verdict

De perfect strandband bestaat (nog) niet. Het is altijd een compromis. Er is een band die sneller over het zand zweeft dan deze CST Control Beach, maar deze geeft minder grip op asfalt en gladde dijktegels en is in theorie ook gevoeliger aan lekrijden. Er is ook een band die lichter is, maar deze heeft dan niet het brede volume en is veel moeilijker tubeless te krijgen. Dan heb je ook nog een band die een stugger karkas heeft waardoor je scherper kunt sturen op verharde stroken, maar die bijt zichzelf dan weer meer vast in het mulle zand.

Uiteindelijk is de band van CST de perfecte allrounder, waarmee je op elke strandrace en in alle omstandigheden die je daar kunt tegenkomen sowieso een goede band hebt. Met een adviesverkoopprijs van 32,95 euro staat wel vast dat op gebied van prijs-kwaliteit de Control Beach een absolute topper is.

CST Control Beach

  • Rijdt zowel goed op hard als mul zand
  • Biedt veel grip op asfalt en (natte of zanderige) dijktegels
  • Makkelijk tubeless te monteren
  • Heeft een extra anti-lek bescherming op het loopvlak
  • Is moeilijk op lage druk te rijden zonder insert
  • Band is in alle omstandigheden goed, maar nooit uitzonderlijk goed
  • Niks te melden
Beoordeling
Beoordeling van de tester
Best getest
Favoriet
Prijs-kwaliteit
Aanbevolen gebruik
  • XC
  • TR
  • EN
  • DH
Prijs: € 32,95
Gewicht: 540 gram

Meer info op https://cst.nl/control-beach/

Voor de 2021-22 kalender van beachraces kun je hier terecht.