Test Ride #19 | CushCore XC, Orange Seal & Michelin Force/Wild AM² - Test Ride: CushCore XC

Door Jeffry Goethals -

  • Techniek

Test Ride #19 | CushCore XC, Orange Seal & Michelin Force/Wild AM² - Test Ride: CushCore XC

CushCore XC: meer grip en comfort

Het moet ondertussen 5 jaar geleden zijn dat we voor het eerst in contact kwamen met inserts voor in onze banden. Ben Walker, de downhill-productmanager van Scott, vertelde ons dat hij laaiend enthousiast was van een insert die ervoor zorgde dat hij met banden met lichtere flanken kon rijden en waardoor hij, door de betere demping, bij zijn testruns van soms meer dan 10 000 negatieve hoogtemeters, minder vermoeid werd. Het ging toen over de CushCore waarvan nu ook een XC-variant bestaat. Heeft die ook een meerwaarde voor een “kleine” fiets? Wij zochten het voor je uit…

Inserts zijn tegenwoordig steeds populairder en je hebt ze in alle kleuren, maten en vormen. Ze worden vooral aangeraden om je velg te beschermen bij een impact. Als je erbij nadenkt dat een investering van een paar tientallen euro’s ervoor kan zorgen dat je peperdure carbon velg minder kans heeft op een barst bij een fout contact met een steen, moet je bijna de vraag stellen waarom je nog zonder zou rijden. Daarnaast kun je bij een lekke band in principe op je “worst” rond je velg de laatste kilometers overbruggen.

De betere inserts blinken uit door je bandenwang harder tegen je velgrand te duwen en zo te zorgen voor meer laterale stabiliteit. Je band gaat minder rollen en je kunt dus met een lagere druk rijden. Zo krijg je meer grip, meer comfort en ook (offroad) een lagere rolweerstand. CushCore claimt 35% meer zijdelingse ondersteuning en bovendien, door de specifieke vorm en het gebruikte materiaal, ook 12% minder vibraties en 3% minder rolweerstand. De marathonrijder en strandracer in ons begint spontaan te glunderen bij deze laatste cijfers.

Diegenen die al in contact zijn gekomen met inserts weten je waarschijnlijk te vertellen dat het monteren ervan een ware hel is. Een band tubeless monteren is voor velen al een uitdaging, maar zonder de juiste techniek en een lastige insert kan de montage een lange, intensieve en frustrerende strijd worden zonder een gegarandeerd positief resultaat. CushCore heeft volgens de geruchten hierbij de slechts mogelijke reputatie, maar die is volledig onterecht! Door de platte driehoekige vorm en het materiaal is het net heel makkelijk om de insert van de velg weg te trekken en je bandhiel eronder te duwen. Een speciale tool zoals de Bead Dropper maakt het mits wat oefening echt kinderspel. Ook bij lekrijden is het niet binnenstrompelen, want je kunt relatief simpel de CushCore terug verwijderen (en opgeplooid meenemen).

Technisch gezien is de CushCore XC opgebouwd uit een speciale en uiterst duurzame foam. Ze is relatief zwaar, 150 gram aangekondigd, 160 gram door ons gewogen. Wat een stevige 320 gram extra roterende massa betekent. Opvallend is de geribbelde binnenzijde, waardoor de insert niet gaat rondschuiven in je band (hij blijft immers hangen rond je ventiel). Dit wordt nog versterkt doordat de lucht bij het opblazen van je band een brede platte bovenzijde heeft om de CushCore in de velg te duwen. Daarnaast is de XC-variant geschikt voor banden van 1.8″ tot en met 2.4″ en een binnenbreedte van je velg tussen 22 en 32 millimeter. Een set is relatief duur: voor 164,99 euro krijg je ook nog twee kwalitatieve, speciale aluminium ventielen. Een normaal tubeless ventiel werkt immers niet goed met een insert.

In de praktijk kun je door de eigenschappen van de CushCore met lagere druk rijden en voor bredere banden opteren. In normale omstandigheden is dit niet mogelijk, want dan gaat je band bij elke bocht rollen en zit je bij een stevige wortel of scherpe steen direct op je velg. De laterale ondersteuning die we krijgen is te gek voor woorden, je kunt veel meer hangen en je zijnoppen laten snijden in de ondergrond voor nog meer snelheid in de bochten. Bovendien heb je effectief een steviger en stabieler gevoel over rock gardens en worteltapijten. Met een 2.4″ XC-band zoals de Maxxis Aspen kun je zakken tot 1 bar zonder dat je begint te zwalpen. Je krijgt in ruil tonnen aan grip en comfort, zonder dat je rolweerstand nadelig wordt beïnvloedt. We zijn uiterst benieuwd wat deze inserts gaan betekenen in strandbanden.

Verdict

Als je graag agressieve trails opzoekt met je XC-fiets dan is de extra zijdelingse ondersteuning van je band, de demping en de grip die de CushCore XC geeft een must have. Dat je tegelijk ook je (dure carbon) velg beschermt tegen doorstoten is heel mooi meegenomen. Voor de klassieke XC-parcours in België en Nederland is de meerwaarde van de insert ten opzichte van de extra roterende massa echter beperkt. Ben je een marathonrijder die op zoek is naar meer comfort en een lagere rolweerstand, dan kantelt de weegschaal naar onze mening opnieuw in het voordeel van de CushCore XC.

CushCore XC Set

€ 164,99

320 gram(per set)

  • Zorgt voor meer grip en comfort
  • Ideaal voor de nieuwe volumineuze XC banden
  • Makkelijk te monteren
  • Is niet onmiddellijk de insert waar je met een lekke band op blijft verder rijden
  • Relatief duur en zwaar
  • Niks te melden

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info op www.cushcore.com

DoorJeffry Goethals

Test Ride #19 | CushCore XC, Orange Seal & Michelin Force/Wild AM² - Test Ride: CushCore XC