Test | Felt Compulsion 1: speelse enduromachine

Techniek
6 June 2019 — Jurgen Groenwals
Felt is nu niet meteen een naam die je in de wilde wereld van enduro-bikes verwacht. Racefietsen, triatlon, crossfietsen … ja, daar link je Felt aan, maar enduro? Nochtans heeft Felt de afgelopen jaren niet echt stilgezeten. Eerst werd met de Edict en Doctrine het crosscountry-gamma grondig aangepakt en met de Decree ontwikkelde Felt een meer dan geslaagde trailbike. De Compulsion is dus een logische aanvulling op het gamma.

De Compulsion zit reeds een flink aantal jaren in de Felt-catalogus, maar de vernieuwde versie waar Felt halfweg 2018 mee uitpakte, lijkt in niets meer op zijn aluminium voorganger. Een volledig carbon frame, 165 millimeter veerweg, 27,5”-wielen en een op moderne leest geschoeide geometrie maken duidelijk dat de Felt Compulsion helemaal voorzien is op het ruigere enduro-werk.

Frame

Dat ze bij Felt wel een en ander kennen van het gebruik van carbon is reeds langer geen geheim meer. De Compulsion doet het met een volledig carbon frame waarbij Felt gebruikmaakt van haar eigen UHC Advanced layup.

Het Ultra Hybrid Carbon maakt gebruik van unidirectionele vezels en er worden meer vezels dan hars gebruikt. Bovenop de unidirectionele vezels komt een serie high modulus vezels en een beschermlaag. Hierdoor kan gebruikgemaakt worden van buizen met een dunnere wand waardoor de frames meteen een stuk lichter worden zonder toegevingen te doen op vlak van kracht of stijfheid. Naar eigen zeggen is UHC sterker dan titanium en stijver dan aluminium, maar met een veel lager gewicht en makkelijker in allerlei vormen te bewerken. 

Nog een acroniem ertegenaan? MMC InsideOut Construction. MMC staat voor Modular Monocoque Construction en betekent zoveel als dat Felt gebruikmaakt van zo compleet mogelijke delen van een frame. Een achterdriehoek in één deel, bijvoorbeeld. Hierdoor moet er minder materiaal gebruikt worden en kan elk onderdeel geoptimaliseerd worden naargelang het beoogde gebruik. Bij InsideOut worden polyurethaan inzetstukken in het frame geplaatst. Vervolgens worden onder de juiste hoeveelheid druk en warmte de wanden van het frame gevormd zonder dat er hars of losse vezels aanwezig blijven. Wanneer het frame uit de mal wordt verwijderd, worden ook de inzetstukken verwijderd, wat ook hier zorgt voor erg gladde en uiterst verfijnde carbon wanden.

Zoals het hoort op een hedendaagse bike, heeft ook de Felt Compulsion interne kabelgeleiding.

Het bottom bracket wordt met schroefdraad bevestigd. Daar is niets mis mee, schroefdraad maakt onderhoud of eventuele vervanging van je crankstel namelijk een stuk eenvoudiger. ISCG05 tabs zorgen voor bevestiging van de MRP-chainguide. De Felt Compulsion is specifiek voorzien voor een 1x-aandrijving. Een mogelijkheid om een voorderailleur te monteren is niet voorzien.

Ophanging

De ophanging van de Compulsion komt eveneens uit de koker van de Felt-ingenieurs en kreeg de doopnaam Equilink mee. De Equilink van Felt dateert reeds uit 2007 en was ook toen vooral bestemd om de negatieve effecten van pedalbob en remkrachten zoveel mogelijk te elimineren. Equilink werd door de jaren heen constant verfijnd en boogt nu op een bijna perfect systeem waarmee je amper krachten verliest tijdens de klim en helemaal loos gaat tijdens de afdaling.

Bij Equilink worden de krachten van de aandrijving helemaal van de ophanging gescheiden. Concreet komt dat erop neer dat de ophanging helemaal actief kan blijven, zelfs wanneer je stevig op de pedalen duwt. Equilink ontleent zijn naam aan de botvormige link die de bovenste en onderste schakels aan elkaar verbindt. Deze verbinding tussen de bovenste en onderste link zorgt voor een scheiding tussen aandrijving en ophanging.

De Fox Float X2 Performance-demper wordt dankzij een Trunnion-mount in het frame gemonteerd.

Geometrie

Met een vlakke balhoofdhoek van 65 graden en een zitbuishoek van 74,4 graden maakt Felt al snel het inzetbereik van de Compulsion duidelijk. De chainstays zijn met 433 millimeter behoorlijk kort. De Boost-standaard laat Felt toe om dergelijk korte chainstays te combineren met banden tot 2.6” breed in 27,5”-wielen.

Door een FlipChip (aan de binnenkant van de link) kan je de balhoofdhoek met 1° en de hoogte van het bottom bracket met 10 millimeter aanpassen.

Onderdelen

Nee, over de gebruikte onderdelen hoor je ons hier geen seconde klagen. Zeker wanneer je de prijs van 5999 euro mee in beschouwing neemt. Het is een doordachte afmontage die duurzame onderdelen tegen een aanvaardbare prijs levert. 

50 millimeter kort, 800 millimeter breed: de cockpit van de Felt Compulsion laat omtrent inzetbereik geen misverstanden toe. 

De Sram GX Eagle-groep tekent paraat voor de aandrijving. Met 34 tanden vooraan op een Descendant-crank en achteraan een 12-speed cassette van de Sram Eagle groep, peddel je heus wel elke klim netjes omhoog. 

Sram Guide RS remmen met 180 millimeter schijven – voor en achter – stoppen het hele boeltje tijdig en gecontroleerd af.

125 millimeter drop op een prima functionerende KS Lev-dropper post.

De Maxxis DHF-banden in 2.6” zijn niet van de lichtste, maar compenseren dat door een overdaad aan grip.

Het RaceFace Aeffect-wielsetje is sterk en degelijk. Zelfs na vaak lomp en bruut gebruik gaven ze geen krimp. Uiteraard wordt hier de Boost-standaard gebruikt.

Gewicht, prijzen en versies

De Compulsion is geen bijzonder grote familie. Topmodel is de hier geteste Compulsion 1 die 5999 euro moet kosten.

De Compulsion 3 doet het met iets minder fancy onderdelen (Sram NX-groep, Shimano Deore-remmen, goedkopere wielset, …) en verandert van eigenaar voor 3999 euro. Daarvoor krijg je wel hetzelfde full carbon frame en de Equilink-ophanging.

Het losse frame met Fox Performance Float X2-demper kost 2999 euro.

Met 13,7 kilogram knikken wij tevreden richting weegschaal. Voor een pure enduro bike met 165 millimeter veerweg en toch behoorlijk zware Maxxis DHF-banden is dat een heel erg fraaie waarde.

Felt Compulsion 1: de terreintest

Je hebt zo van die fietsen waar je je been over smijt en je meteen aanvoelt dat het goed zit. De Felt Compulsion is er zo eentje. Een lekker korte stuurpen en breed stuur doen je eigenlijk meteen zin krijgen in bochten en singletrails. En dan stonden we nog gewoon in onze garage. Want vooraleer je gaat rijden, moet alles nog even correct afgesteld worden. De bandendruk wordt ingesteld op 1,6 kilogram (23 psi) – zowel voor als achter – en daar waren we eigenlijk de hele testperiode tevreden mee. Met de afstelling van de demper zijn we wat langer bezig geweest. Aanvankelijk reden we met 25% sag, maar dat werd na een aantal testritten naar 30% gebracht. De high en low-speed compressie werden netjes in het midden afgesteld. De vork werd op 25% sag ingesteld en bleef gedurende de hele testperiode op die instelling staan. Afhankelijk van het terrein speelden we met een al dan niet snellere rebound.

Een testrit later – in een doorweekt Bois de Rêves, Ottignies – en de termen soepel en efficiënt schieten al door ons hoofd. Een reeks testritten later voegen we daar met plezier nog de termen speels en stabiel aan toe. 

Toegegeven, aanvankelijk stonden we niet overdreven hard te juichen aan de voet van de eerste echte klim op het programma. Nu is 13,7 kilogram voor een enduro-bike natuurlijk niet overdreven zwaar, om er mee te gaan klimmen is het nu ook niet bepaald een lichtgewicht. Doe daar nog 165 millimeter veerweg en die dikke Maxxis-sloffen bij en je kan ons gebrek aan enthousiasme misschien beter kaderen. Wel, niets van aan. Het Equilink-systeem doet perfect waarvoor het ontwikkeld werd. Je voelt gewoon dat de Felt Compulsion graag vooruitgaat; op het vlakke, maar ook zowel bergop als bergaf. Het frame is stijf en die massieve onderbuis zet al je kracht netjes in voorwaartse energie om. Zelfs met de demper in de Open stand ondervind je amper last van pedalbob of ander ongewenst deinen van de achterkant. 

Ook op technische beklimmingen dendert de Felt Compulsion vrolijk verder. De voorkant kan gemakkelijk tegen de bodem gehouden worden, de achterkant volgt gedwee en die 2.6″-banden bieden daarenboven zoveel grip dat het echt wel heel gek moet worden om ergens niet boven te raken.

Het mag wel duidelijk zijn dat er heus niemand een Felt Compulsion zal kopen om uitsluitend mee bergop te rijden. Bergaf is de Compulsion helemaal in zijn sas. Stabiel, levendig en speels: de Compulsion is een pretje om de berg mee af te razen. De Fox-ophanging reageert snel en gevoelig en maakt netjes komaf met de ruigste obstakels. Als bijkomend voordeel geven die Maxxis-banden ook in de afdaling zoveel grip dat je echt wel met een pak meer vertrouwen voor de dag komt.

Aan hoge snelheid – zelfs wanneer het terrein Belgisch nat ligt – knal je overal netjes over- en doorheen. De Equilink houdt je bike hoger in de veerweg, wat meteen ook maakt dat je in het midden van de veerweg bijzonder veel ondersteuning krijgt terwijl ook bij grote impacts je nog voldoende veerweg overhoudt. Op echt steile stukken zou een beetje meer drop van de KS Lev dropper post welkom zijn. Een 150 millimeter exemplaar in plaats van de gebruikte 125 millimeter zou al een flink verschil maken. Op de grotere frames zijn deze langere dropper posts overigens wel gemonteerd (op de Large staat een exemplaar van 150 millimeter, op de XL een van 175 millimeter).

Het brede stuur is een prima hefboom voor een snel stuurgedrag overheen de wildste singletrails. En ook daar komt de grip van die Maxxis-banden weer zijn duit in het zakje doen. 

Verdict

De Compulsion is een levendige, speelse en stabiele fiets waarmee wij ons de afgelopen maanden uitstekend geamuseerd hebben. De Equilink-ophanging zorgt voor een quasi perfect systeem waarmee pedalbob of ongewenste effecten tijdens het remmen helemaal geëlimineerd worden. Met een aanvaardbaar laag gewicht en de overdreven mate van grip van de Maxxis-banden wordt het plaatje helemaal compleet. Het blijft ons verbazen dat we zo weinig bikes van Felt zien. Bij deze Compulsion kunnen wij nu echt eens geen grote minputen verzinnen.

Meer info op https://eu-en.feltbicycles.com/collections/compulsion

Eerder reed Vojo rondjes met de overige bikes uit het Felt-gamma:

Felt Doctrine: een hardtail racebolide

Felt Edict: racerij tot in de diepste vezels

Felt Decree: speelse en veelzijdige trailbike