Dossier | Fietsverlichting: 11 lampen voor meer licht in de duisternis - Hope R4+ en Hope R2

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Dossier | Fietsverlichting: 11 lampen voor meer licht in de duisternis - Hope R4+ en Hope R2

Hope R4+ en Hope R2

De Britse CNC-specialisten van Hope verlichten onze geesten – maar toch vooral onze trails – met twee verschillende lampjes, de R4+ en de R2. Eind jaren tachtig begon Hope Technologies als onderaannemer machines te ontwerpen voor een aantal lokale luchtvaartbedrijven. Toen mountainbikes populairder werden, begon Hope met het ontwikkelen van schijfremmen.

Oorspronkelijk enkel bedoeld voor persoonlijk gebruik, zagen de eigenaars al snel in dat ook hier een aardige business mee opgebouwd kon worden. Door de snelle opkomst van het mountainbiken werd in 2000 beslist uitsluitend nog fietsproducten te ontwikkelen. Naven, balhoofden, stuurpennen, bottom brackets, wielen … in Barnoldswick draaien de CNC-machines op volle toeren.

Hope R4+

Met een power output van 1500 gemeten lumen en vier krachtige Cree XM-L2 leds zorgt de Hope R4+ voor een mooie lichtopbrengst.

De R4+ heeft twee verschillende standen, Race en Trail. Binnen elk van die standen krijg je dan drie verschillende modi van lichtsterkte. In Race gaat dat via 500 over 1000 naar 1500 lumen, in trailmode krijg je 300 of 600 lumen en een knipperlichtfunctie. Tussen al deze verschillende standen wisselen doe je door middel van een goed te bedienen drukknop bovenop de lamp. Afhankelijk van de modus waarin je lamp zich op dat moment bevindt, krijgt die drukknop een andere kleur. Dat is handig wanneer je onderweg niet helemaal zeker bent of je nu al dan niet op de meest krachtige stand aan het rondscheuren bent.

Het lampje is, zoals je mag verwachten van Hope, een erg mooi vormgegeven blokje aluminium.

Het lampje zelf weegt amper 81 gram en dat is voor een degelijk en stevig vormgegeven materiaal beslist een knappe waarde. Lampje en stuurbevestiging tikken af op 121 gram. Uiteraard is de R4+ waterdicht. Led-lampjes hebben de neiging om warm te worden en dat is hier niet anders, zonder echter heet te worden.

De Hope R4+ werkt met een bajonetsluiting en komt op een heel erg stevige steun rond het stuur te zitten. Je duwt het lampje in de steun, geeft er een halve draai aan en het klikt rotsvast op zijn plaats. De R4+ is ook voorzien voor gebruik op de helm. We kregen echter geen helmbevestiging meegeleverd en kunnen daar dus niet veel zinvols over vertellen. 

Hope R2

De naam geeft het natuurlijk al een beetje weg en in tegenstelling tot de R4+ doet de R2 het met twee Cree led-lampjes. Die twee leds zijn nog steeds goed voor een gemeten 1000 lumen en zorgen voor een mooi en diffuus verspreid licht. Minder krachtig en fel dan grote broer R4+, dat wel.

Ook de Hope R2 doet het met twee verschillende standen en in die twee standen drie verschillende modi. 

De Hope R2 is eveneens een knap staaltje ‘CNC-machinery, made in UK’.  Alles voelt bijzonder stevig en degelijk aan, de kwaliteit staat buiten kijf.

En uiteraard hoef je ook met deze R2 geen schrik te hebben om doorheen een stevige plensbui te rijden. De bajonetsluiting werkt op net dezelfde manier als bij de Hope R4+, met net dezelfde knappe en stevige steun op het stuur.

Batterijen

Zowel de Hope R4+ als de Hope R2 komen met een batterijpak met daarin twee of vier cellen. Standaard is de zwaardere batterij voorzien voor de R4+, het pak met de twee cellen voor de R2. Maar vermits alle connectoren onderling wisselbaar zijn, kan je dus ook je R2 met een zwaardere batterij uitrusten. De ES2-batterij is compact en licht en zou je bijvoorbeeld aan je helm kunnen vastmaken.

De batterijen zijn van het Li-Ion type (ES4: 6400mAH, ES2: 3200mAH) en hebben een ingebouwde vermogensmeter. Een druk op de ‘Test’-knop leert je hoeveel jus er nog in de batterij zit. De batterijen zijn erg stevig verpakt en worden boven- en onderaan beschermd door een hard rubber.

Rij je met de Hope R4+ en de zwaarste batterij, dan krijg je op de felste stand 2u30 licht. De volledige laadduur van de ES4-batterij is zeven uur. Wanneer het vermogen van de batterij afneemt, gaat het licht automatisch dimmen. 

De combinatie Hope R2 en de ES2-batterij is slechts goed voor een klein uurtje verlicht rijplezier op vol vermogen, gevolgd door nog een uurtje in de tussenstand. Daarna bleef de lamp nog probleemloos twee uur branden in de laagste stand. Eerlijk gezegd hadden we dit laatste liever wat korter gezien in ruil voor wat meer tijd op vol vermogen. Zoals gezegd, kan je de R2 ook aan de ES4-batterij hangen, wat de capaciteit meteen verdubbelt. De laadduur bedraagt hier ongeveer 3,5 uur.

Ondanks de indrukwekkende 1500 lumen kunnen wij ons in het donker in het bos niet van de indruk ontdoen dat de Hope R4+ net een tikje kracht tekortkomt. De trail is mooi en breed verlicht, maar in de verte schieten de vier leds en 1500 lumen net iets te kort. Gaat het echt snel op de afdaling kan dat wel eens tot spannende momenten leiden. Het wordt nergens vervelend of gevaarlijk, maar onze verwachtingen waren hoger gespannen.

De Hope R2 is een compact lampje dat toch behoorlijk veel kracht in huis heeft. Natuurlijk kan je de output van ‘slechts’ 1000 lumen niet gaan vergelijken met de krachtiger en grotere broer die de R4+ is, maar voor dergelijk compact lichtje is de Hope R2 toch een degelijke krachtpatser.

De steun op het stuur is voortreffelijk. Hoe ruig de ondergrond ook, nergens gaat het lampje beginnen dansen of – nog vervelender – het hoofd buigen en enkel je voorband belichten. Met de reputatie van Hope in het achterhoofd mag dat niet meteen een verrassing heten. De verschillende kleurtjes die je duidelijk maken in welke verlichtingsmodus je onderweg bent, doen het perfect in het donker en de knop om tussen de verschillende modi te wisselen is makkelijk te bedienen, zelfs met handschoenen aan.

De combinatie van beide Hope-lampjes lijkt ons de ideale – zij het behoorlijk kostelijke – oplossing. Met de Hope R4+ op het stuur gemonteerd heb je reeds een flinke lichtstraal waarmee je bijna probleemloos door bos en veld scheurt. Monteer daar de Hope R2 op de helm bij en je komt nergens nog licht tekort. Op voorwaarde natuurlijk dat je al die batterijen ook fatsoenlijk kan opbergen.

Hope R4+

285 euro (ES4-batterij), 255 euro (ES2-batterij)

121 g / 341 g(lamp + stuursteun / batterij)

  • Kwaliteitsmaterialen
  • Laag gewicht
  • Uitstekende stuurbevestiging
  • Capaciteit ES4-batterij
  • Lichtopbrengst zou een tikje feller mogen
  • Laadduur ES4-batterij

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Hope R2

215 euro (ES2-batterij), 250 euro (ES4-batterij)

136 g / 216 g(lamp + stuursteun / batterij)

  • Kwaliteitsmaterialen
  • Laag gewicht
  • Compacte krachtpatser
  • Uitstekende stuurbevestiging
  • Weinig verschil in intensiteit tussen de verschillende standen

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via www.hopetech.com

DoorJurgen Groenwals