Dossier | Fietsverlichting: 11 lampen voor meer licht in de duisternis - Conclusie

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Dossier | Fietsverlichting: 11 lampen voor meer licht in de duisternis - Conclusie

Conclusie

Vele avonden en nachten na elkaar monteerden wij lampjes op sturen of helmen en reden wij vele donkere kilometers door veld en bos om ons een goed beeld te kunnen vormen van lampjes waarmee je als mountainbiker met een gerust gemoed de trails kan aanvallen. Een aantal zaken is ons bijgebleven. Ook al zijn lumen niet heiligmakend, toch geven ze een belangrijke indicatie over de lichtopbrengst. Om in veiligheid en op snelheid over echte mountainbiketrails te rijden, moet je toch al snel een minimum van 1000 lumen – of beter nog 1500 lumen – voorhanden hebben. Ga je voor minder lumen, dan is de trail vaak net niet voldoende ver en/of breed verlicht. Hou ook rekening met de breedte van je lichtstraal. In die optiek vinden wij de Maximum Optical Reflexion-lenzen van Lezyne een toonbeeld van hoe je met een beperkt aantal lumen toch veel lichtopbrengst creëert.

Wij pleiten voor eenvoudig te bedienen lampen. Zeker in de praktijk mag het niet al te veel gedoe betekenen om van lichtsterkte te wisselen. Ik wil niet op een trail met een hand los verschillende keren op een knop moeten drukken om voldoende licht te hebben. ‘Veel licht’, ‘minder licht’, ‘weinig licht’ en dat met een duw op één knop, kan ruimschoots volstaan. Een afstandsbediening op het stuur heeft onze voorkeur. Ga je op de lamp zelf duwen, loop je toch steeds het risico dat de lamp zich naderhand gaat verzetten en niet meer mooi op de trail schijnt. Niets mis met veel programmatie-mogelijkheden, maar steek ze dan in een duidelijke en eenvoudige app.

Een uitgesproken voorkeur voor interne of externe batterij hebben we niet meteen. Beide hebben voor- en nadelen. Als je een externe batterij goed kan opbergen, geniet je van de langere autonomie, maar sleur je wel het gewicht van die batterij met je mee. Een interne batterij heeft als voordeel dat je geen kabeltjes moet wegwerken, maar heeft vaak een beperkte autonomie. Waar we geen voorstander van zijn is een al te zware batterij bij gebruik van een helmlamp. Die batterij komt dan in je rugzak of je achterzak te zitten en dat werkt gewoon niet handig. Stel dat je even iets uit je rugzak wilt nemen, dan ben je bijna verplicht je helm ook af te zetten (en met je helm in de hand de inhoud van je rugzak te verlichten). Komt daarbij dat op een of andere manier die kabels toch steeds ergens in de weg zitten.

Idealiter kies je voor de combinatie stuur en helm. Op je stuur monteer je de lamp met de grootste lichtopbrengst, dan kan die externe batterij die je aan je frame vastmaakt ook niet zo heel veel kwaad. Op je helm bevestig je een kleine, compacte krachtpatser, bij voorkeur eentje met een interne batterij of met op zijn minst een erg lichte batterij die je ook aan de helm kan bevestigen. Op die manier is zowel de trail als jouw kijkrichting mooi verlicht. Verlies echter niet uit het oog dat de autonomie van stuur- en helmlamp sterk kan verschillen wanneer je kiest voor een stuurlamp met externe batterij en een helmlamp met interne batterij.

De diertjes in het bos kunnen opnieuw opgelucht ademhalen. Hun nachtrust wordt niet langer verstoord door ijverige Vojo-redacteuren met duizenden lumen aan licht op hun hoofd en stuur. Tenzij we morgen opnieuw zin hebben in een nachtelijke rit, natuurlijk.

[summary

DoorJurgen Groenwals