Dossier | Fietsverlichting: 11 lampen voor meer licht in de duisternis - JuVelo Saphir One

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Dossier | Fietsverlichting: 11 lampen voor meer licht in de duisternis - JuVelo Saphir One

JuVelo Saphir One

Een tagline voor je bedrijf als ‘Jewels for your bike’ en je product ‘safier’ noemen, is meer dan voldoende om onze nieuwsgierigheid te prikkelen. Het Duitse JuVelo werd in het leven geroepen door een aantal mountainbikers die niet tevreden waren met het bestaande aanbod aan fietsverlichting.

1000 lumen door middel van twee (blauwe lampje) of 1500 lumen (witte lampje) dankzij vier leds is een fraaie lichtopbrengst voor dergelijk compact en klein lampje. De lichtopbrengst van de Saphir One is fraai, maar niet indrukwekkend. Het licht is behoorlijk geconcentreerd wat maakt dat de trail voor je netjes verlicht wordt, maar de wijdere omgeving in het duister blijft.

In tegenstelling tot vele andere verlichtingssets in deze test doet JuVelo het met leds van het Duitse Osram. Niets verkeerd mee, Osram heeft een uitstekende reputatie en de leds die ze fabriceren zijn van prima kwaliteit.

Het design van de Saphir One is mooi, compact en erg degelijk in een mix van aluminium en kunststof uitgevoerd. De IP64 beschermingsfactor is niet de hoogste vergeleken met andere sets uit deze test, maar betekent niet dat je je tijdens een stortbui meteen zorgen moet gaan maken.

Met 78 gram is het een erg licht lampje. De volledige set – met inbegrip van batterij, stuursteun en kabeltjes – klokt nog steeds af op een fraaie 275 gram. Op de helm moet je rekening houden met een gewicht van 260 gram.

De Saphir One is beschikbaar in acht verschillende kleuren, eentje moet echt wel bij jouw bike en persoonlijke smaak passen.

Bedienen doe je door middel van twee grote drukknoppen op de achterzijde van het lampje. De drukknoppen zijn goed en makkelijk te hanteren en veranderen van kleur naargelang de gekozen lichtsterkte. Monteer je het lampje op je helm, dan kan je de verlichting van de drukknoppen ook als achterlicht laten fungeren. Komt de batterij aan het eind van haar krachten, dan word je door middel van een serie flashes tijdig verwittigd.

De Saphir One is voorzien van een sensor die meteen het licht dimt wanneer je in een verlichte omgeving komt

In de standaardmodus krijg je vijf verschillende lichtstanden en een knipperlichtfunctie. Je kan de Saphir One ook in een professionele modus gaan programmeren. In die modus kan je zelf de knipperfrequentie of de gewenste lichtopbrengst programmeren. Zelfs het verzenden van een sos-signaal kan je in de professionele modus programmeren. De Saphir One is voorzien van een sensor die meteen het licht dimt wanneer je in een verlichte omgeving komt – handig wanneer je in het verkeer komt – een manier waarbij ook bespaard wordt op de batterijen. Eerlijk toegegeven, wij hebben nogal wat zitten sukkelen met op knoppen drukken, ingedrukt houden, linker- of rechterdrukknop … Dat kan aan ons liggen, maar wij vinden de Saphir One nogal complex om te programmeren en af te stellen. 

De Li-Ion batterij met 4800mAH is goed voor ongeveer drie uur rijplezier, met dien verstande dat de lamp zelf gaat dimmen wanneer je in een verlichte omgeving komt en wanneer ze aan het eind van haar kracht komt. De batterij zelf is klein en licht en zit goed beschermd. Laden doe je door middel van de meegeleverde kabel die in een USB-aansluiting past.

De JuVelo Saphir One is voorzien om als helmlamp te gebruiken, een stuursteun (34,95 euro) is optioneel verkrijgbaar. Wil je liever niet met het gewicht van de batterij op je hoofd rondrijden, dan verhelpt een optionele kabel van 95 centimeter dat euvel. JuVelo voorziet in een helmplaat waar je zowel lamp als batterij stevig aan kan vastmaken. De helmplaat maak je met een velcro-strip vast rond je helm. Hou er echter rekening mee dat dit niet op alle helmen mogelijk is.

De steun voor montage op het stuur functioneert voortreffelijk en vinden we zeer geslaagd. De manier waarop de batterij zijn plaats vindt op de steun is een voorbeeld voor de andere lampjes met een externe batterij. Hier geen gedoe met velcrostrips om batterijen rond het frame te binden.

In het bos blijven we een beetje op onze honger zitten met de JuVelo Saphir One. De lichtbundels – zowel in 1000 als 1500 lumen, zijn netjes, maar helemaal voluit over trails gaan, blijft een beetje hachelijk. Daarvoor wordt de rest van de omgeving te weinig verlicht. Niet dat het onveilig wordt, maar wil je echt trails gaan rijden in het donker, dan is de lichtopbrengst van de Saphir One net niet afdoende. Tijdens een van de testritten monteerden wij het lampje met 1000 lumen op de helm, het andere met 1500 lumen op het stuur. Samen zijn die dus goed voor 2500 lumen en dat is een prima combinatie. De vele instelmogelijkheden van de drukknoppen zijn vaak wat verwarrend. In het terrein volstaan drie standen ruimschoots.

JuVelo Saphir One

vanaf 159 euro (2 leds) of 169 euro (4 leds) + 34,95 euro (stuursteun)

144 g / 131 g(lamp + stuursteun / batterij)

  • Compact en licht lampje
  • Integratie batterij op stuursteun
  • Vastmaken helmplaatje
  • Beperkte lichtopbrengst
  • Complexe programmatie

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via juvelo-germany.de

DoorJurgen Groenwals