Dossier | Fietsverlichting: 11 lampen voor meer licht in de duisternis - Lezyne 1000XL Connect Smart Pair

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Dossier | Fietsverlichting: 11 lampen voor meer licht in de duisternis - Lezyne 1000XL Connect Smart Pair

Lezyne 1000XL Connect Smart Pair

Laat bij fietsfanaten het woord Lezyne vallen en het gesprek gaat al snel over voortreffelijke producten in een knappe vormgeving. Professioneel triatleet Micki Kozuschek richtte eerst Maxcycles en vervolgens Truvativ op om in 2007 Lezyne boven de doopvont te houden. Het doel van Lezyne – Engineered Design – was premium producten van een hoge kwaliteit maken. Ondertussen is Lezyne uitgegroeid tot marktleider op het gebied van fietsaccessoires. In 2011 kwam er ook fietsverlichting in het gamma.

Lezyne blijft innoveren en pakt nu uit met een draadloos verlichtingssysteem, Connect Smart. In combinatie met de gratis Lezyne Led Ally-app kan je de Connect Smart-lampen via je smartphone instellen en bedienen. In de nabije toekomst wordt deze technologie verder uitgebreid naar de Lezyne gps-toestellen waardoor je via je gps je lichtstanden kan bedienen.

Het Connect Smart Pair dat we hier testen, is een combinatie van voor- en achterlicht. Vooraan krijgen we de Lezyne 1000XL, achteraan een KTV75. In een test waarin het draait om in het donker trails te rijden, is het uiteraard de 1000XL die de meeste van onze aandacht krijgt.

De 1000 in de benaming slaat – je kon het reeds raden – op 1000 lumen aan maximale lichtopbrengst. Die zijn afkomstig van twee leds en zorgen in de meest krachtige stand (Overdrive) voor 1000 lumen in een mooi wit en breed uitgesmeerd licht. Ook hier merken we echter dat 1000 lumen net een tikje onvoldoende zijn om in het donker voluit over échte mountainbiketrails te razen. De Maximum Optical Reflection lenzen daarentegen maken dat het licht wel heel erg mooi en evenredig verspreid wordt.

De behuizing is wat je van een merk als Lezyne mag verwachten. Het is een lichtgewicht, bijzonder mooi vormgegeven stukje aluminium. Aan de zijkanten is een soort vinnetjes aangebracht die de lamp helpen afkoelen wanneer ze te warm wordt. Wordt de lamp ondanks alles toch te warm, dan schakelt ze automatisch een standje lager om af te koelen. Opnieuw op de juiste temperatuur gaat ze terug naar de initiële instelling. De laadpoort is uitstekend afgesloten door een stevig rubber en de drukknop centraal op de lamp is eenvoudig te bedienen, ook met handschoenen aan. De Lezyne 1000XL doet het met een interne batterij die in ‘Overdrive’ goed is voor anderhalf uur licht.

Onder die drukknop programmeer je vier verschillende lichtstanden, waarvan je via de app de functie kiest. In de app krijg je dan acht verschillende standen die je aan de vier functies op de drukknop kan toekennen. Klinkt ingewikkelder dan het is, want in de praktijk is de app bijzonder eenvoudig en duidelijk in gebruik. 

De verbinding tussen app en lampjes loopt via bluetooth en de totale set-up is in een oogwenk gepiept. In het eerste scherm van de app zie je de vier verschillende standen – zowel voor het voorlicht als het achterlicht – en hoelang de batterij nog meegaat. In het tweede scherm kan je de lichtstanden gaan programmeren. Is het toch niet duidelijk, dan helpen de video-instructies je zeker verder. 

Het Connect Smart Pair opereert in duo. Kies je op de lamp vooraan een andere stand, dan gaat het achterlichtje meteen mee. Dat achterlichtje is goed voor 75 lumen, prima geschikt om je in het verkeer mee te bewegen en voldoende krachtig om goed gezien te worden. Zes lichtstanden, programmeerbaar via de app, laten ook hier weer een rits aan mogelijkheden toe.

Het KTV75-achterlichtje zou goed moeten zijn voor vier uur licht in zijn sterkste stand. Maar als je dat een beetje verstandig programmeert zodat het enkel brandt wanneer je in het verkeer komt, rij je vele uren met een achterlicht. Opladen doen beide via usb.

Montage op het stuur gaat via een stevige rubber strap, lang genoeg om ook rond 35 millimeter sturen te passen. Eenmaal gemonteerd kan je de lamp nog steeds helemaal ronddraaien. Je lamp staat meteen stevig.

De 1000 lumen van de Lezyne 1000XL zorgen op het terrein voor net iets te weinig lichtopbrengst, met name op technische trails of op snelle afdalingen hebben wij graag wat extra lumen aan boord. Wij zouden dan ook niet twijfelen en in het gamma van Lezyne gaan shoppen voor een straffer model, bijvoorbeeld de 1600XXL (129,99 euro). De bevestiging op het stuur is eenvoudig, licht en tegelijkertijd bijzonder stevig. De bediening functioneert prima en dankzij de app personaliseer je de Lezyne 1000XL helemaal naar jouw noden en smaken. Het mooiste houden we voor het laatst: met minder dan honderd euro voor zowel een voor-als achterlicht, kunnen wij alleen maar enthousiast zijn.

Lezyne 1000XL Connect Smart Pair

99,95 euro

153 g(lamp + stuursteun / batterij)

  • Erg knappe vormgeving
  • Eenvoudige bediening
  • Duidelijke en eenvoudige app
  • Prijs
  • Lichtopbrengst zou wat krachtiger mogen

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via ride.lezyne.com

DoorJurgen Groenwals