Dossier | Fietsverlichting: 11 lampen voor meer licht in de duisternis - Lupine Piko R 4 SC

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Dossier | Fietsverlichting: 11 lampen voor meer licht in de duisternis - Lupine Piko R 4 SC

Lupine Piko R 4 SC

Oh, wat is die Lupine mooi! En klein! Zelfs de doos waarin het lampje en alle accessoires zitten, is een pareltje. De planten- en bloemenliefhebber kent lupine ongetwijfeld als een sierlijke en decoratieve bloem. Misschien is de vormgeving van hun producten wel op dat idee gebaseerd.

Lupine maakt lampen – uitsluitend lampen – voor fiets- en outdoorsportgebruik en dat maakt dat ze daar heuse experts in zijn. Lupine is Duits, alle producten en bijna alle onderdelen worden in Duitsland gemaakt, voor Lupine de enige manier om hun hoge kwaliteitsstandaard te garanderen.

De Lupine Piko R 4 SC is een lichtgewicht, hoogtechnologisch wondertje. Twee leds toveren maar liefst 1900 lumen uit een lampje de grootte van een luciferdoosje. Zelfs de meegeleverde batterij is licht en compact. Het licht is mooi en fel en verlicht de trail exact waar je licht nodig hebt. De lichtopbrengst is verbluffend, zowel in de lengte als in de breedte is jouw pad uitstekend verlicht.

De aluminium behuizing is – inclusief het stukje kabel – met 60 gram belachelijk licht. Samen met de stuurbevestiging ligt er nog maar 80 gram op onze weegschaal. En een externe batterij die 135 gram weegt, is ook al zo’n lichtgewichtje. Het lampje is een uit een stuk aluminium gefreesd CNC-pareltje. Met een IP68 als waterdichtheid betekent dat zoveel als dat de Lupine Piko R 4 tot twee meter onder water blijft functioneren.

Een IK09 standaard betekent dan weer dat de lamp tot twee meter hoogte tegen impact bestand is. Ook de kabels en de aansluiting met de batterij zijn voortreffelijk beschermd en stevig en degelijk uitgevoerd. Het lampje warmt behoorlijk snel op, maar wordt nooit te warm, net genoeg om even je handen aan op te warmen.

Standaard heeft de Lupine Piko R 4 drie standen die je ofwel via de drukknop op de lamp zelf bedient, ofwel via een erg eenvoudige bluetooth afstandsbediening. Zoals we reeds eerder schreven, volstaan drie verschillende standen voor mountainbikegebruik. Rij ik op snelheid in het bos, dan heb ik nood aan zoveel mogelijk licht. Ga ik wat trager tijdens een klim, dan kies ik voor een tikje minder licht. Kom ik in het verkeer, dan dim ik de lamp gewoon. De remote control functioneert snel en feilloos, die veelvuldig gebruiken is dan ook geen enkel probleem. Wil je meer? Wil je gaan personaliseren? Ook dat kan natuurlijk. Je blijft op de drukknop drukken tot je de gewenste functie krijgt en klaar-is-kees. Een rits speciale functies, zoals knipperen en sos kan eveneens geprogrammeerd worden.

Geen zin in gedoe met drukknoppen? Dan gebruik je gewoon de gratis app om je Piko R helemaal naar jouw persoonlijke smaak te gaan instellen. De app geeft informatie over het bluetooth-signaal en de batterij-output en laat je niet enkel toe verschillende profielen in te stellen, maar ook de lichtopbrengst per level aan te passen. Het blijft ons verbazen hoe Lupine erin slaagt om in dergelijk compact design niet enkel twee leds, maar ook nog eens een microprocessor te verstoppen. Indrukwekkend.

Ook de Li-Ion batterij is licht en compact en goed voor 3500 mAH. Mooi aan de batterij is het rood oplichtend display (enkel op de Piko R 4 SC) dat de batterijstatus aangeeft maar – bij gebruik als helmlamp – evengoed als mini-achterlicht gebruikt kan worden. Daar krijg je dan de keuze om de vijf lampjes continu te laten branden of bewegend. Zoveel lumen uit zo’n kleine lamp en dito batterij, dat leidt tot een beperkte batterijcapaciteit. Op volle kracht doe je ongeveer een uur en een kwart met de Piko R 4. Daarna gaat de lamp een standje lager. Wil je dus langer onderweg, dan zal je via de app aan het programmeren moeten met aangepaste lichtopbrengsten. Nu, de batterij is zo klein en licht dat een reserve-exemplaar makkelijk mee kan. Of je kan in het gamma van Lupine opteren voor de Piko R 7, die goed zou moeten zijn voor 2u30 licht op vol vermogen.

De Lupine Piko R 4 is van origine een helmlamp. Het kunststof voetje waar je de lamp in monteert voelt een beetje kwetsbaar aan maar heeft ons nergens in de steek gelaten. Eenmaal in dat voetje profiteer je van het ‘FrontClick’-systeem waarmee je het lampje snel en makkelijk in de verschillende houders schuift. Er wordt een hoofdband meegeleverd waarbij je achteraan ruimte hebt om de batterij in te plaatsen. Een reeks houders en velcro-strips maken dat je voor elk type helm een oplossing vindt.

Het beugeltje waarmee je de Piko R 4 op het stuur monteert is efficiënt in zijn eenvoud. En wat meer is, het lampje staat stevig en onverstoorbaar vast op je stuur. Let wel, dit beugeltje dien je optioneel aan te schaffen.

De Lupine Piko R 4 SC is een mini-krachtpatser. De lichtopbrengst is verbluffend, zelfs op de meest pittige delen van ons testrondje konden wij voluit blijven gaan. De bediening is dankzij de remote control erg eenvoudig. Monteer je de lamp op je helm, dan geniet je van het lage gewicht dat daarbovenop ook nog eens prima uitgebalanceerd is. Monteer je de lamp op je stuur, dan sta je ervan versteld hoe stevig dat kleine beugeltje zijn functie uitoefent. Akkoord, de capaciteit van de batterij is niet de grootste uit deze test, maar door het compacte formaat en het lage gewicht is een extra batterij geen onoverkomelijk probleem. De prijs van bijna 300 euro (voor het basismodel waarbij de batterij niet rood oplicht) zou dat misschien wel kunnen zijn. Daar moet je ook nog eens 32 euro bijrekenen voor de stuursteun. Auw …

Lupine Piko R 4 SC

289,99 euro (basismodel) + 32 euro (stuursteun)

80 g / 135 g(lamp + stuursteun / batterij)

  • Prachtig vormgegeven
  • Licht en compact
  • Enorme lichtopbrengst
  • Eenvoudig te bedienen en duidelijke app
  • Autonomie batterij
  • Stevige prijs

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorJurgen Groenwals