Test | Focus Thron 6.9: een dubbel karakter

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Test | Focus Thron 6.9: een dubbel karakter

Eind april werd de gloednieuwe Focus Thron voorgesteld, een volledig geveerde aluminium fiets met zowel voor als achteraan 130mm veerweg en 29″ wielen. De Thron wordt door Focus gepositioneerd als toegankelijk en veelzijdig. In dit segment, zitten er meer nerveuze fietsen met 130/120mm veerweg en aan de andere kant fietsen die wat meer aankunnen in de afdalingen door hun 140/130mm veerweg. Hoe doet de Thron het? We hebben de 6.9 uitvoering getest en hier volgt onze mening:

De Thron is, in tegenstelling tot de nieuwe Jam waar de hij erg dicht bij in de buurt komt, een gloednieuw model in het Focus-gamma. De laatste jaren was het Duitse merk zich meer gaan toeleggen op de ontwikkeling van andere segmenten (E-bikes & gravel) en was het aanbod van e klassieke, volledig geveerde mountainbikes geleidelijk teruggebracht tot slechts twee modellen, de Sam voor enduro en de iets veelzijdigere Jam.

Met deze Thron betreedt Focus opnieuw het segment van de toegankelijke “trail” fietsen, een segment waar je fietsen hebt die prettig zijn om op te rijden, maar die op beklimmingen of afdalingen niet aan een stopwatch denken. Op papier zijn de voornaamste concurrenten de Canyon Neuron AL, Lapierre Zesty TR, Giant Trance 29…

Het frame

Focus wilde een fiets maken die betaalbaar was dus het is geen verrassing dat ons testmodel, de Thron 6.9, een volledig aluminium frame heeft. Meer bepaald in aluminium 7005, een legering die vaak voor fietsframes wordt gebruikt.

Vaak gebruikt betekent echter niet dat alle merken ermee hetzelfde doen. Hier lijkt het erop dat Focus zich heeft gericht op de sterkte en taaiheid van het frame gezien het gewicht van de volledige fiets: 15,5kg in onze maat Large. Op papier is dit veel voor een 130mm en we zullen moeten zien welke invloed dit heeft in de praktijk.

De lijnen zijn eenvoudig, discreet en sober… een streling voor het oog. De afwerking is goed en de verf, een helder groen in verschillende tinten op de horizontale buis, is best mooi. We hadden echter graag gezien dat Focus iets meer risico had genomen, want we hebben al fietsen gezien die beter gebruik maakten van aluminium (anodisatie, “ruwe” afwerking…).

De gebruikelijke beschermingen op de onderbuis en op de liggende achtervork zijn goed gemaakt en dekken de mogelijke impactzones goed af. Nu daarvoor moeten ze wel blijven zitten … De bescherming van de chainstay is tijdens de eerste rit in een afdaling, voordat we foto’s konden nemen, er direct afgesprongen.

Dit is waarschijnlijk een ontwerpfout, want de beschermer is open aan de onderkant van de buis, waardoor hij gemakkelijk te installeren is… maar ook makkelijk loskomt als je hem bijvoorbeeld aantikt met de hiel. Op de Jam, die wij momenteel ook aan het testen zijn, zit een soortgelijke bescherming. Die zit er momenteel nog op, maar één of twee klemmen waardoor die steviger vast komt te zitten lijkt ons geen slecht idee.

Voor de interne kabelgeleiding heeft Focus ook hier de innovatieve stuurpen gebruikt die reeds op andere modellen van hun gamma te zien was. In plaats van een frame te ontwerpen met de traditionele gaten ter hoogte van het balhoofd, heeft het merk een heel mooie stuurpen ontwikkeld die alle kabels “opslokt” en ze rechtstreeks doorheen het balhoofd stuurt. Van hieruit lopen ze verder in het frame. De doorloop van voor naar de achterdriehoek zit goed in elkaar, de kabels komen pas op het allerlaatste moment uit het frame, via perfect geplaatste gaten.

Dit type stuurpen is mooi en interessant, maar uiteindelijk voegt het wel wat beperkingen toe. Dit concept veroorzaakt geen bijzondere problemen in de kwaliteit van sturen of het schakelen, maar de stuurpen is slechts verkrijgbaar in 50mm lengte en de eronder geplaatste spacers kunnen niet erboven worden geplaatst. Ze kunnen alleen worden verwijderd. Als je de stuurpen wilt verlagen zonder de stuurbuis af te zagen, moet je klassieke ronde spacers (niet meegeleverd) boven de stuurpen gebruiken. En daarmee ziet het er onmiddellijk veel minder mooi uit.

Als de stuurpen niet past en je hem wilt vervangen, kun je terecht bij Acros (de fabrikant van het balhoofdstel) om de bovenkap van het balhoofd te vervangen. Zo kunnen de kabels via die kap in het balhoofd verdwijnen terwijl je een klassieke stuurpen gebruikt.

Wat de accessoires betreft, is het Thron-frame zeer compleet, want het heeft een ISGC 05-bevestiging om een kettinggeleider en/of een bashguard te monteren. Er zijn bevestigingsboutjes op de bovenkant van de onderbuis, er kan ook een een spatbord of een bagagedrager op de achterste driehoek worden gemonteerd en er kan zelfs een kickstand worden gemonteerd! Een beetje verrassend op een “echte” mountainbike, maar het is vooral nuttig voor een ander model van het gamma (zie verder voor een foto).

We merken ook op dat Focus standaard een kleine tas op de bevestigingsboutjes van de onderbuis heeft voorzien. Groot genoeg voor een binnenband en bandentrekkers (of een paar handschoenen, een zeer goed comprimeerbaar windjack, een snack …) en hij is makkelijk te verwijderen als je de tas niet nodig hebt of als je de fiets wat lichter wilt maken. Dit type bevestiging is meer en meer aanwezig op frames, maar compatibele accessoires zijn niet altijd gemakkelijk te vinden, zodat het initiatief van Focus zeker kan worden toegejuicht.

Tenslotte heeft Focus gekozen voor een balhoofd met stops om te voorkomen dat de bedieningselementen of de vorkkroon bij een val het frame beschadigen of bekrassen. Dit is geen nieuw product, maar het is sterk verbeterd sinds de eerste versies en nu is de amplitude meer dan voldoende om de bewegingen nooit te beperken, zelfs niet in krappe bochten of bij het spelen op een parkeerplaats.

Vering

Voor de vering, met 130mm veerweg, is gekozen voor het FOLD-concept (wat staat voor Focus Optimized Linkage Design). Het is een monopivot + linkage vering. Het wordt al enkele jaren gebruikt op de volledig geveerde fietsen van het merk, met of zonder elektrische ondersteuning, en wordt hier aan ons voorgesteld in een gloednieuwe versie. De schokdemper is nu immers (bijna) horizontaal onder de bovenbuis geplaatst en niet langer verticaal langs de zitbuis.

Deze evolutie laat enerzijds toe om ruimte vrij te maken in de voorste driehoek (onder meer voor het eerder vermelde tasje), maar anderzijds speelt volgens Focus ook in op de evolutie van de schokdempers. Bij de meest recente modellen zijn de negatieve luchtkamers steeds groter en dit ontwerp werkt niet goed met de oude versie van de FOLD kinematica, die regressief is tot aan het sag-pont en daarna progressief. Nu is het progressief van begin tot eind.

Op de Thron 6.9 zit een kleine Fox Float DPS schokdemper met 3 standen (open – firm – gesloten) gekoppeld aan een Fox 34 Rythm vork in 130 mm aan de voorkant. De Rythm is het instapniveau bij Fox, maar we hebben het over Fox dus we zitten eerder in het middensegment. Het chassis van deze vork is iets zwaarder dan dat van een Fox 34 Performance, maar we hebben dezelfde Grip demper, die bekend staat voor zijn goeie werking en comfort.

De enige opmerking over de werking van de vork is dat je niet moet aarzelen om die van iets meer druk te voorzien dan wat Fox aanbeveelt. De low speed compressie knop (die ook fungeert als een progressieve lock-out) mag je ook wat meer aandraaien als je op zoek bent naar meer steun in de mid-stroke. Helemaal open kan de vork gemakkelijk inzakken en een groot deel van de veerweg verbruiken op schokken die dat niet noodzakelijk nodig hebben.

Geometrie

De geometrie zit bij het goede gemiddelde van het moment voor een 130mm. Je voelt dat Focus de veelzijdigheidskaart heeft uitgespeeld voor alle terreinen, of het nu snel en glooiend is of iets steiler en technischer. We profiteren van een stuurhoek van 66,5°, een zitbuishoek van 75° (we zien veel rechtere hoeken op enduro-fietsen, maar voor een 130mm is dit volledig normaal) en een vrij korte liggende achtervork (435mm).

De reach zit voor ons Large model op 470mm, een lengte die vandaag als de nieuwe standaard kan worden beschouwd. De balhoofdbuis is iets hoger dan gemiddeld, wat voor meer comfort en een tamelijk rechte houding zou moeten zorgen.

Uitrusting

Wat uitrusting betreft, zit je op bijna elk niveau met Shimano. Voor de aandrijving zijn de shifter, de derailleur en het crankstel van Deore XT met een ketting en cassette van Deore.

De remmen zijn opnieuw van Deore XT, met een remklauw met 4 zuigers vooraan (gemakkelijker te doseren en meer remkracht dan een remklauw met 2 zuigers) en een remklauw met 2 zuigers achteraan. Deze grijpen aan op Deore-remschijven van 200mm diameter vooraan en 180mm achteraan. Dit is een begrijpelijke besparing voor deze prijsklasse en we waarderen vooral de keuze voor krachtige remmen met relatief grote schijfdiameters.

Wat we niet zo waarderen is de keuze van de wielen. We krijgen op deze fiets wielen met Rodi Tryp25 velgen en Novatec naven die je niet zomaar tubeless kunt maken. In 2021, is dit eigenlijk not done op een mountainbike van 3099 euro… Bovendien bleken deze wielen zwaar te zijn (meer dan 2 kg voor de wielset), niet erg dynamisch en vooral kwetsbaar, aangezien we ze bij het testen zeer snel en herhaaldelijk krom hebben gereden.

Dat is de enige echte tekortkoming in de onderdelen van de Thron 6.9, want er is een slimme bandenkeuze, met een Maxxis Dissector aan de voorkant en een Rekon aan de achterkant, beide in 2.4″ met Exo karkas.

Wat tenslotte de rest betreft, hebben we een Focus cockpit met de beroemde stuurpen (50mm voor alle maten) en een aluminium stuur in 760 x 35mm, met een lichte rise van 11mm. Het zadel is ook van Focus en de dropper post is van Kind Shock met 150mm drop en bediend door de goeie Shimano I-Spec EV hendel aan het stuur.

Afgezien van de wielen, is de uitrusting zeer betrouwbaar en goed gekozen. Het enige wat nog rest is de weegschaal te controleren, en die is niet echt flatterend voor de Thron: het merk kondigt hem aan op 15,5 kg, dat is bijna 1 kg meer dan een Canyon Neuron AL met gelijkwaardige uitrusting. Auwtch!

Versies en prijzen

Naast het 6.9-model, dat 3099 euro kost, omvat de Focus Thron-reeks nog twee andere, meer betaalbare versies. De 6.8 en 6.8 EQP, die respectievelijk 2399 en 2299 euro kosten. Uitgerust met spatborden, verlichting, een kickstand, een bagagerek en lichter rollende banden, is de EQP-versie wel niet bedoeld voor echt mountainbiken.

De “normale” 6.8 heeft een RockShox Recon Gold RL voorvork, een Rock Shox Deluxe Select demper, een volledige Shimano Deore aandrijflijn, Shimano MT 420 remmen (met 4 zuigers voor en achter) en voor de rest dezelfde uitrusting als onze Thron 6.9.

De Focus Thron 6.9 in de praktijk

We beginnen zoals gewoonlijk met de trappositie en die van de Thron is, zoals je van een goede 130mm allrounder kunt verwachten, uitstekend. Hij is niet overdreven sportief, je zit recht en comfortabel genoeg om er lang mee te rijden en het gewicht is goed uitgebalanceerd.

Als je aanzet word je verrast door het gedrag van de fiets: deze Thron trapt goed! Natuurlijk is het niet de meest reactieve en dynamische fiets die we ooit hebben uitgeprobeerd, maar gezien de wielen en het gewicht is dat niet verwonderlijk. Aan de andere kant houdt hij de snelheid goed vast en als je een beetje fit bent, kun je er vrij gemakkelijk lange beklimmingen mee doen, vooral omdat de vering een goed evenwicht heeft tussen pompen,grip en comfort.

De wetten van de fysica zijn echter niet te overtreffen: meer dan 15 kg is zwaar voor een fiets in het algemeen, en nog zwaarder voor een “kleine” 130mm fiets, en dat voel je uiteindelijk. Wanneer je niet in vorm bent of wanneer je langer dan 2u-2u30 aan het rijden bent en de vermoeidheid toeslaat, ga je gewoon traag vooruit. De maximale verhouding van 32-51 (kettingblad tot groot tandwiel) betekent dat je in principe altijd kunt blijven rijden, maar je gaat niet sneller dan een wandelaar. Ook al is het rolvermogen van de Rekon achterband echt goed.

Eenmaal we bergaf gaan, vergeten we alles en vertrekken we terug van nul. Voordat we aan de test begonnen, hadden we geen hoge verwachtingen op dit gebied. De Thron heeft immers maar 130mm veerweg en historisch gezien heeft Focus de reputatie eerder neutrale en makkelijk te hanteren fietsen te maken dan fietsen met een sterk karakter. Maar het is op dit gebied dat de Thron ons het meest verbaasde!

Hier wordt het gewicht minder belangrijk en het is de geometrie en de kinematica van de vering die de doorslag geven op het rijgedrag. En beiden zitten goed! Alles gaat vanzelf, de fiets is gemakkelijk te plaatsen en blijft niet hangen in de veerweg of op een traject. De vering is poppy, responsief en ondersteunend, zodat je met gemak van de ene lijn naar de andere kunt springen of stuiteren.

Dit zou de fiets veeleisend kunnen maken, maar dat is hij niet. Het karakter is zeer goed uitgebalanceerd en de speelsheid is niet tot het uiterste doorgedreven, zodat de fiets toegankelijk blijft voor iedereen. De fiets kan desgewenst in een rustig tempo worden bereden en één of twee extra klikken op de rebound kunnen de fiets nog wat meer kalmeren als dat nodig zou blijken.

De geometrie speelt een belangrijke rol in dit gedrag, met name dankzij de vrij korte liggende achtervork. Over het algemeen is hij zeer allround en kun je je uitleven op de meest uiteenlopende trails, van soepele en vloeiende afdalingen tot enkele niet al te steile enduro-tracks. Alleen in lange steile afdalingen voel je zijn grenzen, met een fiets die een beetje stabiliteit mist en snel op de voorkant duwt, maar dat is heel normaal en daar is niets op tegen, dat terrein staat eigenlijk niet op het programma van deze fiets.

Conclusie

Als we kijken naar het concept, waren we echt enthousiast over de Focus Thron. Het is een fiets waar je op kunt vertrouwen, die leuk is om op te rijden en zeer veelzijdig, maar toch gemakkelijk toegankelijk voor wie geen technische achtergrond heeft als enduro- of downhillrijder. Om de algemene indruk die hij bij ons achterliet samen te vatten, zouden we kunnen zeggen dat hij het ideale compromis is voor de “standaard” fiets. Het is de fiets die je kiest als je niet weet waar je gaat rijden, en waarbij je tijdens de rit beslist of je lang gaat doortrappen of wat wilt spelen op technische trails …

Een fiets is echter meer dan zijn geometrie en veringsconcept en in dit opzicht lijdt de Focus Thron 6.9 aan een aantal pijnpunten. Ten eerste zijn de wielen fragiel en niet geschikt voor tubeless. Met betere wielen zou de fiets al veel interessanter zijn. Zijn tweede minpunt is natuurlijk zijn hoge gewicht en daar is niet veel aan te doen. Dat is jammer, want het platform van de Focus Thron is uitstekend en verdient het om ten volle te worden benut. Focus sluit niet uit dat er ooit een carbon versie komt. Wij hopen erop en als dat niet lukt, zou een lichtere top aluminium versie ook al heel goed zijn!

Focus Thron 6.9

€ 3099,00

15,5kg(Maat Large, volgens de constructeur)

  • Trappositie
  • Gemakkelijk, leuk en zeer capabel bergaf
  • Goeie uitrusting (behalve de wielen)
  • Zeer goeie geometrie en vering
  • Zwaar, zeker voor een 130mm
  • Chainstay-bescherming is niet stevig bevestigd
  • Unieke stuurpen met beperkingen
  • Zwakke wielen die niet tubeless kunnen

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer informatie: www.focus-bikes.com

DoorLéo Kervran