Test gamma | Specialized Stumpjumper ST, LT en EVO: een familie met drie karakters

Techniek
2 July 2019 — Olivier Béart

Specialized Stumpjumper ST, LT & Evo: de terreintest

Laten we dit overzicht beginnen met de ‘klassieke’ Stumpjumper met 140/150 millimeter veerweg, want wie anders dan de pijler uit het gamma is er beter in staat om als startpunt te dienen. Met hem staan we niet voor verrassingen, want dit is de Stumpy zoals we hem reeds kennen. Wel weer een tikkeltje meer op punt gezet dan in het verleden, maar hij blijft het stereotype van de alleskunner. Bij de pluimgewichten kunnen we hem niet meteen onderbrengen, maar toch bolt hij heel vlot. De achtervering werkt zeer actief en geeft de fiets bergop de nodige dosis grip. Wanneer je op het vlakke op de pedalen trapt, reageert de vering eerder neutraal, waardoor je niet steeds met de lockout moet spelen.

Bij het accelereren laat hij zelfs een nerveus kantje zien. Er zijn fietsen die op dit vlak beter scoren, maar die dragen enkele kilo’s minder mee (en dus nog duurdere onderdelen).

Hij schenkt bergaf veel vertrouwen en je hebt niet veel tijd nodig om zijn gebruiksaanwijzing te leren kennen. Jumps? Oké! Krappe bochten? Check! Je lijn houden op een ruwe ondergrond? Geen probleem! We hebben dan ook de indruk dat alles mogelijk is aan zijn stuur en je moet geen stuurvirtuoos te zijn om het potentieel van deze comfortabele fiets te benutten.Maar er is een maar: door overal goed in te zijn, mist deze ideale schoonzoon een beetje karakter. Het is niet dat de fiets saai is, leg ons geen woorden in de mond die we niet gezegd hebben, maar hij mist net dat tikkeltje om de hartstocht te laten opflakkeren. Maar wat als we dat nu wel zouden voelen met de ST of de Evo?

Dus laat ons het eens over de Evo hebben! Het mag geen verrassing heten dat dit een mindere klimmer is dan de Stumpjumper LT. Niet alleen het gewicht, maar ook de geometrie maakt dat meteen duidelijk. Op brede wegen en in gematigd tempo klimt hij nog best goed, maar een KOM zul je er niet mee moeten najagen. Op smallere paadjes en technische beklimmingen maakt zijn vlakke balhoofdhoek de zaken er niet makkelijker op om aan lage snelheid van richting te veranderen. Het geheel is dan ook minder evenwichtig dan de rest van de familie, al vonden we de rechtere positie van de zitbuis (in vergelijking met de andere twee) wel aangenaam. Op dit model hebben we vaker met de lockout gespeeld omdat de demper de neiging heeft om te pompen en de anti-squat waarde aan de lage kant is op de Stumpjumper.

De klassieke Stumpy kronkelt op vlakke singletracks behendig als een kat door bochten en rond bomen, terwijl de Evo logger is. Je moet hem van tijd tot tijd met een harde hand door de bochten sturen. In ‘echte’ afdalingen wordt het andere koek.

De combinatie van de compromisloze geometrie en de grotere veerweg (op een frame dat ontwikkeld werd voor een kleinere veerweg) geeft een explosief resultaat. Deze cocktail had evengoed een ramp kunnen zijn, maar het werd een geslaagd geheel. Zelfs zo geslaagd dat hij volgens ons de doodsteek kan geven aan zijn grotere broer, de Specialized Enduro, of toch in diens huidige vorm.

Het moet gezegd dat die Enduro ons nooit echt heeft weten te overtuigen. Efficiënt is hij wel, misschien zelfs te, zodat hij in bepaalde omstandigheden moeilijk te hanteren is. Hij krijgt dan ook een flinke kaakslag van deze Stumpjumper Evo, die een frisse wind door het segment doet waaien. Is het een fiets om wedstrijden mee te rijden? Niet helemaal, want soms missen we wat extra veerweg om heel snel over de ruigste paden te vliegen of om naar beneden te stormen op zeer lange runs.

Natuurlijk is hij niet zo gemakkelijk te hanteren als de Stumpjumper LT, maar het is geen intimiderend monster dat zijn charmes alleen voor experts zal reserveren, want hij heeft een welwillend karakter. Vergelijk het met sommige animatiefilms die zowel kinderen als ouders kunnen plezieren. Waar we minder tevreden over waren, is de Fox Float DPX2-demper. Deze werkte nogal schokkerig op een opeenvolging van obstakels en dat is iets dat we niet verwachten van zo’n grote demper, maar jammer genoeg al eerder hadden gevoeld op andere fietsen die met de DPX2 waren uitgerust. Gelukkig wist de Evo zelf het evenwicht te bewaren en behield hij in alle omstandigheden de controle.

Rest er nog de kleine broer van de bende, de Stumpjumper ST. De grote vraag die ons bezighield was of hij met zijn 120 millimeter veerweg wel voldoende zou geërfd hebben van het karakter van de Stumpjumper? En zou hij met zijn gewicht van 14 kilogram wel de geschikte opvolger zijn van de Camber? Op die vragen kunnen we alvast volmondig ja antwoorden! Waar we voor deze test verwacht hadden dat de Evo ons het meest positief zou verrassen, wisten we niet goed wat we van de ST moesten verwachten. Of beter gezegd, we hadden juist helemaal niets van hem verwacht. Maar wat hadden we het mis, want het is net de ST die ons het meest verbaasd heeft!

We hebben onszelf er dan ook regelmatig van moeten vergewissen dat we wel degelijk met de ST-versie op pad waren, zo onder de indruk waren we van de snelheid waarmee we onze enduropaden afstormden. En het wordt nog beter, want hij toonde zich heel wat levendiger dan de LT en weet wel die hartstocht los te weken die we misten aan het stuur van de LT. Maar we moeten wel opletten dat we niet te enthousiast worden, op deze fiets is wegens de kleine veerweg geen plaats voor een misstap.

Maar misschien is het net doordat je meer de grenzen van de fiets aftast, dat je meer sensaties voelt aan zijn stuur? Of komt het door de iets steilere balhoofdhoek? Of door de iets hardere achtervering die minder de obstakels afvlakt, waardoor de fiets levendiger lijkt? Het antwoord is waarschijnlijk een combinatie van dit alles.

Bij het trappen op de pedalen voelt de ST echter niet levendiger aan dan de LT en ook het rendement ligt niet hoger. Het gewicht van beide fietsen is gelijkaardig en enkel de kalibratie van de demper maakt een klein verschil. In de categorie van trail-fietsen met een veerweg van 120/130 millimeter zouden we hem in het midden van de klas situeren, terwijl de Stumpjumper LT eerder bij de besten van de klas hoort in de all mountain-categorie van 140/150 millimeter. De ST moet echter niets aan comfort inboeten en hij is een aangename gezel voor lange tochten. Als wedstrijdfiets zouden we hem niet meteen inzetten, ook niet om een klassement na te jagen tijdens marathons. Dit is een gezel voor tochten over technische paden onder vrienden, zonder een oog op de chrono.

Verdict

Van bij het begin van deze test stelden we onszelf meerdere vragen. Werkt een multi-platform ook in de fietsindustrie? Daar kunnen we alvast ja op antwoorden, of toch in het geval van deze Specialized Stumpjumper. Zelfs in die mate dat de modellen die afgeleid werden van het origineel ons meer wisten te bekoren.

Op de vraag of elk model ook past bij de biker waarvoor hij bedoeld is, kunnen we ook bevestigend antwoorden. Olivier vond de Stumpjumper ST geweldig op de technische Belgische paden zonder al te lange afdalingen, Paul kon volop de veelzijdigheid van de LT-versie benutten en Pierre viel als een blok voor het atypische karakter van de Stumpjumper Evo waarmee hij zich kon uitleven op de mooiste afdalingen van de Vogezen.

Rest er nog een laatste vraag: zouden we de fietsen ook willen houden? Pierre en Olivier antwoordden alvast met een ja. Olivier zou de ST wel op dieet willen zetten, maar kreeg ondanks enkele mindere punten (remmen, gewicht) die ruimschoots gecompenseerd werden door het rijplezier, tijdens elke tocht de twinkels in de ogen. De Evo is dan weer de geknipte fiets voor zij die op zoek zijn naar een veelzijdige fiets waarmee ze naar de top van de helling kunnen rijden waar een pracht van een technische afdaling ligt te wachten, ongeacht of dit in de vrije natuur is of in een bikepark. Ondanks zijn kwaliteiten miste de Stumpjumper LT wat karakter, waardoor Paul toch niet echt overtuigd was van dit model. En jij, welke Stumpjumper denk jij dat het beste bij je past?

Bonus:

Om dit dossier helemaal compleet te maken, heeft ook collega Elodie Lantelme maar liefst een jaar lang met de Women’s-versie van de Specialized Stumpjumper Comp mogen rondrijden. Meer over haar duurtest lees je hier: www.vojomag.nl/duurtest-specialized-stumpjumper-st-comp-alloy-29-wmn

Meer info op www.specialized.com/NL/nl/shop/bikes/mountain-bikes/trail-bikes/c/mountaintrail