Test gravel | Felt Breed Advanced Carbon: daar waar we hem niet hadden verwacht

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test gravel | Felt Breed Advanced Carbon: daar waar we hem niet hadden verwacht

Hoewel Felt in het verleden al mountainbikes produceerde, staat het merk nu vooral bekend om zijn weg- en aero triatlonfietsen waarop het zich al enkele jaren concentreert. Gravel heeft het merk terug naar het offroad-gebeuren gebracht, met name met de hier geteste Felt Breed Advanced Carbon. Weet hij te overtuigen met zijn scherpe racefietslook? Vojo heeft het getest!

Felt werd opgericht in 1991, maar was in onze regio eerder discreet aanwezig, tot de overname door de Oostenrijkse groep Pierer dat vooral bekend is in de motorwereld (KTM) en van e-bikes (Husqvarna en GasGas). Hoewel Felt sinds begin 2024 niet echt meer deel uitmaakt van de Pierer-groep, is het er nog steeds mee verbonden omdat het werd overgenomen door een van de voormalige managers van de groep en het nog steeds van hetzelfde distributienetwerk kan profiteren. Kortom, we zouden Felt moeten blijven zien in de winkels in de Benelux.

En dat is maar goed ook, want zoals je later zult zien, heeft deze Breed Carbon ons meer dan overtuigd! Zo kun je een specialist zijn in race- en aerofietsen en toch een perfecte gravelbike maken. Maar voordat we verder ingaan op de praktijkervaring, overlopen we eerst de presentatie.

Frame

Het frame van de Felt Breed Carbon is volledig gemaakt van … carbon. Maar het merk besloot de voorkeur te geven aan de aerodynamica van het frame en het comfort ervan, in plaats van aan het gewicht. Met 1100 gram aangekondigd voor een frame in maat M is de Breed inderdaad niet de lichtste, maar dit gewicht blijft zeer redelijk. Zo wogen we ons (high-end) testmodel op 8,53 kg, wat redelijk is aangezien de gekozen onderdelen ook niet echt ontworpen zijn om de lichtste te zijn.

De vormen van het Breed Advanced-frame laten duidelijk zien dat Felt een specialist is op het gebied van aero- en triatlonfietsen. Zelfs voor gravel is dit niet nutteloos op een fiets waarvan de positionering heel duidelijk “race” georiënteerd is, omdat je op brede onverharde paden heel snel kunt rijden, bijna net zo snel als op de weg.

Felt heeft echter het comfort niet uit het oog verloren. Zo is de staande achtervork erg dun en heeft ze een vorm die is ontworpen om licht te kunnen vervormen. Maar dat is nog niet alles: het merk heeft ook een origineel systeem ontwikkeld, genaamd TaperLoc Seatpost, om de zadelpen in het frame te verankeren.

Concreet is het frame ontworpen om plaats te bieden aan een zadelpen met een diameter van 30,9 mm. Dat is praktisch als je een zeer stijve zadelpen wenst … maar nog meer als je een telescopische zadelpen op je gravelbike wilt monteren uit een ruime keuze aan MTB-modellen, zodat je niet beperkt bent tot de zeldzame modellen die verkrijgbaar zijn in een diameter van 27,2 mm. Maar er is ook een optie voor meer comfort: in dat geval gebruik je een elastomeer inzetstuk waardoor de diameter van de zadelpen wordt verkleind tot 27,2 mm. We winnen dan op beide punten, met niet alleen een inzetstuk dat dempende eigenschappen heeft, maar ook een zadelpen met een kleinere diameter, die ook gemakkelijker kan vervormen. Slim.

Het enige jammere is dat het afdekkapje van het klemsysteem niet perfect past en de neiging heeft te bewegen. Op zo’n mooi frame ziet het er een beetje rommelig uit. Dat is des te jammer omdat voor de rest de afwerking van de Felt Breed Advanced prachtig is, met vooral een lak van zeer goede kwaliteit (we hebben er een aantal maanden mee gereden en de lak is nog  absoluut intact) en op verschillende plaatsen (rechts op de liggende achtervork, onder het bottom bracket, enz.) een reeks perfect geïntegreerde beschermingen/verstevigingen.

De doorvoer van de kabels gebeurt intern, maar niet volledig geïntegreerd. Het is misschien iets minder esthetisch en de ingang van de remkabel aan de bovenkant van de onderbuis is misschien verrassend, maar uiteindelijk is het behoorlijk vloeiend en praktisch als je, net als wij, een telescopische zadelpen met kabelbediening wilt toevoegen. Nog een heel praktisch punt: het luikje onder het bottom bracket dat toegang geeft tot dit kritieke gebied voor kabels, en dat zonder dat je de trapas hoeft te verwijderen. Goed gezien!

Vooral de zone rond het bottom bracket is indrukwekkend. Er is een inkeping voorzien die bedekt is met een afdekking om een voorderailleur te monteren, en we merken op dat het bottom bracket een T47-formaat heeft, waardoor er grotere lagers in het frame kunnen worden geplaatst, met inzetstukken met schroefdraad, voor de ideale combinatie van stijfheid, betrouwbaarheid en onderhoudsgemak. Er is plaats voor een voorste kettingblad van maximaal 52 tanden (1by) of een klein kettingblad van 44 tanden bij een dubbel kettingblad.

Nog een belangrijk punt in gravel: de ruimte voor de banden. Ondanks het (valse) racefiets uiterlijk is de Felt Breed Advanced geschikt voor banden tot 700 x 50 mm met behoud van de juiste speling. Ons testmodel is gemonteerd met banden van 38 mm, zodat er meer dan voldoende speling is. De achteras is 12 mm en de schijfremmen zijn in Flatmount-formaat.

Ook aan opbergruimte heeft Felt gedacht, met de mogelijkheid om maar liefst 4 bidonhouders te monteren (3 in de voorste driehoek en één onder de onderbuis). Er zijn ook twee bevestigingspunten op de bovenbuis – vlakbij de stuurpen, verborgen door een klein plastic plaatje als je ze niet gebruikt – voor een klein opbergdoosje.

Felt Breed Advanced: geometrie

De geometrie draagt een zeker DNA van racefietsen, maar dan wel met een vlakkere balhoofdhoek (70,5° in M) en een langere liggende achtervork (430 mm) voor meer stabiliteit offroad en om grotere banden te kunnen huisvesten.

De volledig uit carbon gemaakte voorvork is 420 mm lang, wat aantoont dat het frame compatibel is met de montage van een verende vork.

Onderdelen, gamma en prijzen

Het gamma van de Felt Breed Advanced bestaat uit drie versies. De eerste twee zijn uitgerust met een mechanische Shimano GRX, en kent een zeer agressieve instapprijs van € 2.999 (met GRX 600). Vervolgens klimmen we naar € 4.499 voor de versie met een GRX 820 en carbon Reynolds wielen en naar € 5.999 voor het high-end model dat we hier hebben getest. Over het algemeen zijn deze prijzen redelijk goed geplaatst in vergelijking met de concurrentie.

De Felt Breed Advanced van deze test is uitgerust met een Sram Force XPLR AXS-aandrijving (zie: Test nieuw | Sram XPLR: een bepaalde visie op gravel) met een 10-44 cassette en 40T-kettingblad. Genoeg om snel te gaan op het vlakke, maar ook om steilere hellingen te beklimmen. Over het algemeen zijn we erg tevreden over deze aandrijving en het efficiënte en snelle schakelen.

De ergonomie van de Sram Force-remhendels is vooruitgegaan en tegenwoordig geschikter geworden voor gebruik bij gravel, maar de algehele doeltreffendheid van de Sram-remmen blijft naar onze mening een beetje achter bij Shimano. Met schijven van 160 mm remmen ze af, maar het kan beter qua gevoel en de hitteweerstand tijdens lange afdalingen.

Voor de wielen viel de keuze op een set Zipp 303S. Deze zijn zwaarder en goedkoper dan de 303 Firecrest (1530 g versus 1400 g) en hebben velgen van 23 mm breed en 45 mm hoog. We vreesden dat ze zich in gravel heel houterig zouden gedragen, maar we waren aangenaam verrast omdat ze helemaal niet onleefbaar zijn, zelfs niet op ruw terrein. Natuurlijk zullen lagere velgen in MTB-stijl het onder deze omstandigheden veel beter doen, maar de 303 is logisch op aero-gravelbikes die ontworpen zijn om snel te rijden zoals de Breed.

Rond de wielen liggen Vittoria Terreno Dry-banden van 38 mm. Een zeer radicale keuze! Dus ja, op wegen en brede paden met fijne stenen is hij formidabel qua prestaties en de zeer goed doordachte noppen bieden een geruststellend gedrag als je je platlegt in de bochten, maar bij een losse of natte ondergrond is dat een ander verhaal. Het is duidelijk dat we de voorkeur hadden gegeven aan de Vittoria Mezcal in 40 of 42 mm, die nog steeds behoorlijk rolt, maar veelzijdiger is en iets meer comfort biedt. Maar goed, dit is vrij eenvoudig te veranderen, en we hebben tijdens onze test niet geaarzeld om dit te doen.

Zipp verzorgt ook de cockpit (in aluminium) en de 27,2 mm zadelpen (in carbon met aluminium kop). Simpel, mooi en effectief. Hetzelfde geldt voor het Prologo-zadel, dat zeer aangenaam is en een stevig comfort biedt dat we erg op prijs stelden.

Felt Breed Advanced Carbon: de terreintest

Je weet dat we bij Vojo een MTB-DNA hebben en toen we de Breed uit de doos haalden, konden we niet anders dan denken: “Oh, een racefiets met noppenbanden.” Maar net als bij de test van de Origine Graxx 2, waar we ook grote vooroordelen over hadden, hadden we het mis! We mochten deze Felt Breed bijna 5 maanden lang testen op zeer gevarieerd terrein en zelfs in wedstrijden zoals de Grand Raid Godefroy gravel (zie: Ontdekking | Grand Raid Godefroy gravel: een heel mooi debutantenbal).

Dus ja, op rollende paden is de Felt Breed een kleine bom. Hij is stijf als je sprint, maar niet te veel om energie terug te geven als je een iets lichtere pedaalslag hebt. Hij gaat in ieder geval vooruit. En snel! Heel snel inderdaad. Moeilijk om de rol van de aerodynamische vormen van het frame te kwantificeren, maar het is aan hoge snelheid duidelijk een van de meest comfortabele gravelbikes die we al hebben geprobeerd en het leek ons ​​heel gemakkelijk om een ​​hoge kruissnelheid aan te houden zodra de fiets gelanceerd was.

Klein minpuntje aan de aerokant (van het frame en ook de wielen): als er zijwind is, moet je de fiets stevig vasthouden. Dit stoort misschien niet degenen die regelmatig op echte aero-racefietsen rijden, maar het is iets dat we niet echt gewend zijn bij het mountainbiken. Tijdens de test hebben we hier niet echt veel last van gehad, maar het is toch het vermelden waard.

Nou ja, dit was allemaal enigszins te verwachten. Maar waar de Felt Breed ons wist te verrassen, is wanneer we ruigere paden bewandelen. Daar demonstreert hij een echt vermogen om trillingen en schokken te filteren, evenals een zeer hoge stabiliteit, zodat je snel kunt blijven rijden, zelfs als de grond niet perfect effen is. Comfort ten dienste van de efficiëntie, zo zien we het graag!

Op technische gedeelten, grenzend aan mountainbiken, is de Breed zeer wendbaar, zelfs speels en bijzonder leuk om te rijden. We hadden een efficiënte fiets verwacht en dat is hij ook. Aan de andere kant hadden we deze speelse en leuke kant helemaal niet verwacht.

Als je het leuk vindt om te gravelen op de grens van het mountainbiken, raden we je aan om banden te gebruiken die iets breder zijn (zoals 42/45 mm) en iets meer noppen hebben. We adviseren je niet eens noodzakelijkerwijs om de wielen te vervangen, omdat hun hoge velgen goed aansluiten bij het frame op de rollende delen en het zou zonde zijn om die kwijt te raken.

Tot slot nog een laatste verrassing, want ook bergop wist de Breed ons te charmeren. Op makkelijke beklimmingen konden we een egaal tempo houden en profiteerden we van de uitgebalanceerde positie, terwijl je verrast wordt door de snelheid waarmee je vooruitkomt. Op technischere beklimmingen waren we meer dan eens positief over de grip van de achterkant en het vermogen om beklimmingen te overwinnen waarvan we dachten dat we op een gegeven moment zouden moeten afstappen.

En ook al is hij duidelijk sportief georiënteerd en zelfs zeer geschikt voor gravelracen, toch maakt hij ook een rustiger gebruik mogelijk, of zelfs bikepacking, waarvoor hij dankzij zijn comfortabele kant ook een bepaalde aanleg vertoont. Kortom, dit is absoluut een zeer complete fiets en veel veelzijdiger dan we hadden gedacht!

Verdict

We weten het, het is niet de eerste keer dat we het zeggen, en deze Felt Breed Advanced bevestigt het nogmaals: een wijn beoordeel je niet op het etiket! Onder het mom van een aero-racefiets met grote banden, zorgde hij ervoor dat we bang waren om op een veeleisende machine te rijden, die alleen comfortabel was om met hoge snelheid kilometers te slikken op zeer effen en glooiende paden. Het is duidelijk dat hij weet hoe hij dat moet doen en het is zelfs een oefening waarin hij zich erg op zijn gemak voelt. Maar hij heeft nog veel meer troeven, op welk terrein we hem ook brengen. Hij is heel leuk om te rijden, comfortabel en bovendien zeer efficiënt. Voeg daar een redelijk goed geplaatste prijs aan toe en je krijgt een verliefdheid die je niet echt zou verwachten! Zo zie je maar …

Meer info via www.feltbicycles.com

FELT BREED ADVANCED

5.999 €

8,52 kg

  • Een echte gravelbike om (heel) snel mee te rijden ...
  • ... maar ook voor een flinke dosis fun!
  • Comfortabel
  • Redelijke prijs
  • Look en afwerking
  • Remkracht kan beter
  • Bandenkeuze
  • Afdekkap van klemsysteem zadelpen beweegt

    Beoordeling van de testers

    • Best getest
    • Hartendief
    • Prijs-kwaliteit

     

    DoorOlivier Béart